Gjest usikker på hvordan gå fram Skrevet 11. februar 2009 Skrevet 11. februar 2009 Jeg lurer på dette. Hvis man velger to personer til en valgkomite. Og den ene er gift med styrets leder. Er dette riktig? I dette tilfelle har det kommet inn mange klager på lederen, og flere ønsker at valgkomiteen skal prøve å finne et annet alternativ. Er det da den andre i valgkomiteen de må henvende seg til? Jeg lurer på hva som er riktig prosedyre i organisasjoner. 0 Siter
Gjest usikker på hvordan gå fram Skrevet 11. februar 2009 Skrevet 11. februar 2009 Jeg lurte selvsagt på om det kan være riktig at man velger en til å sitte i valgkomiteen, når vedkommende er gift med styrets leder - ikke hvorvidt det var riktig at hun var gift med ham! :-) Og så lurer jeg altså på om hun da er inhabil i den nevnte klage-situasjonen, og hva man da gjør. 0 Siter
Gjest høstløv Skrevet 11. februar 2009 Skrevet 11. februar 2009 Sitat: "Jeg lurer på dette. Hvis man velger to personer til en valgkomite. Og den ene er gift med styrets leder." Er dette en organisasjon? Er begge to medlemmer, eller er det bare en medlem, og ektefellen går inn under vedkommendes medlemskap? 0 Siter
Spirello Skrevet 11. februar 2009 Skrevet 11. februar 2009 Medlemmet i valgkomiteen er selvsagt inhabil dersom ektefelle sitter som styreleder.. En av dem må gå. Hvordan styre dreier dette seg om? 0 Siter
Gjest mallet Skrevet 11. februar 2009 Skrevet 11. februar 2009 Ja, vedkommende er helt klart inhabil. Og jeg vil dessuten si at det helst bør være tre personer i valgkomiteen, ikke bare to. 0 Siter
Gjest usikker på hvordan gå fram Skrevet 12. februar 2009 Skrevet 12. februar 2009 Sitat: "Jeg lurer på dette. Hvis man velger to personer til en valgkomite. Og den ene er gift med styrets leder." Er dette en organisasjon? Er begge to medlemmer, eller er det bare en medlem, og ektefellen går inn under vedkommendes medlemskap? Ja, begge to (som er gift med hverandre) er medlemmer. 0 Siter
Gjest usikker på hvordan gå fram Skrevet 12. februar 2009 Skrevet 12. februar 2009 Takk for svarene! Jeg forstår det slik på dere at hun (i valgkomiteen) er inhabil i denne situasjonen. Men er hun generelt inhabil som valgkomitee, når ektefellen sitter i styret? 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.