Gå til innhold

Sjalu uten grunn

Anbefalte innlegg

Gjest Goodlife

Hei. Jeg er en mann på 36 år og har en kjæreste på 31 . Vi har vært sammen i snart 3 år med et lite opphold. Forholdet er ok nå. Vi bor ikke sammen men prøver å finne noe nå. Problemet er at jeg føler at det er bare jeg som "drar lasset" i forholdet. Det er alltid jeg som må komme til henne.Finne på ting for oss og være den som er ansvarlig for at vi to skal ha det fint. Hun viser ikke kjærlighet til meg som jeg skulle ønske. Hun spør aldri hvordan jeg har det eller hvordan dagen min har vært . Hun er veldig lite kjærlig . Hun er kjent blandt venninder for å være meget selvsentrert . Hun er meget konfronterende og går meget høyt ut i diskusjoner . Hun er også kjent for å lage konflikter ut av ingen ting. Hun har et stort behov for å markere seg. Hun legetimerer sin adferd med at hun ikke har hatt noen god barndom . Disse sidene så jeg ikke før det hadde gått en stund etter jeg møtte henne. Når jeg prøver å ta opp dette med henne setter hun seg i angrepsposisjon og blir veldig for sint. Hun jobber skift i et meget mannsdominert yrke også. Dette resulterer i at jeg ikke får sett henne så ofte som jeg skulle ønske . Ofte er hun borte fra meg 5-6 dager av gangen. Når hun først har fri er det sjeldent hun prioriterer tid med meg .Da er hun enten på kollegafester eller ute med venninder. Kollegafester forekommer ganske ofte også . Partner er uten unntak aldri invitert. Dette sårer og jeg sliter med dette også. Hun finner alltid en eller annen grunn til ikke å komme til meg. Hun er også glad i å ta seg en fest litt mer enn i ny og ne . Hun tar heller ikke 5 øre for å finne barnevakt til sønnen for å dra på fest. Hun liker også å være på de "riktige" stedene/restaurantene også . Hun har tilgang til kjendismiljøet i norge også og elsker det. Jeg har ingen behov for dette livet. Vi har ikke hatt mer enn 2 "hjemmekose" kvelder sammen bare vi to på den tiden vi har vært sammen . Litt god mat og rødvin osv. Jeg ønsker meg et rolig og stabilt liv. Med sunne interesser. For henne skal liksom være full gass hele tiden. Jeg føler dette veldig tungt .Jeg har ofret så mye tid, krefter og energi på dette forholdet at jeg ønsker jo ikke gi opp heller. Og jeg føler at usikkerheten smyger seg innpå meg når det gjelder tanken på om hun vil flytte sammen med meg i det hele tatt når vi kommer så langt. Jeg har et helt nytt hus som jeg må selge pga hun ikke vil bo der. Dette huset var bestemt og satt i gang før jeg møtte henne. Hun har barn og må ta hensyn til skolekretser og venner for ham. Jeg har også barn . Men hun har ikke noe til overs for min sønn. Han er en meget snill gutt som er godt likt av alle sett bort i fra henne. Så jeg føler veldig usikkerhet vedr. forholdet. Innser at vi har litt forskjellige interesser og kvaliteter . Vel , nok sutring :-) Problemet mitt ligger i at jeg er sjalu . Men jeg er ikke sjalu sånn i det daglige .Ikke sjalu når hun ikke er sammen med meg eller ute med venninder eller noe slikt. Men jeg tenker ofte på hennes tidligere menn. Helt sykt men vet ikke hvorfor det er slik. Dette skaper et volsomt ubehag hos meg . Jeg har også i tilfeller klart å spørre om hvem hun var sammen med der (feks. feriested) den gangen og slike ting.Ønsker ikke å dra på steder der hun har minner med noen andre. Jeg vet jo at jeg ber om det men noen sjeldene ganger klarer jeg ikke la være . Jeg spør jo også for at jeg er nyskjerrig. Men hun vil aldri svare. Som om hun skal holde noe hemmelig for meg. Hadde hun spurt meg vet jeg at jeg ville ha svart uten å lage en helvetes krangel pga et spr. Alle er litt sjalue. Og det tror jeg er sundt og natrulig . Og jeg tror noen mennesker ønsker å vite litt. Men noen ganger føler jeg at hun på en måte vil lage krangel også og at det er derfor hun svarer som hun gjør. Hun sier at det har jo ikke jeg noe med. Og det er jo riktig det ,men jeg klarer noen ganger liksom ikke la være å tenke på at hun og ex`n har opplevd kanskje akkurat det sammen som vi planlegger å gjøre. Jeg vil føle at det jeg vil ta med henne på skal være unikt for oss. Jeg vet at dette er irrasjonelt og dumt men det er altså denne følelsen jeg ikke klarer å holde kontroll på . Det gjør vondt. Noe jeg biter meg merke i også , er at når vi sitter å snakker sammen kan hun si noe om fortiden sin . Da merker jeg at jeg på en måte er veldig var for å høre noe som drar i retning av noe som har med henne og noen ex å gjøre. Jeg vet at jeg ikke har noe med hva hun har gjort tidligere. Jeg har ikke vært så ille som nå i tidligere forhold. Og jeg lurer på hvorfor det er slik nå ? Jeg lurer på hva jeg kan gjøre for å få denne følelsen i sjakk? Dette ødelegger dagene mine og hennes . Finnes det råd for dette? Takknemlig for svar . Hilsen "litt forvilet mann"

