Gå til innhold

Psykisk syk av gjeld og pengeproblemer

Anbefalte innlegg

Gjest gjeldsoffer
Skrevet

Jeg har alltid hatt problemer med å håndtere penger på riktig måte. Ikke slik at jeg spiller vekk lønna mi eller tar en tur på puben. Nei, mer slik at jeg gjemmer regningene til "neste gang" og glemmer dem vekk. Så vokser haugen med regninger, inkasso blir neste og så er man inne i den vonde sirkelen. Jeg tør knapt hente posten, sover dårlig på natta og er deprimert og lei meg fordi jeg ikke har orden på livet mitt. Jeg tar aldri telefonen om jeg ikke vet hvem som ringer og har generell angst for papir, skjema og slike ting. Jeg har også fått utleggstrekk i lønn og blir dårlig av å dele spiserom med personalet fra lønningskontoret. Jeg er naturlig nok ikke kredittverdig og får ikke lån, mobilabonnement eller annet som krever kredittsjekk.

Det begynte med etpar forfalte regninger i 20-årene og deretter har det rullet på seg. Hverdagen min består av mye angst og grubling pga dette. Har o perioder spist antidepressiva og sovemedisin og har vært hos psykolog. Psykologen kunne ikke hjelpe meg med pengeproblemene mine og unngikk å snakke om temaet. Det sier seg selv at det var liten hjelp å få her.

Jeg har samboer (som ikke vet noe) og barn og utad er jeg som alle andre. Jobber og tjener penger gjør jeg også, men har snart en koffert full av uåpnede brev...

Hva gjør jeg? Kan noen gi meg råd please?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

''Hva gjør jeg? Kan noen gi meg råd please?''

Pkt 1. Er å åpne og sortere brevene, om du ikkje klarer det sjøl så spør noen du har tillit til om de kan gjøre det for deg.

Pkt 2. Sett opp en oversikt over dine kreditorer.

Pkt 3. Ring eller send et brev til ALLE dine kreditorer der du forklarer situasjonen, og be om å få tilbud om nedbetaling og/eller reduksjon av kravet. (som oftest får du dette.)

Pkt 4. Ta kontakt med Sosialtjenesten ved ditt NAV kontor og spør om du kan få hjelp av en økonomisk rådgiver.

Pkt 5. Ta kontakt med Namsmannen (Politiet?) og forklar situasjonen, og spør om dine muligheter til å få en frivillig Gjeldsordning med dine kreditorer.

Lykke til! :-)

Skrevet

En ting er iallefall sikkert, og det er at det blir ikke bedre å gjemme unna regningene i en koffert. Samboer vil nok også få vite om det en dag. Så første punkt er vel å begynne å se problemet, møte det. Mye av engstelsen din går sikkert på nettopp det å skulle skjule dette hele tiden for samboer osv.

Det må vel være en hjelp å få fra offentlig sektor. Få deg en rådgiver hos nav som kan hjelpe deg. Men lettest er det nok dersom gjeldsproblemene har en synbar årsak, som foreksempel rusmisbruk o.l. Jeg har en i nær familie som har hatt rusproblemer, han fikk slettet en del gjeld iallefall..

Gjest Signesignere
Skrevet

Du må rett og slett ta tak i dette problemet. Det vil innhente deg en dag, uansett, så det er bedre å face det nå, før det blir enda værre.

Du må bare forholde deg, og ikke unngå det lenger. Det beste er å søke hjelp til å få orden i det, hvor dette er kommer jo an på hvem du mener er best til det.

Åpne kort, og ærlighet må til. Du må nok starte der, og face hva andre måtte tro om deg. Ta konsekvensene av dine handlinger.

Lykke til.

Gjest gjeldsoffer
Skrevet

En ting er iallefall sikkert, og det er at det blir ikke bedre å gjemme unna regningene i en koffert. Samboer vil nok også få vite om det en dag. Så første punkt er vel å begynne å se problemet, møte det. Mye av engstelsen din går sikkert på nettopp det å skulle skjule dette hele tiden for samboer osv.

Det må vel være en hjelp å få fra offentlig sektor. Få deg en rådgiver hos nav som kan hjelpe deg. Men lettest er det nok dersom gjeldsproblemene har en synbar årsak, som foreksempel rusmisbruk o.l. Jeg har en i nær familie som har hatt rusproblemer, han fikk slettet en del gjeld iallefall..

Hei og takk for svar. For meg har ikke problemet en synlig årsak, det har bare blitt så ille at jeg rett og slett ikke vet hvordan jeg skal ta fatt i det. Og det har jo vedvart i flere år. Jeg vet knapt noe annet. Og det er vanskelig å få hjelp. Som de fleste svarer meg her, man må ta grep å ordne opp. Men jeg tør ikke...

Onsdag1365380628
Skrevet

''Hva gjør jeg? Kan noen gi meg råd please?''

