Gå til innhold

Gruppeterapi. NHD?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har time hos fastlegen i neste uke.

Jeg har tenkt å be om henvisning til gruppeterapi.

Vil du, som fagperson og terapeut, anbefale dette for meg som sliter med dårlig selvtillit og unnvikende personlighetsforstyrrelse? Tror du at dette kan hjelpe meg?

Jeg tenkte da på dagbehandling.

Jeg vet ikke hva jeg gjør ift dps enda.

Videoannonse
Annonse
Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Forutsetning: Det er ikke analytisk gruppeterapi.

Det har jeg ingen annen mening om enn at du intet har å tape, og det har vært til nytte for mange før deg.

Skrevet

Det har jeg ingen annen mening om enn at du intet har å tape, og det har vært til nytte for mange før deg.

Ok. Takk for svar.

Skrevet

Jeg synes det var veldig greit å få svar på dette, fordi jeg har hørt endel negativt om gruppeterapi også; at det i stedet øker problemene, man graver seg ned..

Gjest hmmmmmmmmmml
Skrevet

hva er analystisk gruppeterapi?

Skrevet

hva er analystisk gruppeterapi?

Gruppeterapi hvor man analyserer årsakene til at folk har problemer, vil jeg anta.

Skrevet

Syns du det er fint å høre om andres problemer kan det være noe, men er du som meg og syns det er drepen ville jeg holdt meg unna.

Jeg går i gruppeterapi og synes ikke det er sånn i det hele tatt. Jeg som strever med relasjoner opplever at jeg får trent meg mye på dette i denne terapien.

Har ikke helt spurt akkurat hva slags terapi de driver med. Men det virker som de har hentet og plukket fra både psykoterapi, kognitiv , mentaliseringsbasert etc.

Men ja det er også snakk om fortid til tider. Men det dreier seg mye om å bli friskere etc.

http://www.dagbehandlingsnettverk.no/dninfo/behandl.htm

Det hadde vært spennende om NHD mener dette er såkalt analystisk terapi og således noe han ikke ville anbefale?

Skrevet

Jeg går i gruppeterapi og synes ikke det er sånn i det hele tatt. Jeg som strever med relasjoner opplever at jeg får trent meg mye på dette i denne terapien.

Har ikke helt spurt akkurat hva slags terapi de driver med. Men det virker som de har hentet og plukket fra både psykoterapi, kognitiv , mentaliseringsbasert etc.

Men ja det er også snakk om fortid til tider. Men det dreier seg mye om å bli friskere etc.

http://www.dagbehandlingsnettverk.no/dninfo/behandl.htm

Det hadde vært spennende om NHD mener dette er såkalt analystisk terapi og således noe han ikke ville anbefale?

Etter det jeg har lest om det, og hørt hva du og andre sagt om det, synes jeg det høres fornuftig ut.

Men det hadde vært interessant ja, å høre hva nhd mener om det.

Skrevet

Etter det jeg har lest om det, og hørt hva du og andre sagt om det, synes jeg det høres fornuftig ut.

Jeg ble kjempeusikker nå hehe. Selv om jeg har vært veldig fornøyd med terapien og opplever at jeg har utviklet meg mye. Men så kommer en sånn kommentar fra NHD så blir jeg usikker. Hehe huff. Men det er nettopp noe av det jeg sliter med det og det opplever jeg også i gruppeterapien.

Skrevet

Jeg ble kjempeusikker nå hehe. Selv om jeg har vært veldig fornøyd med terapien og opplever at jeg har utviklet meg mye. Men så kommer en sånn kommentar fra NHD så blir jeg usikker. Hehe huff. Men det er nettopp noe av det jeg sliter med det og det opplever jeg også i gruppeterapien.

Nå har jeg vært her inne lenger enn jeg skulle idag ;o)) men pytt pytt, synes dette er interessant.

Du må ikke glemme at det har hatt god effekt på deg da, og det er det viktigste :-)

Skrevet

Den gruppeterapien jeg har vært med på har hatt som mål å få ut mest mulig gruff... dette skulle liksom hjelpe oss... neitakk.

Den høres ikke helt sunn ut spør du meg..

Skrevet

Hvorfor er det så viktig til en hver tid å høre hva NHD mener??? Jeg har gått i gruppeterapi og er KJEMPE FORNØYD med tilbudet.

Skrevet

Nå har jeg vært her inne lenger enn jeg skulle idag ;o)) men pytt pytt, synes dette er interessant.

Du må ikke glemme at det har hatt god effekt på deg da, og det er det viktigste :-)

Jepp det er sant. Jeg har vært på trening nettopp så har lov synes jeg.

Det burde ikke være noe viktig hva andre mener.