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/323569-sjalu-uten-grunn/
Del på andre sider

Fortsetter under...

En ting er sikkert, jeg fatter ikke hvordan du orker å ha ett sånt forhold. Dette vil aldri i verden bli bra med en sånn kvinne. Dere er så totalt forskjellig at dette er ikke noe å satse på. Dine ønsker for ett godt forhold ligger ikke til rette med denne kvinnen.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/323569-sjalu-uten-grunn/#findComment-2685651
Del på andre sider

Jeg må bare si, jeg syns dette høres ut som et svært dårlig utgangspunkt for å flytte sammen! Det høres ikke ut som dere passer spesielt godt sammen, og hun ønsker ikke å tilbringe så mye tid med deg som du vil. Slike problemer blir ikke bedre av å flytte sammen. Jeg vil si snarere tvert i mot! Hvis hun ikke savner deg daglig nå, når forholdet er ferskt, vil det neppe øke på hvis dere flytter sammen! Og jeg ville heller aldri ha vurdert å flytte sammen med en som ikke likte barna mine...

Sjalusien din kan kanskje komme av at du føler deg så usikker på henne? Uansett så syns jeg sjalusien er et separat problem, og at det første er det viktigste.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/323569-sjalu-uten-grunn/#findComment-2685652
Del på andre sider

Hvis framstillingen din er riktig, har jeg problemer med å forstå hvorfor dere er sammen i det hele tatt.

Jeg hadde ikke solgt et nytt hus for å satse på det forholdet der. Det virker som om du blir utnyttet i den grad det passer henne.

Med forbehold om at du har framstilt deg selv litt vel positivt: Du høres ut som en kar som virkelig har fortjent noe bedre. Det er ca. tre tusen tråder i året på Samliv fra kvinner som savner noen med innstillingen din. Legg ut en anonym mailadresse her, så tenker jeg alternativene vil stå i kø i løpet av kort tid.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/323569-sjalu-uten-grunn/#findComment-2685675
Del på andre sider

En ting er sikkert, jeg fatter ikke hvordan du orker å ha ett sånt forhold. Dette vil aldri i verden bli bra med en sånn kvinne. Dere er så totalt forskjellig at dette er ikke noe å satse på. Dine ønsker for ett godt forhold ligger ikke til rette med denne kvinnen.

Hei mrxx. :-) takk for svar. Føles godt at det er noen som ikke kjefter meg huden full når jeg tar opp et så viktig tema for en gang skyld. Jo jeg er enig med deg i det du skriver. Men ting har jo blitt litt gammel vane kombinert med at jeg ikke har hatt et ønske om å gi opp heller. Jeg er jo glad i jenta , men hun behandler meg dessverre ikke noe ålreit. Jeg ser disse tingene ganske klart men det er ikke lett å gi opp heller selv om at jeg ser at det hadde vært det beste for både henne og meg til tider.

