Gå til innhold

Mister tilliten til psykiatrien.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg begynner å miste tilliten til det offentlige psykiatritilbudet. Jeg synes ikke det er det minste rart at noen faktisk velger å ta livet sitt.

Jeg fikk nylig høre fra en venninne at broren hennes hadde forsøkt å ta livet sitt og svevde mellom liv og død i ni dager fordi han ikke fikk hjelp.

Er det rart man blir frustrert?

Selv er jeg drittlei av å vente. Det tar motet fra meg. Hva er vitsen med å jobbe med ting/seg selv så lenge man må vente så lenge på den hjelpen man trenger?

Jeg har barn å forsørge. Ikke bare må jeg vente på å få et avlastningshjem. Men jeg må lide i påvente av behandling også. Samvittigheten min ovenfor barna tar knekken på meg en dag. Jeg greier ikke å følge dem opp slik jeg vil og bør, og jeg har seriøst vært inne på tanken på å overlate dem til andre som kan ta bedre vare på dem.

Jeg er pessimistisk ift om noen i hele tatt kan hjelpe meg også. Hvorfor skal jeg ha en postiv holdning når jeg blir møtt slik jeg blir?

Jeg tror dette hadde tatt motet fra de fleste :-(

Videoannonse
Annonse
Gjest Villniss
Skrevet

Det er mange som sliter. Tror ikke at noen hele livet går fri for problemer. Alle vil vi før elle seinere oppleve tunge dager og motgang, sånn er det bare. Men helt klart, noen får mere motbør og vanskeligheter enn andre.

Det er også mange som mister motet og håpet, dessverre. Når en er deprimert synes alt mørkt.

Det er noen som sier at det ikke kommer an på hvordan en har det, men hvordan en tar det?

Jeg tror at en i større grad må sette sin lit til seg selv, og ikke satse alle kortene på helsevesenet/psykiatrien. De som jobber der er bare mennesker de også som alle oss andre. Ingen der kan redde deg fra å synke ned i depresjonen, hvis ikke du selv gjør en egeninnsats for å forhindre det.

Prøv å hente fram styrken og kampviljen din. Jeg tror du har potensialer i deg selv til å bli bedre.

Ønsker deg en fin dag. Prøv å tenke positivt og være ved godt mot.

(Vet det ikke er lett...)

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Hva er vitsen? Jeg er sikkert bare en av mange. Dessuten var jeg med på en undersøkelse i 2007, hvor jeg tydelig ga uttrykk for hva jeg mente om det hele.

Det er i hvert fall mer vits enn å skrive det her. Vi kan ikke endre Sykehuset Innlandet.

Skrevet

Det er mange som sliter. Tror ikke at noen hele livet går fri for problemer. Alle vil vi før elle seinere oppleve tunge dager og motgang, sånn er det bare. Men helt klart, noen får mere motbør og vanskeligheter enn andre.

Det er også mange som mister motet og håpet, dessverre. Når en er deprimert synes alt mørkt.

Det er noen som sier at det ikke kommer an på hvordan en har det, men hvordan en tar det?

Jeg tror at en i større grad må sette sin lit til seg selv, og ikke satse alle kortene på helsevesenet/psykiatrien. De som jobber der er bare mennesker de også som alle oss andre. Ingen der kan redde deg fra å synke ned i depresjonen, hvis ikke du selv gjør en egeninnsats for å forhindre det.

Prøv å hente fram styrken og kampviljen din. Jeg tror du har potensialer i deg selv til å bli bedre.

Ønsker deg en fin dag. Prøv å tenke positivt og være ved godt mot.

(Vet det ikke er lett...)

''Det er noen som sier at det ikke kommer an på hvordan en har det, men hvordan en tar det?''

Det har jeg helt klart tro på. Man kan velge å gjøre det verste utav det, eller det beste.

Men jeg synes jeg har mer enn god nok grunn til å tvile på mitt lokale dps. Jeg vet ikke engang om jeg får hjelp.

''Jeg tror at en i større grad må sette sin lit til seg selv, og ikke satse alle kortene på helsevesenet/psykiatrien. De som jobber der er bare mennesker de også som alle oss andre.''

