Sofies mamma Skrevet 17. februar 2009 Del Skrevet 17. februar 2009 3. Jeg hadde aldri levert et barn i barnehage og satt begrensninger på hvor lenge barnet kan være ute, da hadde heller barnet blitt hjemme. Skal ikke barn som er litt forkjølet og hoster om natta kunne dra i bhg bare fordi man må begrense utetiden??? Det er snakk om at det er mangfoldige kuldegrader ute, og med bakgrunn i hennes sykdomshistorie må man kunne be om det uten å holde barnet hjemme. Det er forøvrig første gangen jeg må be om det! Nei, jeg synes ikke forkjøla barn som må begrenses i løpet av dagen hører hjemme i barnehagen. Da holder jeg de hjemme. Hvis det ikke er snakk om helt spesielle sykdommer, syndromer o.l. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sofies mamma Skrevet 17. februar 2009 Del Skrevet 17. februar 2009 ''3. Jeg hadde aldri levert et barn i barnehage og satt begrensninger på hvor lenge barnet kan være ute, da hadde heller barnet blitt hjemme.'' Jeg er helt enig i de to første punktene dine, men pkt. 3 er ikke alltid så enkelt som det kan se ut. Poden min er hjertebarn og da han var liten og ikke ferdig operert tålte han ikke å være ute like lenge som de andre når det var veldig kaldt ute. Så da spurte vi barnehagen om de kunne kle på ham og sende ham ut sist og ta ham inn først og det fungerte helt fint. Han var jo frisk egentlig og det var ingen grunn til å holde ham verken hjemme eller inne, han tålte bare ikke å være ute veldig lenge i veldig kaldt vær. Jeg synes selvsagt at hjertebarn, enkelte sykdommer, sydromer o.l. må "særbehandles" i samarbeid med barnehagen. Men å ta hensyn til ordinære former for forkjølelse, hoste og astma synes jeg ikke er barnehagens ansvar. Er ikke barna friske nok så holder jeg de heller hjemme. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 17. februar 2009 Del Skrevet 17. februar 2009 Jeg synes selvsagt at hjertebarn, enkelte sykdommer, sydromer o.l. må "særbehandles" i samarbeid med barnehagen. Men å ta hensyn til ordinære former for forkjølelse, hoste og astma synes jeg ikke er barnehagens ansvar. Er ikke barna friske nok så holder jeg de heller hjemme. Astma er vel en kronisk sykdom på linje med en del hjertefeil...? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Onsdag1365380628 Skrevet 17. februar 2009 Del Skrevet 17. februar 2009 Astma er vel en kronisk sykdom på linje med en del hjertefeil...? Jeg synes astma er en misbrukt diagnose. Mange rundt meg har astmabarn uten at det er undersøkt eller dokumentert. Det blir på et vis brukt som et annet ord for hoste og forkjølelse. Min datter har astma men med rett medisin skal det mye til vi behøver sette noen begrensninger. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glimtipper Skrevet 17. februar 2009 Del Skrevet 17. februar 2009 Jeg synes selvsagt at hjertebarn, enkelte sykdommer, sydromer o.l. må "særbehandles" i samarbeid med barnehagen. Men å ta hensyn til ordinære former for forkjølelse, hoste og astma synes jeg ikke er barnehagens ansvar. Er ikke barna friske nok så holder jeg de heller hjemme. Jeg ser dette har blitt en diskusjon om hvor mye hensyn barnehagen skal ta i forhold til barn som er syke osv. Astma er nevnt spesielt og jeg oppfatter at det er to forskjellige synspunkter på om astma er "godt nok" for spesialbehandling. Vi hadde et astmabarn i en av barnehagene jeg jobbet. Hun måtte ta medisin hver dag etter lunsj, før utetiden. Dette krevde naturligvis en voksens hjelp (medisin gjennom en av de maskinene hvor hun måtte sitte en stund). Skulle barnehagen ha sagt nei til å ha dette barnet? Ofte måtte hun begrense tiden ute i kaldt vær i tillegg. Dette er naturligvis ikke noe barnehagen klager over å ta hensyn til. Det var jobben vår å ivareta dette barnets behov, i likhet med alle andre barnas behov, selv de behovene som ikke passet inn i rutinene våre til enhver tid. Barn som ikke har kroniske lidelser må selvfølgelig holdes hjemme om de er for syke til å være i barnehagen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rith Skrevet 17. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 17. februar 2009 Hva er den prinsipielle forskjellen mellom hjertebarn og astmabarn her? Takk, det spørsmålet stilte jeg meg også! Tror dette går på uvitenhet.. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rith Skrevet 17. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 17. februar 2009 Jeg synes selvsagt at hjertebarn, enkelte sykdommer, sydromer o.l. må "særbehandles" i samarbeid med barnehagen. Men å ta hensyn til ordinære former for forkjølelse, hoste og astma synes jeg ikke er barnehagens ansvar. Er ikke barna friske nok så holder jeg de heller hjemme. Du får astma til å høres ut som en form for forkjølelse! