Gå til innhold

Gutt 3,5 år med liten kontroll på avføring


Gjest (Anonymous)

Anbefalte innlegg

Gjest (Anonymous)

Hei! Vi har en sønn på 3,5 år som går i barnehage.

Vi prøvde på forsommeren å få han til å slutte med bleier. (han har ikke vært moden for det tidligere)Det fungerer greit med tissingen, med vi sliter med avføringen. Kun for kort tid siden, bæsjet han i underbuksen uten å gi oss beskjed, tross utallige påminnelser fra oss om å gi beskjed når han "måtte".

Det har vært en positiv utvikling de seneste ukene; nå sier han ifra at han må, men det er alltid for sent. Eller at vi setter han på do/potte i tide, men det kommer bare litt av gangen, og slik kan det holde på utallige ganger iløpet av dagen, med dertil opptil 10 truseskift. Det har gått sålenge vi har hatt ferie og kunnet følge han opp, men problemet er nå som han har begynt i barnehagen igjen etter ferien. Der kan de ikke holde på slik med stadig oppfølging, og det ender med at han får på seg bleie. For oss føles det som en tilbakeskritt, vil så gjerne at han skal få selvtillit til å mestre dette selv.

Noen forslag til hvordan vi kan løse det på best mulig måte? Er det vanlig at det går greit med tissing, men vanskeligere med avføringen? Og vanlig at det kommer bare "litt" av gangen? Jeg må tilføye at han har vært noe "sen" motorisk og språkmessig (det har vært en betydelig positiv utvikling de siste mnd.)

Takknemlig for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror jeg ville ha holdt igjen litt med tørrtreningen, en mellomting. Si at det er i orden at han får bleie på når han kjenner at han må bæsje. Mange barn kvier seg for å bæsje uten bleie, og hvis han vet at han kan komme og be om å få bleie på seg, så vil dere unngå alle de småtømmingen for da får han tømt seg skikkelig.

Dere vil så gjerne at han skal mestre det å være tørr, men jeg har vel en følelse at dere går for fort frem. Guttungen virker ikke like klar til å ta dette store steget som dere. Derfor tror jeg dere bør slippe opp litt på gassen, og akseptere at han trenger bleie når han skal bæsje en stund til. Og slapp av, det er absolutt ikke uvanlig at barn bruker lengre tid på å venne seg til å gjøre stort på do, akkurat som det ofte tar lengre tid å bli kvitt nattbleien. Han er ikke unormalt sen av seg heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siri Harket, uroterapeut

Til anonymous.Det er ikke uvanlig at barn på 3.5 år fortsetter å bruke bleie en stund etter at de har lært seg til å tisse på toalettet. Dere bør innføre faste dotider med tanke på avføringen. Han må da sitte på toalettet og gjerne ha en skammel under føttene slik at han sitter i en avslappende stilling. Det skal normalt ikke komme avføring så hyppig som du beskriver. Antakelig har han ikke ro på seg til å sitte til det er tomt. Tenk også litt på kostholdet, slik at avføringen blir myk, og lett å få ut.La han bruke bleie til han selv er klar for å slutte med den. Foreløpig er det ikke noe som tyder på at det er noe unormalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...