Gå til innhold

Nhd: Ap til demente med delir

Anbefalte innlegg

Gjest sykepleier i sving

Hei. Jeg jobber på skjermet avdeling for demente. Endel av pas. har svingende deliriøs/psykotisk adferd, noen har Parkinson og noen har Parkinsonistiske symptomer. Ebixa er mye brukt. Noen får Risperdal og flere får Seroquel både som fast medisin og ved behov( utagering,hallusinasjoner og økende forvirring). Seroquel har schzofreni som indikasjon. Kan du skrive litt om bruk til deliriøse demente?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/323508-nhd-ap-til-demente-med-delir/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er du sikker på at det er delir, eller kan det være variasjoner forårsaket demens ved Lewy Body siden du nevner parkinsonistiske symptomer i tillegg? Da er det i såfall veldig viktig at pasientene ikke får nevroleptika da de er spes utsatt for negative bivirkninger.

Gjest sykepleier i sving.

Er du sikker på at det er delir, eller kan det være variasjoner forårsaket demens ved Lewy Body siden du nevner parkinsonistiske symptomer i tillegg? Da er det i såfall veldig viktig at pasientene ikke får nevroleptika da de er spes utsatt for negative bivirkninger.

Det er ingen som er diagnostiserte med Lewy body, men det er jo heller ikke så lett. Det jeg mener her er at tidl. så jeg mer bruk av Zyprexa ,Haldol og Risperdal som AP til eldre demente, i tillegg til acetylkolinesterasehemmere som Aricept og Ebixa. der svingende delir ser ut til å være problemet.. Nå ser det ut til at Seroquel er mer i tiden.Jeg har sett forbausende god effekt hos noen, og ikke hos andre. Er det gjort studier på denne pasientgruppen i forhold til dette legemiddelet?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...