Gjest god ammehjelper? Skrevet 11. februar 2009 Del Skrevet 11. februar 2009 http://www1.vg.no/film/artikkel.php?artid=546946 Nå sier ikke historien noe om hvor lenge moren hadde slitt med ammingen, om det fantes erstatning der eller om barnet var undervektig/underutviklet.. Men med tanke på hvor vanlig ammeproblemer er i starten og hva ammehyppigheten har for melkeproduksjonen så syns jeg ikke dette var mye å rope hurra for. Det var kanskje en god gjerning dersom babyen var helt utsultet og mora så ingen annen mulighet for å få i ungen næring, men personlig hadde jeg syns det var et nederlag om en erfaren ammer og mamma hadde ammet ungen min på sykehuset fordi jeg ikke fikk det til selv. Hva syns dere? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 11. februar 2009 Del Skrevet 11. februar 2009 Jeg vet ikke helt hvordan jeg hadde tenkt kort tid etter fødselen angående dette, men jeg tror nok med sikkerhet at jeg svært gjerne ville ha latt en annen kvinne amme mitt barn til det ble mett hvis jeg av en eller annen grunn en dag eller flere ikke hadde melk (pga sykdom eller stress eller søvnmangel) - slik at det ble mett og rolig. Ville ikke hatt problem med det. Jeg hadde veldig lyst til å til å tilby min søster å amme hennes nyfødte barn da hun ikke klarte/ville amme henne (mitt barn var da halvannet år) - men jeg følte at min søster var så sårbar og ikke mottakelig for dette, så jeg lot det være. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mariaflyfly Skrevet 11. februar 2009 Del Skrevet 11. februar 2009 Dersom det var tilfellet at denne babyen var på sultegrensa osv. var det sikkert bra. Men jeg reagerer på to ting: 1) Babyen kan få ganske vondt i magen av hennes melk når den er så mye yngre enn hennes barn. 2) Hva om denne dama hadde vært HIV-positiv? Det smitter gjennom morsmelk. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ammehjelp? Skrevet 11. februar 2009 Del Skrevet 11. februar 2009 Dersom det var tilfellet at denne babyen var på sultegrensa osv. var det sikkert bra. Men jeg reagerer på to ting: 1) Babyen kan få ganske vondt i magen av hennes melk når den er så mye yngre enn hennes barn. 2) Hva om denne dama hadde vært HIV-positiv? Det smitter gjennom morsmelk. Det med smitte er et svært viktig poeng, det hadde jeg ikke tenkt på en gang. Og morsmelka hennes er beregnet for et barn på over ett år og er tilpasset dette barnet, men jeg vet ikke hvor mye det har å si? Er jo en del som ammer spedbarn og smårollinger samtidig, men da er vel kanskje melka tilpasset den minste. Var liksom litt kjapt og ukritisk gjort, men var jo en litt søt historie og da... Om en ser bort fra smittefare så hadde jeg nok kunne tatt i mot hjelp av en ammende kvinne om det var nødvendig i en gitt situasjon. Samtidig vet jeg hvor sårt det ikke er å få til å amme barnet sitt når en gjerne vil det og tenker at det kanskje hadde plaget meg å se at en annen dame lekende lett ammet barnet mitt. Amming er ikke bare mat, det er ofte en koselig kontakt mellom mor og barn også. Leste forøvrig på en ekstern link at ungen var velfødd så den tålte kanskje å vente til mora fikk melk, men store unger er ofte kravstore på melka tidlig også og det er jo vondt å høre på en sulten unge som gråter. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest VKF Skrevet 11. februar 2009 Del Skrevet 11. februar 2009 Jeg ville ikke følt det som et nederlag å ta imot morsmelk, men jeg hadde foretrukket at det ble pumpet og at melken kunne gis på flaske. