pusi Skrevet 10. februar 2009 Skrevet 10. februar 2009 Inspirert av gjeste-tråden lenger ned. De fleste av oss har vel selskaps-mat som er sikkerstikk når man samler folk, så hva serverer dere? Jeg er god på helstekt marinert indrefilet av okse. Den serveres oftest med fløtegratinerte poteter, saus og grønnsaker. Det er sjelden vi har forrett, men da blir det gjerne kamskjell. Til dessert har vi is og bær eller en mousse. Hvis det er bursdag med kaffe og kaker dropper vi som regel dessert. Nå trenger jeg kokke-tips for fremtidige selskap, så kom igjen ) 0 Siter
Gjest ViViola Skrevet 10. februar 2009 Skrevet 10. februar 2009 Vi har sjelden "seriøse" selskaper hjemme, så her kan det bli servert alt fra pannekaker til indrefilet til pizza og taco eller ovnsbakt laks. Så - det var neppe det du var ute etter. :-) 0 Siter
henrikke71 Skrevet 10. februar 2009 Skrevet 10. februar 2009 Siste gang jeg inviterte til mat her hjemme var det stekt flesk med persillesaus, med kokte poteter til. Her nede er det veldig billig mat og den er lett å lage til mange. Og det smaker kjempegodt på høsten/vintern. 0 Siter
Gjest Kayia Skrevet 10. februar 2009 Skrevet 10. februar 2009 Sist jeg hadde besøk serverte jeg hjemmelagd italiensk pizza, og gangen før serverte jeg ovnsbakt breiflabb surret i parmaskinke, med hjemmelagd rotmos, paste av solmodne tomater og ruccola til. I og for seg veldig ulike retter, men begge like gode og enkle å tilberede. 0 Siter
Gjest høstløv Skrevet 10. februar 2009 Skrevet 10. februar 2009 Siste gang jeg inviterte til mat her hjemme var det stekt flesk med persillesaus, med kokte poteter til. Her nede er det veldig billig mat og den er lett å lage til mange. Og det smaker kjempegodt på høsten/vintern. Altså "flesk og duppe" om det skal sies på norsk. 0 Siter
henrikke71 Skrevet 10. februar 2009 Skrevet 10. februar 2009 Altså "flesk og duppe" om det skal sies på norsk. Er det DET som er flesk og duppe, he he, ja, nå har jeg lært det også. Vet ikke om det er så vanlig oppe i Trøndelag hvor jeg er vokst opp, vi hadde det hvertfall aldri hjemme hos oss. 0 Siter
jubalong70 Skrevet 10. februar 2009 Skrevet 10. februar 2009 Helstekt lammelår med hjemmelaged fløtegratinerte poteter og pannestekte grønnsaker. Sjysaus med fløte. Til dessert blir det gjerne enten himmelsk lapskaus (hjemmelaget selvsagt!) eller is med hjemmelaget bærsaus. Nam, nam. I mer uformelle lag kan jeg servere hjemmelaget pizza eller lasagne - også utrolig godt. 0 Siter
pusi Skrevet 10. februar 2009 Forfatter Skrevet 10. februar 2009 Vi har sjelden "seriøse" selskaper hjemme, så her kan det bli servert alt fra pannekaker til indrefilet til pizza og taco eller ovnsbakt laks. Så - det var neppe det du var ute etter. :-) Jeg liker å gjøre litt ut av det når jeg inviterer til middag ja, men det blir ofte pizza her også. Litt for ofte faktisk, siden vi uansett bruker å ha lørdagspizza ) Pannekaker har vi hatt til middag tidligere ja, men ikke nå lengre. Det holder lenge å steke pannekaker til oss 5 i familien. Ellers er jo taco greit, men ikke til min gamle mor eller i juleselskapet. 0 Siter
Gjest ViViola Skrevet 10. februar 2009 Skrevet 10. februar 2009 Jeg liker å gjøre litt ut av det når jeg inviterer til middag ja, men det blir ofte pizza her også. Litt for ofte faktisk, siden vi uansett bruker å ha lørdagspizza ) Pannekaker har vi hatt til middag tidligere ja, men ikke nå lengre. Det holder lenge å steke pannekaker til oss 5 i familien. Ellers er jo taco greit, men ikke til min gamle mor eller i juleselskapet. Nei, jula blir litt spesiell. Vi har gjerne gjester på nyttårsaften, og da blir det litt "finere" opplegg. Rådyr har vi brukt noen år, kjempegodt! 0 Siter
candyqueen_83 Skrevet 10. februar 2009 Skrevet 10. februar 2009 Altså "flesk og duppe" om det skal sies på norsk. Bortsett fra at duppe ikke er persillesaus, men tykk, hvit saus ) 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 10. februar 2009 Skrevet 10. februar 2009 Serverer ofte mat som krever litt tilbereding, men hvor mye kan gjøres på forhånd, gjerne dagen før. Gode gryteretter er fin gjestemat (eks. boef bourgignon eller andre franske gryter). Marinert okse- eller lammefilet, evt. helstekt entrecôte eller lammelår, er også fint å servere mange. Helstekt fiskefilet likeså, gjerne innbakt eller med div. urter m.m. Det var det jeg kom på i farten, men ofte kikker vi i en kokebok og prøver oss på noe nytt . 0 Siter
Gjest høstløv Skrevet 11. februar 2009 Skrevet 11. februar 2009 Bortsett fra at duppe ikke er persillesaus, men tykk, hvit saus ) Persillesaus er tykk hvit saus med persille i. 0 Siter
candyqueen_83 Skrevet 11. februar 2009 Skrevet 11. februar 2009 Persillesaus er tykk hvit saus med persille i. Men det er jo ikke flesk og duppe ;O) Det er flesk med persillesaus ;O) 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.