Gå til innhold

Mesterenes mester, så herlige de er;)


hidi, the scorpion

Anbefalte innlegg

Vi er vel rundt 5000 som regnes som døve her i Norge.

Jeg vet ikke om jeg skjønner alt dette ennå jeg heller ;) Har masse tanker og grubler litt omkring disse spørsmålene, og ekstra mye grubling har det vært det siste året ;)

Jeg er redd folk får den oppfatningen at jeg er motstander av CI, men det er jeg ikke. Jeg vet at CI er kommet for å bli, men er opptatt av at folk skal få et litt mer nyansert syn på slik teknologi.

Dessuten er jeg opptatt av at vi fortsatt skal ha en sterk oppvoksende generasjon av døve som har god selvtillit i det at de opplever å være en likeverdig del av en gruppe. Det er en grunn til at det ofte er lettere å være døv enn tunghørt ;)

5000 er ikke så mange da. Og da er det jo klart at såpass få har en jobb å gjøre. For 5000 mennesker er jo tross alt en del mennesker, selv om dere er få i forhold til folketallet i Norge.

Nei, jeg oppfatter deg ikke som motstander av CI. Langt i fra. Jeg oppfatter det mer som om ditt forhold til CI er noe ambivalent. Noe du tiltrekkes av og frastøtes av - samtidig. Jeg kan egentlig ikke forestille meg at det må være noe lettere for deg å få tilført en sans - enn det må være for andre å miste en. Alle forandringer krever tilpasning - og hvem har sagt at tilpasning er enkelt? :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 207
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Colette

    63

  • hidi, the scorpion

    41

  • AneM1365380603

    33

  • morsan

    22

Mest aktive i denne tråden

5000 er ikke så mange da. Og da er det jo klart at såpass få har en jobb å gjøre. For 5000 mennesker er jo tross alt en del mennesker, selv om dere er få i forhold til folketallet i Norge.

Nei, jeg oppfatter deg ikke som motstander av CI. Langt i fra. Jeg oppfatter det mer som om ditt forhold til CI er noe ambivalent. Noe du tiltrekkes av og frastøtes av - samtidig. Jeg kan egentlig ikke forestille meg at det må være noe lettere for deg å få tilført en sans - enn det må være for andre å miste en. Alle forandringer krever tilpasning - og hvem har sagt at tilpasning er enkelt? :-)

Jepp, du har helt rett ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, du har helt rett ;-)

Ok :-) Vi mennesker er mer kompliserte enn som så. Og det som er naturlig for noen- er ikke alltid like naturlig for andre. Vi lever i et samfunn hvor alle lidelser skal behandles- for enhver pris. Og stakkars den som ikke følger den vedtatte normen...

Det må være lov til å si at man er fornøyd og lykkelig, akkurat slik som man er. Du har gitt meg et litt skremmende syn på virkeligheten til døve i dag - det må jeg bare innrømme. Men samtidig så er det ikke så overraskende at det er slik. Målet er jo at vi alle skal være A-4-mennesker med akkurat de samme verdiene og målene for hva et godt liv innebærer. Jeg ønsker meg mer rom for individualisme - men det tror jeg blir med drømmen, dessverre:-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok :-) Vi mennesker er mer kompliserte enn som så. Og det som er naturlig for noen- er ikke alltid like naturlig for andre. Vi lever i et samfunn hvor alle lidelser skal behandles- for enhver pris. Og stakkars den som ikke følger den vedtatte normen...

Det må være lov til å si at man er fornøyd og lykkelig, akkurat slik som man er. Du har gitt meg et litt skremmende syn på virkeligheten til døve i dag - det må jeg bare innrømme. Men samtidig så er det ikke så overraskende at det er slik. Målet er jo at vi alle skal være A-4-mennesker med akkurat de samme verdiene og målene for hva et godt liv innebærer. Jeg ønsker meg mer rom for individualisme - men det tror jeg blir med drømmen, dessverre:-(

Jeg er selvsagt fullstendig enig med deg :)

Jeg overraskes fortsatt når folk lurer på om det er fælt og vanskelig å være døv. At jeg aldri kan lære ;-P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er selvsagt fullstendig enig med deg :)

Jeg overraskes fortsatt når folk lurer på om det er fælt og vanskelig å være døv. At jeg aldri kan lære ;-P

Det er vel ikke så rart at folk som hører ikke skjønner hvordan det er å være deg:-) De kan jo ikke tenke seg å leve uten sin hørsel - naturlig nok :-) Men det du vet- er det bare du som vet :-)

Takk for en fin diskusjon i dag. Det har vært både interessant og lærerikt. Og jeg kommer nok til å følge litt mer med på denne fronten etter dette.

Går det ellers bra med pusekatten din da? Jeg håper det :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er vel ikke så rart at folk som hører ikke skjønner hvordan det er å være deg:-) De kan jo ikke tenke seg å leve uten sin hørsel - naturlig nok :-) Men det du vet- er det bare du som vet :-)

Takk for en fin diskusjon i dag. Det har vært både interessant og lærerikt. Og jeg kommer nok til å følge litt mer med på denne fronten etter dette.

Går det ellers bra med pusekatten din da? Jeg håper det :-)

Godt du ser sånn på det :) Jeg er vant til at mange hørende himler med øynene og ikke kan begripe at jeg ikke savner å høre ;-)

Det går heldigvis bra med pusen :)) Skal få gitt en ny kur snart, men må se om jeg kan få hjelp av noen. Ikke helt enkelt å fikse dette med ei brukken arm og to katter som hater alt av kurer ;) Mannen min kunne hjulpet meg, men han er litt småredd katter ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk sett opptaket:-)

Og, ja, de ER herlige. I mange andre "reality"-programmer ser vi folk som går i tottene på hverandre og er usaklige/harry osv. Disse folkene er fullstendig blottet for slikt. Jeg tror nok det har noe med det å gjøre at selv om de er vant med å være konkurrenter i sitt tidligere virke som toppidrettsutøvere, så har de samtidig også vært vant til å være lagkamerater/kolleger. De kan derfor skille sak og person, og være topp konsentrert om selve konkurransen, men samtidig være venner utenfor konkurransene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...