løvinne71 Skrevet 9. februar 2009 Skrevet 9. februar 2009 Hva synes dere om gjester som som dukker opp tidligere enn til tidspunktet de er bedt? Hvis de f.eks er bedt på middag, eller til en annen tilstelning som krever forberedelser fra vertskapet? Selv liker jeg ikke å bli "overrasket" av gjester som dukker opp 15-20 min for tidlig. Vi er blant de "somlepavene" som såvidt blir ferdig i siste liten. Og de siste minuttene er ofte den tiden jeg/vi trenger til å få ryddet unna støvsugeren eller litt rot fra kjøkkenbenken, eller til å skifte klær eller sminke meg litt... Da synes jeg faktisk det er bedre at de kommer noen minutter for sent. Siden våre gjester stort sett er familie og nære venner. Så er det jo ikke noe stort problem for oss. Men uansett liker man jo å være så forberedt og ferdig som mulig innen gjestene kommer. Så hva synes dere sånn generellt?? Er det "uhøflig" å dukke opp for tidlig? Og er det evt. bedre å komme noen minutter for sent? Avhenger det av hvem og hva slags selskap man er bedt til? 0 Siter
Bookworm Skrevet 9. februar 2009 Skrevet 9. februar 2009 15-20 minutter for tidlig hadde jeg ikke reagert på. Da vet gjestene også at de kommer for tidlig, og blir (bør ikke) ikke snurt for at ikke alt er ferdig. Da synes jeg det er mye verre med gjester som kommer for seint - har noen i omgangskretsen som er notorisk for sene, og det synes jeg er skikkelig respektløst. 0 Siter
Orio Skrevet 9. februar 2009 Skrevet 9. februar 2009 Bedre noen minutter for sent enn et kvarter for tidlig. Da er i alle fall ikke jeg klar. Har alltid noen småting som skal gjøres ferdig på kjøkkenet, en støvsuger som skal ryddes bort eller et bord som skal dekkes. Klok av skade er jeg dog ferdig med å skifte ca en halv time før gjestene skal komme, liker ikke å ta imot folk i svett genser og joggebukse. 0 Siter
Bookworm Skrevet 9. februar 2009 Skrevet 9. februar 2009 Bedre noen minutter for sent enn et kvarter for tidlig. Da er i alle fall ikke jeg klar. Har alltid noen småting som skal gjøres ferdig på kjøkkenet, en støvsuger som skal ryddes bort eller et bord som skal dekkes. Klok av skade er jeg dog ferdig med å skifte ca en halv time før gjestene skal komme, liker ikke å ta imot folk i svett genser og joggebukse. Jeg skjønner ikke hvordan dere takler gjester som kommer for seint jeg da:-) 0 Siter
Lillemus Skrevet 9. februar 2009 Skrevet 9. februar 2009 15 min for tidlig er ikke for tidlig synes jeg. Min far og hans samboer hadde en periode en tendens til å komme både en og to timer før tiden... Det var slitsomt - ting var i grunnen ikke klart da! Men 15 min bør man tåle, man bør jo være såpass i rute at man ikke har fullt opp helt til siste minutt når man skal ha gjester. 0 Siter
Bookworm Skrevet 9. februar 2009 Skrevet 9. februar 2009 15 min for tidlig er ikke for tidlig synes jeg. Min far og hans samboer hadde en periode en tendens til å komme både en og to timer før tiden... Det var slitsomt - ting var i grunnen ikke klart da! Men 15 min bør man tåle, man bør jo være såpass i rute at man ikke har fullt opp helt til siste minutt når man skal ha gjester. Enig - er det snakk om timer for tidlig, blir det for drøyt - men mindre enn en halvtime synes jeg er akseptabelt. 0 Siter
Gjest togli Skrevet 9. februar 2009 Skrevet 9. februar 2009 Jeg pleier å sørge for at vi er helt ferdige senest 10 min før, så da kan gjestene komme 15 minutter før overlever jeg også, men helst ikke mer enn dette ;-) 0 Siter
Gjest mallet Skrevet 9. februar 2009 Skrevet 9. februar 2009 Helt greit for meg. Om jeg ikke er ferdig, så plasserer jeg gjestene i stua med noe å drikke, og gjør meg klar i ro og mak. Eventuelt setter dem i sving med å dekke bordet 0 Siter
morsan Skrevet 9. februar 2009 Skrevet 9. februar 2009 Ja, det kan være litt stress, men et kvarter er ikke så veldig mye for tidlig, da. Men heller 10 minutter for sent enn 20 minutter for tidlig! :-) 0 Siter
morsan Skrevet 9. februar 2009 Skrevet 9. februar 2009 Jeg skjønner ikke hvordan dere takler gjester som kommer for seint jeg da:-) Hvor mye mener du er "for sent", da? Det er ikke alltid lett å beregne reisetid osv helt 100% nøyaktig, så litt slingringsmonn bør man tåle. Jeg synes det er utrolig slitsom med slike vertinner som nærmest tripper på dørstokken med maten klar og som skysser en til bords før man nesten har rukket å få av seg kåpa, selv om man er helt presis. Det er slitsomt hvis det er slik at maten blir ødelagt fordi den ikke kan settes på bordet akkurat "på slaget". 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 9. februar 2009 Skrevet 9. februar 2009 Ja, jeg synes det uhøflig å dukke opp mer enn 15 minutter før man er bedt til middag. Må man det grunnet kollektivtransport e.l. kan man gjerne si fra på forhånd. Og kommer man for tidlig må man akseptere å bli plassert i sofaen uten noen form for service, så vertskapet får gjort seg ferdig. Siste kvarteret før jeg får gjester stresser jeg gjerne med siste finpuss på mat og bord. 0 Siter
