Gå til innhold

Kan et medlem av en valgkomite være inhabil?

Anbefalte innlegg

Gjest usikker på hvordan gå fram
Skrevet

Jeg lurer på dette. Hvis man velger to personer til en valgkomite. Og den ene er gift med styrets leder. Er dette riktig?

I dette tilfelle har det kommet inn mange klager på lederen, og flere ønsker at valgkomiteen skal prøve å finne et annet alternativ.

Er det da den andre i valgkomiteen de må henvende seg til?

Jeg lurer på hva som er riktig prosedyre i organisasjoner.

Skrevet

Jeg lurte selvsagt på om det kan være riktig at man velger en til å sitte i valgkomiteen, når vedkommende er gift med styrets leder - ikke hvorvidt det var riktig at hun var gift med ham! :-)

Og så lurer jeg altså på om hun da er inhabil i den nevnte klage-situasjonen, og hva man da gjør.

Gjest høstløv
Skrevet

Sitat: "Jeg lurer på dette. Hvis man velger to personer til en valgkomite. Og den ene er gift med styrets leder."

Er dette en organisasjon?

Er begge to medlemmer, eller er det bare en medlem, og ektefellen går inn under vedkommendes medlemskap?

Skrevet

Medlemmet i valgkomiteen er selvsagt inhabil dersom ektefelle sitter som styreleder.. En av dem må gå. Hvordan styre dreier dette seg om?

Skrevet

Ja, vedkommende er helt klart inhabil. Og jeg vil dessuten si at det helst bør være tre personer i valgkomiteen, ikke bare to.

Skrevet

Sitat: "Jeg lurer på dette. Hvis man velger to personer til en valgkomite. Og den ene er gift med styrets leder."

Er dette en organisasjon?

Er begge to medlemmer, eller er det bare en medlem, og ektefellen går inn under vedkommendes medlemskap?

Ja, begge to (som er gift med hverandre) er medlemmer.

Skrevet

Takk for svarene! Jeg forstår det slik på dere at hun (i valgkomiteen) er inhabil i denne situasjonen. Men er hun generelt inhabil som valgkomitee, når ektefellen sitter i styret?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...