Men det er det med den sjalue biten jeg sliter mest med . Jeg ønsker å vite litt om hvordan jeg kan få kontroll over den . La være å tenke på hennes fortid . Utenom hennes fortid er det ikke mye sjalusi å spore. Takker for svar i alle fall :-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/323569-sjalu-uten-grunn/#findComment-2685676
Del på andre sider

Annonse

Les innlegget ditt og lat som om det er en annen som skriver det. Hva hadde du rådet vedkommende til?

Akkurat. Jeg tviler sterkt på at dette forholdet er liv laga.

Hei og takk så mye for svar. Jo jeg ser jo ting litt klarere når jeg får ting ned på papiret. Skjønner jo hva du mener og er jo i en slik "skal,skal ikke" fase nå. Men det er denne sjalue biten jeg liker minst . Helt skrekken for at denne skal komme til syne igjen om jeg skulle få en ny kjæreste en gang. Hva skal jeg gjøre for å få kontroll på denne dårlig greia som kommer over meg noen ganger ? Igjen takk for svar.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/323569-sjalu-uten-grunn/#findComment-2685684
Del på andre sider

Hvis framstillingen din er riktig, har jeg problemer med å forstå hvorfor dere er sammen i det hele tatt.

Jeg hadde ikke solgt et nytt hus for å satse på det forholdet der. Det virker som om du blir utnyttet i den grad det passer henne.

Med forbehold om at du har framstilt deg selv litt vel positivt: Du høres ut som en kar som virkelig har fortjent noe bedre. Det er ca. tre tusen tråder i året på Samliv fra kvinner som savner noen med innstillingen din. Legg ut en anonym mailadresse her, så tenker jeg alternativene vil stå i kø i løpet av kort tid.

Takker for svar. Vel , jeg prøver jo så godt jeg kan å fremstille problemet så objektivt jeg klarer. Har våknet litt her nå ja etter jeg fikk ting litt ned på papiret samt noen tilbakemeldinger på nettet her. Satt jo litt langt inne å skrive om dette men er meget takknemlig for svar. Jeg ser jo godt hva du mener og ser det selv også. Er i en slik skal, skal ikke fase om dagen. Men det er denne sjalue biten jeg helt skulle sett jeg kunne få kontroll på . Den er skikkelig kjiip alstå.......

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/323569-sjalu-uten-grunn/#findComment-2685686
Del på andre sider

Hva er Samliv forresten ??? Dateside ???

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/323569-sjalu-uten-grunn/#findComment-2685687
Del på andre sider

Forsøk å se for deg deres liv sammen om 10 år, om 20 år...osv...

Mest sannsynlig vil ikke hun forandre livet sitt drastisk. Hun liker å være sammen med deg fordi du er det trygge og stabile i livet hennes? (du virker som en slik person).

Slik du beskriver henne, tenker jeg at dersom du gjør det slutt, så trekker hun på skuldrene og går videre til den neste hun kan "bruke" som hun vil....

Du må ikke kaste bort verdifulle år av livet ditt på en som er så fundamentalt forskjellig fra deg, og en som har så totalt andre verdier enn deg! Du har en sønn å ta hensyn til også, og han fortjener at du er sammen med en som liker ham som det mennesket han er.

Lykke til med avgjørelsen......

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/323569-sjalu-uten-grunn/#findComment-2685690
Del på andre sider

Takker for svar. Vel , jeg prøver jo så godt jeg kan å fremstille problemet så objektivt jeg klarer. Har våknet litt her nå ja etter jeg fikk ting litt ned på papiret samt noen tilbakemeldinger på nettet her. Satt jo litt langt inne å skrive om dette men er meget takknemlig for svar. Jeg ser jo godt hva du mener og ser det selv også. Er i en slik skal, skal ikke fase om dagen. Men det er denne sjalue biten jeg helt skulle sett jeg kunne få kontroll på . Den er skikkelig kjiip alstå.......

Du har på en måte grunn til å føle sjalusi, ikke nødvendigvis på mannfolkene rundt henne, men på livet hennes - at du ikke får ta del i det.

Har du pleid å være sjalu, også når du har levd med en partner som brukte mer tid sammen med deg? Hvis ikke, synes jeg du kan ta det med ro.

