cizz Skrevet 11. februar 2009 Del Skrevet 11. februar 2009 Poden på fire har alltid hatt litt atopisk hud så vi er forsåvidt vant med det selv om han har vokst seg bedre for hvert år. På vinteren har vi tidligere klart å forebygge og holde det fint med ceridal og a-derma (a-derma til "hverdags" og ceridal som kuldekrem og når vi har sett at det trengs litt ekstra omsorg). Men nå er skaden skjedd, nådestøtet var nok bittelitt teatersminke som ble brukt i forbindelse med karneval. Så nå er kinn og hake og rundt munnen blitt helt rødt og sårt (panna er fin, der har han jo lue så den er ikke like utsatt), og vi får ikke lov til å smøre på noen ting. Alt svir og han begynner å gråte og vi må bare slenge på med våte kluter og få bort i en fei alle de dumme kremene som gjør vondt! Det det endte med nå i kveld var at jeg aller nådigst fikk ha på litt nøytral babyolje, det gikk såvidt an. Hvordan skal vi komme oss gjennom dette, noen forslag? Er fortsatt meldt haugesvis med kuldegrader framover, så dette blir ikke bra av seg selv med det første tror jeg..... All hjelp mottas med takk!! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ilea Skrevet 11. februar 2009 Del Skrevet 11. februar 2009 Hei! Min lille pode har også hatt atopisk eksem i ansiktet - helt siden han ble født, faktisk. Det eneste som kan få det til å forsvinne når det har brutt ut, er faktisk kortisonpreparater, for eksempel Mildison, som er den mildeste typen og som du kan kjøpe reseptfritt på apoteket. Hvis du ikke vil bruke det, så anbefalte faktisk hudlegen på St. Olavs Hospital at vi brukte Inotyol (brukes blant annet på såre stumper) rundt munnen om kvelden. Dette både pleier huden og hindrer fuktighet å slå seg til ro der. Det blir et sabla griseri, men det virker faktisk bra. Pass endelig på at det ikke blir åpne sår og væskende eksem. Da må du til med desinfiserende midler for å lukke sårene før du ev. kan smøre kortisonkrem. Min erfaring er at jeg heller skal bruke litt kortisonkrem enn å vente og tro at det bedrer seg av seg selv. Merk også at Aderma inneholder peanøttolje, så hvis barnet reagerer på nøtter, så bør det ikke brukes. Til slutt må jeg si at jeg har fått utrolig mange villedende råd på helsestasjonen - be om henvisning til hudlege hvis det ikke bedrer seg. Jeg har utelukkende positivt å si om den oppfølgingen vi har fått av St. Olavs i alle fall. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
cizz Skrevet 11. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 11. februar 2009 Hei! Min lille pode har også hatt atopisk eksem i ansiktet - helt siden han ble født, faktisk. Det eneste som kan få det til å forsvinne når det har brutt ut, er faktisk kortisonpreparater, for eksempel Mildison, som er den mildeste typen og som du kan kjøpe reseptfritt på apoteket. Hvis du ikke vil bruke det, så anbefalte faktisk hudlegen på St. Olavs Hospital at vi brukte Inotyol (brukes blant annet på såre stumper) rundt munnen om kvelden. Dette både pleier huden og hindrer fuktighet å slå seg til ro der. Det blir et sabla griseri, men det virker faktisk bra. Pass endelig på at det ikke blir åpne sår og væskende eksem. Da må du til med desinfiserende midler for å lukke sårene før du ev. kan smøre kortisonkrem. Min erfaring er at jeg heller skal bruke litt kortisonkrem enn å vente og tro at det bedrer seg av seg selv. Merk også at Aderma inneholder peanøttolje, så hvis barnet reagerer på nøtter, så bør det ikke brukes. Til slutt må jeg si at jeg har fått utrolig mange villedende råd på helsestasjonen - be om henvisning til hudlege hvis det ikke bedrer seg. Jeg har utelukkende positivt å si om den oppfølgingen vi har fått av St. Olavs i alle fall. Tusen takk for godt svar! Ingen allergier her i huset, så vi er veldig fornøyde med a-derma til vanlig, det holder to tørre små myke og gode til vanlig! Ingen av dem er veldig hardt rammet. Jeg har heller ingen fanatiske motforestillinger mot kortison, når det trengs så trengs det! Vi får prøve kortisonkrem i morgen, i kveld så ga jeg litt opp til slutt, vi ble slitne og lei oss begge to når det sved sånn og han ble så fortvilet..... Han er en tapper kar, så han tåler å forsøke igjen i morgen tidlig:-) Takk for hjelpen! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pusi Skrevet 12. februar 2009 Del Skrevet 12. februar 2009 Sier meg enig i alt Ilea har skrevet. Har du badekar? De fleste 4 åringer liker å bade og et oljebad skader ikke. Pass på å få litt oljevann i fjeset. Det burde ikke svi. Hvis du ikke har badekar kan en balje gjøre samme nytten. Vi bruker apotekets badeolje. Den bruker vi også i dusjen etter å ha badet i basseng. Problemet med eksem er at omtrent alt du smører på svir. Aloe Vera som skal være så bra for alt, er det som svir mest. Vi sverger til apobase. Det er faktisk lettere å få smurt lillemor når hun kan gjøre det selv. Da kan du smøre deg, og barnet smøre seg. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 12. februar 2009 Del Skrevet 12. februar 2009 Du kan jo forsøke med rikelig A-creme på kveldene. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ilea Skrevet 13. februar 2009 Del Skrevet 13. februar 2009 Tusen takk for godt svar! Ingen allergier her i huset, så vi er veldig fornøyde med a-derma til vanlig, det holder to tørre små myke og gode til vanlig! Ingen av dem er veldig hardt rammet. Jeg har heller ingen fanatiske motforestillinger mot kortison, når det trengs så trengs det! Vi får prøve kortisonkrem i morgen, i kveld så ga jeg litt opp til slutt, vi ble slitne og lei oss begge to når det sved sånn og han ble så fortvilet..... Han er en tapper kar, så han tåler å forsøke igjen i morgen tidlig:-) Takk for hjelpen! Hei igjen Jeg håper utbruddet er i ferd med å roe seg nå. Jeg kom bare på en ting til som legen sa var lurt å gjøre. Vi skulle smøre på kortisonkrem, og så vente i minst 10 minutter. Det er den tiden det tar for kremen å trekke inn i huden. Deretter skulle vi smøre med RIKELIG med fet krem, eksempelvis rød Apobase. Når vi har hatt hissige utbrudd i ansiktet, så har gjerne poden blitt smurt og sittet foran barne-tv med et tykt lag med krem i kinnene. Da sitter han i det minste relativt rolig... ;o) En slik kombinasjonssmøring med kortison og fet krem gjør underverker, er vår erfaring. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.