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ulvinnen Skrevet 12. februar 2009 Del Skrevet 12. februar 2009 Yngstemann fikk morsmelk på nyfødtavdelingen før jeg fikk i gang melkeproduksjonen min. Det er jeg evig taknemlig for, og det hindret ikke ammingen min, han ble ammet til han var over to år. Han fikk riktignok morsmelken på flaske, men om ikke det hadde vært mulig, ville jeg vært glad for at en annen ammet ham. Jeg ser at noen under her skriver at melken til et større barn ikke er tilpasset en nyfødt. Det er riktig, men problemet kan ikke være stort, siden norske sykehus som tar i mot morsmelk beregnet på barn optil en viss alder, ikke bare for nyfødte. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 12. februar 2009 Del Skrevet 12. februar 2009 Jeg stusser mest over bruken av ord som at Hayek "ikke nølte" osv. Ser for meg en dame som på nærmest imperialistisk måte tar seg til rette og ammer barnet. Ville hun ha gjort det dersom hun så en f eks norsk dame på et norsk sykehus som strevde med å amme barnet sitt? Det siste kunne jo ha vært meg, og takknemlig som jeg var for at han fikk annen melk på sykehuset mens jeg strevde med dette, ville jeg nok ikke likt at en hollywoodstjerne braste inn og tok saken i egne hender! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 12. februar 2009 Del Skrevet 12. februar 2009 Jeg vet ikke helt hvordan jeg hadde tenkt kort tid etter fødselen angående dette, men jeg tror nok med sikkerhet at jeg svært gjerne ville ha latt en annen kvinne amme mitt barn til det ble mett hvis jeg av en eller annen grunn en dag eller flere ikke hadde melk (pga sykdom eller stress eller søvnmangel) - slik at det ble mett og rolig. Ville ikke hatt problem med det. Jeg hadde veldig lyst til å til å tilby min søster å amme hennes nyfødte barn da hun ikke klarte/ville amme henne (mitt barn var da halvannet år) - men jeg følte at min søster var så sårbar og ikke mottakelig for dette, så jeg lot det være. ''jeg tror nok med sikkerhet at jeg svært gjerne ville ha latt en annen kvinne amme mitt barn til det ble mett hvis jeg av en eller annen grunn en dag eller flere ikke hadde melk (pga sykdom eller stress eller søvnmangel) - slik at det ble mett og rolig. Ville ikke hatt problem med det.'' Jeg tror heller ikke at jeg ville hatt problemer med det, men det ville isåfall skilt seg fra Hayek-stuasjonen ved at jeg hadde klart ammingen "til vanlig". Jeg vet min søster en gang ammet sin svigerinnes barn. De hadde barn som var ca 2 mnd fra hverandre i alder, og en gang søsteren min skulle passe svigerinnens baby noen timer, nektet han å ta flaske, så da var hun jo heldig som hadde noe annet å tilby! :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 12. februar 2009 Del Skrevet 12. februar 2009 For mange år siden var nok dette mye mer vanlig enn det er nå. Jeg vet f.eks. at min mormor ammet kona til Kjell Magne Bondevik og hennes tvillingsøster når de var nyfødte Jeg hadde nok ikke likt så godt at en annen mamma hadde ammet mine barn, men det hadde blitt feil å nekte det fordi jeg følte det som et nederlag.. Jeg hadde nok tenkt at om dette var det beste for mine barn, så var det greit. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 12. februar 2009 Del Skrevet 12. februar 2009 For mange år siden var nok dette mye mer vanlig enn det er nå. Jeg vet f.eks. at min mormor ammet kona til Kjell Magne Bondevik og hennes tvillingsøster når de var nyfødte Jeg hadde nok ikke likt så godt at en annen mamma hadde ammet mine barn, men det hadde blitt feil å nekte det fordi jeg følte det som et nederlag.. Jeg hadde nok tenkt at om dette var det beste for mine barn, så var det greit. Er ikke kona til Kjell Magne trilling? