Gå til innhold

Gutt på 11 har store innsovingsproblemer!

Gjest Fortvilet mamma!!

Anbefalte innlegg

Gjest Fortvilet mamma!!

Sønnen min på 11 har siden etter juleferien hatt store innsovingsproblemer. Vi har to gutter, den andre på seks år. Begge har hatt faste soverutiner med leggetid mellom 20-21 hver kveld. Dette var inntil juleferie. Det ble bare slik disse tre ukene at guttene la seg rundt 23 på kvelden. Natt til første skoledag etter juleferie skulle de legge seg 21. Dette gikk ikke for eldste mann. Siden den dagen (5. januar) har han hatt store problemer med å sovne. Nå er både han og oss helt fortvilet over situasjonen. Vi legger dem 21 hver dag. Hver andre eller tredje dag er det samme historien. Han legger seg, prøver å sove....blir helt fortvilet! Kommer ut til oss etter en time eller til og med to. Og hele tiden har han prøvet å sove. Til slutt blir han så frustrert at han begynner å gråte. Vi har prøvdt å kutte ut tv/spill en time før leggetid. Vi har spurt han ut om det er noe som plager ham. Vi har snakket med skolen for å høre om alt går bra. Sønnen vår har vært et mønsterbarn. Helt frem til 5. januar i år har han sovnet som en baby 5 minutter etter at vi har lagt ham. Ofte har han ligget hos oss når han har forsøkt å sove på egen hånd i 2-3 timer. Da har han sovnet med en gang. Vil påpeke at han begynner å bli ganske preget av søvnmangelen. Han virker sørgmodig og nedenfor, sliten og trøtt. Vi vet ikke vårt arme råd. Hva gjør vi??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Fioletta

Har han prøvd f.eks å lese litt på sengen før han legger seg?

Jeg selv sliter litt med å få sove, og etterhvert har jeg merket at jeg ligger å tenker "nå må jeg sove, nå må jeg prøve å få sover" osv.. Greier ikke å slappe helt av, og får dermed ikke sove.

Nå sitter jeg gjerne i sengen å leser i en bok, eller skiver litt på pc`n. Syns det er bedre å sitte en time å lese en bok, en å ligge å vri seg i sengen 1-2 timer for å prøve å sove.

Det går også ann å ha en liten treningsøkt før man legger seg. Godt å legge seg når man er litt sliten.

Noen jeg kjenner sovner lettere om de har tatt en god dusj. Dette syns ikke jeg har noen effekt på meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sjøstjerna

Han har sett noe på internett eller TV som har skremt han? Dette kan ha skjedd hjemme - eller hos venner etter skoletid?

Skremmende klipp fra film som han vanligvis ikke tenker på, men som dukker opp i tankene når han skal legge seg?

Den erfaringen har i alle fall vi hatt med et av våre barn i den alderen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gunnar Oftedal, barnelege

Jeg har ingen god forklaring på hvorfor gutten din plutselig har problemer med å sovne inn om kvelden. Hos småbarn er det ikke helt uvanlig at problemene kan fortsette en tid når de er kommet ut av søvnrytmen, men hos større barn er det uvanlig. Det hadde vært lettere å forklare dersom det var noe alvorlig som hadde skjedd, slik at han var bekymret eller redd eller lei seg, men du har ingen slike tanker. Jeg går ut fra at du også har tenkt i disse baner og har gitt ham muligheten til å fortelle om det er noe som plager ham, men dersom dere ikke har fått til noen god dialog omkring mulige årsaker, er det første skritt. Det faktum at han sovner med en gang når han ligger sammen med dere gir meg tanker om at det er en utrygghet som plager ham, uten at han har satt ord på det til nå. Dersom han ikke har lyst til å snakke med dere, kan det tenkes det er andre personer som han kan betro seg til, f.eks. helsesøster på skolen.

Dersom dette ikke fører frem er det mitt råd at han i en periode på 2 uker bruker Vallergan en time før han legger seg. Det er en allergimedisin som har tretthet som bivirkning, og som egner seg godt som sovemiddel for barn. Poenget med å bruke det i noen uker er at barnet da kommer inn i en innsovningsvane igjen, og som regel fortsetter den på samme måte når medisineringen avsluttes. Det er resept på medisinen, og dosen må fastsettes etter alder og vekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 uker senere...
Gjest Mistenk også det verste.

