Gå til innhold

Dakkar lille jenta:-)

Gjest VKF

Anbefalte innlegg

På ett eller annet tidspunkt ville vel det virkelige verden komme og "ta dere", så kanskje det var greit at det skjedde nå? Skjønner at det ikke så greit å få høre slikt, men tross alt - hun er 7 år og fått ubegripelig mye service så langt i livet, og når man blir fratatt slikt blir man jo litt satt ut.

Tipper dette er veldig bra på sikt for dere alle. (Du hadde vel tenkt å slutte med å kle på henne i senga en eller annen gang allikevel?)

Morsomt med full lønn, tenker jeg! :-)

Ja, på et eller annet tidspunkt måtte jeg jo slutte med det. Det var jo greit at det skjedde nå og ikke når hun er 13:-)

Men la meg legge til at i helgene har hun kledd på seg selv i flere år:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 45
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Lillemus

7

• morsan

4

• Sofies mamma

3

• jubalong70

2

Mest aktive i denne tråden

Mine jobbet med egen brødsmøring når de var så små - ikke at de fikk til, og ikke at de måtte - men de prøvde. Dette var hjemme, da, ikke i barnehagen.

Hun har gjort det mange ganger selv altså, men da helst i helga når vi har god tid.

Men jeg merker at jeg har lett for bare å gjøre ting for henne, uten at jeg tenker over det en gang at hun kunne ha gjort det selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Unger skal få lov til å være unger, ikke stå for matlagingn selv når de er 3 og 4 år,''

I barnehagen er det høyst vanlig at barn lærer å smøre sin egen skive alt fra de er 1 år gamle... Ingen tar skade av det. :o)

Det var vel en smule overdrevet ja. Jeg ville ikke hatt mine barn i en barnehage der ettåringer satt og grisa med kniv og pålegg i hvertfall....Og det er jo liksom ikke et poeng at de skal gjøre alt mulig tidligst mulig heller da. Utfordringer bør vel komme i den alderen de faktisk har mulighet for å mestre det:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke det du har gjort er så veldig ille jeg. Det høres ut som om du har ønsket å gi henne en god og omsorgsfull start på dagen, og det har hun nok satt pris på. Motstykket er mye verre synes jeg, er mange barn som må fikse alt selv når foreldrene er så opptatt på andre kanter.

Synest det høres ut som om jenta har hatt en fantastisk god start på livet sitt jeg også VKF:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ViViola

Hun har gjort det mange ganger selv altså, men da helst i helga når vi har god tid.

Men jeg merker at jeg har lett for bare å gjøre ting for henne, uten at jeg tenker over det en gang at hun kunne ha gjort det selv.

''Men jeg merker at jeg har lett for bare å gjøre ting for henne, uten at jeg tenker over det en gang at hun kunne ha gjort det selv.''

Det tror jeg er helt vanlig, særlig når man har ett barn/stor aldersforskjell. Det er ikke gjort av ren ondskap, men man tenker - som du sier - ikke over det engang.

Dette går helt fint! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ViViola

Det var vel en smule overdrevet ja. Jeg ville ikke hatt mine barn i en barnehage der ettåringer satt og grisa med kniv og pålegg i hvertfall....Og det er jo liksom ikke et poeng at de skal gjøre alt mulig tidligst mulig heller da. Utfordringer bør vel komme i den alderen de faktisk har mulighet for å mestre det:-)

''Jeg ville ikke hatt mine barn i en barnehage der ettåringer satt og grisa med kniv og pålegg i hvertfall....''

I de barnehagene hvor det er smøremåltid, så er det der helt vanlig. De får jo hjelp, men de vil gjerne prøve selv. Og det får de.

Mine smurte også selv i den alderen, den eldste hadde en helt utrolig finmotorikk tidlig (siden hun ikke krabbet hadde hun tydeligvis gooood tid til å øve på slike ting :-)), og greide _mye_ av jobben sjøl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes ikke det du har gjort er så veldig ille jeg. Det høres ut som om du har ønsket å gi henne en god og omsorgsfull start på dagen, og det har hun nok satt pris på. Motstykket er mye verre synes jeg, er mange barn som må fikse alt selv når foreldrene er så opptatt på andre kanter.

Helt enig med deg. Synes det er rart at folk i denne tråden nærmest fremstiller det som at VKF har ødelagt henne!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med deg. Synes det er rart at folk i denne tråden nærmest fremstiller det som at VKF har ødelagt henne!

Ødelagt henne har hun jo ikke gjort, men skjemt henne litt bort kanskje. :o)

Jeg synes bare at en 7-åring utmerket godt klarer å kle på seg selv og smøre sin egen frokost. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Påkledning i senga var litt drøyt... Ellers synes jeg det er helt greit at de får hjelp til maten om morgenen. Noen er trøtte, det går tregt, alle skal ut osv osv.