Jeg husker en bruker skrev til meg en gang for lenge siden, at jeg hadde høye forventninger. H*n fikk rett i det.. Men de er iallefall proffe på levanger. Jeg kan bare skryte av dem. Måten dps her har møtt meg på, synes jeg ikke er like proff - langt ifra også.

''Ingen der kan redde deg fra å synke ned i depresjonen, hvis ikke du selv gjør en egeninnsats for å forhindre det.''

Jeg vet ikke om det er mulig å forhindre at det skjer? Jeg har sannsynligvis hatt mange tilbakevendende depresjoner de siste ni årene. Og det er på denne tiden de har startet.

''Prøv å hente fram styrken og kampviljen din. Jeg tror du har potensialer i deg selv til å bli bedre.''

Ja, det har jeg. Jeg er motivert for endring. Men hva hjelper det? Et sted går grensen for hvor lenge man orker å kjempe for å få den hjelpen man trenger. Og i mellomtiden har jeg unger som lider, selv om jeg gjør så godt jeg kan for å ta meg sammen (noe som og sliter meg ut).

Skrevet

Det er i hvert fall mer vits enn å skrive det her. Vi kan ikke endre Sykehuset Innlandet.

Det er sant det.

Hvorfor må det være så store forskjeller ute og går? Ja, kvalitet altså?

Kjenner jeg blir frustrert over det.

Skrevet

Bare en ting til før jeg logger av.

Hva mener du jeg vil oppnå med å skrive et slikt brev? Få ut frustrasjonen ift det?

Jeg kan nemlig ikke forstå at jeg, alene, kan påvirke dette alene.

Eller synes du jeg overdriver, mtp måten jeg er blitt møtt på mitt lokale dps, helt fra begynnelsen av?

Ha en fin dag, og takk for svar :-)

Gjest BipolarII...jeg visst
Skrevet

Bare en ting til før jeg logger av.

Hva mener du jeg vil oppnå med å skrive et slikt brev? Få ut frustrasjonen ift det?

Jeg kan nemlig ikke forstå at jeg, alene, kan påvirke dette alene.

Eller synes du jeg overdriver, mtp måten jeg er blitt møtt på mitt lokale dps, helt fra begynnelsen av?

Ha en fin dag, og takk for svar :-)

Etter vurderingen hos overlegen, fikk du da status som rettighetspasient? Har de sendt deg en dato (slik de skal) for når du senest skal få behandling?

http://www.nav.no/page?id=357

v/ Fristbrudd: Nav Pasientformidling

http://www.nav.no/805320838.cms

På linkene her synes jeg det står en del til hjelp. Sistnevnte instans er de du bør kontakte når brudd på det de er pålagt å gjøre skjer, og når frister ikke overholdes. D har da rett på å få slik behandling bekostet av staten i stedet. Dette fordi (ev.) ikke ditt lokale DPS ikke kan gi deg det du trenger når du er i behov av det.

Håper dette var til hjelp.

Mvh.

Skrevet

Etter vurderingen hos overlegen, fikk du da status som rettighetspasient? Har de sendt deg en dato (slik de skal) for når du senest skal få behandling?

På linkene her synes jeg det står en del til hjelp. Sistnevnte instans er de du bør kontakte når brudd på det de er pålagt å gjøre skjer, og når frister ikke overholdes. D har da rett på å få slik behandling bekostet av staten i stedet. Dette fordi (ev.) ikke ditt lokale DPS ikke kan gi deg det du trenger når du er i behov av det.

Mvh.

Skal skrive det brevet nhd foreslo, og se hva som skjer.

ps. hvordan står det til med deg`?

*klem*

Skrevet

Skal skrive det brevet nhd foreslo, og se hva som skjer.

ps. hvordan står det til med deg`?

*klem*

Ja, kan jo være det fører noe med seg. Man vet aldri.

Joda, har det bra jeg. Ikke deppa slik jeg er vanligvis på denne tida av året. Juhu:)

klem

Skrevet

Mvh.

Jeg kom til å tenke på noe..

