Gå til innhold

Traumatisk å ta tempen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg endrer overskriften siden jeg forsåvidt forstår bakgrunnen for den tanken.

Men ja, jeg syntes det var svært ubehagelig å ta tempen. I mitt barndomshjem var det aldri snakk om å ta den andre steder enn i endetarmen. Jeg husker det som svært mye mer ubehagelig enn selve sykdommen.

Jeg sluttet med det der da jeg flyttet hjemmefra, og ingen kommer til å få stikke noe som helst opp i endetarmen min, noengang mer før jeg kommer på pleiehjem og ikke kan forhindre det. Stikkpiller og kjønnsorganer er inkludert i "noe som helst". Skyld på mora mi.

Mine unger har aldri protestert noe særlig på å ta den i enden... Det gir jo det mest nøyaktige resultatet. Nå som de er store, tar de den (selvsagt) i munnen eller under armen. Men man må som regel ta mange flere ganger - under armen,- da kan det variere ganske mye avhengig av om armen har vært under dynen en stund eller ikke. I munnen - da skal man ikke ha drukket på en stund...

Heldigvis har de ikke så dårlige minner at de nekter en stikkpille når det er nødvendig ;-)

• Svar 228
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

38

• Bookworm

21

• Lotte :o)

15

• Katt-ja

11

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

For å svare seriøst på det spørsmålet, så er det fordi man måler mest nøyaktig i rektum...

Jaja jeg led ingen nød av å ikke ta tempen i rektum ihvertfal.

Skrevet

Å ta tempen, uansett hvor, er ikke traumatisk. Det kan oppleves som litt ubehagelig og flaut, det er så. Jeg synes det blir veldig feil å bruke et så sterkt ord på noe som er helt dagligdags. (Ikke at det gjøres daglig, da, men dere skjønner hva jeg mener.)

Skrevet

Du kunne ikke sagt fra da, eller tatt vekk dyna selv?

Jeg var så liten, og det hjalp ikke å si fra at det var vondt. Turte ikke annet enn å ligge stille. Jeg skjønte vel ikke hvorfor det var vondt engang, før jeg ble eldre, og tok tempen selv.

Skrevet

Sånn som man klilkker med, og vips viser den tempen. Litt vansklig å vite om man har siktet riktig, da. Men er ikke det den sikreste metoden, etter at ungene er blitt så store at verken foreldre eller barn synes det er ok å ta tempen i rumpa?

Skrevet

Sånn som man klilkker med, og vips viser den tempen. Litt vansklig å vite om man har siktet riktig, da. Men er ikke det den sikreste metoden, etter at ungene er blitt så store at verken foreldre eller barn synes det er ok å ta tempen i rumpa?

''etter at ungene er blitt så store at verken foreldre eller barn synes det er ok å ta tempen i rumpa''

Er det noen nødvendighet i at dette er noe man "vokser fra seg"?

At man etterhvert fikser brasene selv, er en annen sak.

Skrevet

''etter at ungene er blitt så store at verken foreldre eller barn synes det er ok å ta tempen i rumpa''

Jeg vet ikke helt hva du spør om. Jeg syntes det var greit å ikke skulle fomle med termometer i rompa da guttungen etterhvert ble større. Syntes kroppen hans ble mer 'privat', men han var jo liten ennå, så sikkert litt hysterisk fra min side. Uansett, øretermometer var en fin løsning.

Skrevet

Jeg synes dette grenser til overgrep.

Har aldri tatt temp eller stukket piller i rompa på noen, å det kommer jeg aldri til å gjøre senere heller.

Skrevet

Mine unger har aldri protestert noe særlig på å ta den i enden... Det gir jo det mest nøyaktige resultatet. Nå som de er store, tar de den (selvsagt) i munnen eller under armen. Men man må som regel ta mange flere ganger - under armen,- da kan det variere ganske mye avhengig av om armen har vært under dynen en stund eller ikke. I munnen - da skal man ikke ha drukket på en stund...

Heldigvis har de ikke så dårlige minner at de nekter en stikkpille når det er nødvendig ;-)

Hvorfor er du nødt til å vite eksakt hvor mye feber barnet har?

Det må da være nok bekreftelse å ta tempen under armen eller i øret f.eks? Selv om det ikke måler akkurat på graden likt som i rumpa?

Skrevet

For å svare seriøst på det spørsmålet, så er det fordi man måler mest nøyaktig i rektum...

å det er så viktig å få eksakt temp?

Skrevet

Hvorfor er du nødt til å vite eksakt hvor mye feber barnet har?

