Gå til innhold

Katta spydde!! Innvollsorm :-(

Anbefalte innlegg

Sarah Elizabeth
Skrevet

Jøss, er det sant!? Jeg trodde det skulle virke forebyggende?

Ormekur er ikke forebyggende nei. Den dreper parasittene som lever i katten akkurat de dagene katten får kuren. Halveringstiden for panacur er 15 timer for hund. Jeg regner med at den er omtrent det samme for katt. Dyret kan med andre ord bli smittet på nytt kort tid etter endt kur.

• Svar 114
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Colette

26

• Lillemus

17

• AneM1365380603

15

• morsan

7

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

candyqueen_83
Skrevet

Til hunder får man hvertfall en pasta man sprøyter inn i munnen på dem. Presser det litt nedover halsen.

Skrevet

Jeg ser det er mange ulike oppfatninger i denne tråden her, så jeg er usikker ang dyrelegen.... Godt mulig jeg ringer på mandag for å høre.

Som skrevet, jeg har virkelig ikke peil på katter, men jeg hadde reist til dyrlegen om det hadde vært min hund ja.

Lykke til :-D

candyqueen_83
Skrevet

Ok, da er jeg vel feilinformert da. Ellers så har ekspertene forandret mening om ormekur den siste tiden :-) Men å vente til katten har symptomer høres drøyt ut. Jeg har alltid hørt at ormekur skal gis forebyggende.

Man skal huske på at hvis en katt har innvollsorm, så kan det i verste fall være livstruende. De kan også ha mye orm uten å vise noen symptomer. Så det hadde ikke jeg tatt sjangsen på nei:-(

Fra juli blir jo ormekurer reseptbelagte. Slik at terskelen for å gi kur blir litt høyere, og man vil unngå resistens.

Skrevet

Ja, det kan det være. Hun har mye orm hvis hun kster opp "hauger". Og det vil tære på næringsinntaket, uten tvil. Datteren min har en bitteliten hunkatt som var fryktelig tynn en stund. Etter en ormekur blomstret hun opp og la på seg:-)

Hun kasta opp tre ganger, eller rettere sagt samtidig men på tre ulike steder på gulvet. Vi fant orm bare i den ene spydammen, tre stk.

Katten virker iallefall som den er i fin form nå :)

candyqueen_83
Skrevet

Poenget er at ormekur slett ikke virker forebyggende i det hele tatt. Kuren virker bare på det som måtte finnes av parasitter i katten på det aktuelle tidspunktet.

Etter 1. juni må man levere avføringsprøve som viser at dyret faktisk har orm før man får resept på ormekur. Så med mindre man velger å levere en avføringsprøve sånn nå og da, må man pent vente på symptomer.

Oi, så ikke at du hadde skrevet det allerede jeg. Unnskyld. Men jeg trodde det var fra 1. juli?

Skrevet

He..he..jeg kjenner den typen :-) Så jeg har alltid måtte gjøre dette alene. Men det har gått greit. Det er så mye bedre når man vet at de får i seg hele dosen. Husker at jeg prøvde å blande det i maten, men det nyttet ikke. All medisinen ble liggende igjen i matskåla, sirlig sortert ut :-)

Fortell hvordan det går da :-)

Nå har jeg fått i den syke katten hele dosen med pasta, men den "friske"(?) katten fikk ikke i seg alt. Er litt usikker på om jeg skal ringe veterinæren på mandag for å høre om de bør sjekkes el. Litt ekkelt å være usikker på om de har orm fortsatt :-(

Kommer med rapport ;)

Skrevet

Ormekur er ikke forebyggende nei. Den dreper parasittene som lever i katten akkurat de dagene katten får kuren. Halveringstiden for panacur er 15 timer for hund. Jeg regner med at den er omtrent det samme for katt. Dyret kan med andre ord bli smittet på nytt kort tid etter endt kur.

