Gå til innhold

Snakke med annen stemme?

Spirello

Anbefalte innlegg

Har lagt merke til at flere mødre (ikke fedre faktisk) i barnehagen til poden snakker med annen stemme (mildere, litt sånn babystemme) til barna sine på over tre år. Synes det er litt rart jeg... Gjør de det ubevisst? Høres utrolig dumt ut når de dullesnakker emd barna, for så å vende seg til mannen og snakke til han ehelt annerledes. hehe.. Gjør dere det? bevisst eller ubevisst?

jeg gjør ikke det, kan ha litt mykere kosestemme når han skal legge seg og sånn, men ikke ute når vi går til barnehagen, eller jeg kler på han..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

En kollega av meg snakker fremdeles sånn til sine sønner, og de er hhv 15, 17 og 23. Høres veldig snodig ut på telefonen, for det høres ut som hun snakker til en 4-åring...

Jeg snakker helt vanlig til mine unger, og har alltid gjort det, men det kan jo hende at det er en litt mykere tone til mine egne unger hvis du hører nøye etter? jeg er bevisst på å ikke gjøre det for jeg synes det høres så dumt ut...

-til spedbarn skal man jo snakke sånn, det er visst bevist at babyene responderer best på "babystemme"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kollega av meg snakker fremdeles sånn til sine sønner, og de er hhv 15, 17 og 23. Høres veldig snodig ut på telefonen, for det høres ut som hun snakker til en 4-åring...

Jeg snakker helt vanlig til mine unger, og har alltid gjort det, men det kan jo hende at det er en litt mykere tone til mine egne unger hvis du hører nøye etter? jeg er bevisst på å ikke gjøre det for jeg synes det høres så dumt ut...

-til spedbarn skal man jo snakke sånn, det er visst bevist at babyene responderer best på "babystemme"

Jeg tror ikke jeg laget babystemme til barna mine i den alderen, det føles helt feil.. men jeg snakket selvfølgelig litt tydeligere og med enklere ord og kortere setninger. Ei jeg kjenner er sånn, hun får automatisk litt baby-scvung på stemmen når hun snakker med sine (nå voksne) barn

Lurer på om noen damer får en slags hang-up på babyspråk? Jeg har en annen bekjent som snakker babyspråk til mannen sin..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke jeg laget babystemme til barna mine i den alderen, det føles helt feil.. men jeg snakket selvfølgelig litt tydeligere og med enklere ord og kortere setninger. Ei jeg kjenner er sånn, hun får automatisk litt baby-scvung på stemmen når hun snakker med sine (nå voksne) barn

Lurer på om noen damer får en slags hang-up på babyspråk? Jeg har en annen bekjent som snakker babyspråk til mannen sin..

Haha... den siste der tok kaka! Til MANNEN!?? Kanskje han liker å bli skifta på og vasket i stumpen.. hehe.. nei, nå bar jeg kanskje slem. Uff.. Hadde en type en gang som snakket litt sånn babyaktig til meg, når han sa han var så glad i meg, godt å holde rundt deg osv. Tok det opp med han, og han svarte "gjør jeg det???". Kanskje fordi det var ting som kanskje var litt vanskelig å si, men ble ufarliggjort med annen stemem? Aner ikke..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror ikke jeg gjør det.

Synes det høres tullete ut når sjefen min her på jobben snakker med babystemme til hunden han har med seg på jobb også jeg - nesten ennå værre igjen også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei,- vi har vel ikke hatt de mest utpregede babystemmene til ungene våre, tror jeg.

Men en tidligere kollega var det nesten pinlig å høre på,- når han snakket med datteren (13-15-år) i telefonen endret han stemmen totalt (han kunne være ganske stram overfor oss vanlige folk) - da hørtes det ut som han snakket med en baby...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha... den siste der tok kaka! Til MANNEN!?? Kanskje han liker å bli skifta på og vasket i stumpen.. hehe.. nei, nå bar jeg kanskje slem. Uff.. Hadde en type en gang som snakket litt sånn babyaktig til meg, når han sa han var så glad i meg, godt å holde rundt deg osv. Tok det opp med han, og han svarte "gjør jeg det???". Kanskje fordi det var ting som kanskje var litt vanskelig å si, men ble ufarliggjort med annen stemem? Aner ikke..

Ja, det er et merkelig fenomen. Jeg blir nokså lattermild og litt flau på hennes vegne hver gang.. Kanskje hun ikke hører seg selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er et merkelig fenomen. Jeg blir nokså lattermild og litt flau på hennes vegne hver gang.. Kanskje hun ikke hører seg selv?

Sikkert ikke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ikke jeg

Ei venninne av meg snakket med babystemme og babyspråk til gutten sin til han var 3-4 år.Han kunne ikke snakke skikkelig før han var 6 år.Jeg tror at det hadde noe med at moren snakket sånn til han

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ei venninne av meg snakket med babystemme og babyspråk til gutten sin til han var 3-4 år.Han kunne ikke snakke skikkelig før han var 6 år.Jeg tror at det hadde noe med at moren snakket sånn til han

Jeg vet også om minst ett tilfelle der barnet aldri ble snakket til med annet enn babyspråk og barnet snakket ikke rent da det begynte på skolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fioletta

Min mor snakker fortsatt mye babyspråk til meg og brødrene mine.. og med "kallenavn", er det ekstra ille syns jeg. "lille gullet mitt", "jenta til mamma" osv. Føler nesten det har blitt værre med årene..:S Min mor gikk glipp av mye av barndommen min pga mye jobb, og tar vel igjen det tapte med å prate babyspråk.

Jeg er 24 år og føler meg litt for gamel til å bli snakket til med babyspråk..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest mamma til ettåring

Er det fler enn meg som har lagt merke til at en del jordmødre snakker med babystemme? Til både store og små altså?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men mild stemme er jo ikke alltid enstbetydende med baby_språk_, da. Det er fullt mulig å snakke til barn med en "snill" stemme, og også si "vennen min" eller loignende (ref et annet innlegg her), uten dermed å bruke ord som tut-tut og gak-gak og slikt.

Eller momo for mormor! *grøss*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja desverre så har jeg lagt merke til det. Både fedre og mødre, og det triste er at disse ungene ikke får til å snakke skikkelig.

Eksemplene jeg vet om er hhv 10 år, 9 år og 4 år (ikke søsken). Alle disse har blitt tilbudt hjelp for å lære seg å snakke mens de gikk i bhg, men det har de avslått, og blitt fornermet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...