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 12. februar 2009 Del Skrevet 12. februar 2009 Er ikke kona til Kjell Magne trilling? Kanskje det var trillinger og ikke tvillinger? Husker ikke helt.. Jeg tror nesten du har rett, ja 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 12. februar 2009 Del Skrevet 12. februar 2009 Kanskje det var trillinger og ikke tvillinger? Husker ikke helt.. Jeg tror nesten du har rett, ja Jeg måtte google litt, og hun er trilling, ja, og dertil enegget sådan. Trodde nesten ikke det gikk an med mer enn to fra ett egg. http://dagbladet.chess.mobi/2006/10/31/481351.html 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest tante-ku Skrevet 12. februar 2009 Del Skrevet 12. februar 2009 Jeg vet ikke helt hvordan jeg hadde tenkt kort tid etter fødselen angående dette, men jeg tror nok med sikkerhet at jeg svært gjerne ville ha latt en annen kvinne amme mitt barn til det ble mett hvis jeg av en eller annen grunn en dag eller flere ikke hadde melk (pga sykdom eller stress eller søvnmangel) - slik at det ble mett og rolig. Ville ikke hatt problem med det. Jeg hadde veldig lyst til å til å tilby min søster å amme hennes nyfødte barn da hun ikke klarte/ville amme henne (mitt barn var da halvannet år) - men jeg følte at min søster var så sårbar og ikke mottakelig for dette, så jeg lot det være. Jeg ammet min søsters barn. Min er ett år eldre og jeg ammet til han var to. Vi satt barnevakt for nevøen og han våknet og var sulten før foreldrene kom hjem, så da ga jeg han litt bryst. Det gikk fint, han fikk ikke vondt i magen og han godtok det uten problemer. Jeg hadde spurt søsteren min på forhånd, da. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 12. februar 2009 Del Skrevet 12. februar 2009 Jeg måtte google litt, og hun er trilling, ja, og dertil enegget sådan. Trodde nesten ikke det gikk an med mer enn to fra ett egg. http://dagbladet.chess.mobi/2006/10/31/481351.html Jøss, eneggede trillinger!?! Skulle ønske mormor hadde levd nå, så kunne jeg spurt om hun visste noe mer om dette 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 12. februar 2009 Del Skrevet 12. februar 2009 Jeg måtte google litt, og hun er trilling, ja, og dertil enegget sådan. Trodde nesten ikke det gikk an med mer enn to fra ett egg. http://dagbladet.chess.mobi/2006/10/31/481351.html Det forekommer, men det er en sjelden form for trillinger. Det vanligste er et enegget tvillingpar, altså ett egg som har delt seg, i tillegg til ett "selvstendig" egg. Dvs. to egg som lå an til å bli toeggede tvillinger, men så delte ett av dem seg. Dette er også det typiske når det tilbakesettes to egg ved assistert befruktning, der ser man jo etter de eggene som deler seg best. Noen ganger deler et slikt "superegg" seg litt for bra - og så har man plutselig et høyrisikosvangerskap i stedet for tvillinger, som man jo har ganske bra kontroll på i våre dager. Det har vært flere her som har mistet trillingfostre, dessverre også trillinger som det har gått dårlig med etter fødselen fordi de ble født altfor tidlig. Men aller best husker jeg hun som fikk tre jenter på 7. forsøk eller noe sånt: http://www.doktoronline.no/forum3/bin/gotomsg.wa2?MessageId=1522249 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 12. februar 2009 Del Skrevet 12. februar 2009 Det forekommer, men det er en sjelden form for trillinger. Det vanligste er et enegget tvillingpar, altså ett egg som har delt seg, i tillegg til ett "selvstendig" egg. Dvs. to egg som lå an til å bli toeggede tvillinger, men så delte ett av dem seg. Dette er også det typiske når det tilbakesettes to egg ved assistert befruktning, der ser man jo etter de eggene som deler seg best. Noen ganger deler et slikt "superegg" seg litt for bra - og så har man plutselig et høyrisikosvangerskap i stedet for tvillinger, som man jo har ganske bra kontroll på i våre dager. Det har vært flere her som har mistet trillingfostre, dessverre også trillinger som det har gått dårlig med etter fødselen fordi de ble født altfor tidlig. Men aller best husker jeg hun som fikk tre jenter på 7. forsøk eller noe sånt: http://www.doktoronline.no/forum3/bin/gotomsg.wa2?MessageId=1522249 Takk for info:-) Jeg mener å huske en IVF-firlinghistorie fra media for en dle år tilbake, der det hadde blitt satt inn to befruktede egg, som altså begge delte seg;-) Dette med ett foster som klarer seg dårlig etc: I flg en artikkel jeg leste en gang skjer dette hyppigere der det er eneggede, enn toeggede, men at det kommer an på hvor tidlig etter befruktning at delingen skjer. Skjer delingen tidlig = best sjanser for at det går bra med begge eneggede, skjer den veldig sent lker sjansen for at begge (alle) fostre dør. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sjøstjerna Skrevet 12. februar 2009 Del Skrevet 12. februar 2009 Jeg ville hatt problemer med å godta at ei anna skulle amme mitt barn. Men jeg kunne godt bidratt i amming i andres barn. Ja- jeg ser dette kan virke som dobbelmoral. ;-) For forsøke forklare: Som menneske ville nederlaget for meg vært større om ei annen ammet mitt barn. Jeg tror at de som godtar annen ammer til sitt barn er rausere enn meg- og har evne til å glede seg over fordel for barnet heller enn å kjenne på egen nederlagsfølelse. Det å amme annet barn- om foreldrene ville det- medfører ingen nederlagsfølelse. Men følelse av å kunne få lov til å bidra. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Noraførr Skrevet 12. februar 2009 Del Skrevet 12. februar 2009 Ei jente jeg gikk i klassen med på gymnaset fikk barn når vi gikk 3. året. Hun (mamman) var utsatt for ei trafikkulykke, og måtte tilbringe ei uke på sykehus. Babyen hennes ble i den uka ammet av en nabo som hadde et barn som var 6 mnd. eldre en babyen til hun i klassen min. Babyen var 8 uker når ulykka inntraff, og babyens mamma var veldig glad for at naboen stilte opp for dem. Hun vedligeholdt melkeproduksjonen gjennom hyppig utmelking på sykehuset, og fortsatt ammingen etter hjemkomst. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mariaflyfly Skrevet 12. februar 2009 Del Skrevet 12. februar 2009 Yngstemann fikk morsmelk på nyfødtavdelingen før jeg fikk i gang melkeproduksjonen min. Det er jeg evig taknemlig for, og det hindret ikke ammingen min, han ble ammet til han var over to år. Han fikk riktignok morsmelken på flaske, men om ikke det hadde vært mulig, ville jeg vært glad for at en annen ammet ham. Jeg ser at noen under her skriver at melken til et større barn ikke er tilpasset en nyfødt. Det er riktig, men problemet kan ikke være stort, siden norske sykehus som tar i mot morsmelk beregnet på barn optil en viss alder, ikke bare for nyfødte. ''Yngstemann fikk morsmelk på nyfødtavdelingen før jeg fikk i gang melkeproduksjonen min. Det er jeg evig taknemlig for, og det hindret ikke ammingen min, han ble ammet til han var over to år. '' Melka fra melkebanker på sykehus er gjennomgått ekstremt nøye kontroller mht bakterer og smittestoffer - det er jo noe helt annet enn å amme et "tilfeldig" annet barn. Jeg var forresten melkebank-giver med begge unga mine. Det var i grunnen en veldig ok ting når jeg alikevel hadde altfor mye melk. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ulvinnen Skrevet 12. februar 2009 Del Skrevet 12. februar 2009 ''Yngstemann fikk morsmelk på nyfødtavdelingen før jeg fikk i gang melkeproduksjonen min. Det er jeg evig taknemlig for, og det hindret ikke ammingen min, han ble ammet til han var over to år. '' Melka fra melkebanker på sykehus er gjennomgått ekstremt nøye kontroller mht bakterer og smittestoffer - det er jo noe helt annet enn å amme et "tilfeldig" annet barn. Jeg var forresten melkebank-giver med begge unga mine. Det var i grunnen en veldig ok ting når jeg alikevel hadde altfor mye melk. Jeg prøvde også å bli melkegiver, men Rikshopitalet takket nei, de hadde mange nok da. At jeg ville gi bort melken gratis, hjalp ikke. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.