Gå til innhold

Tilvenning skolestart 1. klasse

Luska

Anbefalte innlegg

Er det vanlig kun å være med barnet på 1. skoledag? Jeg har rett til permisjon med lønn ved tilvenning til skole. Men er usikker på om jeg må være borte fra jobb en eller to dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest hos oss

Ja, det er vanlig å være med (kun) første skoledag.

Vi fikk begge fri med lønn for å være med denne dagen.

Men vi jobbet litt kortere dager den første uken, til vi så at alt gikk greit på SFO og sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk én dag første dagen på SFO hvis det er akuelt (i så fall skal h*n kanskje begynne der i forkant, før selve skolestarten?) og én på første skoledag?

Det kan godt tenkes at h*n ikke vil ha noen foreldre der andre "ordentlige" dagen på skolen, dersom h*n allerede er godt igang på SFO.

Går "alle andre" på SFO, men ikke ditt barn, slik at h*n kommer helt ukjent med alt første skoledag slik det var for alle i gamle dager, kan det stille seg annerledes. (Jeg mener ikke å si at det er noe galt med den varianten, men forutsetningene blir jo noen andre i så fall.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ViViola

Det er visst direkte _flaut_ om foreldrene blir med på mer enn 1. skoledag, har jeg forstått på mine to. :-)

Spøk til side: Jeg har hatt 2 skolestartere, og de aller, aller fleste er bare med 1. dagen. Og da får man heller ikke være i klasserommet, bare følge inn og si ha det. Begge årene har det vært 1 elev som har hatt mamma tilstede de første dagene.

Hos oss har vi 3 tilvenningsdager på våren, og da er heller ikke foreldrene med inn i klasserommet, men venter på lærerværelset i 2-3 timer (om man ønsker - det er fullt mulig å reise hjem/på jobb etter levering). Det er korte dager, ja, og endel brukte barnehagen som hentere.

Starter barnet på SFO noen dager før skolestart, er det vanlig å ha en tilvenningsdag der også. Noen _er_ på SFO hele tiden, andre leverer, er en liten stund, reiser og henter på ettermiddagen.

Ungene blir store, vet du, og de ser godt hva andre gjør. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man har rett til fri med lønn første skoledag og det er ikke vanlig å være med inn i timene etter det nei. Men man følger jo gjerne barnet til skolen og henter på SFO da. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man har rett til fri med lønn første skoledag og det er ikke vanlig å være med inn i timene etter det nei. Men man følger jo gjerne barnet til skolen og henter på SFO da. :o)

''Man har rett til fri med lønn første skoledag ''

Det kommer an på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg fulgte snuppa til skolen, og fikk være med inn helt i starten. Så ble vi foreldre bedt om å dra, og hente dem et par timer senere. Evt. kan de være på SFO om de har SFO-plass.

2. dagen var vi ikke med inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer an på!

Ja, for generelt har man IKKE rett til fri med lønn til slikt.

Men noen har jo spesielle avtaler:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer an på!

Åkei, trodde akkurat det var en rettighet som alle hadde jeg. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Det er nok ingen lovbestemt rett, nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tatjana

Her hvor jeg bor får foreldrene være med inn på klasserommet i starten av den første dagen. Da fikk vi en del praktisk informasjon, og måtte også gi informasjon om det var barn som skulle på SFO eller ikke utenom tur (siden det var første skoledag). Omtrent klokka ti ble vi sendt hjem og det var det. Har aldri hørt om at det har vært med foreldre noe mer enn dette. Mine unger var i hvert fall svært bevisst på at de hadde blitt _store_ og ikke trengte følge.

(Da min nåværende tredjeklassing hadde første skoledag ga jeg beskjed om at jeg skulle hente, og da jeg kom som avtalt ved skoledagens slutt ble jeg møtt av et høyt og oppgitt sukk og kommentaren: -Du mor, hvorfor kan _aldri_ jeg få kjøre bussen hjem sånn som de andre?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jentungen min begynte i 1. var foreldrene med hele dagen, også inn i klasserommet. Andre dagen var ingen med inn.

Jeg hadde også en tilvenningsdag på SFO - jentungen var en sjenert sak... Men de fleste andre ble bare levert, og etter klokka ti var det ingen andre foreldre enn meg der...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da mine to eldste begynte på skolen var det 2 tilvenningsdager på våren før skolen begynte. Første gangen var vi voksne der hele tiden. Andre gangen ble vi oppfordret til å dra etter en times tid, men de som ville ha foreldrene der fikk selvsagt lov til det. Tror det var 1 i mellomste sin klasse som ble igjen...

Når første skoledag kom var vi bare med inn - så dro alle (bortsett fra de samme foreldrene som før).

Jeg hentet mine etter skoleslutt den dagen, men flere var på SFO også da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...