Har han prøvd f.eks å lese litt på sengen før han legger seg?

Jeg selv sliter litt med å få sove, og etterhvert har jeg merket at jeg ligger å tenker "nå må jeg sove, nå må jeg prøve å få sover" osv.. Greier ikke å slappe helt av, og får dermed ikke sove.

Nå sitter jeg gjerne i sengen å leser i en bok, eller skiver litt på pc`n. Syns det er bedre å sitte en time å lese en bok, en å ligge å vri seg i sengen 1-2 timer for å prøve å sove.

Det går også ann å ha en liten treningsøkt før man legger seg. Godt å legge seg når man er litt sliten.

Noen jeg kjenner sovner lettere om de har tatt en god dusj. Dette syns ikke jeg har noen effekt på meg.

Det kan ha skjedd noe dere ikke vet, noe han skammer seg slik over, at han ikke makter å snakke om det/fortelle det.

Erfarer at når noe "overgår" unger (blir mer enn de kan tåle), da kan det ta lang tid før de forteller noe, de sier det først når de har fått følelsene omkring det hendte under kontroll. Å "mase" på unger en merker eller tror sliter med noe tungt, er å plage de, det gjør alt verre. Det de trenger er å få fred, kjærlighet, trygghet så på den måten få gjenvunnet følelsesmessig kontroll over noe vondt som er skjedd.

Hvor var dere hen på juleferie, sammen med hvem, er det noen hendelser dere kan komme på der han for en stund var annerledes (virket redd, var andpusten, på noen måte oppførte seg rart).

Har aldri hørt at barn ikke har fortalt det, hvis de er blitt vettskremt over noe de har sett på film/tv, hvis de da ikke er redde for kjeft/straff. En skal ikke tenke det verste, det kan være noe fysisk i veien, men for eksempel seksuelle overgrep kan lage reaksjoner som den sønnen din har. det vet dere best selv, om han eks. i julferien har vært i situasjoner hvor noe mulig kan ha skjedd.

Jeg sier det, fordi jeg kjenner til ei ung jente ble voldtatt av en hunvisste hvem var, hun hadde samme reaksjon, + mye raseriutbrudd, men ikke sa hun ètt ord til noen.Det lå langt inne å si det, først 1,5 år senere kom det frem ved betroelse til en venninne, og etter det overtalt til å si det til moren.

Heldigvis skjer overgrep mot barn veldig sjelden, men det er unnlatelser å la være å ta også dèt med i fantaseringen/funderingen på hva som kan være grunn til plutselige forandringer. Samt fysisk sykdom. En prøver alltid å finne forklaringer på det en ikke forstår med ungene. Siden det oppstod i julen...Men kanskje har det en fysisk årsak, og at dette kom samtidig med jul var helt tilfeldig. Håper sønnen din snart får sove igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulvinnen

Kanskje dere legger ham for tidlig? Han er såpass gammel at han begynner å trenge mindre søvn.

Prøv å la ham få ha leggetid kl 22 en periode, og se om det hjelper. Det er lettere å sovne om man er litt trøttere. La ham også få lese litt på sengen eller høre på en lydbok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest samme problem til tider.

Jeg synes det høres ut som om han i utgangspunktet legger seg litt for tidlig. Google søvnhygieniske tiltak. De samme råd kan brukes på barn. La ha ikke ligge en time uten å få sove. Legg han halv ti til kvart på ti for eksempel, og sovner han ikke kan han stå opp etter 20 til 25 minutter. I den tiden skal han sitte oppe 10 min på et annet rom. Det skal være stille og stimulifattig og ikke for lyst.

Vallergan 10 mg i en periode kan også være en ide, som legen sier her. Jeg har gitt min gutt det en og en halv time før sengetid. Og i de periodene han har vært underernært på søvn har dette blitt i halv åttetiden da.

Ellers ville jeg vært mye til stede og i nærheten av han denne tiden. Ikke mase for mye, for ting har en tendens til å komme frem hvis en er nær lenge nok. Etter mange timers nærhet over flere dager har gutten min tilslutt kommet frem med ting som har plaget han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...