brilleslangen Skrevet 9. februar 2009 Skrevet 9. februar 2009 Jeg er en slik type som heller kommer ti-femten minutter for tidlig. Er det sagt et klokkeslett mener jeg man må være på plass til da...,og jeg liker ikke å være i siste liten, derfor beregner jeg alltid litt god tid, og går ting knirkefritt kommer jeg altså litt for tidlig... Blir rett og slett stressa av åkomme for sent, og blir utrolig irritert på andre som kommer for sent... Skal du ta bussen er det best å møte litt før slik atr man ikke blir for sen, man møter ikke for sent til et møte(eller for barna en skoletime)... og la oss si at du skal i barnedåp... Man kommer ikke for sent da heller.... Og da synes jeg ikke manskal komme for sent til et privat selskap/tilstelning heller... selv om det ikke er så formelt... Jeg mener at om dersom det er satt en tid så er det det som gjelder og da er det etter min mening naturligå melde ifra dersom man av en eller annen grunn blir litt forsinket... 0 Siter
Gjest prust Skrevet 9. februar 2009 Skrevet 9. februar 2009 Ja, det kan være litt stress, men et kvarter er ikke så veldig mye for tidlig, da. Men heller 10 minutter for sent enn 20 minutter for tidlig! :-) Enig med deg! Min far kommer alltid for tidlig, men det er ikek så farlig med ham, han vet at vi ikek er klare da. Som regel er det snakk om 15-20 min før. Mamma kommer som regel 10-15 minutter etterpå (jeg likner henne). Irriterer meg litt hvis pappa kommer en halvtime før avtalt tid. 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 9. februar 2009 Skrevet 9. februar 2009 Jeg er en slik type som heller kommer ti-femten minutter for tidlig. Er det sagt et klokkeslett mener jeg man må være på plass til da...,og jeg liker ikke å være i siste liten, derfor beregner jeg alltid litt god tid, og går ting knirkefritt kommer jeg altså litt for tidlig... Blir rett og slett stressa av åkomme for sent, og blir utrolig irritert på andre som kommer for sent... Skal du ta bussen er det best å møte litt før slik atr man ikke blir for sen, man møter ikke for sent til et møte(eller for barna en skoletime)... og la oss si at du skal i barnedåp... Man kommer ikke for sent da heller.... Og da synes jeg ikke manskal komme for sent til et privat selskap/tilstelning heller... selv om det ikke er så formelt... Jeg mener at om dersom det er satt en tid så er det det som gjelder og da er det etter min mening naturligå melde ifra dersom man av en eller annen grunn blir litt forsinket... ''Er det sagt et klokkeslett mener jeg man må være på plass til da...'' Nå kjenner ikke jeg din omgangskrets, men blant de fleste jeg kjenner betyr ikke et starttidspunkt for en middag at man skal være der innen da. Snarere betyr det at man skal innfinne seg mellom dette klokkeslettet og ca. 15-20 minutter etter. Forstår det kan være vanskelig å finberegne om man har lang vei. Men da får man enten ta en tur rundt kvartalet/jordet, eller man bør melde fra til vertskapet at man kommer tidlig, og så forsøke å være "usynlig" ved ankomst. 0 Siter
Bookworm Skrevet 9. februar 2009 Skrevet 9. februar 2009 Hvor mye mener du er "for sent", da? Det er ikke alltid lett å beregne reisetid osv helt 100% nøyaktig, så litt slingringsmonn bør man tåle. Jeg synes det er utrolig slitsom med slike vertinner som nærmest tripper på dørstokken med maten klar og som skysser en til bords før man nesten har rukket å få av seg kåpa, selv om man er helt presis. Det er slitsomt hvis det er slik at maten blir ødelagt fordi den ikke kan settes på bordet akkurat "på slaget". Siste eksepel var 45 minutter for sent, og jeg snakker egentlig ikke om 10 minutter for sent. Men jeg tenker nok motsatt av flertallet her virker det som, for jeg vil heller komme 15 min for tidlig, og vil gjerne at gjestene gjør det også, mot å komme for seint. 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 9. februar 2009 Skrevet 9. februar 2009 Hvor mye mener du er "for sent", da? Det er ikke alltid lett å beregne reisetid osv helt 100% nøyaktig, så litt slingringsmonn bør man tåle. Jeg synes det er utrolig slitsom med slike vertinner som nærmest tripper på dørstokken med maten klar og som skysser en til bords før man nesten har rukket å få av seg kåpa, selv om man er helt presis. Det er slitsomt hvis det er slik at maten blir ødelagt fordi den ikke kan settes på bordet akkurat "på slaget". ''Det er slitsomt hvis det er slik at maten blir ødelagt fordi den ikke kan settes på bordet akkurat "på slaget".'' Enig. Hvis vi skal ha middagsselskap serverer vi gjerne en velkomstdrink først, så nytes denne mens troppene samles . Middagen serveres gjerne 30-40 minutter etter invitasjonstidspunktet, forhåpentlig har alle gjestene da innfunnet seg. 0 Siter
