Gå til innhold

Barnehage - hva hadde du gjort?

Glimtipper

Anbefalte innlegg

Sønnen min på 3,5 skal begynne på skolen i august (vi bor i England). For øyeblikket har vi fått han inn i barnehage fire dager i uken i 4,5 time. Det er greit nok, selv om jeg gjerne hadde sett han fikk hele dager.

Problemet er at etter påske mister vi store deler av plassen og får kun 4,5 time pluss en hel dag.

Han sliter med språket enda, men ligger gjennomsnittlig an i forhold til alt annet. Språket går fort framover, så vi antar det ordner seg. Men vi hadde selvfølgelig helst sett at han fikk så mye barnehagetid som mulig før skolestart.

Vi har tre alternativer og det er her jeg ønsker råd.

1. Begynne leting etter en ny barnehage for de siste månedene før skolestart i september og se om vi kan få full plass. Det blir da snakk om rimelig lang reisevei. Jeg må eventuelt reise en vei for levering og helt tilbake og en annen vei for jobb. Vi har ikke bil.

2. Ta i mot den plassen vi får og lete etter en annen barnehage for de tre andre dagene. Dette blir jo noe forvirrende for barnet og lang reisevei er fremdeles et problem.

3. Beholde plassen og la det bli med 1,5 dag etter påske og fram til sommeren - med mindre vi er heldige og en annen plass blir frigjort før den tid.

Jeg er veldig usikker. Forøvrig er vi fornøyd med barnehagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

jeg hadde gått for nr 3. de to andre alternativene tror jeg ikke hadde vært noe lurt for barnet, det blir litt for mye hit og dit for en treåring.

Får dere til hverdagen med så lite bhg-plass da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke ha skiftet barnehage nå. Vi vurderte det samme for vår datter da hun var 5, men syntes tryggheten og kjennskap til plass og personale var viktig.

Men kan han være hjemme resten av tiden eller er du avhengig av pass til ham i denne tiden også?

Jeg har opplevd at det ordner seg. Barn som allerede har plass blir prioritert om det blir noe ledig. Snakk med barnehagen og gjør det veldig klart at du gjerne vil ha større plass der, så ordner det seg.

Det ordner seg for snille piker vet du :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg hadde gått for nr 3. de to andre alternativene tror jeg ikke hadde vært noe lurt for barnet, det blir litt for mye hit og dit for en treåring.

Får dere til hverdagen med så lite bhg-plass da?

Takk for svar :)

Enig med deg i forhold til hensynet til sønnen min.

Hverdagen må gå på et vis, slik den ofte gjør. Det blir nok mye kvelds- og helgejobbing på meg framover, tenker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke ha skiftet barnehage nå. Vi vurderte det samme for vår datter da hun var 5, men syntes tryggheten og kjennskap til plass og personale var viktig.

Men kan han være hjemme resten av tiden eller er du avhengig av pass til ham i denne tiden også?

Jeg har opplevd at det ordner seg. Barn som allerede har plass blir prioritert om det blir noe ledig. Snakk med barnehagen og gjør det veldig klart at du gjerne vil ha større plass der, så ordner det seg.

Det ordner seg for snille piker vet du :o)

Foreløpig klarer jeg å være hjemme med han, men jeg vet ikke hva som vil skje videre. Jeg har mulighet til en del mer freelance-jobbing, i tillegg til at vi etterhvert får rett på redusert skatt osv. Det blir et puslespill, for å si det slik. Men det meste går jo, bare man må ;)

Det er en mulighet for at vi må leie inn noen til å passe han litt de andre dagene, men da kan vi forhåpentligvis få noen til å komme hjem til oss.

Vi har gitt beskjed til barnehagen om at vi definitivt ønsker mer plass, så mye de har. Det var slik vi fikk "mast" oss til fire "sessions" i uka, i stedet for 1,5 dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere er fornøyde med selve barnehagen og sønnen er såpass liten - da ville jeg absolutt gått for alternativ nr 3. Hvis du blir hjemme med ham resten av tiden, kan du evt jobbe litt ekstra med språkstimulerende aktiviteter. Men ellers tipper jeg at trygge og forutsigbare hverdager er en bedre forberedelse til skolestart til høsten for en såpass liten fyr, enn lang reisevei og store endringer nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dere er fornøyde med selve barnehagen og sønnen er såpass liten - da ville jeg absolutt gått for alternativ nr 3. Hvis du blir hjemme med ham resten av tiden, kan du evt jobbe litt ekstra med språkstimulerende aktiviteter. Men ellers tipper jeg at trygge og forutsigbare hverdager er en bedre forberedelse til skolestart til høsten for en såpass liten fyr, enn lang reisevei og store endringer nå.

Du har nok rett i at han trenger stabilitet mer enn noe annet. Han sliter med å bli trygg på andre barn og deres uforutsigbare oppførsel, så et nytt miljø hadde vel egentlig bare forverret det problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du tidligere har sagt at han sliter med tilknytningsproblemer, tror jeg at jeg ville valgt alternativ 3.

