Gå til innhold

Hva kan dette være, langt


Anbefalte innlegg

Gjest anonym, som dere skjønner

Jeg har anonymisert innlegget.

::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

Vår sønn på 11 år har problemer med forskjellige ting på skolen.

Han er ukonsentrert/ faller ut, han roter seg bort på steder han har vært veldig mange ganger (kan spørre om hjelp til å finne frem til gymsalen på skolen han har gått på hele tiden, eller om veien til toalettet), går stadig i feil retning, glemmer hvilken gruppe han er på, glemmer bøker, klær og annet utstyr, hører ikke hva lærer sier, klarer ikke lese et skjema som forteller ham hvor han skal være osv.

Derfor bruker lærerne mye tid og krefter på å forsikre seg om at han ”er med” og har forstått. Likevel – ti minutter etter at han har blitt forklart hvor han skal være, er han på vidvanke.

Han er utrolig upraktisk - skulle f. eks. klippe ned en pepperkakefigur fra en tråd i taket, men ble stående og titte opp, tydelig rådløs. Dårlig motorikk – men har fått øvelser som hjelper.

I samarbeidsmøte med ppt og lærerne ble vi rådet til å melde opp til bup, siden han tydeligvis har problemer. Det er nevnt problemer med orienteringssansen og rom (hva nå det innebærer).

Til tross for vanskene, henger han faglig godt med (rart, egentlig, for man skulle tro han ikke kunne klare seg så godt) og er gjennomsnittlig, i de fleste fag. Føler vi foreldre følger godt opp lekser og annet arbeid.

Hjemme er han en glad gutt, aktivt med i en idrett, der han lykkes godt. Går til og fra skolen hver dag, det er 5 km sammenlagt. Kunne vel vært litt mer aktiv på fritida, men… Har en god venn han er mye sammen med. At han er glemsk, er ingen hemmelighet, og en praktiker kan ingen beskylde ham for å være. Men at vanskene var så store, visste vi ikke. Ble faktisk litt satt ut.

Vi melder opp, vi gjør det. Mest ved tanke på fremtida til gutten vår. For tenk på ungdomsskolen, med mye større krav. Hva da? Derfor ønsker vi å finne ut hva som kan gjøres for å lette situasjonen. Og også hvorfor ting har blitt som de har blitt.

Gutten er snill som dagen er lang. En forsiktig gutt, med stor omtanke for andre mennesker.

Har noen noe pekepinn å komme med? Kan noen fortelle meg at dette kommer til å gå greit, er dere snille? Og kanskje har noen en tanke om hva dette kan skyldes også? Det hadde vært veldig kjekt.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/323793-hva-kan-dette-v%C3%A6re-langt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

For meg så virker dette som

Dette virker ikke som en autismespekterforstyrrelse for meg! Men derimot høres det ut som store problemer med rom-retning, altså visuo-spatiale vansker. Dette skulle være mulig å få få klarlagt både hos PPT og BUP. Kan for lite om det til å si noe om prognose, men han det bør avdekkes og han bør få all den tilrettelegging, trening og forståelse som er mulig! Lykke til!

Annonse

Jeg forstår at dette oppleves dramatisk; at det blir satt ord og fokus på et problem, men en slik oppmelding trenger ikke å være noen stor sak, og det viktige er jo hvordan han har det og evt. at han får hjelp hvis han trenger det. Det virker som vanskene er mye større på skolen enn hjemme - stemmer det? Isåfall kan det være vel anvendt tid å forsøke å analysere dette litt - hva gjør dere hjemme som skolen ikke gjør? Hvilke elementer i en situasjon virker inn på skolen og ikke hjemme? O.l. Kanskje kan dere finne fram til tilrettelegging på den måten. Ellers må jeg si at Asperger (som jeg har litt erfaring med) IKKE var det første jeg tenkte på, dvs. jeg tenkte ikke på det i det hele tatt, kommenterer det bare fordi jeg ser at andre nevner det. Men det er vel kanskje en diagnose som er "in" for tida, noe som kanskje også kan bety at flere enn de som skal ha den får den... Det gjelder forøvrig alle diagnoser, at det ikke nødvendigvis er "sannheten". Når det gjelder ADHD har jeg faktisk hørt en psykolog si at så mange som 50% av dem som får diagnosen ikke skulle hatt den.

Ser andre skriver at visuo-spatiale vansker virker mer aktuelt, altså rett og slett rom-retningsvansker. Og det er jo det han har, er det ikke? Hvis dette med at han er så upraktisk er mer uttalt enn du skriver, er det mulig at du også vil søke litt på non-verbale lærevansker. Jeg har ikke noen spesiell kunnskap om det, men har lest litt om det, og det streifet meg når jeg leste det du skrev. Men som sagt; det viktigste er hvordan han har det og hvordan ting blir gjort i det daglige. Det kan faktisk være ganske tilfeldig hvem som blir meldt både til PPT og BUP, så dette forslaget viser vel mest at noen av dem som har ansvar for ham har både tid og interesse for å hjelpe ham bedre. Håper det blir en nyttig prosess for dere videre - lykke til!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...