Gå til innhold

Invitere alle eller ingen i bursdag

Gjest bursdagsmamma

Anbefalte innlegg

Gjest bursdagsmamma

Inspirert av tråden under... Sto noe om alle er ingen, for ikke å utelukke. Og med det ble jeg litt stressa...

Jente 6 år, snart bursdag. De er 4 jenter som leker utrolig mye sammen og er mye sammen på fritida, ettermiddager, helger, ferie. Vi tenkte bare å invitere de 3 venninnene, så de blir 4 sammen.

I tillegg er det resten av kullet i barnehagen som leker sammen, men leker ikke mer eller mindre med noen av de. Og dersom hele kullet skal inviteres må vi invitere 15 barn og det synes jeg er sykt mange å ha hjemme hos oss, tror ikke det blir hyggelig engang. Bare to av de som er gutter, så det hjelepr ikke stort med bare jentene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest annlovinda

I klassen til sønnen min (2. klasse) har vi blitt enige om at guttene inviterer alle guttene og jentene inviterer alle jentene, det er 15 gutter og 12 jenter i klassen. Og her har det fungert bra i hele 1. klasse og så langt i 2. klasse iallefall.

Men etterhvert er det jo naturlig å ikke ha så store selskaper, at man inviterer de nærmeste kameratene.

I barnehagen inviterte vi kun de han lekte med, men leverte ikke ut invitasjoenen i barnehagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest meg fra forrige innlegg ;)

I klassen til sønnen min (2. klasse) har vi blitt enige om at guttene inviterer alle guttene og jentene inviterer alle jentene, det er 15 gutter og 12 jenter i klassen. Og her har det fungert bra i hele 1. klasse og så langt i 2. klasse iallefall.

Men etterhvert er det jo naturlig å ikke ha så store selskaper, at man inviterer de nærmeste kameratene.

I barnehagen inviterte vi kun de han lekte med, men leverte ikke ut invitasjoenen i barnehagen.

Det som "skjedde" hos oss er at han så gjerne ville be kjæresten sin... og hun ville gjerne at venninnene hennes skulle være med. Gutten min leker mye med disse jentene og har egentlig alltid lekt mye med jenter.

Og da blir det liksom feil å invitere alle guttene og ingen jenter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fire av 13 jenter er greit

Fire av 15 er i utgangspunktet helt greit, fire av 13 (jentene) er også helt greit.

så lenge det ikke er laget regler for hvordan dette skal gjøres i deres barnehage, og dette ikke er i tråd med reglene.

Og så lenge disse fire ikke utgjør en stor del av en ellers naturlig gruppe (seks-syv jenter som begynner på skolen til høsten, de andre jentene i avdelingen er mye yngre, da er det to-tre jenter som ikke blir invitert).

Men hvis det feks er 13 store jenter, og hun inviterer tre, bør det være ok.

Og invitasjonene skal leveres hjem, ikke på hyllen.

Og seksåringer er stoe nok til å bli mnnet på at de ikke snakker om selskapet til da andre på en måte som kan såre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns ikke du behøver å invitere alle så lenge du gjør såpass stor forskjell.

Men motsatt hadde jeg ikke syns vært greit, at du inviterte alle untatt 4.

Men nå har jeg akuratt merket hvordan det er på kroppen også da ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vil jo egentlig være greit å bare invitere en 4 stk av så mange. Men hvis alle gjør det slik kan det jo være kjipt å være den som ikke blir invitert i noen sitt selskap. For det kan jo skje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

thuva1365380402

I vår barnehage er det 2 "store" avdelinger. Der er det sånn at man enten tar å inviterer alle (både gutter og jenter) som er like gamle på begge avdelingene, eller kun enten jenter eller gutter i sin avdeling. Det er også ganske vanlig å leie barnehagen til disse bursdagene. Vi gjorde det i fjor da vår sønn fylte 5 år. Men i år vil han ha alle hjemme på pysjamasparty. Så da blir det 17 stk hjemme hos oss. Det er nå siste året i barnehagen, og neste år når han begynner på skolen blir det bare å be guttene i klassen.

