Gå til innhold

Lære opp ungene til å holde seg for munnen?

Gjest sykidag

Anbefalte innlegg

Gjest sykidag

Et lite spørsmål til dere her inne.

Når lærer dere dere barna deres å holde seg for munnen når de hoster?

Senest for noen dager siden, på bussen, holdt en mor ungen sin over skuldra og helt opp i ansiktet på meg, mens ungen (4 år ca) hostet den verste sprut-hosten over hele meg uten at mora reagerte i det hele tatt. Jeg mener ikke å være snerpete, men hva koster det å ta litt hensyn? Synes også det er merkelig at en god del voksne tydeligvis ikke har lært å holde seg for munnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest sykidag

Det lærer barna så snart de forstår hva de skal gjøre, men jeg ser her at de av og til trenger påminnelser.

Er det lov til å gripe inn og si noe i slike tilfeller? Om en kontaktsøkende krabat stiller seg foran meg på kafe og spruthoster over hele meg, er det da greit om jeg småprater litt vennlig til han og også sier "du må holde deg for munnen når du hoster, ja "?

Jeg har ikke barn selv, (ikke frister det heller) så her er jeg helt blank.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest høstløv

Er det lov til å gripe inn og si noe i slike tilfeller? Om en kontaktsøkende krabat stiller seg foran meg på kafe og spruthoster over hele meg, er det da greit om jeg småprater litt vennlig til han og også sier "du må holde deg for munnen når du hoster, ja "?

La foreldrene selv stå for oppdragelsen av barna sine.

Stiller det seg opp en krabat foran deg og er kontaktsøkende, og du ikke liker oppførselen hans, så sider du vennlig til ham at han skal gå til mammaen sin.

Fremmede mennesker skal ikke være med til å oppdra andre sine barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg husker ikke når vi begynte med det, det er ihvertfall lenge siden, men lærdommen går ut på å holde _albuen_ foran.

Det er nå den naturligste ting i verden, så jeg må si jeg reagerer når jeg ser voksne hoste/nyse i håndflatene for deretter å ta på alt mulig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sykidag

Stiller det seg opp en krabat foran deg og er kontaktsøkende, og du ikke liker oppførselen hans, så sider du vennlig til ham at han skal gå til mammaen sin.

Og om han ikke vil gå til mamman sin og heller stå der og hoste over hele meg?

Eller om mamman er en uoppdragen slask som bare sitter der og skravler med venninnene sine og ikke bryr seg om stakkaren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt uenig. Det er ikke alltid mor eller far er i nærheten og da bør andre voksne ha lov til å fortelle barn hva som er vanlig folkeskikk. Eller skal de la fremmede barn herje som de vil bare fordi foreldrene ikke er i nærheten?

Jeg håper virkelig at noen voksne sier fra om mine oppfører seg elendig og jeg ikke er i nærheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt inntrykk er at de fleste i alle fall prøver å lære barna at de skal holde for munnen når de hoster, men det hender rett som det er jeg får en hostekule midt i fleisen på jobben ja... Kanskje derfor jeg sjeldent blir forkjølet? ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AneM1365380603

Du kan jo si "Oj, du glemte å holde deg for munnen!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest høstløv

Og om han ikke vil gå til mamman sin og heller stå der og hoste over hele meg?

Eller om mamman er en uoppdragen slask som bare sitter der og skravler med venninnene sine og ikke bryr seg om stakkaren?

Da snur du deg bare til den andre siden, slik du ikke får all gørret midt i fleisen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sykidag

Jeg husker ikke når vi begynte med det, det er ihvertfall lenge siden, men lærdommen går ut på å holde _albuen_ foran.

Det er nå den naturligste ting i verden, så jeg må si jeg reagerer når jeg ser voksne hoste/nyse i håndflatene for deretter å ta på alt mulig...

Albuen er selvfølgelig det beste, men heller i hånda enn i ansiktet på noen. Det er jo uansett så mye baselusker på alt det vi tar på, og bare man er påpasselig med håndhygienen beskytter det en del.

Spørsmålet mitt burde heller ha vært: "Lære opp ungene til en mer hygienisk smittehåndtering enn å hoste andre rett opp i ansiktet" ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest sykidag

Mitt inntrykk er at de fleste i alle fall prøver å lære barna at de skal holde for munnen når de hoster, men det hender rett som det er jeg får en hostekule midt i fleisen på jobben ja... Kanskje derfor jeg sjeldent blir forkjølet? ;o)

Jobber du i barnehage? Er ikke det ofte litt sånn at man er veldig mye syk de første årene, men så blir man gradvis mer hardfør?

Kanskje det er det jeg skulle ha gjort noen år, bare for å bli litt mindre sensitiv ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sykidag

Da snur du deg bare til den andre siden, slik du ikke får all gørret midt i fleisen.

Da må jeg nok si meg mer enig med Lillemus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AneM1365380603

Da må jeg nok si meg mer enig med Lillemus.

Hvis mine barn hadde fått en slik påminnelse av en fremmed ville det hatt dobbel effekt. Mor maser nå om alt likevel, men det er flaut for dem når andre kommenterer noe de burde vite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber du i barnehage? Er ikke det ofte litt sånn at man er veldig mye syk de første årene, men så blir man gradvis mer hardfør?

Kanskje det er det jeg skulle ha gjort noen år, bare for å bli litt mindre sensitiv ;-)

Nei, jeg jobber i bibliotek. :o) Vi har lav skranke så det er rett som det er jeg får jeg hostekule midt i trynet. Ekkelt der og da, men jeg tror faktisk det har gjort meg mer robust. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Albuen!!!

Det har barna mine lært fra de var bitte små, dvs at de skal hoste i albuen og IKKE i hånda. Jeg blir stadig forbauset (og kvalm) over å se på alle voksne som hoster og nyser i hånda, for så å gnu snørret på bukselåret etterpå... Det skal ikke høye intelligensen til for å forstå at hånda etter dette er et ypperlig våpen for biologisk krigføring ved smittespredning.

Men å holde hånden for munnen er selvsagt bedre enn å hoste rett i ansiktet på noen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sykidag

Hvis mine barn hadde fått en slik påminnelse av en fremmed ville det hatt dobbel effekt. Mor maser nå om alt likevel, men det er flaut for dem når andre kommenterer noe de burde vite.

Jeg liker å tro at jeg hadde funnet en måte å legge dette frem på sånn at han ikke hadde følt seg flau, altså med et stoort kompis-glimt i øyet, før jeg raskt hadde skiftet samtaleemne.

Kan vel ikke la meg spruthostes over bare så et barn ikke skal føle seg skamfull?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sykidag

Nei, jeg jobber i bibliotek. :o) Vi har lav skranke så det er rett som det er jeg får jeg hostekule midt i trynet. Ekkelt der og da, men jeg tror faktisk det har gjort meg mer robust. :o)

He he he, ok ;-)

Jeg omgås stort sett veloppdragne voksne, og så er jeg jo en pingle, da. Tror det var bra jeg ikke endte opp som allmennlege, for å si det sånn. Ikke for det, det er vel hva man blir vant til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...