Gjest lesk Skrevet 14. februar 2009 Del Skrevet 14. februar 2009 er bekymret for min datter på 4 år som de siste 12 dagene har hatt perioder med oppkast og diare. Hun kaster opp hver natt en gang mellom klokken to og tre, med unntrak av tre oppkastfrie netter innimellom. I tillegg har hun hatt fire dager med diare innimellom og mye smerter i magen. Hun har, gjennom elimineringsmetoden fått diagnosen laktose intoleranse (da hun var 1,5 år) og vi prøver å kontrollere alt matinntaket, men vi har ikke full kontroll over barnehage osv. Laktoseintoleransen oppstod i etterkant av en veldig kraftig salmonella-infeksjon, som varte 4 måneder. Vi lurer på om vi bør få henne undersøkt for andre ting enn laktose intoleranse. hva med soya intoleranse? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Per H Finne, Professor i barnesykdommer Skrevet 15. februar 2009 Del Skrevet 15. februar 2009 Jeg skjønner at barnet har fått diagnosen laktoseintoleranse,det betyr at enzymet som spalter melkesukker mangler eller er lavt i tarmen.Det er en sjelden sykdom i Skandinavia, hyppig i Afrika og Asia,hos disse debuterer symptomene fra 1-2 års alder. Forbigående laktose( sekundær) intoleranse opptrer ved lavt nivå av enzymet lactase i tarmen, sees ofte etter en akutt symdom i tarmen, som hos ditt barn. Med alderen avtar sykptomene og toleransen overfor melk øker Mistanke om sykdommen fås pga- syptomer eller undersøkelse av avføring, og er ganske vanlig i vårt land, men er som nevnt forbigående. Man kan også se intoleranse overfor melkeproteiner.dvs. en immunlogisk sykdom og påvises ved immunlogisk undersøkelse. Forekommer hos 2-3 % i spedbansalder, men også denne reaksjon e r vanligvis forbigående Reaksjon overfor soya forekommer også ikke så helt sjelden, og ved reaksjon overfor melkeprotein er det ikke uvanlig å skifte over til et soyaprodukt for en tid. Det finnes også melkeprodukter beregnet til spedbarn som av og til brukes., Nutramigen,Profylac .Nan HA med uklare mage tarm sypotomer. I disse prodproduktene er både melkeprotein og laktose redusert. Jeg synes du inntil videre skal redusere melkeinntaket og følge tilstanden før du går til nærmere undersøkelser. Tilstanden å synes jeg passer best med en infeksjon i en tarm som kanskje er noe ømfiendtlig Det kan være riktig å redusere melkeinntaket for en tid. Siden hun har vært frisk med red. melkeinntak fra 1 års alder syns jeg dette er den beste forklaring. . 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest MayLynn Skrevet 16. februar 2009 Del Skrevet 16. februar 2009 Har hun vært testet for cøliaki? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lesk Skrevet 16. februar 2009 Del Skrevet 16. februar 2009 Har hun vært testet for cøliaki? ja, hun tok en blodprøve for 3 år siden som, ifølge legen, utelukket cøliaki. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest MayLynn Skrevet 16. februar 2009 Del Skrevet 16. februar 2009 ja, hun tok en blodprøve for 3 år siden som, ifølge legen, utelukket cøliaki. Sikkert lurt å ta en ny blodprøve hvis det er godt 3 år. Dessuten så utelukker ingen blodprøver cøliaki. Hvis det ikke var en gentest hun tok da. Men uansett så kan man ha cøliaki hvis blodprøvene er negative. Hva med blodprosent, b-vitamin og jernlager? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.