Gjest Aimabel Skrevet 10. februar 2009 Del Skrevet 10. februar 2009 Noen som har sett dette programmet? Synes reklamen er såpass stusselig at jeg gidder ikke se det. Hjelpeløse pappaer og gråtende barn. Jeg bør kanskje se en episode før jeg uttaler meg om det, men....Jeg synes det er feil å lage underholdning på den måten hvis det går på barnas bekostning. Det ser jo sånn ut på reklamesnutten ihvertfall. Hva mener dere? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
alwaysme Skrevet 10. februar 2009 Del Skrevet 10. februar 2009 Jeg syns forrige episode var morsom, spennende å se et så spesielt samfunn, og direkte arti å se hvordan mennene taklet situasjonene. Det er en spennende diskusjon rundt dette, som for de fleste er et damedomene i hverdagen. Mennene blir kastet ut i det og må takle det som det kommer. Det hadde vært like spennende hvis vi kvinnfolka hadde blitt kasta ut i situasjoner, der _de fleste_ er menn. Hvordan hadde vi taklet det tro?? Misforstå meg rett, det er mange flinke menn i hus og hjem, barnehage osv, men majoriteten av mannfolkene i denne bygda "Husøy" er ikke vante til å ha den daglige kontrollen i hus og hjem. Akkurat som det i mannsdominerte yrker ikke er _så veldig mange_ kvinnfolk. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
cizz Skrevet 10. februar 2009 Del Skrevet 10. februar 2009 Syns det var et morsomt program jeg. Og jeg tror nok ikke at det er noen belastning for barna i det hele tatt jeg! Vi mødre har vel kanskje ne tendens til å tenke at med en gang ikke alt blir sånn som vi pleier å gjøre det så blir det feil, men det er jo slett ikke sånn. Hvis det er noen det "går ut over" her så er det vel strengt tatt mannfolka, hehe :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bookworm Skrevet 10. februar 2009 Del Skrevet 10. februar 2009 Et forferdelig konsept, hvor eneste mål å å drite ut menn. Fryktelig stigmatiserende - hvorfor i all verden skulle ikke de klare å holde hus og hjem i orden... Vi damer er ikke uerstattelige, skjønner du:-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest se på det da Skrevet 10. februar 2009 Del Skrevet 10. februar 2009 Kjempegod underholdning. Synes det hele er veldig uskyldig. Dessuten så klarer jo mannfolka seg bra nok hittil. Synes du skal se programmet med et objektivt syn og ikke kvinnfolk synet. For da blir ingenting bra nok! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 11. februar 2009 Del Skrevet 11. februar 2009 Problemet er at det er så in å være PK ;-) Er man det, så bør man ikke se dette programmet. Jeg ser på det som ren underholdning og jeg tror ikke noen av deltagerne tar skade av å være med Man kunne laget akkurat det samme konseptet med kvinnfolk, og ledd seg skakk når bilen streika eller dekk måtte skiftes Med dette så påstår jeg ikke at kvinnfolk ikke kan noe om biler eller mannfolk ikke kan noe om unger, men vi vet at dersom vi generaliserer, så har vi _som regel_ litt ulike interesser og oppgaver i hverdagen. Mannen min hadde garantert klart seg helt utmerket hjemme alene med ungene, men han ville nok fått litt problemer om han måtte stille opp på jobb i barnehagen og/eller på skolen i tillegg? Jeg tror slike programmer kan være med på å lære mannfolk litt av hvert. Det er nok mange av dem som ikke egentlig forstår hvor mye mor vanligvis har å henge fingrene i. Det er travelt å være "administrerende direktør" i heimen i tillegg til annen jobb utenfor hjemmet ;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lotte :o) Skrevet 11. februar 2009 Del Skrevet 11. februar 2009 Jeg synes det er underholdende. Og det er litt godt å se at menn raskt skjønner at kvinner gjør en svært viktig jobb i hverdagen. De har godt av å måtte ha det fulle ansvar forhele samfunnet i 10 dager. En vesensforskjell: hvis det hadde blitt gjort omvendt, så hadde kvinnene satt opp vaktplaner og søkt seg til info _lenge