Gå til innhold

Hvordan få møre koteletter?


Gjest jensens

Anbefalte innlegg

Gjest jensens

skal overraske familien i dag med middag. Skal ha koteletter, men vet ikke hvordan jeg skal få disse møre. Noen som kan hjelpe? det er ikke nakkekoteletter, men slike vanlige.

Takker og bukker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg får aldri seige koteletter (vanlige svinekoteletter) fordi jeg gjør som mora mi lærte meg: salte og pepre ALDRI før de har fått litt stekebruning. Salter og peprer man før man legger dem i panne, siler all saften ut.

Jeg legger dem altså i varm panne med smør/margarin som putret, venter til de har fått ørlite lysebrun farge, snur, peprer og salter den lysebrune siden, snur, peprer og salter den andre siden som nå er blitt lysebrun. Så skrur jeg ned varmen litt og passer dem godt, må kanskje ha i litt mer smør/margararin, holder på til de er pent brune, skyver panna halvveis av stekeplaten som nå står bare på 1 og der godgør de seg til potetene er ferdig. Stikk kniv ned mellom beinet og kjøttet, slipper kjøttet beinet, er de ferdige.

Jeg lager aldri koteletter i ovn, synes ikke det er halvparten så godt som den gammeldagse måten. Er vi flere enn to-tre, bruker jeg bare to plater samtidig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du gjør det samme som med biff.

Steiker først (rsakt) på sterk varme, slik at du lukker "porene" i kjøttet for deretter å steike på svakere varme, da beholdes mye av krafta inni kjøttet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Onsdag1365380628

Å steke koteletter er i grunnen ikke vanskelig, men mannen her i huset greier oftest å lage seige skosåler av selv de møreste kotelettene. Årsaken er åpenbar, å nisteke svinekjøtt er ikke så lurt. Ei heller å legge frosne koteletter i stekepanna.

Man smelter en god klump margarin på god varme og legger kotelettene nedi. Drysser på salt og pepper og freser dem på varm panne noen minutter på begge sider. De skal ha fin stekeskorpe. Når det er gjort skrur man ned varmen og lar dem hvile ved svak varme ca 5 minutter. Ferdig til servering. God middag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er umulig å få slike koteletter møre bare ved å steke dem. Jeg bruner dem lett i panna. Legger de over i langpanna og langsteker dem innpå ovnen i en time på 170 grader. Heller 2-3 dl buljongvann i panna slik at kotelettene mer kokes enn stekes. De siste 20 min kan du også putte oppi grovdelte gulrøtter f.eks. Blir veldig godt om du lager en saus av krafta du får i panna:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Løveføtter

Jeg steker de i stekepanna til de har fått en fin farge. Så legger jeg dem over i en kjele, tar vann i stekepanna og koker det opp. Heller så vannet over kotelettene og lar det koke i en time. Lager så saus av vannet kotelettene har kokt i, ta ut kotelettene av vannet/krafta før du lager sausen...

Blir alltid møre og gode, samt deilig saus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi steker dem først i panna så de får stekeskorpe og så kokes de en time omtrent i krafta som blir i panna + vann + gulrøtter + løk. Min kjære lager gjerne saus av krafta etterpå, men det tør jeg ikke engang prøve å forklare fremgangsmåten på. Gulrøttene blir fantastisk gode på denne måten! og kotelettene kjempemøre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du gjør det samme som med biff.

Steiker først (rsakt) på sterk varme, slik at du lukker "porene" i kjøttet for deretter å steike på svakere varme, da beholdes mye av krafta inni kjøttet.

Støtter Geir på det sterkeste. "Kokte" koteletter smaker noe helt annet enn gammeldags (biff)-stekte, og dauere synes nå jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ollymor

Stek de rask 1-2 min i panne.Legg de over i ildfast Form med

fettet og stek videre på 200 gr i ca 20 min.

Lag brun saus av kraften .( ikke nødvendig)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...