Gå til innhold

Fly med baby

Gjest mamma til 2 gutter(01og08)

Anbefalte innlegg

Gjest mamma til 2 gutter(01og08)

Vi skal til paris i vinerferien og skal da fly med gutten vår som er 4mnd mnd.Jeg ammer ikke så jeg må ha med en termos med vann på men er det lov ha ta med den når vi sjekker inn?.Hva med en bilstol? Vi skal bytte fly så synes det er enklere å bære han i en bilstol fra fly til fly.Lettere for han å sove også.Synes at det virker som det er bare stress å reise med små barn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan få kokt vann på flyet. Ikke nødvendig å stresse med termos. Du kan i alle fall ha med bilstol om han har eget sete, hvis ikke ville jeg ringt flyselskapet og hørt. Det ordner seg sikkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan få kokt vann på flyet. Ikke nødvendig å stresse med termos. Du kan i alle fall ha med bilstol om han har eget sete, hvis ikke ville jeg ringt flyselskapet og hørt. Det ordner seg sikkert.

Nei, spedbarn skal ikke sitte i bilstol i flysetet, men på fanget i ekstra sele. Men det går fint å legge setet samen med håndbagasjen, det gjorde vi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Betaler dere for eget sete for babyen? Hvis ikke, forutsettes det nok at dere har ham på fanget, og da er det jo ikke aktuelt med bilstol.

Du får nok ikke med deg (full) termos gjennom sikkerhetskontrollen, men du får uansett kokt vann på flyet, så det bør gå bra.

Har selv reist med baby flere ganger, og det har gått så greit, så.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest det går greit

Jeg har reist mye med må barn, og synes det har gått veldig greit.

jeg har ammet, så jeg har ikke hatt med drikke til spedbarn.

Om væske gjennom sikkerhetskontrollen kan du lese her:

http://www.osl.no/osl/bagasjeoginnsjekking/10_Bagasje/10_V%C3%A6ske

"Barnemat (morsmelk / -erstatning, mat på glass o.l.) er unntatt fra reglene og kan tas med i håndbagasjen. Du må imidlertid være forberedt på å bli bedt om å smake på maten e.l.

Vanlig melk, saft / vann er unntatt fra reglene dersom man har med seg barn under 2 år. Væskebeholderne må imidlertid tas ut av håndbagasjen og sendes gjennom røntgenmaskinen. Som med annen barnemat må man være forberedt på å bli bedt om å smake på maten e.l."

Flyvertinnene kan varme opp morsmelkerstatning (som dublander eller ferdigmelk i kartong), men ikke under takeoff og landing, og det er da det er viktig at babyen drikker (for å ikke få vondt i ørene).

Du må høre med flyseskapene om det er ok med barnesete inn på de ulike flyene. Du må i de fleste tilfeller betale for et ekstra sete. Du får ikke (uten å betale for det) eget sete til baby, og baby må sitte på foreldrenes fang under takeoff og landing, og skal du mellomlande på vei til Paris, betyr det stort sett kun takeoff og landing, takeoff og landing.. (litt overdrevet).

Bæresele kan være et godt alternativ for å bære baby inn og ut av flyet.

Til lengere flyreiser kan man få seng (bassinette) til baby, det har vi fått mange ganger, men jeg antar deres reise er for kort (de kan ikke ligge der under takeoff og landing).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får nok ikke ta med termos med vann gjennom sikkerhetskontrollen, men du får vann på flyet. Men du kan ta med f.eks. ferdigblandet NAN på sånne små kartonger, nok til det barnet trenger på reisen. Tror jeg, i hvert fall... Bilstol er greit å ha med, det gjorde vi. men barnet må nok sitte på fanget på flyet, i hvert fall under take-off og landing. God tur, det går nok fint, skal du se!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

mil1365380270

Før og etter sikkerhetskontrollen kan du gjøre hva du vil. Hvis du blander mme av pulver, er det kun i køen før kontrollen du kommer til å ha begrenset med drikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest høstløv

Du kan gå inn på flyselskapets sider og forhåndsbestille plass på den første raden, da får du bedre plass til babyen, og barnestolen kan stå på gulvet foran dere.

Ved take-off og landing må barnet sitte i en spesialsele på fanget hos dere, og barnesetet settes i bagasjehyllene evt. andre steder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, spedbarn skal ikke sitte i bilstol i flysetet, men på fanget i ekstra sele. Men det går fint å legge setet samen med håndbagasjen, det gjorde vi.

