Gå til innhold

Anspenthet/angst

Anbefalte innlegg

Gjest Håpefull m21

Hei, er en mann på 21 som igjennom det siste året har hatt to-tre spontane "anfall" av angst (muntlig engelskeksamen, studieoppmøte, et par kafèbesøk, prosjektframføring), samt at jeg generelt er veldig anspent i nakken, særlig om morgenen, på skolen og når jeg besøker bekjente og mindre kjente. Jeg skal prøve å foklare hva som skjer i disse; jeg blir veldig anspent i nakken, den låser seg på en måte, og om jeg skal se til siden er det vanskelig å koordinere nakkebevegelse og øyebevegelse på en naturlig måte. Å ta hånden opp bak hodet som en slags støtte, eller å lene seg framover på pulten og støtte det med hodet synes å hjelpe. Under ett av disse tilfellene følte jeg at det var helt nødvendig å forlate plassen (stort studieoppmøte blant en masse ukjente folk på offentlig plass). Ved et par av tilfellene hadde jeg i tillegg drukket kaffe, men det har jeg mer elle mindre regelmessig gjort også før jeg fikk disse anfallene. Når et anfall inntreffer prøver jeg å oppføre meg så vanlig som mulig, men det er vanskelig ettersom jeg føler at jeg ikke har full kontroll over nakkemuskulaturen. At anfallet har inntruffet har en overveldende effekt på tankevirksomheten, og jeg vil helst ikke blir spurt om ting, og det virker betryggende å sitte i et hjørne eller utenfor åsyn for andre. Jeg mistenker at det hele skyldes at jeg har tatt Propecia 1mg/dag (finasteridpreparat), ettersom noe slikt aldri har inntruffet før jeg startet med det (for omtrent ett år siden). Jeg har latt være å ta det i en uke nå, men jeg har fortsatt spontane tilfeller av anspenthet/lettere angst. Jeg leste mye om propecia før jeg startet med det, men den eneste bivirkningen som er oppgitt er nedsatt seksuell lyst/potensproblemer (1-2%). Jeg har derimot lest foruminnlegg rundt på nettet at folk opplever alle mulige bivirkninger (muskelsmerter, potensproblemer, angst/angstanfall, depresjon, "brain fog" osv.). Det var disse innleggene som fikk meg til å tenke over at mine problemer kan skyldes propecia, noe jeg ikke engang hadde tenkt på tidligere, ettersom det ikke står som en bivirkning. De siste dagene har jeg funnet ut at et par paracet mildner anspentheten nesten fullstendig, men jeg innser at jeg ikke burde ta dette i lengre perioder pga. leverkomplikasjoner/fare for kronisk hodepine. Jeg innser at jeg burde ta en tur til legen, men jeg bor for øyeblikket ikke i samme by som fastlegen som forskrev propecia, og jeg vurderer om symptomene er mer interessante for en nevrolog eller psykolog. Jeg kommer nok til å ordne en time hos lege, men denne nettsiden gjør det enklere for meg å formulere og forklare symptomene jeg har. Denne siden gjorde meg oppmerksom på koblingen mellom propecia og mine symptomer: http://www.propeciahelp.com/forum/

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/323397-anspenthetangst/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...