skal Skrevet 12. februar 2009 Del Skrevet 12. februar 2009 Har oppstått en vanskelig situasjon hos noen venner. Far er innlagt, alvorlig syk. Kommer til å være det lenge. Nå er ene barnet også alvorlig syk, mamma er innlgat med barnet og kommer til å være det i over en måned, minst. En ung tante er hjemme med de andre barna nå. Noe som gjør at hun må si nei til jobboppdrag. Familien ønsker at hun skal inn som beredskapshjem. Men barnevernet godtar det ikke ettersom hun er i barnas hjem og ikke motsatt. For barna er det selvsagt mye bedre å få bo hjemme. Men bv henviser til at det er en omsorgsperson i hjemmet, ergo trenger de ikke noe tilbud. De ber tante gå på sosialkontoret for penger. Noen som kjenner regelverket, har noen tips til hvordan man kan gå frem? Alternativet til tante er beredskapshjem hos fremmede, ev familie på andre siden av landet. Da må tante la barna være alene først. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Onsdag1365380628 Skrevet 13. februar 2009 Del Skrevet 13. februar 2009 Jeg ble litt usikker på hva du mener her, er spørsmålet ditt hvorvidt denne tanten har krav på betaling for å passe sine tantebarn? Hun er på et vis bundet til barna og kan ikke ta jobboppdrag andre steder. Og hennes omsorg for barna kan heller ikke lønnes som beredskapshjem. Og barnevernet vil ikke gjøre noe? Et beredskapshjem er ikke noe man oppretter på en to tre, det er hjem der fosterforeldre er klar til å ta imot barn på kort tid. En type forsterket fosterhjem der fosterforeldrene er spesielt godt forberedt på å kunne ta imot barn som raskt trenger et omsorgstilbud. Beredskapshjem er nøye utplukket, da dette ofte er krisehjelp for barn som ikke kan være hos mor og far og kanskje på en dramatisk måte er skilt fra sine omsorgspersoner, På bakgrunn av dette vil jeg tro at beredskapshjem ikke er det rette å kalle tanten som passer barna. Og så lenge barna har god omsorg er vel ikke barnevernet rette instansen å koble inn. Hun burde legge frem saken sin for sosialkontoret slik det er foreslått, så kanskje dem har noen gode råd. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
skal Skrevet 13. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 13. februar 2009 Jeg ble litt usikker på hva du mener her, er spørsmålet ditt hvorvidt denne tanten har krav på betaling for å passe sine tantebarn? Hun er på et vis bundet til barna og kan ikke ta jobboppdrag andre steder. Og hennes omsorg for barna kan heller ikke lønnes som beredskapshjem. Og barnevernet vil ikke gjøre noe? Et beredskapshjem er ikke noe man oppretter på en to tre, det er hjem der fosterforeldre er klar til å ta imot barn på kort tid. En type forsterket fosterhjem der fosterforeldrene er spesielt godt forberedt på å kunne ta imot barn som raskt trenger et omsorgstilbud. Beredskapshjem er nøye utplukket, da dette ofte er krisehjelp for barn som ikke kan være hos mor og far og kanskje på en dramatisk måte er skilt fra sine omsorgspersoner, På bakgrunn av dette vil jeg tro at beredskapshjem ikke er det rette å kalle tanten som passer barna. Og så lenge barna har god omsorg er vel ikke barnevernet rette instansen å koble inn. Hun burde legge frem saken sin for sosialkontoret slik det er foreslått, så kanskje dem har noen gode råd. ''Jeg ble litt usikker på hva du mener her, er spørsmålet ditt hvorvidt denne tanten har krav på betaling for å passe sine tantebarn?'' Ja, det er vel det som er hovedspørsmålet. Jeg forsto det sånn at familie kunne godkjennes som fosterhjem i denne situasjonen, men at da måtte barna bo hos familien, ikke omvendt. Men er nok forsterhjem, ikke beredskapshjem. Jeg er ikke inne i denne terminologien. Så jeg lurer vel egentlig på om det finnes ordninger der tante kan få lønn for å passe barna. I tillegg vil hun trenge både oppfølging og avlasting i tiden som kommer. Jeg ville tro at bv ønsket å jobbe forbyggende i denne saken. Barna er i en ekstremsituasjon allerede. Og de kommer til å være det lenge. Men jeg kjenner overhodet ikke til hvordan de jobber. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fillolin Skrevet 15. februar 2009 Del Skrevet 15. februar 2009 Jeg kjenner ikke reglene på dette området, men en viss erfaring meg diverse etater har en jo ervervet etterhvert, og jeg jobber selv i en så mitt råd er å dobbeltsjekke og evt. dobbeltsjekke igjen med et annet barnevernskontor, med BUFetat eller med fosterhjemsforeningen. Det må selvfølgelig finnes en løsning på dette hvis det er det beste for barna. Lykke til! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
skal Skrevet 15. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2009 Jeg kjenner ikke reglene på dette området, men en viss erfaring meg diverse etater har en jo ervervet etterhvert, og jeg jobber selv i en så mitt råd er å dobbeltsjekke og evt. dobbeltsjekke igjen med et annet barnevernskontor, med BUFetat eller med fosterhjemsforeningen. Det må selvfølgelig finnes en løsning på dette hvis det er det beste for barna. Lykke til! Takk filolin. Det gjorde det, heldigvis. Vil ikke gå inn på det her, siden saken er såpass spesiell. Men den biten ordnet seg iallfall. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
zellica Skrevet 15. februar 2009 Del Skrevet 15. februar 2009 Takk filolin. Det gjorde det, heldigvis. Vil ikke gå inn på det her, siden saken er såpass spesiell. Men den biten ordnet seg iallfall. Hei Jeg og mannen min hadde en forrykende diskusjon ang denne saken. Han jobber i bufetat. Hadde du kunnet fortelle litt om hva løsningen ble for denne familien? Det kunne være interessant å vite i forhold til hvilket lovverk de fikk hjelp. For det er ikke siste gang en familie kommer opp i en slik situasjon. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
skal Skrevet 15. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2009 Hei Jeg og mannen min hadde en forrykende diskusjon ang denne saken. Han jobber i bufetat. Hadde du kunnet fortelle litt om hva løsningen ble for denne familien? Det kunne være interessant å vite i forhold til hvilket lovverk de fikk hjelp. For det er ikke siste gang en familie kommer opp i en slik situasjon. Gjennom kommunen og noe som kalles avlastning tror jeg. Ikke bv og ikke sosialkontoret, men vet ikke hvilken avd innenfor kommunen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.