Han fungerer forøvrig svært godt i hverdagen nå, etter en tid uten noen form for helgebesøk til familie eller samvær med en ustabil pappa.

Vi må dessverre forhold oss til faren + familien hans igjen snart, så jeg er spent på hvordan det vil gå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han fungerer forøvrig svært godt i hverdagen nå, etter en tid uten noen form for helgebesøk til familie eller samvær med en ustabil pappa.

Vi må dessverre forhold oss til faren + familien hans igjen snart, så jeg er spent på hvordan det vil gå.

''Han fungerer forøvrig svært godt i hverdagen nå, etter en tid uten noen form for helgebesøk til familie eller samvær med en ustabil pappa''

Så godt å høre:-) Bra det går fint. Husker du var litt bekymret.

''Vi må dessverre forhold oss til faren + familien hans igjen snart, så jeg er spent på hvordan det vil gå''

Huffda, håper det vil går bedre nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alternativ 3, uten tvil. Og så hadde jeg hengt på barnehagen som en klegg for å få økt plassen med noen timer dersom det blir åpning for det, og i tillegg drevet med språkstimulering på hjemmebane.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde valgt alternativ 3. Å reise i timesvis hver dag er ikke noe alternativ for meg. Det blir bare stress for både liten og stor.

Å ha flere barnehager å forholde seg til virker rimelig forvirrende.

Sats heller på å finne noen dere kan ha "playdates" med både før og etter at plassen i barnehagen blir redusert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Alternativ 3 er det beste, slik jeg ser det.

Er det mulig å kjøpe ekstra dager innimellom? For eksempel hvis noen barn er syke eller på ferie?

Noe helt annet: Hvis sønnen din er 3 1/2, skal han da begynne på skolen til høsten? Hvor gamle er egentlig barna når de begynner i England? Jeg trodde det var 5-års skolestart der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alternativ 3 er det beste, slik jeg ser det.

Er det mulig å kjøpe ekstra dager innimellom? For eksempel hvis noen barn er syke eller på ferie?

Noe helt annet: Hvis sønnen din er 3 1/2, skal han da begynne på skolen til høsten? Hvor gamle er egentlig barna når de begynner i England? Jeg trodde det var 5-års skolestart der?

Nei, det er dessverre fire år... Da begynner de på det som kalles infant school. Det er nok mer lik en type norsk førskole enn normal skolegang. Fingermaling, lære å skrive navnet sitt osv. Jeg håper det vil gå bra.

Forøvrig, takk for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde valgt alternativ 3. Å reise i timesvis hver dag er ikke noe alternativ for meg. Det blir bare stress for både liten og stor.

Å ha flere barnehager å forholde seg til virker rimelig forvirrende.

Sats heller på å finne noen dere kan ha "playdates" med både før og etter at plassen i barnehagen blir redusert.

Takk for svar :) Ser at de fleste er enige her.

Jeg skal forsøke å få kontakt med noen andre barnefamilier. Vi kjenner noen par med litt yngre barn, så vi må nok i hovedsak satse på de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alternativ 3, uten tvil. Og så hadde jeg hengt på barnehagen som en klegg for å få økt plassen med noen timer dersom det blir åpning for det, og i tillegg drevet med språkstimulering på hjemmebane.

Takk for svar, mariaflyfly :)

Vi driver selvfølgelig med masse språkstimulering på hjemmebane. Vi har også begynt med enkel matte og lek med bokstaver (noe han tar rimelig greit foreløpig). Jeg tenker vel mest på sosialiseringen med andre barn, lære seg å leke og snakke "barnespråket".

Jeg skal følge nøye med om noen slutter eller kutter ned plassen sin, så jeg kan mase ekstra for å få flere timer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, mariaflyfly :)

Vi driver selvfølgelig med masse språkstimulering på hjemmebane. Vi har også begynt med enkel matte og lek med bokstaver (noe han tar rimelig greit foreløpig). Jeg tenker vel mest på sosialiseringen med andre barn, lære seg å leke og snakke "barnespråket".

Jeg skal følge nøye med om noen slutter eller kutter ned plassen sin, så jeg kan mase ekstra for å få flere timer.

''Jeg skal følge nøye med om noen slutter eller kutter ned plassen sin, så jeg kan mase ekstra for å få flere timer.

''

Lobbyvirksomhet kan være lønnsomt. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er dessverre fire år... Da begynner de på det som kalles infant school. Det er nok mer lik en type norsk førskole enn normal skolegang. Fingermaling, lære å skrive navnet sitt osv. Jeg håper det vil gå bra.

Forøvrig, takk for svar :)

Og "Infant School" er obligatorisk, slik jeg forstår deg.

Jeg trodde "Year One" var det første obligatoriske året.

Er "Infant School" hele dager, eller kortere dager enn en norsk barnehage?

"Year One" har jo adskillig lengre skoledager enn norske 1.klassinger.

(Vi har en datter som går på engelsk "Year One", men ikke i Storbritannia, defor er jeg litt ekstra interessert i hvordan det fungerer der)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...