Huff.... Da virker det jo helt håpløst når kattene eter av kattemat på naboens trapp der det både kommer villkatter og kråker :-(

Skrevet

Til hunder får man hvertfall en pasta man sprøyter inn i munnen på dem. Presser det litt nedover halsen.

Det var denne jeg kjøpte og fikk gitt kattene idag...

Skrevet

Hun kasta opp tre ganger, eller rettere sagt samtidig men på tre ulike steder på gulvet. Vi fant orm bare i den ene spydammen, tre stk.

Katten virker iallefall som den er i fin form nå :)

Ja, det går sikkert bra med henne. Jeg har opplevd bare en gang at min utekatt kastet opp orm. Husker at jeg ble temmelig forskrekket:-) Det som er litt skumlere er at ormen kan sette seg i lungene også, men da vil de hoste mye. Uansett, så tar jo heldigvis ormekurene alt sammen. Bortsett fra Banminth pasta - som ikke tar bendelorm.

Det går nok bra, skal du se :-)

Skrevet

Nå har jeg fått i den syke katten hele dosen med pasta, men den "friske"(?) katten fikk ikke i seg alt. Er litt usikker på om jeg skal ringe veterinæren på mandag for å høre om de bør sjekkes el. Litt ekkelt å være usikker på om de har orm fortsatt :-(

Kommer med rapport ;)

Du kan jo høre med veterinæren hvis du føler deg usikker. Det er derfor det er så mye greiere å gi tablett rett i munnen. Denne pastaen har jeg aldri fått til å fungere.

Det tyder jo på at hun ikke fikk i seg den dosen hun skulle ha, da du ga henne ved juletider. Ellers ville hun jo ikke ha hatt så mye innvollsorm nå.

Skrevet

OK, fikk adskillig mindre lyst på katt nå....;-)

Forøvrrig veldig greit med innholdsforklarende overskrift, men ikke fullt så stas når det er mange innlegg i tråden på 100 nyeste*he he*

Skrevet

Så det du sier, er at man ikke trenge rå gi kattene ormekur uten at man har mistanke om at katten har orm?

Jeg har innkatter, og lurer på om jeg også skal gi disse ormekur...

Skrevet

Ja, det går sikkert bra med henne. Jeg har opplevd bare en gang at min utekatt kastet opp orm. Husker at jeg ble temmelig forskrekket:-) Det som er litt skumlere er at ormen kan sette seg i lungene også, men da vil de hoste mye. Uansett, så tar jo heldigvis ormekurene alt sammen. Bortsett fra Banminth pasta - som ikke tar bendelorm.

Det går nok bra, skal du se :-)

*iiiik* Denne katten har vært forkjøla en stund. Snørrete.... Hun nyser endel... Hmmm, tenkte på orm i lungene *gisp* Går det an?

Skrevet

Pasta, men husk å gjenta etter 14 dager.

:0)

Ok, takk! Skal gjøre det :)

Skrevet

OK, fikk adskillig mindre lyst på katt nå....;-)

Forøvrrig veldig greit med innholdsforklarende overskrift, men ikke fullt så stas når det er mange innlegg i tråden på 100 nyeste*he he*

Jeg synes nå det hjelper meg litt at jeg kan dele gufne hjemmenyheter med dere. Føler meg ikke så alene da ;-P

Skrevet

*iiiik* Denne katten har vært forkjøla en stund. Snørrete.... Hun nyser endel... Hmmm, tenkte på orm i lungene *gisp* Går det an?

Ja, det går an, og er heller ikke så uvanlig. Men nysing av orm i lungene blir det neppe. Bare hosting :-)

Ta det med ro, togli. Alt forsvinner med ormekur :-)

Skrevet

Ja, det går an, og er heller ikke så uvanlig. Men nysing av orm i lungene blir det neppe. Bare hosting :-)

Ta det med ro, togli. Alt forsvinner med ormekur :-)

I trust you ;-)

Skrevet

I trust you ;-)

Flott :-) Det er ingen fare med henne, skal du se :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...