før_ mannfolka dro avgårde. Hos mannfolka ser det ut til at tankeprosessen starter idet damene sitter på flyet til Malta! *hehe* 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GA Skrevet 11. februar 2009 Del Skrevet 11. februar 2009 Jeg så på det i går, og lo godt. De setter ting på spissen, men hadde de ikke gjort det hadde det jo ikke vært noe å lage tv om. Husøy er nok et spesielt samfunn, ettersom de fleste mannfolka jobber på sjøen mens damene driver samfunnet. Det hadde nok ikke blitt like underholdende i min by/omganskrets. Selvom vi ikke er helt likestilte så kan de fleste mannfolka jeg kjenner både legge unger og sette på oppvaskmaskin. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Katt-ja Skrevet 11. februar 2009 Del Skrevet 11. februar 2009 Jeg syns forrige episode var morsom, spennende å se et så spesielt samfunn, og direkte arti å se hvordan mennene taklet situasjonene. Det er en spennende diskusjon rundt dette, som for de fleste er et damedomene i hverdagen. Mennene blir kastet ut i det og må takle det som det kommer. Det hadde vært like spennende hvis vi kvinnfolka hadde blitt kasta ut i situasjoner, der _de fleste_ er menn. Hvordan hadde vi taklet det tro?? Misforstå meg rett, det er mange flinke menn i hus og hjem, barnehage osv, men majoriteten av mannfolkene i denne bygda "Husøy" er ikke vante til å ha den daglige kontrollen i hus og hjem. Akkurat som det i mannsdominerte yrker ikke er _så veldig mange_ kvinnfolk. ''Det hadde vært like spennende hvis vi kvinnfolka hadde blitt kasta ut i situasjoner, der _de fleste_ er menn. Hvordan hadde vi taklet det tro??'' Man kan jo ikke helt sammenligne det å ta seg av sitt eget hjem med et annet yrke... Begge de voksne i et hjem burde jo kunne ta seg av det. Og forskjellen på hjemmefronten er jo at de tingene vi damer tradisjonelt ikke fikser i hjemmet - det er som oftest ting man kan kjøpe enkelt som tjenester - snekring, mekking osv. Og det er ikke noe som må gjøres hver eneste dag... Nå har jeg ikke sett mange minuttene av dette programmet, da. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kayia Skrevet 11. februar 2009 Del Skrevet 11. februar 2009 ''Det hadde vært like spennende hvis vi kvinnfolka hadde blitt kasta ut i situasjoner, der _de fleste_ er menn. Hvordan hadde vi taklet det tro??'' Man kan jo ikke helt sammenligne det å ta seg av sitt eget hjem med et annet yrke... Begge de voksne i et hjem burde jo kunne ta seg av det. Og forskjellen på hjemmefronten er jo at de tingene vi damer tradisjonelt ikke fikser i hjemmet - det er som oftest ting man kan kjøpe enkelt som tjenester - snekring, mekking osv. Og det er ikke noe som må gjøres hver eneste dag... Nå har jeg ikke sett mange minuttene av dette programmet, da. ''Man kan jo ikke helt sammenligne det å ta seg av sitt eget hjem med et annet yrke... Begge de voksne i et hjem burde jo kunne ta seg av det'' Så du er den som først hiver deg over snømåkingen lår det laver ned, drar fram gressklipperen og klipper et mål plen og står øverst i mønet 6 meter over bakken når huset skal males? Personlig banner jeg mye mer når jeg måker sne enn når jeg vasker klær... ;-) Det er ikke det at jeg er redd for å ta i en hammer eller drill heller, jeg har lagt feks flislagt eget bad og snekret en god del, men det er likevel mange oppgaver som kunne blitt god tv om jeg skulle sloss med dem i hverdagen.. ''Og forskjellen på hjemmefronten er jo at de tingene vi damer tradisjonelt ikke fikser i hjemmet - det er som oftest ting man kan kjøpe enkelt som tjenester - snekring, mekking osv. Og det er ikke noe som må gjøres hver eneste dag...'' Hørt om hushjelp? ;-) Egentlig litt betegnende det der - mange har mye lettere for å legitimere at man leier inn snekkerhjelp vs vaskehjelp. Og her tror jeg nok damer er toneangivende i mange hjem faktisk. