DOCG Skrevet 7. februar 2009 Del Skrevet 7. februar 2009 Har fått 150 mg orfiril til bp2, kan dette være tilstrekkelig? 2. Er opptrapping vanlig, hva ligger normal dose på? 3. Har fått imovane mot søvnvansker, er det riktig medisin eller burde seroquel eller lingnende brukes isteden? 4. Mistenker rapid cycling er det årsaken til at benyttes framfor lithium og lamictal? 5. Finnes det noe AD som kan kombineres, har tidligere mistenkt at AD har forsterket hypomane faser, benzodiazepiner likeså. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/323758-nhd-orfiril-monoterapi-ved-bp2/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
meira Skrevet 7. februar 2009 Del Skrevet 7. februar 2009 Er ikke NHD, men jeg trodde Lamictal var førstevalget for behandling av bipolar lidelse. Står på opptrapping, samt serequel for søvn. Vet at det er vanlig med opptrapping av orfiril. Er det lege eller psykiater som har sagt du skal bruke orfiril? Hvis det er fastlegen, ville jeg bedt om en second opinion fra psykiater om behandling av bipolaritet. Mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/323758-nhd-orfiril-monoterapi-ved-bp2/#findComment-2688279 Del på andre sider Flere delingsvalg…
DOCG Skrevet 7. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2009 Er ikke NHD, men jeg trodde Lamictal var førstevalget for behandling av bipolar lidelse. Står på opptrapping, samt serequel for søvn. Vet at det er vanlig med opptrapping av orfiril. Er det lege eller psykiater som har sagt du skal bruke orfiril? Hvis det er fastlegen, ville jeg bedt om en second opinion fra psykiater om behandling av bipolaritet. Mvh Takk for svar, er helt fersk med stemningstabiliserende. Det er psykiater som har bestemt valg av legemiddel og dosering. Tror han valgte orfiril pga rapid cycling, noe som lamictal visstnok ikke skal være like bra på. Vet du hvor lang tid det tar med opptrapping og når man kan forvente første kliniske effekt, ikke optimal effekt altså? Jeg var også litt overrasket over at seroquel ikke ble benyttet i tillegg mot søvn, har lest mye bra om denne medisinen både for søvn og mot hypomani. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/323758-nhd-orfiril-monoterapi-ved-bp2/#findComment-2688281 Del på andre sider Flere delingsvalg…
meira Skrevet 7. februar 2009 Del Skrevet 7. februar 2009 Takk for svar, er helt fersk med stemningstabiliserende. Det er psykiater som har bestemt valg av legemiddel og dosering. Tror han valgte orfiril pga rapid cycling, noe som lamictal visstnok ikke skal være like bra på. Vet du hvor lang tid det tar med opptrapping og når man kan forvente første kliniske effekt, ikke optimal effekt altså? Jeg var også litt overrasket over at seroquel ikke ble benyttet i tillegg mot søvn, har lest mye bra om denne medisinen både for søvn og mot hypomani. Ang hvor lang tid det tar, vet jeg ikke. Kanskje sjekke felleskatalogen? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/323758-nhd-orfiril-monoterapi-ved-bp2/#findComment-2688284 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 7. februar 2009 Del Skrevet 7. februar 2009 Har fått 150 mg orfiril til bp2, kan dette være tilstrekkelig? S: SVært lite sannsynlig. 2. Er opptrapping vanlig, hva ligger normal dose på? S: Mange bruker 600-900 mg. Kort opptrpping er vanlig 3. Har fått imovane mot søvnvansker, er det riktig medisin eller burde seroquel eller lingnende brukes isteden? S: Jeg mener Seroqel kunne vært et førstevalg. 4. Mistenker rapid cycling er det årsaken til at benyttes framfor lithium og lamictal? S: Jeg kjenner ikke dokumentasjon som støtter det valget. 5. Finnes det noe AD som kan kombineres, har tidligere mistenkt at AD har forsterket hypomane faser, benzodiazepiner likeså. S: ???? