Gå til innhold

Gjester som kommer for tidlig - er det uhøflig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er _garantert_ en rotekopp! ;-)

Husker da vi skulle feire min manns 40 årslag. Da satte vi personlig rekord i antall folk i huset på én gang, for antall gjester oversteg 60!!

Det skulle komme en litt mer fjern bekjent av husbonden, fra Sverige, og han skulle også få overnatte. Jeg hadde aldri truffet han før. Så ringte han og spurte om han kunne komme ut et par timer før festen. Huff. Jeg fløy da rundt med papiljotter i håret og organiserte og styrte, og syntes ikke det var spesielt stas at han dukket opp der og så meg før jeg var ferdig pyntet.

Dessuten ville han gjerne prate med husbonden, som han ikke hadde sett på lenge, og husbonden følte at han jo måtte være litt sosial... Dvs enda mer å ordne på meg.

Jeg må si jeg var litt irritert på denne fyren, da, ja... ;-) Men inni meg, förstås! ;-)

Det skjønner jeg. Litt snodig med ukjente i hus også :-)

• Svar 75
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

12

• løvinne71

7

• BMS!

6

• henrikke71

5

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1234267829' post='4089264]

Jo, de er _invitert_ til middagen. Men jeg stiller meg kanskje ikke så negativ til å ha folk rundt meg mens jeg gjør ferdig det siste. Føler ikke at gjestene stjeler tid, nei. :-)

''Føler ikke at gjestene stjeler tid, nei. :-''

Ikke jeg heller, og jeg håper for guds skyld at ikke gjester jeg har på besøk her, føler at de stjeler av tiden min.

Skrevet

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1234267829' post='4089264]

Jo, de er _invitert_ til middagen. Men jeg stiller meg kanskje ikke så negativ til å ha folk rundt meg mens jeg gjør ferdig det siste. Føler ikke at gjestene stjeler tid, nei. :-)

Dette var bare en uttrykksmåte for å illustrere hvorfor det kan virke "uhøflig" å komme tidligere enn man er invitert.

Det er jo alltid litt kjedelig å ikke være "klar" når gjestene kommer.

Og poenget mitt var at det er en viss forskjell på å være uforberedt fordi man selv ikke har rukket å bli ferdig i tide, og det å være uforberedet fordi gjestene ankommer før tiden.

I det første tilfelle er man jo skyld i det selv, i det andre tilfelle er det gjestene som forårsaker situasjonen.

Skrevet

Dette var bare en uttrykksmåte for å illustrere hvorfor det kan virke "uhøflig" å komme tidligere enn man er invitert.

Og poenget mitt var at det er en viss forskjell på å være uforberedt fordi man selv ikke har rukket å bli ferdig i tide, og det å være uforberedet fordi gjestene ankommer før tiden.

I det første tilfelle er man jo skyld i det selv, i det andre tilfelle er det gjestene som forårsaker situasjonen.

10 minutter fortidlig, er du ikke klar da, så kan du ikke skylde på gjelsten din, da burde du innvitert til en halvtime senere.

30min fortidelig, ja, da får gjesten vente mens jeg sminker meg, om jeg ikke har gjort det, alt annet er så og si klart...

Skrevet

Ja, det ble litt mye tull på meg i går, men syns jeg var veldig morsom selv;) Det var quickien ja:-D

Jeg la også merke til det i går kveld :-) Tregt av meg å ikke kommentere det... ;-)

Trodde først det stod quiche (en sånn pai) - men forstod jo ganske kjapt at det var noe annet!

Skrevet

10 minutter fortidlig, er du ikke klar da, så kan du ikke skylde på gjelsten din, da burde du innvitert til en halvtime senere.

30min fortidelig, ja, da får gjesten vente mens jeg sminker meg, om jeg ikke har gjort det, alt annet er så og si klart...

''...så kan du ikke skylde på gjelsten din, da burde du innvitert til en halvtime senere.''

For oss "just in time"-personer ville ikke det hjulpet ;-)

Skrevet

Antall minutter er egentlig ikke hovedpoenget. selvom det selvsagt blir mer / mindre feil jo mere man avviker fra tiden.

Spørmålet er om det GENERELLT er uhøflig å komme tidligere enn tidspunktet man er bedt, og om det da er bedre å evt komme litt for sent.

Selvsagt er det nok svært sjelden et "problem" om gjester kommer 10 min for tidlig.

