Gå til innhold

Nhd, jeg trenger din vurdering.

Anbefalte innlegg

Jeg venter på å få ny innkallelse til dps. Hadde en vurderingstime hos overlegen der før jul og følte jeg ble tatt alvorlig denne gangen. De skulle innhente journalene hos dere, noe jeg har forstått de har gjort. Så jeg skjønner ikke hvorfor de er så trege. Jeg har purret på, og jeg har nå skrevet et brev til dps og direkte til denne legen.

Jeg begynner å bli fryktelig utålmodig. Jeg sliter med personlighetsproblematikk, uvpf, og sannsynligvis en sf (BED). Det å gå i det uvisse er ikke gøy. Jeg vil så gjerne komme meg videre, og jeg har ikke lyst til å 'plage' vettet av dere heller.

Da jeg avsluttet hos dere før jul, lå jeg innenfor normalområdet hva depresjon gjelder. Mener å huske jeg lå på rundt 13 i score. Og behandleren min oppfattet meg ikke som deprimert. Men jeg skjønner ikke hvorfor jeg fremdeles føler meg nedstemt. Kan det være ytre omstendigheter som fortsatt 'drar meg ned' og den evinnelige dårlige samvittigheten for ungene mine?

Jeg hadde en skikkelig nedtur her inne for rundt 3 (?) uker siden. Men jeg fikk gode råd, og som jeg har fulgt. Det har helt klart gjort meg bedre. Fokuset har også blitt et annet som følge av det. Det har også skjedd positive ting i livet mitt, som feks det å trimme og være mer i akivitet.

Men likevel så har jeg det altså ikke bra. Jeg er så lei av å ha det sånn; som en berg og dalbane hvor jeg kan ha det bra noen uker for så å dette ned igjen. Hvorfor tar alt så lang tid? Er det slik at når en først har møtt den store, tykke veggen, så blir en aldri helt frisk/seg selv igjen? Jeg var ikke ustabil som dette før jeg ble syk/alvorlig deprimert. Ikke så ofte. Hva er det som skjer?

Den positive jenta jeg var, er nemlig for det meste borte.. Bosted/miljø tror jeg er en viktig negativ faktor, men jeg har ikke noe valg.

Jeg vurderer å bestille en time hos fastlegen. Høre om å få trappe opp på AD, Efexor, fra 300 til 375mg. Tror du det kan være en ide, til tross for at jeg har en bipolar lidelse II og bruker Lamictal 300mg i tillegg? Må i tillegg opplyse at det har vært snakk om å trappe ned på AD'en pga denne bipolare lidelsen.

Ellers tar jeg gjerne imot råd utover det jeg har spurt om fra også andre.

På forhånd takk for evnt svar.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/323481-nhd-jeg-trenger-din-vurdering/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er det en mulighet å trappe opp på lamictal i stedet? Jeg tror det kan hjelpe mer på de svingningene du opplever, særlig siden du egentlig ikke er deprimert (i følge tester).

Når det gjelder de utfordringene du har i livet tror jeg selv den friskeste og mest stabile ville følt seg deprimert til tider. Og mange hadde nok gitt opp for lenge siden, så du har grunn til å være stolt av deg selv.

Som du selv sier har du gjort mye bra for deg selv de siste ukene, og det har sikkert hjulpet deg mye. Men som jeg mange ganger har fått høre så er ikke fremgang en rett linje som hele tiden peker oppover, den går dessverre litt nedover også underveis.

Fikk du noen antydning om når du ville få time da du var på dps? Mener å huske at du hadde kontakt med en psykiatrisk sykepleier, har du det fortsatt?

Er det en mulighet å trappe opp på lamictal i stedet? Jeg tror det kan hjelpe mer på de svingningene du opplever, særlig siden du egentlig ikke er deprimert (i følge tester).