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GA Skrevet 17. februar 2009 Del Skrevet 17. februar 2009 Jeg synes selvsagt at hjertebarn, enkelte sykdommer, sydromer o.l. må "særbehandles" i samarbeid med barnehagen. Men å ta hensyn til ordinære former for forkjølelse, hoste og astma synes jeg ikke er barnehagens ansvar. Er ikke barna friske nok så holder jeg de heller hjemme. Synes du ikke astma er alvorlig?! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sofies mamma Skrevet 17. februar 2009 Del Skrevet 17. februar 2009 Astma er vel en kronisk sykdom på linje med en del hjertefeil...? Det er ekstremt mange astmabarn i Norge som ikke lider av alvorlig astma. Jeg vil dro det som kalles hjertebarn er langt mer alvorlig, ja. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sofies mamma Skrevet 17. februar 2009 Del Skrevet 17. februar 2009 Synes du ikke astma er alvorlig?! Kommer veldig an på i hvilken grad det er. Men for veldig, velidg mange barn i Norge så er det ikke alvorlig, men velidg plagsomt og ofte forlenges forkjølelse/hoste med noen dager og da mener jeg de har best av å være hjemme. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sofies mamma Skrevet 17. februar 2009 Del Skrevet 17. februar 2009 Jeg synes astma er en misbrukt diagnose. Mange rundt meg har astmabarn uten at det er undersøkt eller dokumentert. Det blir på et vis brukt som et annet ord for hoste og forkjølelse. Min datter har astma men med rett medisin skal det mye til vi behøver sette noen begrensninger. helt enig med deg og har samme erfaring som deg 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sofies mamma Skrevet 17. februar 2009 Del Skrevet 17. februar 2009 Du får astma til å høres ut som en form for forkjølelse! Og det er faktisk akkurat det astma er også for velidg mange. Kommer helt an på graden av sykdom. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ViViola Skrevet 17. februar 2009 Del Skrevet 17. februar 2009 Jeg synes astma er en misbrukt diagnose. Mange rundt meg har astmabarn uten at det er undersøkt eller dokumentert. Det blir på et vis brukt som et annet ord for hoste og forkjølelse. Min datter har astma men med rett medisin skal det mye til vi behøver sette noen begrensninger. ''Min datter har astma men med rett medisin skal det mye til vi behøver sette noen begrensninger.'' Så flott! Hva slags type astma har hun? Min datter hadde infeksjonsutløst astma. Da spilte det overhode ingen rolle hva vi gjorde mht medisinering - ble det ikke tatt litt hensyn til henne i forhold til vær og utetid i barnehagen, så hadde vi 1-2 uker hjemme i etterkant. Dessverre hadde vår gamle barnehage samme holdningen som noen viser i denne tråden, så vår kroniker var _mye_ hjemme fra barnehagen i vinterhalvåret. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ViViola Skrevet 17. februar 2009 Del Skrevet 17. februar 2009 Jeg synes selvsagt at hjertebarn, enkelte sykdommer, sydromer o.l. må "særbehandles" i samarbeid med barnehagen. Men å ta hensyn til ordinære former for forkjølelse, hoste og astma synes jeg ikke er barnehagens ansvar. Er ikke barna friske nok så holder jeg de heller hjemme. ''Men å ta hensyn til ordinære former for forkjølelse, hoste og astma synes jeg ikke er barnehagens ansvar.'' Jeg er ikke enig i at astma skal sidestilles med forkjølelse og litt hoste. Astma er alvorlig, det kan handle om liv eller død faktisk - avhengig av hva slags type astma man har. Den ene datteren min var plaget av infeksjonsutløst astma tidligere. I den ene barnehagen forholdt de seg ikke til sykdommen (som var dokumentert av spesialist, naturligvis), dvs. at de ikke gjorde annet enn å hjelpe henne med daglige medisiner. De ønsket ikke å la henne være inne i dårlig vær osv. Det resulterte i at hun var 1-2 dager i barnehagen, 1-2 uker hjemme gjennom hele vinteren. Delvis også på sykehus. I den neste barnehagen så de på dette som helt naturlig å ta hensyn til, så der bestemte vi om hun skulle ut eller være inne. Nydelig! Og vi hadde "friskt" barn hele vinteren. Jeg synes det er rart at dette ikke opplagt for alle, på lik linje med at man hensyntar hjertebarn. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