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Katt-ja Skrevet 11. februar 2009 Del Skrevet 11. februar 2009 ''Man kan jo ikke helt sammenligne det å ta seg av sitt eget hjem med et annet yrke... Begge de voksne i et hjem burde jo kunne ta seg av det'' Så du er den som først hiver deg over snømåkingen lår det laver ned, drar fram gressklipperen og klipper et mål plen og står øverst i mønet 6 meter over bakken når huset skal males? Personlig banner jeg mye mer når jeg måker sne enn når jeg vasker klær... ;-) Det er ikke det at jeg er redd for å ta i en hammer eller drill heller, jeg har lagt feks flislagt eget bad og snekret en god del, men det er likevel mange oppgaver som kunne blitt god tv om jeg skulle sloss med dem i hverdagen.. ''Og forskjellen på hjemmefronten er jo at de tingene vi damer tradisjonelt ikke fikser i hjemmet - det er som oftest ting man kan kjøpe enkelt som tjenester - snekring, mekking osv. Og det er ikke noe som må gjøres hver eneste dag...'' Hørt om hushjelp? ;-) Egentlig litt betegnende det der - mange har mye lettere for å legitimere at man leier inn snekkerhjelp vs vaskehjelp. Og her tror jeg nok damer er toneangivende i mange hjem faktisk. ''Så du er den som først hiver deg over snømåkingen lår det laver ned, drar fram gressklipperen og klipper et mål plen og står øverst i mønet 6 meter over bakken når huset skal males? '' Nei - det er ikke det jeg mener,- at jeg gjør alle de tingene der stadig vekk. Men jeg kunne nok gjøre det meste av det. Og mannen min er mye dårligere med høyder,- så mønet er det nok jeg som tar,- hvis ikke vi har noen til å male for oss. ''Hørt om hushjelp? ;-) Egentlig litt betegnende det der - mange har mye lettere for å legitimere at man leier inn snekkerhjelp vs vaskehjelp. Og her tror jeg nok damer er toneangivende i mange hjem faktisk.'' Ja,- man kan skaffe hushjelp,- men det er liksom litt annerledes,- man ringer ikke en hushjelp sånn på timebasis for å komme og ta en enkelt jobb slik man vel gjør med bilen på verksted etc. Ikke noe man ville dra igang fordi om den som steller huset vanligvis er på 2 ukers ferie eller jobbreise... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kayia Skrevet 11. februar 2009 Del Skrevet 11. februar 2009 ''Så du er den som først hiver deg over snømåkingen lår det laver ned, drar fram gressklipperen og klipper et mål plen og står øverst i mønet 6 meter over bakken når huset skal males? '' Nei - det er ikke det jeg mener,- at jeg gjør alle de tingene der stadig vekk. Men jeg kunne nok gjøre det meste av det. Og mannen min er mye dårligere med høyder,- så mønet er det nok jeg som tar,- hvis ikke vi har noen til å male for oss. ''Hørt om hushjelp? ;-) Egentlig litt betegnende det der - mange har mye lettere for å legitimere at man leier inn snekkerhjelp vs vaskehjelp. Og her tror jeg nok damer er toneangivende i mange hjem faktisk.'' Ja,- man kan skaffe hushjelp,- men det er liksom litt annerledes,- man ringer ikke en hushjelp sånn på timebasis for å komme og ta en enkelt jobb slik man vel gjør med bilen på verksted etc. Ikke noe man ville dra igang fordi om den som steller huset vanligvis er på 2 ukers ferie eller jobbreise... ''Nei - det er ikke det jeg mener,- at jeg gjør alle de tingene der stadig vekk. Men jeg kunne nok gjøre det meste av det.'' Jeg tror ikke vi er veldig uenige her altså, jeg mente bare å påpeke at for egen del er det mange av oppgavene i et hushold som jeg utfører supplert med bannskap (måkte feks 15 cm tung snø i går, og det hørte nok naboen...) som kunne blitt like god tv som når uerfarne menn skal styre inne. De greier det jo de også, de bare gjør det på en annen måte enn jeg selv ville gjort. ;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GA Skrevet 11. februar 2009 Del Skrevet 11. februar 2009 ''Nei - det er ikke det jeg mener,- at jeg gjør alle de tingene der stadig vekk. Men jeg kunne nok gjøre det meste av det.'' Jeg tror ikke vi er