Det jeg stusser mest over i dette innlegget er at dette barnet har en far som ikke gidder å engasjere seg i hvilket pålegg ungen liker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Påkledning i senga var litt drøyt... Ellers synes jeg det er helt greit at de får hjelp til maten om morgenen. Noen er trøtte, det går tregt, alle skal ut osv osv.

Det jeg stusser mest over i dette innlegget er at dette barnet har en far som ikke gidder å engasjere seg i hvilket pålegg ungen liker!

''Det jeg stusser mest over i dette innlegget er at dette barnet har en far som ikke gidder å engasjere seg i hvilket pålegg ungen liker!''

Unger endrer smak hele tiden og det som var godt i forrige uke kan være uspiselig i dag. Det hender rett som det er jeg må spørre en ekstra gang hos mine:"Og siden når har du likt det?" :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Det jeg stusser mest over i dette innlegget er at dette barnet har en far som ikke gidder å engasjere seg i hvilket pålegg ungen liker!''

Unger endrer smak hele tiden og det som var godt i forrige uke kan være uspiselig i dag. Det hender rett som det er jeg må spørre en ekstra gang hos mine:"Og siden når har du likt det?" :o)

Fikk inntrykk av at denne jenta spiste krydderskinke framfor vanlig skinke. Hørtes ikke ut som det var et innfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk inntrykk av at denne jenta spiste krydderskinke framfor vanlig skinke. Hørtes ikke ut som det var et innfall.

Nettopp derfor er det greit at ungene smører maten selv, da får de det pålegget de vil ha. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nettopp derfor er det greit at ungene smører maten selv, da får de det pålegget de vil ha. :o)

Sikkert greit for en del å løse det på den måten, da. Men prinsipielt helt uenig i at foreldre ikke engasjerer seg i hvordan mat barna liker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både far og datter har helt sikkert godt av det.

Hvordan behandlet du eldre barn da de var syv?

"Hvordan behandlet du eldre barn da de var syv?"

Jeg husker best hun eldste som aldri ville ha hjelp til noe.Ikke klær, ville tidlig lage egen matpakke, ville ikke ha hjelp til lekser og bestemte seg tidlig for å vaske egne klær. Men hun er et spesielt tilfelle. Hun har nok vært langt over gjennomsnittlig selvstendig.

Han miderste fikk mer service, men kanskje ikke like mye som den yngste. Likevel har jeg på følelsen av hun yngste kommer til å bli mer selvstendig enn han har vært.

Jeg ser det ellerede nå, fordi hun vet hva hun har i lekse uten at jeg behøver å se på lekseplanen. Hun tar med seg utebuksa hjem fra skolen på fredager når hun vet vi skal på fjellet, uten at jeg har sagt fra til henne.

Det er mange slik små ting som gjør at jeg egentlig føler meg trygg på at det vil gå bra med henne.

Han mellomste var en surrebukk uten like og levde i sin egen verden:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''dette barnet har en far som ikke gidder å engasjere seg i hvilket pålegg ungen liker!''

Det stusset jeg over også. Kan da ikke være noe problem å spørre i det minste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal se han engasjerer seg i andre aspekter enn akkurat hvilket pålegg hun liker. Foreldre er sjelden like, og pleier å utfylle hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal se han engasjerer seg i andre aspekter enn akkurat hvilket pålegg hun liker. Foreldre er sjelden like, og pleier å utfylle hverandre.

Det er sant. Nå er han på skitur med henne, slik at jeg fikk sove etter festen i natt:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skulle hatt oppstrekk som ikke fikk deg jobb tidligere, sier nå jeg. Stakkars ungen som blir ødelagt på en slik måte.

Mine har ordnet maten sin selv (jeg skjærer opp brød) siden de var mellom 3 og 4 år. De vet hva de vil ha på, og de har lært å variere pålegget.

Det er flott at jentas far ser galskapen du har holdt på med, og gjør noe aktivt nå for å få henne normal igjen.

Du må bare være hard og stå han av, ungen blir å sutre og spille på din samvittighet lenge enda!

Jeg tror ikke hun siter til deg:-) Det var bare alwaysme som sa det og det var litt overdrevent. Du og andre har svart helt greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Unger skal få lov til å være unger, ikke stå for matlagingn selv når de er 3 og 4 år,''

I barnehagen er det høyst vanlig at barn lærer å smøre sin egen skive alt fra de er 1 år gamle... Ingen tar skade av det. :o)

Men det er stor forskjell på å la ungene fikse noen smøremåltider selv ved bordet, og på å forvente at et barnehagebarn fikser sin egen frokost pluss matpakke om morgenen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...