Pkt 1. Er å åpne og sortere brevene, om du ikkje klarer det sjøl så spør noen du har tillit til om de kan gjøre det for deg.

Pkt 2. Sett opp en oversikt over dine kreditorer.

Pkt 3. Ring eller send et brev til ALLE dine kreditorer der du forklarer situasjonen, og be om å få tilbud om nedbetaling og/eller reduksjon av kravet. (som oftest får du dette.)

Pkt 4. Ta kontakt med Sosialtjenesten ved ditt NAV kontor og spør om du kan få hjelp av en økonomisk rådgiver.

Pkt 5. Ta kontakt med Namsmannen (Politiet?) og forklar situasjonen, og spør om dine muligheter til å få en frivillig Gjeldsordning med dine kreditorer.

Lykke til! :-)

Takk for svar og gode råd. Jeg vet fremdeles ikke hvordan jeg skal håndtere dette. Det er vanskelig å få hjelp. Desverre.

Skrevet

Jeg skjønner ikke hvordan du kan forsvare å ikke informere din samboer om dette. Dette må da påvirke også deres felles økonomi?

Du kan få god hjelp for dins psykiske vansker, men i forhold til økonomien så er du vel kort og godt nødt til å ta deg sammen. Et startpunkt vil kunne være å snakke med samboeren din, og evt. sammen gå gjennom det du har av ubetalte regninger og gjeld.

Geir gir forøvrig en mengde gode råd.

Gjest gjeldsoffer
Skrevet

Jeg skjønner ikke hvordan du kan forsvare å ikke informere din samboer om dette. Dette må da påvirke også deres felles økonomi?

Du kan få god hjelp for dins psykiske vansker, men i forhold til økonomien så er du vel kort og godt nødt til å ta deg sammen. Et startpunkt vil kunne være å snakke med samboeren din, og evt. sammen gå gjennom det du har av ubetalte regninger og gjeld.

Geir gir forøvrig en mengde gode råd.

Jeg forsvarer ikke det at min samboer ikke har fått vite noe. Det viser vel bare hvor mye jeg legger i det at ingen skal få vite noe. Jeg skal forøvrig tenke over de rådene jeg har fått av Geir. Takk for svar.

Skrevet

Jeg forsvarer ikke det at min samboer ikke har fått vite noe. Det viser vel bare hvor mye jeg legger i det at ingen skal få vite noe. Jeg skal forøvrig tenke over de rådene jeg har fått av Geir. Takk for svar.

Det er ikke vanskelig å forstå at dette er en vanskelig situasjon for deg. Men den kommer jo ikke til å forsvinne av seg selv. Grunnen til at jeg mener at det er helt nødvendig at du snakker med din samboer om det, er for det første at dine handlinger jo kan komme til å få store konsekvenser også for ham, og for det andre vil en slik samtale kunne være starten på å finne bedre løsninger.

Skrevet

Takk for svar og gode råd. Jeg vet fremdeles ikke hvordan jeg skal håndtere dette. Det er vanskelig å få hjelp. Desverre.

Om du vil så kan du legge ut en anonym mailadresse her, så skal eg sende deg en mail med telefonnummeret mitt så du kan ringe om du vil.

Eg har vært gjennom "nøyaktig" det samme som du, og har bare ca. 3mnd igjen av en 5 år lang gjeldsordning.

Har vært igjennom akkurat det samme som du er igjennom no, eg prøvde også å "leike struts" (stikke hodet i sanden) men det er det verste du kan gjøre, men en helt normal reaksjon i en unormal situasjon.

Gjest gjeldsoffer
Skrevet

Om du vil så kan du legge ut en anonym mailadresse her, så skal eg sende deg en mail med telefonnummeret mitt så du kan ringe om du vil.

Eg har vært gjennom "nøyaktig" det samme som du, og har bare ca. 3mnd igjen av en 5 år lang gjeldsordning.

Har vært igjennom akkurat det samme som du er igjennom no, eg prøvde også å "leike struts" (stikke hodet i sanden) men det er det verste du kan gjøre, men en helt normal reaksjon i en unormal situasjon.

Takk til deg. Skal tenke over tilbudet ditt. Det er godt å høre at det er flere som har vært igjennom det samme. Man føler seg alene og tror man er den eneste. Dette er jo ikke akkurat hva man snakker om til dem som er rundt. Jeg har lett på nettet etter profesjonell hjelp, men de fleste som driver med den slags hjelp krever kausjonist og eller garanti i fast eiendom. Jeg har heller ikke så stor gjeld i kroner å øre, så noe gjeldsordning er heller ikke aktuelt. Har aldri hatt lån eller denslags. Bare småregninger som har blitt store.. Nok en gang, takk til deg, Skal tenke på saken. Ha en fin søndag.