o-la-la-la Skrevet 17. februar 2009 Del Skrevet 17. februar 2009 Selvsagt skal du ta opp med ledelsen at datteren din har astma og at hun får lettere infeksjoner, deriblant lungebet. enn andre!! Det mener jeg de plikter seg i å ta hensyn til. Det blir noe annet om barnet er sykt med feber, da skal det ikke være i barnehagen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sofies mamma Skrevet 17. februar 2009 Del Skrevet 17. februar 2009 ''Men å ta hensyn til ordinære former for forkjølelse, hoste og astma synes jeg ikke er barnehagens ansvar.'' Jeg er ikke enig i at astma skal sidestilles med forkjølelse og litt hoste. Astma er alvorlig, det kan handle om liv eller død faktisk - avhengig av hva slags type astma man har. Den ene datteren min var plaget av infeksjonsutløst astma tidligere. I den ene barnehagen forholdt de seg ikke til sykdommen (som var dokumentert av spesialist, naturligvis), dvs. at de ikke gjorde annet enn å hjelpe henne med daglige medisiner. De ønsket ikke å la henne være inne i dårlig vær osv. Det resulterte i at hun var 1-2 dager i barnehagen, 1-2 uker hjemme gjennom hele vinteren. Delvis også på sykehus. I den neste barnehagen så de på dette som helt naturlig å ta hensyn til, så der bestemte vi om hun skulle ut eller være inne. Nydelig! Og vi hadde "friskt" barn hele vinteren. Jeg synes det er rart at dette ikke opplagt for alle, på lik linje med at man hensyntar hjertebarn. Jeg skrev "ordinære former for forkjølelse, hoste og astma synes jeg ikke er barnehagens ansvar." Står det om livet så er ikke det en ordinær form, da er det langt mer alvorlig. Det er ekstremt mange barn som får diganosen astma og de fleste har mindre alvorlig grad. I enkelte barnehager skulle over halve barnegruppa kunne styrt en vanlig dag i forkjølelsesperioder fordi de har "forkjølelsesutløst" astma og det ville blitt et stort problem. Derfor mener jeg at denne gruppa med fordel kan holdes hjemme en dag eller to ekstra ved sykdom. For de stakkars barn og foreldre som har en mer alvorlig form så må de selvsagt tas hensyn til, også i barnehagen, men de utgjør ikke majoriteten. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Onsdag1365380628 Skrevet 17. februar 2009 Del Skrevet 17. februar 2009 ''Min datter har astma men med rett medisin skal det mye til vi behøver sette noen begrensninger.'' Så flott! Hva slags type astma har hun? Min datter hadde infeksjonsutløst astma. Da spilte det overhode ingen rolle hva vi gjorde mht medisinering - ble det ikke tatt litt hensyn til henne i forhold til vær og utetid i barnehagen, så hadde vi 1-2 uker hjemme i etterkant. Dessverre hadde vår gamle barnehage samme holdningen som noen viser i denne tråden, så vår kroniker var _mye_ hjemme fra barnehagen i vinterhalvåret. Hun har har vanlig astma. Og bruker forebyggende og anfallsmedisin. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rith Skrevet 17. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 17. februar 2009 Og det er faktisk akkurat det astma er også for velidg mange. Kommer helt an på graden av sykdom. Du kan overhode ikke sidestille astma med forkjølelse! Nå snakker du om ting du tydeligvis ikke har noen anelse om! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rith Skrevet 17. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 17. februar 2009 ''Min datter har astma men med rett medisin skal det mye til vi behøver sette noen begrensninger.'' Så flott! Hva slags type astma har hun? Min datter hadde infeksjonsutløst astma. Da spilte det overhode ingen rolle hva vi gjorde mht medisinering - ble det ikke tatt litt hensyn til henne i forhold til vær og utetid i barnehagen, så hadde vi 1-2 uker hjemme i etterkant. Dessverre hadde vår gamle barnehage samme holdningen som noen viser i denne tråden, så vår kroniker var _mye_ hjemme fra barnehagen i vinterhalvåret. Godt å høre at dere ble tatt hensyn til i den andre bhg. Man bør så langt det lar seg gjøre la barn få delta mest mulig sammen med andre barn, og heller ta hensyn til dette i bhg og skole. Vi har vært heldige, det ser ut som om jenta vår har vokst det av seg. Men fra hun var 1-4 år hadde hun 5 lungebetennelser og vi måtte akutt til sykehus på nettene fordi hun ikke fikk puste. Når man har slike erfaringer så blir man kraftig provosert av de som sidestiller astma med forkjølelser. Det virker som dere har samme erfaringer. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 17. februar 2009 Del Skrevet 17. februar 2009 Og det er faktisk akkurat det astma er også for velidg mange. Kommer helt an på graden av sykdom. Det finnes selvsagt ulike grader av astma, på samme måte som det finnes ulike typer hjertefeil (noen mer alvorlige enn andre), men har man først fått diagnosen astma, så må det taes spesielle hensyn. Det er riktignok endel foreldre som snakker om sitt "astmatiske" barn før de egentlig har fått en skikkelig diagnose. Legene kan ofte være litt usikre når barna er helt små. Det viktige her er å ikke bagatellisere astma. Det kan være fryktelig alvorlig dersom man ikke tar spesielle hensyn til barnets lungekapasitet. Forkjølelse stiller i en helt annen kategori. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.