Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan stress og ytre påkjenninger utløse psykotiske symptomer?

Og er det i så fall snakk om en psykoselidelse? Eller er det andre ting som kan gjøre at man innimellom får lettere psykotiske symptomer? (Bortsett fra alvorlig depresjon.)

Videoannonse
Annonse
Gjest xbellax
Skrevet

"Kan stress og ytre påkjenninger utløse psykotiske symptomer?" Ja.

"Og er det i så fall snakk om en psykoselidelse? Eller er det andre ting som kan gjøre at man innimellom får lettere psykotiske symptomer? (Bortsett fra alvorlig depresjon.)" -Ekstrem underskudd av søvn og næring, narkotika, traumer slik du nevner, -det trenger ikke bety at man har en alvorlig psykoselidelse, men mer at man er preget av omstendighetene. Er du syk fra før, har feks alvorlig depresjon eller psykoselidelser i familien, er du selvsagt mer i risikogruppen.

Skrevet

Ja stress kan utløse psykotiske symtomer.

Hvis det er i forbindelse med traumer kalles det vel dissosiasjon?

Skrevet

"Kan stress og ytre påkjenninger utløse psykotiske symptomer?" Ja.

"Og er det i så fall snakk om en psykoselidelse? Eller er det andre ting som kan gjøre at man innimellom får lettere psykotiske symptomer? (Bortsett fra alvorlig depresjon.)" -Ekstrem underskudd av søvn og næring, narkotika, traumer slik du nevner, -det trenger ikke bety at man har en alvorlig psykoselidelse, men mer at man er preget av omstendighetene. Er du syk fra før, har feks alvorlig depresjon eller psykoselidelser i familien, er du selvsagt mer i risikogruppen.

''Ekstrem underskudd av søvn og næring, narkotika, traumer''

Jeg tenkte ikke på så store påkjenninger, mer at jeg føler meg omgitt av krav fra alle kanter (kanskje mest meg selv) som jeg ikke klarer å tilfredsstille selv om jeg sliter meg helt ut. Og så lurer jeg på om det kan ha sammenheng med at jeg iblant har opplevd psykotiske symptomer. Og om det i så fall tyder på at jeg har en eller annen form for psykoselidelse.

Skrevet

Ja stress kan utløse psykotiske symtomer.

Hvis det er i forbindelse med traumer kalles det vel dissosiasjon?

Jeg trodde dissosiasjon var noe annet?

Jeg tenker ikke på ekstremt stress, i alle fall ikke i objektiv forstand, mer at man ikke er i stand til å oppfylle alle kravene som møter en i dagliglivet (fra andre eller meg selv).

Kan symptomene komme i situasjoner med mye stress uten at det er snakk om en psykoselidelse? (Det er et mønster som gjentar seg i perioder som oppleves som veldig stressende med mye krav, ikke noe som har skjedd bare en gang.)

Skrevet

Jeg trodde dissosiasjon var noe annet?

Jeg tenker ikke på ekstremt stress, i alle fall ikke i objektiv forstand, mer at man ikke er i stand til å oppfylle alle kravene som møter en i dagliglivet (fra andre eller meg selv).

Kan symptomene komme i situasjoner med mye stress uten at det er snakk om en psykoselidelse? (Det er et mønster som gjentar seg i perioder som oppleves som veldig stressende med mye krav, ikke noe som har skjedd bare en gang.)

De sa det var dissosiasjon da jeg hadde ptsd og fikk psykotiske symptomer,ble fjern i blikket og de sa det såg ut som om jeg var en helt annen plass. Kunne også høre engler synge i skogen,at noen banket under gulvet under meg osv. slike ting,og de kaldte det dissosiasjon.

Senere da jeg gikk til en annen psykolog, mente denne at jeg hadde psykotiske symptomer som følge av en psykoselidelse.

Alle kan jo få symptomer på psykose hvis de blir utsatt for nok stress,grusomme påkjenninger som tortur osv.

Men blir man stresset av kravene i hverdagen har man kanskje en psykoselidelse,tror jeg.

Det mente iallefall psykologen jeg gikk til.

Skrevet

''Ekstrem underskudd av søvn og næring, narkotika, traumer''

Jeg tenkte ikke på så store påkjenninger, mer at jeg føler meg omgitt av krav fra alle kanter (kanskje mest meg selv) som jeg ikke klarer å tilfredsstille selv om jeg sliter meg helt ut. Og så lurer jeg på om det kan ha sammenheng med at jeg iblant har opplevd psykotiske symptomer. Og om det i så fall tyder på at jeg har en eller annen form for psykoselidelse.

Det kommer vel kanskje an på om disse påkjenningene er av normal karakter (for andre, friske, mennesker), eller om det er noe spesielt.

Man kan bli psykotisk av det som for folk flest er spesielt sterke påkjenninger, og likevel ikke ha noen sykdom. Men hvis påkjenningene bare er sterke for deg (eller andre som sliter med psyken), så tror jeg sannheten er mer at man har en sykdom.

Gjest Signaturløs
Skrevet

Det er alltid en blanding mellom arv og miljø, altså miljøfaktorer som utløser ulike lidelser.

Så det vil alltid være miljøfaktorer og biologiske faktorer involvert. Og ulike mennesker har ulik terskel for hvordan og hva de reagerer på.

Det er mulig å ha en depresjonslidelse med psykotiske symptomer. Da er hoveddiagnosen depresjon.

Skrevet

Det er alltid en blanding mellom arv og miljø, altså miljøfaktorer som utløser ulike lidelser.

Så det vil alltid være miljøfaktorer og biologiske faktorer involvert. Og ulike mennesker har ulik terskel for hvordan og hva de reagerer på.

Det er mulig å ha en depresjonslidelse med psykotiske symptomer. Da er hoveddiagnosen depresjon.

Jeg har hatt alvorlig depresjon med psykotiske symptomer, men nå har samme slags symptomer meldt seg uten at jeg er (alvorlig) deprimert. Hvordan passer det inn?

Gjest Signaturløs
Skrevet

Jeg har hatt alvorlig depresjon med psykotiske symptomer, men nå har samme slags symptomer meldt seg uten at jeg er (alvorlig) deprimert. Hvordan passer det inn?

Jeg vet desverre ikke.

Mvh

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Kan stress og ytre påkjenninger utløse psykotiske symptomer?

S: Ja, det kan de.

Og er det i så fall snakk om en psykoselidelse?

S: Ja, er en psykotisk, er det snakk om en psykoselidelse uansett hva årsaken måtte være.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...