Når det gjelder de utfordringene du har i livet tror jeg selv den friskeste og mest stabile ville følt seg deprimert til tider. Og mange hadde nok gitt opp for lenge siden, så du har grunn til å være stolt av deg selv.

Som du selv sier har du gjort mye bra for deg selv de siste ukene, og det har sikkert hjulpet deg mye. Men som jeg mange ganger har fått høre så er ikke fremgang en rett linje som hele tiden peker oppover, den går dessverre litt nedover også underveis.

Fikk du noen antydning om når du ville få time da du var på dps? Mener å huske at du hadde kontakt med en psykiatrisk sykepleier, har du det fortsatt?

Du har nok rett i det du sier.. er veldig lett å glemme det innimellom, og at det ikke er som en rett linje. Så jeg setter pris på at du minner meg om det.

Vil ikke det å trappe ned på Lamictal gjøre meg mer depressiv forresten?

Jeg skulle få ny time etter jul, og slik jeg forsto det så skulle det ikke ta så lang tid. Men jeg hører ingenting. *Lei av venting*

Har kontakt med psyk.sykpl. Meningen var at vi skulle trene sammen. Vi skulle begynne for to uker siden, men så ble hun syk, og jeg syk.. så TTT ;o) Vi har ny avtale neste uke.

Jeg er lei av å "snakke om det" og det som HAR skjedd. Vi snakker om det som skjer her og nå og hvordan jeg har det. Men jeg synes ikke det hjelper stort. Derfor er vi enige om å gjøre litt praktiske ting i stedet.

Du har nok rett i det du sier.. er veldig lett å glemme det innimellom, og at det ikke er som en rett linje. Så jeg setter pris på at du minner meg om det.

Jeg skulle få ny time etter jul, og slik jeg forsto det så skulle det ikke ta så lang tid. Men jeg hører ingenting. *Lei av venting*

Har kontakt med psyk.sykpl. Meningen var at vi skulle trene sammen. Vi skulle begynne for to uker siden, men så ble hun syk, og jeg syk.. så TTT ;o) Vi har ny avtale neste uke.

Jeg er lei av å "snakke om det" og det som HAR skjedd. Vi snakker om det som skjer her og nå og hvordan jeg har det. Men jeg synes ikke det hjelper stort. Derfor er vi enige om å gjøre litt praktiske ting i stedet.

Jeg tror ikke mer lamictal vil gjøre deg mer depressiv. Det virker mer

stabiliserende på svingningene. Jeg har selv god hjelp av lamictal,

men det var ikke nok, så jeg tar andre ting i tillegg.

Hvis du har fått diagnosen bi polar 2, så må du vel først og fremst få den rette medisin, og den rette dosen for deg. Depresjonen er jo en plagsom del av den lidelsen, eller sykdommen, etter det jeg har forstått. Jeg har ikke erfaring med bi polar 2 , men depresjon, eller nedstemthet har jeg lang erfaring med.

Annonse

Skrev jeg trappe ned på lamictal? Jeg mente trappe opp.

Skjønner godt at du er utålmodig, men det er jo ikke så lenge siden jula var over, egentlig. Har du ringt og snakket med dem, hørt når du kan regne med å få time?

Hva andre ting tar du i tillegg? Har sett av det du skriver at vi to sliter med noe av det samme, så kansje det hadde vært noe for meg også?

Jeg begynner å bli lei av å ha det sånn, 'aldri' være stabil, og skulle ønske nhd hadde tatt seg tid til å svare meg på dette innlegget :-( Nå har jeg hanglet i snart to og et halvt år siden jeg møtte den veggen, og vet ikke om jeg noen gang vil bli meg selv igjen; å igjen kunne glede meg over livet, barna...

Skrev jeg trappe ned på lamictal? Jeg mente trappe opp.

Skjønner godt at du er utålmodig, men det er jo ikke så lenge siden jula var over, egentlig. Har du ringt og snakket med dem, hørt når du kan regne med å få time?