Lotte :o) Skrevet 9. februar 2009 Skrevet 9. februar 2009 Jeg skjønner ikke at det er uhøflig, jeg. Når vi inviterer til middag, så sier vi "kom når dere vil, innen kl xx, da serveres middagen" Jeg synes det er hyggelig å skravle mens jeg gjør ferdig det siste, jeg da. Bordet er jo dekket og alt er på stell - det er jo bare det siste av matlaging som står igjen. Om gjestene kommer to timer før, eller et kvarer før, det driter jeg i. Hvis de kommer etter avtalt tid, blir jeg irritert. Da er det sånn heseblesende folk som nesten ikke hadde tid til å dukke opp. De kunne latt være. Jeg tror dere stresser i siste liten, fordi dere er noen rotekopper! 0 Siter
mariaflyfly Skrevet 9. februar 2009 Skrevet 9. februar 2009 [quote name=Lotte )' timestamp='1234193967' post='4088536] Jeg skjønner ikke at det er uhøflig, jeg. Når vi inviterer til middag, så sier vi "kom når dere vil, innen kl xx, da serveres middagen" Jeg synes det er hyggelig å skravle mens jeg gjør ferdig det siste, jeg da. Bordet er jo dekket og alt er på stell - det er jo bare det siste av matlaging som står igjen. Om gjestene kommer to timer før, eller et kvarer før, det driter jeg i. Hvis de kommer etter avtalt tid, blir jeg irritert. Da er det sånn heseblesende folk som nesten ikke hadde tid til å dukke opp. De kunne latt være. Jeg tror dere stresser i siste liten, fordi dere er noen rotekopper! ''Når vi inviterer til middag, så sier vi "kom når dere vil, innen kl xx, da serveres middagen" Jeg synes det er hyggelig å skravle mens jeg gjør ferdig det siste, jeg da. Bordet er jo dekket og alt er på stell - det er jo bare det siste av matlaging som står igjen.'' Samma her. Bortsett fra at det kan hende jeg ikke har ruket å dusje, dah. Men dersom det er folk jeg kjenner godt, og det er det jo gjerne, så kan jeg finne på å sette dem til å røre i gryta mens jeg bruker 5 min i dusjen. Og jeg klarer å dusje og bli ferdig på 5 min, asså! Mulig det er jeg som er uhøflig. 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 9. februar 2009 Skrevet 9. februar 2009 [quote name=Lotte )' timestamp='1234193967' post='4088536] Jeg skjønner ikke at det er uhøflig, jeg. Når vi inviterer til middag, så sier vi "kom når dere vil, innen kl xx, da serveres middagen" Jeg synes det er hyggelig å skravle mens jeg gjør ferdig det siste, jeg da. Bordet er jo dekket og alt er på stell - det er jo bare det siste av matlaging som står igjen. Om gjestene kommer to timer før, eller et kvarer før, det driter jeg i. Hvis de kommer etter avtalt tid, blir jeg irritert. Da er det sånn heseblesende folk som nesten ikke hadde tid til å dukke opp. De kunne latt være. Jeg tror dere stresser i siste liten, fordi dere er noen rotekopper! ''Jeg tror dere stresser i siste liten, fordi dere er noen rotekopper!'' Det er godt mulig! . Men tror kanskje også du setter av totalt mer tid enn meg? Om mine gjester kommer et par timer før invitasjonen lyder er jeg neppe hjemme ennå . 0 Siter
Lillemus Skrevet 9. februar 2009 Skrevet 9. februar 2009 [quote name=Lotte )' timestamp='1234193967' post='4088536] Jeg skjønner ikke at det er uhøflig, jeg. Når vi inviterer til middag, så sier vi "kom når dere vil, innen kl xx, da serveres middagen" Jeg synes det er hyggelig å skravle mens jeg gjør ferdig det siste, jeg da. Bordet er jo dekket og alt er på stell - det er jo bare det siste av matlaging som står igjen. Om gjestene kommer to timer før, eller et kvarer før, det driter jeg i. Hvis de kommer etter avtalt tid, blir jeg irritert. Da er det sånn heseblesende folk som nesten ikke hadde tid til å dukke opp. De kunne latt være. Jeg tror dere stresser i siste liten, fordi dere er noen rotekopper! Enig med deg, skjønt et par timer for tidlig er litt drøyt da. ) Men om man er invitert til middag til kl. 16 så kan man ikke forvente at det ventes med maten til kl. 16:45 om man ikke finner det for godt å komme før. Varmmat venter man ikke med. Å komme for sent, mer enn 5-10 min (med mindre man har varslet) er respektløst overfor vertskapet. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.