Gå til innhold

Å sitte ved bordet til alle er ferdige...

caprice

Anbefalte innlegg

Jepp - det er en god vane å sitte ved bordet til alle er ferdigspist - i det minste at barna må sitte til alle de andre barna er ferdige. Men hva når det er motsatt? Vi har en 5,5 åring som er så _utrolig_ treg til å spise. Hun er rett og slett ikke interessert i mat - nesten uansett hva det er til middag. Klager ikke, men sitter og pirker i maten. Hun er liten og tynn, får små porsjoner som en voksen ville spist på 5 min - men som hun glatt kan bruke 1 - 1,5 timer på. Vi har gitt opp nå - gidder rett og slett ikke bruke så lang tid på middagen. Det er nok av andre ting som skal gjøres. Vi drøyer så lenge vi orker - maks 50 min - og så får hun faktisk sitte alene og spise opp resten. Hva burde vi gjøre tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde satt en frist, hun får max. 30 min (eller hvor lenge dere andre sitter), etter det tas maten fra bordet. Bruk gjerne en kjøkkentimer eller noe så hun kan følge med på klokka. Å la en unge sitter i halvannen time med maten hadde ikke vært aktuelt for meg, da er hun jo knapt ferdig før neste måltid for å sette det litt på spissen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ene vår er også utrolig treig ved matbordet og vi gjør som dere. Forventer i utgangspunktet at barna venter på hverandre. Når den ene da begynner med sin uthaling (er egentlig ikke vondt ment men bare sommel tror jeg..) så avbryter vi etter x antall minutter og sier at "Nå har alle hatt god tid til å spise maten sin så nå kan de andre få gå fra".

Jeg mener heller ikke at man skal mase og kjase med unger som er trege til å få i seg maten. Men man skal heller ikke gi dem makt til å la hele familien sitte en ekstra halvtime ved bordet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår mellomste hadde også en slik periode - omtrent på den alderen.

Jeg tok en prat med henne, og fortalte at vi ikke kunne sitte og vente på henne til hun var ferdig, men at hun selvsagt fikk sitte så lenge hun ønsket.

Det var greit for henne, og etter et par mnd's tid ordnet det seg ved at hun også begynte å spise litt fortere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AneM1365380603

Min 6-åring spiser også sent til tider. Hun diller ikke, men har bare et annet tempo enn oss andre. Til vanlige middager lar vi barna gå fra bordet etterhvert som de er ferdige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Max 20-30 min. ved bordet. Gi ungen er bevisst forhold til klokka. Dere voksne rydder av bordet, når den gitte tiden er gått.

Ungen får INGEN servering, ikke kjeks, frukt eller noe - før neste måltid. Det retter fort på seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1233732581' post='4083512]

Max 20-30 min. ved bordet. Gi ungen er bevisst forhold til klokka. Dere voksne rydder av bordet, når den gitte tiden er gått.

Ungen får INGEN servering, ikke kjeks, frukt eller noe - før neste måltid. Det retter fort på seg.

Middag er som regel siste måltid her i huset.... evt en yougurt e.l etterpå - som hun selvsagt ikke får om hun ikke spiser opp maten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Middag er som regel siste måltid her i huset.... evt en yougurt e.l etterpå - som hun selvsagt ikke får om hun ikke spiser opp maten.

Ungen bør få tilbud om en frukt eller et knekkebrød før leggetid hvis dette med middagen skal la seg gjøre.

Jeg synes at dere har fått dårlige uvaner rundt bordet, dette er jo ikke trivelig i det hele tatt?

Vi ber aldri ungene sitte i det endelige å vente på at alle blir ferdige, men de får heller ikke sluke maten for så å løpe fra bordet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...