Gå til innhold

Traumatisk å ta tempen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Synes dere ar det var ille å bli målt i rumpa? Jeg kan ikke huske at det var noe vondt.Det gikk jo stort sett greit.Men når jeg ble større synes jeg det begynte å bli flaut å ligge på senga med rumpa bar mens mamma smurte inn termometeret med vaselin.Og der skulle jeg ligge i flere minutter mens mamma tok tiden.Jo større jeg ble jo mere pinlig ble det etter hvert.Siste gang hun gjorde det var jeg ca ti år kankje.Men etter hvert fikk jeg ta tempen selv.Da var det bedre.Og da hendte det at jeg målte tempen under lampa hvis jeg var skulkesyk.

• Svar 228
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

38

• Bookworm

21

• Lotte :o)

15

• Katt-ja

11

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Da jeg var liten tok mine foreldre tempen under armen min eller i munnen. Har aldri skjønt hvorfor man skal ha det i rumpa... det hadde jeg nok ikke likt.

Skrevet

Da jeg var liten tok mine foreldre tempen under armen min eller i munnen. Har aldri skjønt hvorfor man skal ha det i rumpa... det hadde jeg nok ikke likt.

For å svare seriøst på det spørsmålet, så er det fordi man måler mest nøyaktig i rektum...

Skrevet

For å svare seriøst på det spørsmålet, så er det fordi man måler mest nøyaktig i rektum...

Hmm da jeg var yngre så tok til og med legen min alltid tempen i munnen min, under tungen.

Skrevet

''Jeg kan ikke huske at det var noe vondt.'' For meg var det vondt, for mor mi slang dyna oppå mens jeg skulle vente. Da ble jo termometret stående på skråss. Teit mor!

Gjest xbellax
Skrevet

''Jeg kan ikke huske at det var noe vondt.'' For meg var det vondt, for mor mi slang dyna oppå mens jeg skulle vente. Da ble jo termometret stående på skråss. Teit mor!

lol!!

Skrevet

Kan ikke huske det...Tror moderen målte tempen under armen eller i munnen de få gangene hun målte...

:0)

Skrevet

Du kunne ikke sagt fra da, eller tatt vekk dyna selv?

Skrevet

Jeg kan overhodet ikke minnes det som flaut.

Set verste var vel at jeg måtte ligge musestille i 3 minutter så ikke glasstermometeret med kvikksølv i ikke skulle knuses!

Skrevet

Set verste var vel at jeg måtte ligge musestille i 3 minutter så ikke glasstermometeret med kvikksølv i ikke skulle knuses!

der ble det dobbel nektelse... ja ja...dere skjønner hva jeg mener;-)

Gjest ViViola
Skrevet

Sjøl med skrivefeil (som du selv påpeker, altså) skjønner jeg hva du sier, og det er just min oppfatning av temp-i-rumpa-tida.

Skrevet

Sjøl med skrivefeil (som du selv påpeker, altså) skjønner jeg hva du sier, og det er just min oppfatning av temp-i-rumpa-tida.

Og nå er det skikkelig forhistorisk også! *he he*

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Unnskyld at jeg blander meg, men å bruke traumatisk i denne betydningen blir helt feil etter min mening.

Å ta tempen er i verste fall ubehagelig evt pinlig om det skjer i andres påsyn.

La traumebegrepet være reservert for traumer: Ran, voldtekt, alvorlige ulykker etc

Skrevet

Unnskyld at jeg blander meg, men å bruke traumatisk i denne betydningen blir helt feil etter min mening.

Å ta tempen er i verste fall ubehagelig evt pinlig om det skjer i andres påsyn.

La traumebegrepet være reservert for traumer: Ran, voldtekt, alvorlige ulykker etc

Takk:-)

Skrevet

Hmm da jeg var yngre så tok til og med legen min alltid tempen i munnen min, under tungen.

Når eldstejenta (da 15 mnd gammel) lå på sykehuset pga feberkramper, målte de tempen flere ganger i timen, og da alltid i rumpa. Det er der tempen blir mest nøyaktig.

Gjest ViViola
Skrevet

Og nå er det skikkelig forhistorisk også! *he he*

Vet ikke om man engang får kjøpe slike termometer? Her har vi ett som er i myke materialer og som piper etter få sekunder. Selv om den tas i stumpen. :-)

Skrevet

Vet ikke om man engang får kjøpe slike termometer? Her har vi ett som er i myke materialer og som piper etter få sekunder. Selv om den tas i stumpen. :-)

Ja, kvikksølvtermometere ble forbudt å selge, og men ble vel oppfordret til å levere inn dem man hadde på apoteket for at de kunne destrueres på en trygg måte, mener jeg å huske.

Skrevet

Jeg endrer overskriften siden jeg forsåvidt forstår bakgrunnen for den tanken.

Men ja, jeg syntes det var svært ubehagelig å ta tempen. I mitt barndomshjem var det aldri snakk om å ta den andre steder enn i endetarmen. Jeg husker det som svært mye mer ubehagelig enn selve sykdommen.

Jeg sluttet med det der da jeg flyttet hjemmefra, og ingen kommer til å få stikke noe som helst opp i endetarmen min, noengang mer før jeg kommer på pleiehjem og ikke kan forhindre det. Stikkpiller og kjønnsorganer er inkludert i "noe som helst". Skyld på mora mi.

Gjest ViViola
Skrevet

Ja, kvikksølvtermometere ble forbudt å selge, og men ble vel oppfordret til å levere inn dem man hadde på apoteket for at de kunne destrueres på en trygg måte, mener jeg å huske.

Høres veldig sannsynlig ut.

Jeg husker i alle fall veldig godt at det var skummelt med den tempen som kunne knuses. He-he.

Skrevet

Høres veldig sannsynlig ut.

Jeg husker i alle fall veldig godt at det var skummelt med den tempen som kunne knuses. He-he.

*S* ja, da moren min sa at jeg måtte ligge muuuuuusestille slik at den ikke knuste, turte jeg knapt å puste;-)

Det er noe helt annen med de kjappe, digitale termometerne vi har i dag, ja.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...