Vi får leie barnehagen for 250,-, da kan vi bruke fellesrommet + den avdelingen som barnet går i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AneM1365380603

I vår barnehage er regelen at en inviterer alle på sin avdeling med samme kjønn, eller alle fra begge kjønn. Hvis bursdagsbarnet ønsker litt forskjellig leveres bursdagslapper hjemme på døra, og ikke i bhg.

Vår barnehage har plassert barna på avdelinger etter alder, så det har ikke vært noen problemer med at noen er uønsket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er motstander av "alle eller ingen", men selvfølgelig også av "alle unntatt noen få". Nettopp fordi jeg synes det ikke skal forbys å feire bursdag i liten målestokk, det fins mange barn (og voksne) som foretrekker det.

Jeg synes dere kan invitere de 3, forutsatt at invitasjonene deles ut utenom barnehagen, og at de ikke maser om selskapet mens de er der (mener ikke dermed å si at det må være noen statshemmelighet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er klart du kan ha et lite selskap med bare fire barn. Jeg ville aldri i verden hatt et så stort selskap som 15 barn for en 4- eller 5-åring. Ikke ville de hatt det heller:-) Det er nemlig ikke slik at selskapet blir bedre dess flere gjester... Snarere tvert imot. Det har lett for å tippe over slik at mange av gjestene bare virrer rundt omkring og ikke klarer å roe seg ned og få lekt seg med noe når det blir for mange..

Du trenger ikke bekymre deg over hva andre mammaer i barnehagen måtte mene om dette (det finnes alltid noen som mener mye...om alt) Så lenge dere ikke driver utestenging av ett eller noen få barn så er dette en helt grei måte å gjøre det på

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I vår barnehage er regelen at en inviterer alle på sin avdeling med samme kjønn, eller alle fra begge kjønn. Hvis bursdagsbarnet ønsker litt forskjellig leveres bursdagslapper hjemme på døra, og ikke i bhg.

Vår barnehage har plassert barna på avdelinger etter alder, så det har ikke vært noen problemer med at noen er uønsket.

''I vår barnehage er regelen at en inviterer alle på sin avdeling med samme kjønn, eller alle fra begge kjønn. Hvis bursdagsbarnet ønsker litt forskjellig leveres bursdagslapper hjemme på døra, og ikke i bhg.

''

Sånn har vi det også. Enten alle av et kjønn, alle på avdelinga eller alle fra bursdagsbarnets årskull dersom invitasjoner skal deles ut i barnehagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fire av 15 er i utgangspunktet helt greit, fire av 13 (jentene) er også helt greit.

så lenge det ikke er laget regler for hvordan dette skal gjøres i deres barnehage, og dette ikke er i tråd med reglene.

Og så lenge disse fire ikke utgjør en stor del av en ellers naturlig gruppe (seks-syv jenter som begynner på skolen til høsten, de andre jentene i avdelingen er mye yngre, da er det to-tre jenter som ikke blir invitert).

Men hvis det feks er 13 store jenter, og hun inviterer tre, bør det være ok.

Og invitasjonene skal leveres hjem, ikke på hyllen.

Og seksåringer er stoe nok til å bli mnnet på at de ikke snakker om selskapet til da andre på en måte som kan såre.

Enig. Fire av 13/15 må være helt greit, forutsatt at det ikke er fire av f eks 6 skolestartere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kom på noe, hvor mange jenter i kullet inviterer dere ikke? Det er jo relevant å vite her.

Vi praktiserer skille jenter/gutter, eller inviterer hele kull. Om ikke skal ikke invitasjonene henges opp i barnehagen. (men nå ble jo det gjort uansett da, av noen som ikke tenkte seg om, men det ble rettet opp i idag.)

Ha en flott dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''I vår barnehage er regelen at en inviterer alle på sin avdeling med samme kjønn, eller alle fra begge kjønn. Hvis bursdagsbarnet ønsker litt forskjellig leveres bursdagslapper hjemme på døra, og ikke i bhg.