Jeg fikk en time hos overlegen en gang i slutten av november. Han visste ikke da hva som ville skje. Han sa jeg ville bli innkalt etter jul, på nyåret (hva nå det vil si, men slik jeg oppfattet det var det like etter jul, altså i januar mnd - det kan selvsagt være at jeg har mistolket).

Jeg har ikke hørt noe etter det. Og siden jeg har så dårlig erfaring med dem fra før, stoler jeg ikke på dem hva dette gjelder heller. Det å gå i det uvisse og ikke vite hva som skjer, om en får behandling eller ikke osv osv er kjipt (men jeg føler mer ro ift dette pga ting som har glidd inn de to siste dagene/det å faktisk leve og akseptere osv).

Du skriver:

''Etter vurderingen hos overlegen, fikk du da status som rettighetspasient? Har de sendt deg en dato (slik de skal) for når du senest skal få behandling?''

Mener du _etter_ at jeg var på denne v.timen?

Ellers var det denne enhetene for fristbrudd (NAV pasientformidling) som ordnet det så jeg kom inn på dps den gangen jeg fikk disse tre timen.

Ps. Godt å høre at det står bra til med deg. Tenker på deg i ny og ne. Lurer på hvor du er blitt av liksom ;o)

Skrevet

Mvh.

Jeg fikk en time hos overlegen en gang i slutten av november. Han visste ikke da hva som ville skje. Han sa jeg ville bli innkalt etter jul, på nyåret (hva nå det vil si, men slik jeg oppfattet det var det like etter jul, altså i januar mnd - det kan selvsagt være at jeg har mistolket).

Jeg har ikke hørt noe etter det. Og siden jeg har så dårlig erfaring med dem fra før, stoler jeg ikke på dem hva dette gjelder heller. Det å gå i det uvisse og ikke vite hva som skjer, om en får behandling eller ikke osv osv er kjipt (men jeg føler mer ro ift dette pga ting som har glidd inn de to siste dagene/det å faktisk leve og akseptere osv).

Du skriver:

''Etter vurderingen hos overlegen, fikk du da status som rettighetspasient? Har de sendt deg en dato (slik de skal) for når du senest skal få behandling?''

Ellers var det denne enhetene for fristbrudd (NAV pasientformidling) som ordnet det så jeg kom inn på dps den gangen jeg fikk disse tre timen.

Ps. Godt å høre at det står bra til med deg. Tenker på deg i ny og ne. Lurer på hvor du er blitt av liksom ;o)

Skrevet

Du skriver:

Hyggelig å høre at en er påtenkt. Neida, er ikke over alle hauger og borte vekk. Bare at jeg er opptatt av mitt nye slankeprosjekt for tiden (Gosj, en prøvelse). Tror dessverre ikke DOL-ing svir av så mange kalorier, så synd, så synd *sukk*.

Ellers: ja, mente etter samtalen med overlegen. Om han/hun da mente du hadde krav ¨på nødvendig helsehjelp, er du rettighetspasient. De SKAL uansett sende deg brev om det + når du skal senest skal få første behandlingstime hos dem (om du da er rettighetspasient).

Syns det er veldig dårlig at de ikke har gitt lyd fra seg. Ikke helt normal folkeskikk en gang... Skulle jo tro psykologer og sånn hadde normal etikette...

Skrevet

Hyggelig å høre at en er påtenkt. Neida, er ikke over alle hauger og borte vekk. Bare at jeg er opptatt av mitt nye slankeprosjekt for tiden (Gosj, en prøvelse). Tror dessverre ikke DOL-ing svir av så mange kalorier, så synd, så synd *sukk*.

Ellers: ja, mente etter samtalen med overlegen. Om han/hun da mente du hadde krav ¨på nødvendig helsehjelp, er du rettighetspasient. De SKAL uansett sende deg brev om det + når du skal senest skal få første behandlingstime hos dem (om du da er rettighetspasient).

Syns det er veldig dårlig at de ikke har gitt lyd fra seg. Ikke helt normal folkeskikk en gang... Skulle jo tro psykologer og sånn hadde normal etikette...

