Gå til innhold

Lillemus og andre: Gode bøker om å miste noen?

KaVa

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg trenger tips om gode bøker or barn (6 og 9) om døden og det å miste noen man er glade i.

Eneste jeg kommer på er brødrene Løvehjerte - men det må finnes andre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

"Farvel, Rune" er nydelig da, om å miste en venn. Likeså liker jeg godt "Papirfly" av Oddveig Klyve.

Men det finnes massevis av billedbøker om døden med forskjellige innfallsvinkler i forhold til hvem det er som er død (far, mor, besteforeldre, kjæledyr, venn) så jeg anbefaler en tur på biblioteket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære kjære deg - dere er i tankene hver eneste dag!

Da mine barn mistet sin bestefar i fjor vinter, var jeg på biblioteket og fant flere bøker om døden og det å miste noen.

En vi likte godt, var denne: http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=1883065

En annen fin bok er denne: http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=107816 - men den valgte jeg å ikke låne til mine barn, siden det var bestefar det gjaldt.

Vi leste flere også - men de husker jeg ikke nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vet ikke om den er så god sett med nåtidens øyne, bl.a. reagerer barnas mor på en måte som ikke sønnene dine vil kjenne seg igjen i. Ting foregår nok også annerledes rent praktisk (tenker på regler for hvem som får komme på besøk på sykehus osv.) enn på 70-tallet da denne boka kom ut.

Men allikevel - siden den handler om å miste et småsøsken i kreft: "Stine Stankelben" av Karin Lorentzen.

"Sommerlandet" av Skeie har også tema barn og død, men den har jeg ikke lest selv.

Jeg tenker på dere hver eneste dag.

Klem fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke om den er så god sett med nåtidens øyne, bl.a. reagerer barnas mor på en måte som ikke sønnene dine vil kjenne seg igjen i. Ting foregår nok også annerledes rent praktisk (tenker på regler for hvem som får komme på besøk på sykehus osv.) enn på 70-tallet da denne boka kom ut.

Men allikevel - siden den handler om å miste et småsøsken i kreft: "Stine Stankelben" av Karin Lorentzen.

"Sommerlandet" av Skeie har også tema barn og død, men den har jeg ikke lest selv.

Klem fra

Stine Stankelbein husker jeg at jeg leste, og jeg har faktisk tenkt på den boka, uten å huske tittelen! Skal finne den på biblioteket!

Sommerlandet er en nydelig bok. Jeg har lest den, og ei venninne av meg fikk den da de mistet sitt barn i fjor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at flere allerede har nevnt "Sommerlandet" av Eyvind Skeie.

Jeg vil anbefale boken på det varmeste - en nydelig barnebok som forklarer døden på en helt spesiell måte... God å lese for både voksne og barn.

Har selv funnet mye trøst og mye håp i den vakre teksten...

Mange varme tanker fra meg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Klem fra

Stine Stankelben fikk jeg da jeg mistet eldstebroren min i kreft. Han ble bare 13 år, og jeg var bare 4. Gjett om den var god å ha! Anbefales!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke noe direkte boktips for barn, men jeg vet at de fleste førskolelærer- og lærerutdanningen har bøker om barns håndtering av sorg på pensum.

*klem*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eli Rygg har skrevet ei flott bok om barn og sorg/død. Husker ikke tittelen i farten men den har ordet BØLGE i seg tror jeg

kom på tittelen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...