''

Sånn har vi det også. Enten alle av et kjønn, alle på avdelinga eller alle fra bursdagsbarnets årskull dersom invitasjoner skal deles ut i barnehagen.

Slike regler er jo helt greitt så lenge invitasjoner skal deles ut i barnehagen.

Så lenge dette gjøres privat så bør både barnehageansatte og lærere anstrenge seg for ikke å mene noe som helst om dette. Dette er en privatsak og de går laaangt over grensa for hva de bør mene noe om, om de "poster" sine personlige meninger om hvordan bursdager bør feires på et foreldremøte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bursdagsmamma

Kom på noe, hvor mange jenter i kullet inviterer dere ikke? Det er jo relevant å vite her.

Vi praktiserer skille jenter/gutter, eller inviterer hele kull. Om ikke skal ikke invitasjonene henges opp i barnehagen. (men nå ble jo det gjort uansett da, av noen som ikke tenkte seg om, men det ble rettet opp i idag.)

Ha en flott dag

Som jeg skriver... "Og dersom hele kullet skal inviteres må vi invitere 15 barn og det synes jeg er sykt mange å ha hjemme hos oss, tror ikke det blir hyggelig engang. Bare to av de som er gutter, så det hjelper ikke stort med bare jentene."

15-2= 13 jenter i kullet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg skriver... "Og dersom hele kullet skal inviteres må vi invitere 15 barn og det synes jeg er sykt mange å ha hjemme hos oss, tror ikke det blir hyggelig engang. Bare to av de som er gutter, så det hjelper ikke stort med bare jentene."

15-2= 13 jenter i kullet...

Ja, da er det helt greit ja :-D

Leste nok litt fort ;-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest du bestemmer

Har akkurat feiret 3 års dag. Vi inviterte 4 jenter, og pluss bursdagsbarnet og søstra blei det 6 barn. Det var nok- og veldig hyggelig. De som ble utelatt var gutter og 6-åringene. Var ingen sure miner i heimene... Må nevne at vår barnehage har totalt 12 barn.- det er mye leven når alle samles...

jeg brukte sms til invitasjon- får svar med en gang da, og man kan evt supplere om noen sier nei, for ca 5-6 barn er jo ok å ha i et barneselskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tzatziki1365380058

Slike regler er jo helt greitt så lenge invitasjoner skal deles ut i barnehagen.

Så lenge dette gjøres privat så bør både barnehageansatte og lærere anstrenge seg for ikke å mene noe som helst om dette. Dette er en privatsak og de går laaangt over grensa for hva de bør mene noe om, om de "poster" sine personlige meninger om hvordan bursdager bør feires på et foreldremøte.

Det jeg har opplevd at lærerne "poster", er en forståelse for at de valg voksne gjør, påvirker de valgene barna gjør, at det går an å tenke litt på hvordan man agerer, og å sette seg inn i andres følelser, blant annet følelsene til dem som "aldri" blir invitert i bursdag. Jeg har aldri opplevd at lærere har kommet med bastante "krav" til bursdagsfeiringer, men gjerne at de appellerer til sunn fornuft.

Og med så mange ubetenksomme, og i noen tilfeller mistenker jeg egoistiske og/eller mindre begavede, voksne, så er det faktisk behov for at noen "drypper" sånt i hodene på folk innimellom.

Jeg mener ikke at noen kan eller skal diktere bursdagsfeiringer, men det går an å ha flere tanker i hodet på en gang. Og mange foreldre oppfører seg som idioter, dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tzatziki1365380058

Det er helt ok å invitere 3 av 13 jenter, og det sier jeg som er en av de skikkelig sære når det gjelder alle-eller-ingen - regelen. Dvs jeg synes at enten alle eller bare et mindretall av den naturlige gruppen skal inviteres. Jeg ville reagert om du feks inviterte 10 av jentene og utelot 3, selv om de som ble utelatt var "fler enn en"... hvis du skjønner :) Men fest for 4 av 13 er helt uproblematisk, synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...