veldig uenige her altså, jeg mente bare å påpeke at for egen del er det mange av oppgavene i et hushold som jeg utfører supplert med bannskap (måkte feks 15 cm tung snø i går, og det hørte nok naboen...) som kunne blitt like god tv som når uerfarne menn skal styre inne. De greier det jo de også, de bare gjør det på en annen måte enn jeg selv ville gjort. ;-) Noe av grunnen til at mannfolka ofte tar snømåkejobben er jo at de faktisk er fysisk sterkere enn oss. jeg KAN jo måke snø, og har gjort det mye, men bytter det gladelig bort mot annet nødvendig arbeid hvis mannen i huset helst vil måke. trenger ikke være fysisk sterk for å skru på oppvaskmaskina eller legge en fireåring i rimelig tid (flirer ennå av ham som prøvde å gjøre det enkelt for seg selv ved å la ungen sovne i sofaen - noe hun ikke gjorde) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kayia Skrevet 11. februar 2009 Del Skrevet 11. februar 2009 Noe av grunnen til at mannfolka ofte tar snømåkejobben er jo at de faktisk er fysisk sterkere enn oss. jeg KAN jo måke snø, og har gjort det mye, men bytter det gladelig bort mot annet nødvendig arbeid hvis mannen i huset helst vil måke. trenger ikke være fysisk sterk for å skru på oppvaskmaskina eller legge en fireåring i rimelig tid (flirer ennå av ham som prøvde å gjøre det enkelt for seg selv ved å la ungen sovne i sofaen - noe hun ikke gjorde) Men en del oppgaver har et ufortjent rykte som kvinnfolkjobber og mannfolkjobber pga fysisk styrkekrav også da. Det er ikke fysisk krevende å kjøre gressklipperen i sameiet vårt, men det er mennene som gjør det. Det er heller ikke fysisk krevende å male - men det er mennene som henger øverst på veggen. Og da jeg skiftet dekk første gang kom det kjapt et par nabomenn og lurte på om jeg ville ha hjelp. Når man har gjort disse tingene et par ganger kan man dem, og da er det jo ingen heft. Det gjelder nok like mye for gressklipping og dekkskifte som for klesvask og barnepass Og sånn ville det nok fortont seg for gutta på denne øya også - om damene ble borte lenger enn 10 dager. Men så segregert det samfunnet er pr i dag har de aldri _prøvd_ før nå, og da blir det like vaklende som om jeg skulle murt fall i gulvet på vaskerommet - som heller ikke er fysisk krevende, bare noe man må lære før man mestrer. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GA Skrevet 11. februar 2009 Del Skrevet 11. februar 2009 Men en del oppgaver har et ufortjent rykte som kvinnfolkjobber og mannfolkjobber pga fysisk styrkekrav også da. Det er ikke fysisk krevende å kjøre gressklipperen i sameiet vårt, men det er mennene som gjør det. Det er heller ikke fysisk krevende å male - men det er mennene som henger øverst på veggen. Og da jeg skiftet dekk første gang kom det kjapt et par nabomenn og lurte på om jeg ville ha hjelp. Når man har gjort disse tingene et par ganger kan man dem, og da er det jo ingen heft. Det gjelder nok like mye for gressklipping og dekkskifte som for klesvask og barnepass Og sånn ville det nok fortont seg for gutta på denne øya også - om damene ble borte lenger enn 10 dager. Men så segregert det samfunnet er pr i dag har de aldri _prøvd_ før nå, og da blir det like vaklende som om jeg skulle murt fall i gulvet på vaskerommet - som heller ikke er fysisk krevende, bare noe man må lære før man mestrer. Jeg er helt enig med deg :-) Øvelse gjør mester uansett. -her hos oss kan både jeg og mannen gjøre alle de oppgavene du ramser opp, vi kan det omtrent like godt (bortsett fra at han er hakket flinkere til å mekke motor enn meg) men han er som regel mer nøye enn meg... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 11. februar 2009 Del Skrevet 11. februar 2009 [quote name=Lotte )' timestamp='1234343603' post='4089938] Jeg synes det er underholdende. Og det er litt godt å se at menn raskt skjønner at kvinner gjør en svært viktig jobb i hverdagen. De har godt av å måtte ha det fulle ansvar forhele samfunnet i 10 dager. En vesensforskjell: hvis det hadde blitt gjort omvendt, så hadde kvinnene satt opp vaktplaner og søkt seg til info _lenge før_ mannfolka dro avgårde. Hos mannfolka ser det ut til at tankeprosessen starter idet damene sitter på flyet til Malta! *hehe* Et meget godt poeng ;-)) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 11. februar 2009 Del Skrevet 11. februar 2009 Noe av grunnen til at mannfolka ofte tar snømåkejobben er jo at de faktisk er fysisk sterkere enn oss. jeg KAN jo måke snø, og har gjort det mye, men bytter det gladelig bort mot annet nødvendig arbeid hvis mannen i huset helst vil måke. trenger ikke være fysisk sterk for å skru på oppvaskmaskina eller legge en fireåring i rimelig tid (flirer ennå av ham som prøvde å gjøre det enkelt for seg selv ved å la ungen sovne i sofaen - noe hun ikke gjorde) Og så han som _spurte_ ungene: "Ska vi gå å lægg åss no?" Man spør ikke unger om sånt ;-P 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lotte :o) Skrevet 11. februar 2009 Del Skrevet 11. februar 2009 Og så han som _spurte_ ungene: "Ska vi gå å lægg åss no?" Man spør ikke unger om sånt ;-P Det la jeg også merke til *s* Og når klokka var nesten halv elleve, da somlet han seg opp trappa med ungene ;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kayia Skrevet 11. februar 2009 Del Skrevet 11. februar 2009 Jeg er helt enig med deg :-) Øvelse gjør mester uansett. -her hos oss kan både jeg og mannen gjøre alle de oppgavene du ramser opp, vi kan det omtrent like godt (bortsett fra at han er hakket flinkere til å mekke motor enn meg) men han er som regel mer nøye enn meg... Har samme erfaring jeg også. Selv har jeg ikke skrudd mye motor, men jeg har snekret en del++. Oppgaven hjemme hos oss ble fordelt ved å avløse den andre fra det h*n hatet mest, for ingen av oss følte noen som helst teraputisk effekt av å vaske, klær/ gulv/ stryke skjorter eller slå plena. ;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 11. februar 2009 Del Skrevet 11. februar 2009 Jeg så litt av denne ukas episode. Jeg synes netsne det er litt rørende med han litt eldre karen som syntes det var stusselig å sitte der alene med brødskiva si uten noen kone i stolen på den andre siden av bordet. Dette var jo utrolig langt fra slik som det er hjemme hos oss, hvor husbonden ikke har noe som helst problem med å få tiden til å gå uten meg. Men er det likevel riktig å si at denne karen er stakkarslig, da? Bare fordi han aldri har vært borte fra kona i løpet av 50 år og fortsatt setter pris på å ha hennes selskap under lunsjen? Jeg husker et intervju med Sputnik for lenge siden, der han fikk spørsmålet "hvem ville du helst bedt med deg på middag?" Mange som har fått det spørsmålet, prøver å være veldig 'spesielle' og si "Bill Clinton" eller "Albert Einstein" el lign. Men hva sa Sputnik? "Kona mi!" Er ikke det er utrolig herlig svar, da? :-) Denne øya som serien er fra er jo spesiell å så henseende at de har et svært delt samfunn mht hvilket kjønn som gjør hva, og det gjør den jo mye mer interessant og spesiell for et slikt program enn f eks nabolaget mitt. Og jeg er sikker på at både karene i serien og andre menn som ser på kan ha svært godt av å se alle de små og store tingene som mødre typisk tar seg av, og som man ikke tenker noe på før de en dag plutselig ikke blir gjort. Men det jeg har stusset mest over ved serien, var en avisartikkel jeg leste før den begynte, om en av mødrene. Hun var så utrolig bekymret for hvordan det skulle gå med mann og barn, og redd for at han ikke engang ville huske på å gi ungene mat osv. Hun ringte hjem 10 ganger per dag for å forsikre seg om at alt gikk bra. Det må være utrolig slitsomt å føle at du ikke kan overlate barna dine til den du er gift med og som attpåtil er barnas far! ;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.