Samliv er et forum her. Velg Samliv i menyen til høyre der det står Velg forum (vi er nå på Psykiatri).

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/323569-sjalu-uten-grunn/#findComment-2685691
Del på andre sider

Gjest Elextra

''Problemet er at jeg føler at det er bare jeg som "drar lasset" i forholdet. Det er alltid jeg som må komme til henne.Finne på ting for oss og være den som er ansvarlig for at vi to skal ha det fint. Hun viser ikke kjærlighet til meg som jeg skulle ønske. Hun spør aldri hvordan jeg har det eller hvordan dagen min har vært . Hun er veldig lite kjærlig . Hun er kjent blandt venninder for å være meget selvsentrert . Hun er meget konfronterende og går meget høyt ut i diskusjoner . Hun er også kjent for å lage konflikter ut av ingen ting. Hun har et stort behov for å markere seg.''

Les selv hva du skriver. Høres dette ut som en person du ønsker å dele resten av livet med?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/323569-sjalu-uten-grunn/#findComment-2685694
Del på andre sider

Annonse

Hei og takk så mye for svar. Jo jeg ser jo ting litt klarere når jeg får ting ned på papiret. Skjønner jo hva du mener og er jo i en slik "skal,skal ikke" fase nå. Men det er denne sjalue biten jeg liker minst . Helt skrekken for at denne skal komme til syne igjen om jeg skulle få en ny kjæreste en gang. Hva skal jeg gjøre for å få kontroll på denne dårlig greia som kommer over meg noen ganger ? Igjen takk for svar.

''Men det er denne sjalue biten jeg liker minst . Helt skrekken for at denne skal komme til syne igjen om jeg skulle få en ny kjæreste en gang. Hva skal jeg gjøre for å få kontroll på denne dårlig greia som kommer over meg noen ganger ?''

Sjalusi kommer vel oftest av at man er usikker på seg selv og hvor man står i et forhold. Og med denne dama har du jo god grunn til å føle deg mindre verdt, hun prioriterer jo alt annet! Du skriver jo at du ikke var sjalu i tidligere forhold. Kanskje blir sjalusien mindre eller helt borte i et godt og likeverdig parforhold i fremtiden? Lykke til, uansett!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/323569-sjalu-uten-grunn/#findComment-2685701
Del på andre sider

''Problemet er at jeg føler at det er bare jeg som "drar lasset" i forholdet. Det er alltid jeg som må komme til henne.Finne på ting for oss og være den som er ansvarlig for at vi to skal ha det fint. Hun viser ikke kjærlighet til meg som jeg skulle ønske. Hun spør aldri hvordan jeg har det eller hvordan dagen min har vært . Hun er veldig lite kjærlig . Hun er kjent blandt venninder for å være meget selvsentrert . Hun er meget konfronterende og går meget høyt ut i diskusjoner . Hun er også kjent for å lage konflikter ut av ingen ting. Hun har et stort behov for å markere seg.''

Les selv hva du skriver. Høres dette ut som en person du ønsker å dele resten av livet med?

Vel. Jeg ser det jo ganske klart . Jeg takker for tilbakemelding. Hva gjør jeg med den sjalue delen?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/323569-sjalu-uten-grunn/#findComment-2685726
Del på andre sider

Jeg må innrømme at jeg reagerer litt på dette med at hun ikke liker sønnen din. Du skriver at han har et vennlig og godt vesen. Det ville være et stort problem for meg hvis min kjæreste ikke kom overens med de menneskene som er tettest på meg, med mindre disse hadde oppført seg urimelig overfor ham.

Det er vel først og fremst et spørsmål om du vil finne deg i hennes oppførsel og bli værende med henne, eller om du vil gjøre det som ser ut som det riktige, nemlig finne en jente som passer bedre til dine behov.

Hvis du går fra henne forsvinner sjalusien jo med tiden, men hvis du blir, med de ønsker om nærvær og engasjement som du har, så tror jeg du vil få problemer med å bli kvitt sjalusien.

Den kommer jo av at hun ikke møter behovene dine og har mere interesse av å være sosial med andre enn å ha en hyggekveld med deg. Har du forsøkt å ha en seriøs samtale med henne om at dette er et problem for deg?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/323569-sjalu-uten-grunn/#findComment-2685757
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...