Gjest Er veldig trist men ser framover likevel.. Skrevet 15. februar 2009 Skrevet 15. februar 2009 Jeg er på vei mot et skifte i sivilstand. Huset ønsker jeg å beholde. Planen er å finne ut hva vi kan få for det i en eventuell budrunde, trekke fra meglerutgiftene, og at jeg kjøper henne ut. Hvor store er meglerutgiftene sånn omtrentlig? Vi regner med huset vil gå for mellom 1,2 og 1,6. Lønner det seg for meg å søke startlån til reetablering i Husbanken (forutsatt at jeg får det innvilget..)? Jeg ønsker å komme utav dette på en måte hvor begge er så fornøyde som det er mulig å bli i situasjonen som har oppstått. Noen som har gode tips til hvordan vi skal gjøre dette? 0 Siter
Lillemus Skrevet 16. februar 2009 Skrevet 16. februar 2009 Meglerutgiftene? Dere får bare en takst på huset via en megler, ofte er det gratis, noen ganger koster det 2-3 laken. Denne går dere så ut i fra, trekker fra evt. gjeld på huset og deler evt. salgsgevinst på to og denne summen skal du kjøpe henne ut for. Meglerkostnader har ingenting i dette regnestykket å gjøre. 0 Siter
Gjest J31! Skrevet 16. februar 2009 Skrevet 16. februar 2009 En megler koster rundt 50 000,- på en million (her jeg bor). 0 Siter
Gjest Er veldig trist men ser framover likevel.. Skrevet 16. februar 2009 Skrevet 16. februar 2009 Meglerutgiftene? Dere får bare en takst på huset via en megler, ofte er det gratis, noen ganger koster det 2-3 laken. Denne går dere så ut i fra, trekker fra evt. gjeld på huset og deler evt. salgsgevinst på to og denne summen skal du kjøpe henne ut for. Meglerkostnader har ingenting i dette regnestykket å gjøre. Vi har hatt takst, og man får jo to forskjellige. Den ene er forventet minstetakst. Den andre er forventet maxpris i en budrunde. Kan ikke hun kreve å se hvor mye huset går for i en åpen budrunde? Hvis vi velger å gjøre det på måten jeg har antydet, vil meglertaksten bli et tap for begge to, så det er selvfølgelig helt rettferdig å trekke fra denne hvis vi velger å gjøre opp oss imellom. Hvilken takst skal vi forholde oss til? Minstetakst eller den andre? Taksten ble forøvrig gjort før finanskrisa.. 0 Siter
Lillemus Skrevet 16. februar 2009 Skrevet 16. februar 2009 Vi har hatt takst, og man får jo to forskjellige. Den ene er forventet minstetakst. Den andre er forventet maxpris i en budrunde. Kan ikke hun kreve å se hvor mye huset går for i en åpen budrunde? Hvis vi velger å gjøre det på måten jeg har antydet, vil meglertaksten bli et tap for begge to, så det er selvfølgelig helt rettferdig å trekke fra denne hvis vi velger å gjøre opp oss imellom. Hvilken takst skal vi forholde oss til? Minstetakst eller den andre? Taksten ble forøvrig gjort før finanskrisa.. Vi fikk en megler til å komme og ta takst og fikk den taksten han antok huset ville kunne gå for ved salg og gikk ut i fra den. Det var en takst vi begge anså som sannsynlig på det tidspunktet. Siden du opererer med to ulike takster tør jeg ikke si noe konkret i deres tilfelle. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.