Det er over to mnd siden jeg var der, på vurderingssamtale. Begynner å bli så lei av å vente på alt.

Jeg så det etterpå, at jeg så du hadde skrevet trappe opp, og ikke ned.

Jeg skal bestille meg time hos fastlegen i dag. Gidder ikke å ha det sånn lenger, det går utover både jobb og barn.

Du har ikke pms du sliter med igjen da? Det er en måned siden sist du spurte om det var lurt å øke medisinen.

Jeg bare spør i tilfelle du ikke har tenkt på det selv.

Da er det i såfall rart det ikke har gått over.

Er redd jeg begynner å bli deprimert igjen. Varsellampene blinker.

Hvis du har fått diagnosen bi polar 2, så må du vel først og fremst få den rette medisin, og den rette dosen for deg. Depresjonen er jo en plagsom del av den lidelsen, eller sykdommen, etter det jeg har forstått. Jeg har ikke erfaring med bi polar 2 , men depresjon, eller nedstemthet har jeg lang erfaring med.

I følge behandleren min, som jeg avsluttet med for ca to mndr siden, var jeg opp i riktig dose.

Jeg ser av et innlegg fra deg at du bruker disse medisinene:

20mg.cipralex, 300mg.lamictal, 1,5mg fluanxol og 50mg. serequel.

Jeg har bestilt meg time hos fastlegen for å forhøre meg om jeg kan få noe annet i tillegg til Efexor og Lamictal, evnt øke de.

Er det pga depresjon og ustabilitet du tar fluanxol og serequel? Måtte du prøve deg frem i dose?

Takk for svar :-)

Jeg ser av et innlegg fra deg at du bruker disse medisinene:

20mg.cipralex, 300mg.lamictal, 1,5mg fluanxol og 50mg. serequel.

Jeg har bestilt meg time hos fastlegen for å forhøre meg om jeg kan få noe annet i tillegg til Efexor og Lamictal, evnt øke de.

Er det pga depresjon og ustabilitet du tar fluanxol og serequel? Måtte du prøve deg frem i dose?

Takk for svar :-)

Akkurat nå vet jeg ikke helt sikker på hvorfor jeg går på hva.

Lamictal begynte jeg med på grunn av at jeg hadde så skiftende stemningsleie, samtidig som jeg ikke hadde bra nok effekt av ad. Fluanxol begynte

jeg på p.g.a. uro og destruktivitet. En god tilleggseffekt på den var mindre tretthet. Noe jeg sliter veldig mye med. Psykiateren startet opp med serequel. Vil seponere på ap, noe jeg også ønsker selv. Jeg forstod det slik at han mente det mest sannsynlig er bp, så det blir nok mest basert på å behandle det med stemningsstabiliserende.

Ellers kan jeg nok si at jeg også kjenner meg igjen i mye av det du skriver. Håper du kan få best mulig behandling, men medisiner er et godt hjelpemiddel,men de løser ikke alt.

Annonse

Akkurat nå vet jeg ikke helt sikker på hvorfor jeg går på hva.

Lamictal begynte jeg med på grunn av at jeg hadde så skiftende stemningsleie, samtidig som jeg ikke hadde bra nok effekt av ad. Fluanxol begynte

jeg på p.g.a. uro og destruktivitet. En god tilleggseffekt på den var mindre tretthet. Noe jeg sliter veldig mye med. Psykiateren startet opp med serequel. Vil seponere på ap, noe jeg også ønsker selv. Jeg forstod det slik at han mente det mest sannsynlig er bp, så det blir nok mest basert på å behandle det med stemningsstabiliserende.

Ellers kan jeg nok si at jeg også kjenner meg igjen i mye av det du skriver. Håper du kan få best mulig behandling, men medisiner er et godt hjelpemiddel,men de løser ikke alt.

Ok :-) håper at du og får det bedre etter hvert.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...