Skrevet

''så kan du ikke skylde på gjelsten''

Kanskje man kan skylde på Røkke, da? Hvis ikke står man kun igjen med å skylde på "i"...;-)

Skrevet

Antall minutter er egentlig ikke hovedpoenget. selvom det selvsagt blir mer / mindre feil jo mere man avviker fra tiden.

Spørmålet er om det GENERELLT er uhøflig å komme tidligere enn tidspunktet man er bedt, og om det da er bedre å evt komme litt for sent.

Selvsagt er det nok svært sjelden et "problem" om gjester kommer 10 min for tidlig.

Vi bor ikke helt der kollektivtraffikken er mest prioritert, så vi kan ofte velge mellom for tidlig eller forstent ;-D

Folk pleier å si ifra da, men jeg er av oppfatning at verken 10 minutter fortidlig eller 20minutter forsent verken er frekt, uhøffelig eller skaper problemer for meg :-D

Skrevet

''så kan du ikke skylde på gjelsten''

Kanskje man kan skylde på Røkke, da? Hvis ikke står man kun igjen med å skylde på "i"...;-)

Man må nok skylde på "i", her ja ;-D

Skrevet

''...så kan du ikke skylde på gjelsten din, da burde du innvitert til en halvtime senere.''

For oss "just in time"-personer ville ikke det hjulpet ;-)

Skjønner det ;-D

Men for meg skaper verken det ene eller det andre problemer, og jeg er glad jeg slipper å irritere meg over uhøflige venner som kommer fortidlig eller forsent.

Hos oss er det ikke noe verken eller, vi har gjester for at vi skal ha det hyggelig vi ;-)

Skrevet

Hva vil du fram til med dette innlegget? Du har jo som alltid rett -. det er DIN oppfatning som teller. Du er kun vant til formelle invitasjoner, tror jeg. Jeg er glad jeg ikke er gjest i ditt hus.

Dette minner om samme stilen som du førte i innleggene om forrytteren. Jeg melder meg ut av diskusjonen.

Skrevet

Jeg la også merke til det i går kveld :-) Tregt av meg å ikke kommentere det... ;-)

Trodde først det stod quiche (en sånn pai) - men forstod jo ganske kjapt at det var noe annet!

;-)

Gjest Heller ditt problem enn mitt
Skrevet

Like før maten skal på bordet er jo uansett vertskapet opptatt på kjøkkenet, så det at folk kommer akkurat i innspurten er jo bare stress - det er jo kåper som skal henges opp og ofte blomster som skal tas imot, og så skal man jo helst ønske skikkelig velkommen også - ikke bare åpne døra og løpe tilbake til kjøkkenet.

Da synes jeg det er bedre å ta imot gjestenem servere en drink, og så la de underholde seg med hevrandre mens jeg/vi tar siste finish på kjøkkenet.

Og vi har heller ikke åpen løsning.

Den ene av oss tar imot, mens den andre gjør siste finish på kjøkkenet. Vi drikker ikke alkohol , så drink får dem aldri hos oss. Dessuten har vi aldri mange gjester på en gang.

Gjest heller ditt problem enn mitt
Skrevet

Selvom alle gjestene dukker opp presis, så er det da helt vanlig å la dem få noen minutter på seg til å komme på plass og evt. hilse på hverandre, før man serverer maten?

Jeg synes det blir litt feil å servere maten i samme øyeblikk som gjestene går inn døra, bare for for å slippe å bli stående på kjøkkenet noen minutter etter at de har kommet..

Vi har aldri mange gjester på en gang. Heller ingen som ikke kjenner hverandre godt nok til å kun å trenge å si hei til hverandre.

Skrevet

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1234285269' post='4089474]

Hva vil du fram til med dette innlegget? Du har jo som alltid rett -. det er DIN oppfatning som teller. Du er kun vant til formelle invitasjoner, tror jeg. Jeg er glad jeg ikke er gjest i ditt hus.

Dette minner om samme stilen som du førte i innleggene om forrytteren. Jeg melder meg ut av diskusjonen.

Det var da voldsomt!

Men du har tydeligvis bestemt deg for å tolke alt jeg skriver i verste mening.

Forøvrig tar du fullstendig feil.

Vi har aldri "formelle" selskaper. Kun besøk av familie og nære venner.

Og som du burde ha oppfattet, så var heller ikke hovedinnlegget skrevet utifra at dette var et stort "problem" for meg personlig, men for å høre hva folk synes om dette generellt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...