Skrevet

Takk til deg. Skal tenke over tilbudet ditt. Det er godt å høre at det er flere som har vært igjennom det samme. Man føler seg alene og tror man er den eneste. Dette er jo ikke akkurat hva man snakker om til dem som er rundt. Jeg har lett på nettet etter profesjonell hjelp, men de fleste som driver med den slags hjelp krever kausjonist og eller garanti i fast eiendom. Jeg har heller ikke så stor gjeld i kroner å øre, så noe gjeldsordning er heller ikke aktuelt. Har aldri hatt lån eller denslags. Bare småregninger som har blitt store.. Nok en gang, takk til deg, Skal tenke på saken. Ha en fin søndag.

Du kan finne my gratis hjelp her:

Gjeldsoffer.alliansen (GOA)

http://www.gjeldsoffer-alliansen.no/

Gjest Vært gjennom det
Skrevet

Har levd i dette kaoset selv.

Jeg fikk inn en liten slump penger (70 tusen) da gikk det en lys ide gjennom hodet på meg at nå skulle jeg iallefall prøve å regne på gjelda mi.

Jeg åpnet alle brev og sorterte dem, husk at mange av dem er sikkert samme sak for man blir jo som du vet bombardert med brev.

Jeg ringte rundt til alle kredittopplysningsfirma: Lindorf og dun&bradstedt. Der fikk jeg vite hvilke negative saker de hadde.

Jeg tok de sakene først og ringte til kreditorene å spurte dem om reduksjon av kravetet hvis jeg betalte hele beløpet i en gang og at de da slettet meg øyeblikkelig fra kredittopplysningbyråene.

Jeg fikk mye avslag, bare ikke hos staten:( (De er ekstremt frekke og rikker seg ikke)

Etter å ha blitt kvitt det som er oppført som negativt om meg alle steder, kunne jeg gå i banken å ta opp lån (ikke si at du har inkasso) Med lånet kunne jeg gjøre opp alle de andre inkasso sakene:)

Nå lever jeg veldig flott, har fått bygd hus og kjøpt bil og har god og ryddig økonomi:)

Må legge til at jeg hadde god hjelp av kommunen da de hadde en sak som var registrert på meg i kredittopplysningsfirmaet, men de trakk saken sin fra dette pga et brev jeg skrev til dem, pengene fikk dem når jeg fikk lån i banken.

Det at du har klart å skjule dette for din samboer er merkelig, henter han aldri posten? å når du får telefoner, gjemmer du deg da?

håper du kan klare å få ryddet opp.

Gjest gjeldsoffer
Skrevet

Du kan sende meg en mail på [email protected]...

Gjest gjeldsoffer
Skrevet

Har levd i dette kaoset selv.

Jeg fikk inn en liten slump penger (70 tusen) da gikk det en lys ide gjennom hodet på meg at nå skulle jeg iallefall prøve å regne på gjelda mi.

Jeg åpnet alle brev og sorterte dem, husk at mange av dem er sikkert samme sak for man blir jo som du vet bombardert med brev.

Jeg ringte rundt til alle kredittopplysningsfirma: Lindorf og dun&bradstedt. Der fikk jeg vite hvilke negative saker de hadde.

Jeg tok de sakene først og ringte til kreditorene å spurte dem om reduksjon av kravetet hvis jeg betalte hele beløpet i en gang og at de da slettet meg øyeblikkelig fra kredittopplysningbyråene.

Jeg fikk mye avslag, bare ikke hos staten:( (De er ekstremt frekke og rikker seg ikke)

Etter å ha blitt kvitt det som er oppført som negativt om meg alle steder, kunne jeg gå i banken å ta opp lån (ikke si at du har inkasso) Med lånet kunne jeg gjøre opp alle de andre inkasso sakene:)

Nå lever jeg veldig flott, har fått bygd hus og kjøpt bil og har god og ryddig økonomi:)

Må legge til at jeg hadde god hjelp av kommunen da de hadde en sak som var registrert på meg i kredittopplysningsfirmaet, men de trakk saken sin fra dette pga et brev jeg skrev til dem, pengene fikk dem når jeg fikk lån i banken.

Det at du har klart å skjule dette for din samboer er merkelig, henter han aldri posten? å når du får telefoner, gjemmer du deg da?

håper du kan klare å få ryddet opp.

Jeg bruker mye tid hver dag på å planlegge dagen slik at jeg kan hente posten selv. Ferier er det verste da jeg alltid blir urolig før postbilen dukker opp. Og det er ikke hver dag man får regninger i posten. Og inkassofirmaene er blitt mer diskre, det vises ikke utpå konvolutten hva som er inni. Han har selv aldri fått et innkasovarsel så han har ikke noe forhold til det. Tenker ikke det samme som meg ved synet av en hvit konvolutt. Men hele saken er tragisk og jeg håper jeg greier å mote meg opp til å be om hjelp. Takk for svar . Det hjelper å lese om andre som har fått hjelp.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...