Skrevet

Hvorfor er det så viktig til en hver tid å høre hva NHD mener??? Jeg har gått i gruppeterapi og er KJEMPE FORNØYD med tilbudet.

Fordi jeg ikke har lyst til å bruke hele livet på å gå i terapi.

Gjest også unnvikende
Skrevet

Fordi jeg ikke har lyst til å bruke hele livet på å gå i terapi.

Det viktige er vel at du får begynt (på noe)?

Vi unnvikende har jo en tendens til å unnskylde hvorfor vi ikke tar noe valg i det hele tatt. Ta et valg på hva -du- tror er bra for deg. Selv om NHD sier at "det og det kan funke" så er det ingen garanti for at det kommer til å gjøre det. Altså, du må begynne å stole på at du tar de riktige beslutningene selv.

Jeg har gått i gruppeterapi i 2 år og det har fungert kjempefint for meg. Er nå i full jobb og har ingen problemer sosialt eller selvtillitsmessig. (De tingene jeg slet mest med før jeg begynte i terapi.)

Får du et tilbud så hopp på! Det er jo ingen skam å snu om du ser at det blir helt feil for deg. Bare pass deg for å ville slutte når du føler at gruppa er "imot" deg og ting begynner å bli vanskelige. Det -skal- være litt vanskelig imellom i terapien.

Gjest xbellax
Skrevet

Du kan ha fantastisk mye igjen for det men du må jobbe for det og det må resten av gruppen og gjøre. Du må ha god porsjon tålmodighet, du må våge å gradvis by på degselv og åpne opp for hva du strever med i hverdagen. Jeg har tro på gruppeterapi, jeg har tro på mennesker som møtes for å finne mer ut av seg selv ved å se på hvordan man kan takle livet fremover, hvordan man overvinner hindre i løypa osv. Men, handler det hele om å grave i fortid og hente frem gamle spøkelser ville jeg tatt bena på nakken og løpt som faen.

Skrevet

Du kan ha fantastisk mye igjen for det men du må jobbe for det og det må resten av gruppen og gjøre. Du må ha god porsjon tålmodighet, du må våge å gradvis by på degselv og åpne opp for hva du strever med i hverdagen. Jeg har tro på gruppeterapi, jeg har tro på mennesker som møtes for å finne mer ut av seg selv ved å se på hvordan man kan takle livet fremover, hvordan man overvinner hindre i løypa osv. Men, handler det hele om å grave i fortid og hente frem gamle spøkelser ville jeg tatt bena på nakken og løpt som faen.

Men bella.. hva tror du.. for jeg er nemlig litt usikker på om jeg skal søke meg til gruppeterapi eller ikke. Kansje vil jeg ha mer nytte av kognitiv og helst metakognitiv terapi? Det har iallefall vært til stor hjelp for meg i RL. Men det har det vært her inne og..

Skrevet

Det viktige er vel at du får begynt (på noe)?

Vi unnvikende har jo en tendens til å unnskylde hvorfor vi ikke tar noe valg i det hele tatt. Ta et valg på hva -du- tror er bra for deg. Selv om NHD sier at "det og det kan funke" så er det ingen garanti for at det kommer til å gjøre det. Altså, du må begynne å stole på at du tar de riktige beslutningene selv.

Jeg har gått i gruppeterapi i 2 år og det har fungert kjempefint for meg. Er nå i full jobb og har ingen problemer sosialt eller selvtillitsmessig. (De tingene jeg slet mest med før jeg begynte i terapi.)

Får du et tilbud så hopp på! Det er jo ingen skam å snu om du ser at det blir helt feil for deg. Bare pass deg for å ville slutte når du føler at gruppa er "imot" deg og ting begynner å bli vanskelige. Det -skal- være litt vanskelig imellom i terapien.

Sånne ting synes jeg det er veldig greit å høre en terapeuts mening og erfaring om. For jeg vil ikke kaste bort tid på noe som evt ikke har noe for seg.

Men jeg skjønner hva du mener, ja.. og jeg har fått mange positive tilbakemeldinger fra andre som har god erfaring. Det betyr selvsagt like mye det og. Det er så mange ting som kommer inn i bildet her..

Og det ga et stort håp å se deg skrive at du har hatt så god effekt av det som det du har, siden du også er unnvikende.

Gjest xbellax
Skrevet

Men bella.. hva tror du.. for jeg er nemlig litt usikker på om jeg skal søke meg til gruppeterapi eller ikke. Kansje vil jeg ha mer nytte av kognitiv og helst metakognitiv terapi? Det har iallefall vært til stor hjelp for meg i RL. Men det har det vært her inne og..

Må du velge? Hvorfor kan du ikke gjøre begge deler, eller har du ikke blitt anbefalt det?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...