Det må da være nok bekreftelse å ta tempen under armen eller i øret f.eks? Selv om det ikke måler akkurat på graden likt som i rumpa?

Ved høy feber kan det være viktig å fastslå nøyaktig hvor høy den er. Dersom det kun er snakk om lavgradig feber, er jeg enig med deg.

Skrevet

''Er det noen nødvendighet i at dette er noe man "vokser fra seg"?''

Ja, jeg synes faktisk det. Det er et helvete, og det er avlegs. Pannetermometer er tingen :-)

Skrevet

Har aldri tatt temp eller stukket piller i rompa på noen, å det kommer jeg aldri til å gjøre senere heller.

Hvordan vil du da gi febernedsettende til svært små barn?

Skrevet

Ved høy feber kan det være viktig å fastslå nøyaktig hvor høy den er. Dersom det kun er snakk om lavgradig feber, er jeg enig med deg.

man kan jo bare plusse på litt for seg selv når man ikke måler i rumpa, så finner man ut om tempen er høy eller lav.

Mere trenger man da vel ikke å vite?

Har man høy feber så gir man febernedsettende uansett..

Skrevet

Hvordan vil du da gi febernedsettende til svært små barn?

Flytende pinex med jordbærsmak gikk glatt ned her.

Skrevet

man kan jo bare plusse på litt for seg selv når man ikke måler i rumpa, så finner man ut om tempen er høy eller lav.

Mere trenger man da vel ikke å vite?

Har man høy feber så gir man febernedsettende uansett..

Ikke alltid at febernedsettende har stor effekt, og det kan da være viktig å vite hvor høy feberen er etter at febernedsettende er gitt. Svært høy uten effekt av febernedsettende kan være indikasjon for at lege må kontaktes fort. For å kunne gi pålitelige opplysninger om hvor høy feberen er i slike situasjoner, vil det være en fordel at feber er målt rektalt.

Det finnes også tilstander hvor feber målt under armen gir svært upålitelig resultat.

Det er fortsatt slik at det ofte blir målt feber rektalt dersom mennesker legges inn på sykehus med alvorlige infeksjoner.

Skrevet

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1234460885' post='4090959]

''Er det noen nødvendighet i at dette er noe man "vokser fra seg"?''

Ja, jeg synes faktisk det. Det er et helvete, og det er avlegs. Pannetermometer er tingen :-)

Jeg husker vi hadde et pannetermometer sist på 70-tallet. Det viste dog ikke gradetallet som sådan, men markerte om man var over eller under febergrensa;-)

var mer en artig gadget det, da. Ta tempen og speile seg...;-)

Skrevet

''Jeg synes dette grenser til overgrep''

Hva?? *sjokkert*

Skrevet

Flytende pinex med jordbærsmak gikk glatt ned her.

Du vet at smertestillende virker mye raskere når man får stikkpille. Med et feberkrampebarn var det helt uaktuelt å gi annet enn stikkpiller. Jeg har også et barn som spydde opp alt av smertestillende tabletter, mikstur osv - og vi prøvde _alt_!

Nå er mine barn så pass store at de ikke får feberkramper mer, eller spyr av sugetablett/mikstur, så derfor har vi slutta med stikkpiller.

Jeg synes det virker ganske tankeløst og helt feil å koble måling av feber i rumpa eller det å få stikkpille som noe tilsvarende overgrep. Da ble jeg faktisk utsatt for overgrep når jeg var innlagt på sykehuset etter en operasjon også.... Vel, det var absolutt ikke i mine tanker.

Skrevet

Du vet at smertestillende virker mye raskere når man får stikkpille. Med et feberkrampebarn var det helt uaktuelt å gi annet enn stikkpiller. Jeg har også et barn som spydde opp alt av smertestillende tabletter, mikstur osv - og vi prøvde _alt_!

Nå er mine barn så pass store at de ikke får feberkramper mer, eller spyr av sugetablett/mikstur, så derfor har vi slutta med stikkpiller.

Jeg synes det virker ganske tankeløst og helt feil å koble måling av feber i rumpa eller det å få stikkpille som noe tilsvarende overgrep. Da ble jeg faktisk utsatt for overgrep når jeg var innlagt på sykehuset etter en operasjon også.... Vel, det var absolutt ikke i mine tanker.

''Jeg synes det virker ganske tankeløst og helt feil å koble måling av feber i rumpa eller det å få stikkpille som noe tilsvarende overgrep.''

Ref også NHDs innlegg der han endret overskriften fra "traumatisk" til "ubehagelig".

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...