Lykke til med prosjektet ditt da ;o)

Jeg vet ikke om jeg er rettighetspasient eller ikke, det sa han ingengting om. Jeg spurte hva han tenkte da timen var ferdig, men han kunne ikke si så mye om det. Han ville innhente journalene fra levanger først og så skulle jeg få ny innkallelse/time, altså etter jul.

Jeg kjenner at jeg har lyst til å gi opp dps'et. Blir så man mister tilliten til det hele egentlig.

Og så har jeg tenkt at jeg lurer på om jeg skal gi opp spes.helsetj i sin helhet. Vet ikke om det er så ille at jeg trenger hjelp derfra lenger. Kan jo rett og slett være bare selvtiliten også, som er hele "feilen". Og at jeg like godt kan komme meg gjennom dette selv.

Føler jeg har stått på så mye selv for å få den hjelpen i spes.helsetj. at jeg begynner å bli lei av det hele. Det tar jo som jeg skrev, motet fra en. Og når en ikke blir tatt alvorlig (slik jeg føler det), så vil jeg heller ikke ta opp unødig plass for dem. Da kan de like godt la andre få den plassen, som trenger den mer.

Skrevet

Lykke til med prosjektet ditt da ;o)

Jeg vet ikke om jeg er rettighetspasient eller ikke, det sa han ingengting om. Jeg spurte hva han tenkte da timen var ferdig, men han kunne ikke si så mye om det. Han ville innhente journalene fra levanger først og så skulle jeg få ny innkallelse/time, altså etter jul.

Jeg kjenner at jeg har lyst til å gi opp dps'et. Blir så man mister tilliten til det hele egentlig.

Og så har jeg tenkt at jeg lurer på om jeg skal gi opp spes.helsetj i sin helhet. Vet ikke om det er så ille at jeg trenger hjelp derfra lenger. Kan jo rett og slett være bare selvtiliten også, som er hele "feilen". Og at jeg like godt kan komme meg gjennom dette selv.

Føler jeg har stått på så mye selv for å få den hjelpen i spes.helsetj. at jeg begynner å bli lei av det hele. Det tar jo som jeg skrev, motet fra en. Og når en ikke blir tatt alvorlig (slik jeg føler det), så vil jeg heller ikke ta opp unødig plass for dem. Da kan de like godt la andre få den plassen, som trenger den mer.

Sånn dagbehandlingsnettverk høres jo veldig interessant og lærerikt ut for en selv da. Syns du burde gi noe sånn en sjans. Kanskje de er mer tydelige enn ditt DPS?

Minns at i går var du ikke særlig lystig. Det går jo litt opp og ned. Så nei, jeg tror ikke det er et smart trekk å bale med vanskene aleine. Er lettere å bli kvitt dem med profesjonell hjelp. For du vil vel ikke ha det slik som du har det nå hele livet. Så stå på, det er lett å miste motet, men det pleier ordne seg til slutt for snille jenter, vet du:)

Skrevet

Sånn dagbehandlingsnettverk høres jo veldig interessant og lærerikt ut for en selv da. Syns du burde gi noe sånn en sjans. Kanskje de er mer tydelige enn ditt DPS?

Minns at i går var du ikke særlig lystig. Det går jo litt opp og ned. Så nei, jeg tror ikke det er et smart trekk å bale med vanskene aleine. Er lettere å bli kvitt dem med profesjonell hjelp. For du vil vel ikke ha det slik som du har det nå hele livet. Så stå på, det er lett å miste motet, men det pleier ordne seg til slutt for snille jenter, vet du:)

Ja.. du har rett i det du sier her..

Skal snakke med fastlegen om dette med dagbehandlingsnettverket.

Skrevet

Ja.. du har rett i det du sier her..

Skal snakke med fastlegen om dette med dagbehandlingsnettverket.

Vet du jeg ble først avspist på det lokale DPS med at jeg bare trengte noen timer og avist.Så ba jeg selv om å bli henvist til dagavdelingen .Og når jeg kom på den dagavdelingen fikk jeg virkelig ordentlig behandling. Også videre oppfølging når jeg slutter der skal de vistnok ordne. Så av og til så lønner det seg og fortsette a kjempe til man treffer noen som forstår. Dagavd er jo også endel av det DPS og de var uenig med de som tok første dårlige vurdering av meg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...