Gå til innhold

Gjester som kommer for tidlig - er det uhøflig?

Anbefalte innlegg

• Svar 75
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

12

• løvinne71

7

• BMS!

6

• henrikke71

5

Mest aktive i denne tråden

Gjest Mirakelet
Skrevet

Ja, jeg og foretrekker heller at gjestene kommer 10 min for sent enn 10 min for tidlig...

men kjedelig om maten står klar og gjestene kommer 20 min for sent...

Gjest heller ditt problem enn mitt.
Skrevet

Jeg vil mye heller ha gjester som kommer for tidlig,, for vi har noen venner av oss som alltid kommer 15-30 minutter for sent. Og da er ofte maten begynt å kjølne.

Dine gjester kan tross alt sitte litt på kjøkkenet med deg og koseprate før maten er helt ferdig. Dessuten kan jo den ene partneren holde dem med selskap til du er ferdig. Som regel er jo mannfolka tidlig ferdig og kan underholde litt.

Skrevet

Jeg vil mye heller ha gjester som kommer for tidlig,, for vi har noen venner av oss som alltid kommer 15-30 minutter for sent. Og da er ofte maten begynt å kjølne.

Dine gjester kan tross alt sitte litt på kjøkkenet med deg og koseprate før maten er helt ferdig. Dessuten kan jo den ene partneren holde dem med selskap til du er ferdig. Som regel er jo mannfolka tidlig ferdig og kan underholde litt.

''Jeg vil mye heller ha gjester som kommer for tidlig,, for vi har noen venner av oss som alltid kommer 15-30 minutter for sent. Og da er ofte maten begynt å kjølne.''

Da er man enten veldig snill og beregner maten ferdig en halvtime etter tidspunktet på invitasjoen eller man har maten ferdig når man har sagt og begynner å spise selv om ikke alle har kommet. Min oppfatning er at man ikke venter med varm mat, ikke utover 5-10 min.

Gjest Elextra
Skrevet

''Jeg vil mye heller ha gjester som kommer for tidlig,, for vi har noen venner av oss som alltid kommer 15-30 minutter for sent. Og da er ofte maten begynt å kjølne.''

Da er man enten veldig snill og beregner maten ferdig en halvtime etter tidspunktet på invitasjoen eller man har maten ferdig når man har sagt og begynner å spise selv om ikke alle har kommet. Min oppfatning er at man ikke venter med varm mat, ikke utover 5-10 min.

''Da er man enten veldig snill og beregner maten ferdig en halvtime etter tidspunktet på invitasjoen eller man har maten ferdig når man har sagt og begynner å spise selv om ikke alle har kommet. Min oppfatning er at man ikke venter med varm mat, ikke utover 5-10 min.''

Jeg synes det er naturlig å beregne middagen ferdig først ca. 30 minutter etter tidspunktet man inviterer til. Da får man "samlet opp" gjestene, som evt. får en drink mens de venter.

Gjest heller ditt problem enn mitt
Skrevet

Hvor mye mener du er "for sent", da?

Det er ikke alltid lett å beregne reisetid osv helt 100% nøyaktig, så litt slingringsmonn bør man tåle.

Jeg synes det er utrolig slitsom med slike vertinner som nærmest tripper på dørstokken med maten klar og som skysser en til bords før man nesten har rukket å få av seg kåpa, selv om man er helt presis.

Det er slitsomt hvis det er slik at maten blir ødelagt fordi den ikke kan settes på bordet akkurat "på slaget".

Vil det si at du mener at vertskapet skal stå på kjøkkenet og kokkelere etter et gitt tidspunkt man skal komme?

Det synes jeg er en uting!

Gjest heller ditt enn mitt problem
Skrevet

''Da er man enten veldig snill og beregner maten ferdig en halvtime etter tidspunktet på invitasjoen eller man har maten ferdig når man har sagt og begynner å spise selv om ikke alle har kommet. Min oppfatning er at man ikke venter med varm mat, ikke utover 5-10 min.''

Jeg synes det er naturlig å beregne middagen ferdig først ca. 30 minutter etter tidspunktet man inviterer til. Da får man "samlet opp" gjestene, som evt. får en drink mens de venter.

Vente med middagen er en uting. Da blir jeg stående på kjøkkenet uten å ha forbindelse med gjestene en hel halvtime for å gjøre ferdig middagen. Mange middagsretter skal jo serveres rykende ferske. Ikke alt er ovnsbakt.

Gjest Elextra
Skrevet

Vente med middagen er en uting. Da blir jeg stående på kjøkkenet uten å ha forbindelse med gjestene en hel halvtime for å gjøre ferdig middagen. Mange middagsretter skal jo serveres rykende ferske. Ikke alt er ovnsbakt.

Vi er jo gjerne både vert og vertinne, og en av oss blir gjerne fraværende før alle gjestene har kommet, ja. Det synes jeg ikke gjør noe, og kjøkkenet vårt er dessuten i nær tilknytning til spisestuen.

Men vi serverer sjelden mat som må være ferdig helt i siste liten til mange gjester. Da velger vi å servere noe hvor det meste kan gjøres klart litt på forhånd. Dessuten serverer vi ofte forrett, og da må jo hovedretten nødvendigvis vente uansett.

Gjest heller ditt problem enn mitt
Skrevet

''Det er slitsomt hvis det er slik at maten blir ødelagt fordi den ikke kan settes på bordet akkurat "på slaget".''

Enig. Hvis vi skal ha middagsselskap serverer vi gjerne en velkomstdrink først, så nytes denne mens troppene samles :). Middagen serveres gjerne 30-40 minutter etter invitasjonstidspunktet, forhåpentlig har alle gjestene da innfunnet seg.