Barnet må sitte på fanget i sele under avgang og landing, men under selve reisen kan det sitte i bilstol i eget sete.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mil1365380270

For sikkerhets skyld, ville jeg spurt flyselskapet dere skal reise med, om det er greit å ha bilstol som håndbagasje. Noen av dem er jo ganske store, og den må stues bort under take off og landing.

Om dere skal ha eget sete til barn under 2 år, må dere bestille dette, ellers regner man med at de sitter på fanget under reisen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Ser det er mye snakk om bilstol her, men jeg ser ikke helt behovet for det på flyet. Det er tross alt bare et par timers flytur til Paris, og det er mye drass med bilstol i tillegg til alt annet. Et fire måneder gammelt barn sover jo godt på fanget. En gang jeg fløy alene med baby og satt helt forrest, lot jeg faktisk også barnet sove litt på et teppe på gulvet.

Vi har ikke engang hatt med det når vi skulle rett i leiebil på flyplassen - da har vi leid bilstol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser det er mye snakk om bilstol her, men jeg ser ikke helt behovet for det på flyet. Det er tross alt bare et par timers flytur til Paris, og det er mye drass med bilstol i tillegg til alt annet. Et fire måneder gammelt barn sover jo godt på fanget. En gang jeg fløy alene med baby og satt helt forrest, lot jeg faktisk også barnet sove litt på et teppe på gulvet.

Vi har ikke engang hatt med det når vi skulle rett i leiebil på flyplassen - da har vi leid bilstol.

Enig, jeg stusset også over at alle går inn for å ha med seg bilstol på fly. Det gjorde aldri jeg/vi.

Riktignok var den stolen vi hadde en diger kladeis av en stol som ikke var beregnet til bæring oppi, og da han var baby hadde vi bagnett (dette var i senmiddelalderen!*S*)

Men selv om det av slike årsaker ikke var aktuelt å ta med bilstol, skjønner jeg ikke helt hvor man skal ha den ombord - det blir i trangeste laget å ha den på fanget.

Hvis man har transportbehov på selve flyplassen, kan jo en bæresele eller -sjal være hensiktsmessig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mil1365380270

Enig, jeg stusset også over at alle går inn for å ha med seg bilstol på fly. Det gjorde aldri jeg/vi.

Riktignok var den stolen vi hadde en diger kladeis av en stol som ikke var beregnet til bæring oppi, og da han var baby hadde vi bagnett (dette var i senmiddelalderen!*S*)

Men selv om det av slike årsaker ikke var aktuelt å ta med bilstol, skjønner jeg ikke helt hvor man skal ha den ombord - det blir i trangeste laget å ha den på fanget.

Hvis man har transportbehov på selve flyplassen, kan jo en bæresele eller -sjal være hensiktsmessig.

Og det er ofte låne-vogner der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Elextra

''Hvis man har transportbehov på selve flyplassen, kan jo en bæresele eller -sjal være hensiktsmessig.''

Da mine var baby fikk man dessuten ha med seg paraplytrille til man gikk ombord i flyet - da leverte man den til flyvertinne/purser, som lagret den et annet sted enn håndbagasjen. Fikk den tilbake når vi forlot flyet. Hadde ikke det hver gang, og det var ikke helt påkrevet, men kjekt å ha de gangene jeg reiste alene med baby.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke hatt med meg bilstol på fly, men svarte ut fra at spørsmålsstiller ønsket å ha med bilstolen. Men om det finnes alternativer ville jeg valgt bæresjal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ærlig talt ikke skjønne hvorfor dere skal gidde å dra med dere en bilstol på flyet - det finnes jo ikke praktisk, bare tungvint. Bruk bæresjal i stedet - det veier ingenting, barnet kan ligge og sove i det, og det kan evt ligge på det på gulvet. Kjempegreit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fløyet med en 4 mnd gammel baby, og jeg ville ikke tenkt tanken en gang å ta med bilstolen inn på flyet. Det blir bare pes, og du får ikke bruk for den i det hele tatt - med mindre du kjøper eget sete til babyen da...

Du får varmet opp vann etter at dere har gått gjennom sikkerhetskontrollen - så ta med en tom termos.

Melkepulver har du lov til å ta med, men må være forberedt på å ta en smakeprøve av det...

Om du synes det er tungvindt å bære babyen (og det blir det fort hvis det er endel venting), så ta med bæresele eller bæresjal.

God tur, og kos dere i Paris!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...