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/323758-nhd-orfiril-monoterapi-ved-bp2/#findComment-2688286 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Psykojenta Skrevet 7. februar 2009 Del Skrevet 7. februar 2009 Jeg har ikke brukt det som monoterapi, men.. 150mg hørtes veldig lite ut.. trodde det ofte lå mellom 500-2000mg jeg.. Selv fikk jeg 1500mg(tror jeg) og det var i tillegg til Litium. Fikk også seroquel for å roe ned + søvn(+truxal) Jeg bruker Truxal i stedet for Seroquelen (klarte ikke sortere hvem jeg var på den engang) Men uansett.. Jeg håper du får riktig dosering og riktige medisiner for DEG - tror du kan få en liten finger med i "spillet" om meds.. *lykke til* 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/323758-nhd-orfiril-monoterapi-ved-bp2/#findComment-2688303 Del på andre sider Flere delingsvalg…
DOCG Skrevet 7. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2009 Ang hvor lang tid det tar, vet jeg ikke. Kanskje sjekke felleskatalogen? Takk for alle svar. Fant en liten guide på nett til BP medisiner. lamotrigine/Lamictal * Depression is the dominant symptom * Rapid cycling * Need all the antidepressant you can get * Afraid of weight gain lithium * Classic bipolar I symptom pattern: euphoric mania and severe depressions * Significant manic symptoms * Need all the antidepressant you can get * Suicide risk is a concern * Very inexpensive quetiapine/Seroquel * Depression and agitation are both severe * Severe sleep problems * Anxiety is a significant symptom also * No family history of diabetes Valproat Acid / Orifiril * Need something strong and fast * Male, and not afraid of weight gain * Rapid cycling * Significant manic symptoms carbamazepine/Tegretol * Rapid cycling * Severe sleep problems * Can't take Depakote (e.g. afraid of weight gain risk) * Can't afford Trileptal, or need the stronger option olanzapine/Zyprexa * Emergency-level symptoms * Need help really fast * Can use on "as-needed" basis * (If you continue to use it regularly) Not afraid of weight gain oxcarbazepine/Trileptal * Milder symptoms, can risk a possibly weaker agent * Significant manic symptoms * Alternative to Depakote as a starting place * Low long-term risk is appealing omega-3 fatty acids/fish oil * "Natural"; biggest known risk is "seal burps" * Milder symptoms, can risk a weaker agent * You want to add a possible mood stabilizer without adding more "medication" * Depression is a major symptom * Willing to take a lot of pills, or swallow (flavored) fish oil clozapine * Tried everything else * Severe symptoms * Ready for major weight gain, weekly blood tests * Ready for one of the most effective medications we have atypical (2nd generation) antipsychotics Low-dose boosters for specific problems (as add-ons to "real" mood stabilizers?) * Seroquel: for sleep and agitation; has weight gain risk * risperidone/risperdal: for elderly, at very low doses; or BPI perhaps -- tricky antidepressant effects in some * Abilify: strong antimanic, not so clear regarding depression -- but still learning about this one (as of 1/2009) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/323758-nhd-orfiril-monoterapi-ved-bp2/#findComment-2688428 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest imzedimze Skrevet 8. februar 2009 Del Skrevet 8. februar 2009 Takk for svar, er helt fersk med stemningstabiliserende. Det er psykiater som har bestemt valg av legemiddel og dosering. Tror han valgte orfiril pga rapid cycling, noe som lamictal visstnok ikke skal være like bra på. Vet du hvor lang tid det tar med opptrapping og når man kan forvente første kliniske effekt, ikke optimal effekt altså? Jeg var også litt overrasket over at seroquel ikke ble benyttet i tillegg mot søvn, har lest mye bra om denne medisinen både for søvn og mot hypomani. jeg fikk lamictal mot rapid cycling jeg, er det som er vanlig der jeg tilhører. men bruker bare litium nå jeg og det fungerer aldeles glimrende mot rapid cycling hos meg. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/323758-nhd-orfiril-monoterapi-ved-bp2/#findComment-2689802 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.