Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg mener det er en håpløs situasjon i psykiatrien, at vi mangler psykiatere i norsk helsevesen og ventelistene er lange i det offentlige.

Samtidig er det vannskelig for privatpraktiserende psykiatere å få offentlig støtte, privatpraktiserenede kunne med støtte ha avlastet en del av etterspørelen i det offentlige slik at flere kunne raskere fått behandlig og køene følgelig blitt kortere.

Jeg mener det viktigste i en velferdsstat er et sterkt offentlig helsevesen men når det offentlige ikke selv har kapasitet ser jeg ingen problemer med å gi støtte til private psykiatere.

Jeg tror mange leger foretrekker å drive på egen hånd utenfor sykehus eller DPSer, ikke pga av økonomiske hensyn, men pga muligheten for å være sin egen herre. Jeg tror ikke man blir så veldig mye rikere på å være privatpraktiserende versus å være offentlig annsatt.

Når staten ikke selv klarer å håndere det viktigste sosiale velferdstilbudet - helsesektoren. Mener jeg det er naturlig at vi substituerer de private aktørene. Dette er ikke en liberalistisk tankegang, da substituering faller tungt for en liberalist å argumentere for, men snarere en måte for det sosiale statsaparatet i norge å oppnå sine mål ved tilby sin innbygere det tilbudet vi mener er statens ansvar.

Inntil staten klarer å gi et tilnærmet fullkomment helsetilbud, må vi gi støtte til de privatpraktiserende og ikke la oss fange av ideologiske motsettninger til private aktører i helsevesnet.

I følge heleseminister Bjarne Håkon Hansen har vi satset de ti siste årene på å styrke psykiatrien, men han innrømmer det ikke har fungert på en del områder. Derfor mener jeg vi i det minste kan utnytte de spesialistene til tross for at noen er private med statlig støtte.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...