Men hva med middag som skal være helt rykende ferskt servert? Da blir jo kokken stående på kjøkkenet helt uten forbindelse med gjestene. Det ville ha blitt slik hos meg som ikke har åpen løsning. Synes det er bedre å ha alt ferdig på minuttet slik at det tåler 10 minutter ventetid, men lenger en det så er ofte maten litt tørr og kjølner ned.

Ikke all mat kan lages på forhånd og settes i ovnen når som helst.

Fisk er jo en rett her som tåler lite ventetid.

Skrevet

Jeg vet da fasen. For sånne surrehuer som meg er det litt irriterende når gjestene kommer for tidlig, for jeg er sjelden ferdig før i siste sekund. Nå pleier jeg stort sett å be folk som kan sitte og dingle med bena og ta et glass vin på kjøkkenet uten å stresse med noe, og slike som tar i et tak og hjelper til. Da går det somregel bra likevel;)

Gjest Elextra
Skrevet

Men hva med middag som skal være helt rykende ferskt servert? Da blir jo kokken stående på kjøkkenet helt uten forbindelse med gjestene. Det ville ha blitt slik hos meg som ikke har åpen løsning. Synes det er bedre å ha alt ferdig på minuttet slik at det tåler 10 minutter ventetid, men lenger en det så er ofte maten litt tørr og kjølner ned.

Ikke all mat kan lages på forhånd og settes i ovnen når som helst.

Fisk er jo en rett her som tåler lite ventetid.

''Men hva med middag som skal være helt rykende ferskt servert? ''

Ja, da må gjestene vente mens retten gjøres ferdig, selvfølgelig :-).

Men jeg ville aldri funnet på å servere f.eks. dampet torsk i et stort middagsselskap. Som nevnt serverer vi gjerne forrett også, det kompliserer jo å servere en hovedrett som må tilberedes helt i siste liten. Uansett synes jeg ikke det gjør noe å la gjestene vente litt - så lenge de har noe godt i glasset :-).

Skrevet

Å komme før invitasjonstidspunktet er helt uhørt. Først serveres noe å drikke, maten serveres tidligst 30 min etter invitasjonstidspunktet (noe jeg sier i fra om slik at de ikke kommer helt utsultet).

Skrevet

Liker heller ikke at gjester kommer for tidlig. Når vi har klubb kommer vi som regel litt for sent. Derfor ble jeg litt paff da en av klubbdamene dukket opp for tidlig. Kan jo så allikevel ikke servere maten før de andre kommer.

Skrevet

Det er veldig bra med folk som kommer 10 minutter for sent. Å komme for tidlig, er fy-fy!

AneM1365380603
Skrevet

15 minutter går greit, for jeg legger alltid opp til å være ferdig en liten halvtime før gjestene kommer. Det kom en gang noen over en time før, og da kjente jeg at jeg ble litt irritert. De krevde ganske mye oppmerksomhet til at de kom så mye før tiden.

Skrevet

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1234193967' post='4088536]

Jeg skjønner ikke at det er uhøflig, jeg.

Når vi inviterer til middag, så sier vi "kom når dere vil, innen kl xx, da serveres middagen"

Jeg synes det er hyggelig å skravle mens jeg gjør ferdig det siste, jeg da. Bordet er jo dekket og alt er på stell - det er jo bare det siste av matlaging som står igjen. Om gjestene kommer to timer før, eller et kvarer før, det driter jeg i. Hvis de kommer etter avtalt tid, blir jeg irritert. Da er det sånn heseblesende folk som nesten ikke hadde tid til å dukke opp. De kunne latt være.

Jeg tror dere stresser i siste liten, fordi dere er noen rotekopper!

Ja, er sikkert en rotekopp ;)

''Jeg synes det er hyggelig å skravle mens ... ..... det siste av matlaging som står igjen.'' Og jeg klarer ikke kons'e om maten når jeg prater samtidig! Da blir det mest kos og mindre gourmet.

Skrevet

Det er veldig bra med folk som kommer 10 minutter for sent. Å komme for tidlig, er fy-fy!

Men alle snille og søte damer sier at "det gjør da ingenting, elskede".

;)

Gjest høfligere sent enn tidlig
Skrevet

Min mor lærte meg alltid:

Det er mye høfligere å komme 10 min for sent enn 10 min for tidlig.

Jeg skjønte det vel ikke helt som barn, men jeg skjønner det nå!

Skrevet

Jeg hater når folk kommer for tidlig, er jo en treg trønder selv. Syns det er helt ok at folk ramler inn døra sånn tyve minutter etter tiden, da har jeg fått ryddet kjøkken (har åpent kjøkken ut til stua) og lagt siste make up og fått tid til en quickie med kjæresten.

Men det er sårende når man har brukt timer i kjøkkenet på å lage et måltid fra himmelen og folk kommer en time for sent, det har jeg opplevd et par ganger (de samme gjester), og det er ikke morsomt.

Skrevet

Jeg hater når folk kommer for tidlig, er jo en treg trønder selv. Syns det er helt ok at folk ramler inn døra sånn tyve minutter etter tiden, da har jeg fått ryddet kjøkken (har åpent kjøkken ut til stua) og lagt siste make up og fått tid til en quickie med kjæresten.

Men det er sårende når man har brukt timer i kjøkkenet på å lage et måltid fra himmelen og folk kommer en time for sent, det har jeg opplevd et par ganger (de samme gjester), og det er ikke morsomt.

Ingen som la merke til den innebygde "testen" i innspillet mitt, jaja, nok ingen som leser meg da, hulk, (feller en krokodilletåre)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...