Gjest ViViola Skrevet 17. februar 2009 Del Skrevet 17. februar 2009 Jeg skrev "ordinære former for forkjølelse, hoste og astma synes jeg ikke er barnehagens ansvar." Står det om livet så er ikke det en ordinær form, da er det langt mer alvorlig. Det er ekstremt mange barn som får diganosen astma og de fleste har mindre alvorlig grad. I enkelte barnehager skulle over halve barnegruppa kunne styrt en vanlig dag i forkjølelsesperioder fordi de har "forkjølelsesutløst" astma og det ville blitt et stort problem. Derfor mener jeg at denne gruppa med fordel kan holdes hjemme en dag eller to ekstra ved sykdom. For de stakkars barn og foreldre som har en mer alvorlig form så må de selvsagt tas hensyn til, også i barnehagen, men de utgjør ikke majoriteten. Vår hadde "forkjølelsesutløst astma" som du kaller det. Jeg synes fortsatt at det er feil at barnehagene ikke tar hensyn til disse. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ViViola Skrevet 17. februar 2009 Del Skrevet 17. februar 2009 Godt å høre at dere ble tatt hensyn til i den andre bhg. Man bør så langt det lar seg gjøre la barn få delta mest mulig sammen med andre barn, og heller ta hensyn til dette i bhg og skole. Vi har vært heldige, det ser ut som om jenta vår har vokst det av seg. Men fra hun var 1-4 år hadde hun 5 lungebetennelser og vi måtte akutt til sykehus på nettene fordi hun ikke fikk puste. Når man har slike erfaringer så blir man kraftig provosert av de som sidestiller astma med forkjølelser. Det virker som dere har samme erfaringer. Vi mente også at hun hadde hatt veldig godt av å få være i barnehagen, men det kunne hun ikke de dagene været var for dårlig til at hun kunne være ute. Da måtte hun være hjemme, selv om hun var frisk - fordi hun ville bli syk av været. Forferdelig frustrerende, rett og slett. Vi er nok enige. (Vår snuppe har heller ikke astma lenger, takk og lov! :-)) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ViViola Skrevet 17. februar 2009 Del Skrevet 17. februar 2009 Hun har har vanlig astma. Og bruker forebyggende og anfallsmedisin. Da er det sikkert annerledes enn infeksjonsutløst, ja. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rith Skrevet 17. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 17. februar 2009 Vi mente også at hun hadde hatt veldig godt av å få være i barnehagen, men det kunne hun ikke de dagene været var for dårlig til at hun kunne være ute. Da måtte hun være hjemme, selv om hun var frisk - fordi hun ville bli syk av været. Forferdelig frustrerende, rett og slett. Vi er nok enige. (Vår snuppe har heller ikke astma lenger, takk og lov! :-)) Å så godt å høre at hun også er kvitt det! Tror allikevel det er viktig å ta visse forhåndsregler, har hørt at det _kan_ dukke opp igjen i tenårene. Jeg er veldig usikker på om det er så lurt å anskaffe katt f.eks, selv om hun veldig gjerne vil ha det. Vår hadde også forkjølelsesutløst astma, det endte ofte med lungebetennelse. Det er såå godt å slippe å ligge på vakt hele natta å høre etter om hosten går over til pustebesvær, selv om det blir til at man fortsatt er litt mer på vakt enn om det bare er forkjølelse. Veldig synd at noen bhg ikke tar hensyn til det, så lenge dem er friske så bør dem få være med på det alle andre barn er med på mener nå jeg. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 17. februar 2009 Del Skrevet 17. februar 2009 Det er ekstremt mange astmabarn i Norge som ikke lider av alvorlig astma. Jeg vil dro det som kalles hjertebarn er langt mer alvorlig, ja. Det er nok like stor forskjell fra hjertebarn til hjertebarn som det er fra astmabarn til astmabarn. ) Etter at han ble ferdig operert har vi værrt utrolig heldige med vår, han er svært sjelden syk og om man ikke vet det eller følger ham svært tett over tid kan man ikke ane at han har hatt en livstruende hjertefeil. ) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Persille1365381127 Skrevet 17. februar 2009 Del Skrevet 17. februar 2009 1. Jeg hadde krevd at de får seg en rutine på å sjekke at barn som kler på seg selv har "riktig" klær på seg. 2. Jeg hadde fortalt de at man fleiper ikke bort noe sånt med en kommentar om regninga. 3. Jeg hadde aldri levert et barn i barnehage og satt begrensninger på hvor lenge barnet kan være ute, da hadde heller barnet blitt hjemme. Et veldig godt svar!! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Persille1365381127 Skrevet 17. februar 2009 Del Skrevet 17. februar 2009 ''3. Jeg hadde aldri levert et barn i barnehage og satt begrensninger på hvor lenge barnet kan være ute, da hadde heller barnet blitt hjemme.'' Jeg er helt enig i de to første punktene dine, men pkt. 3 er ikke alltid så enkelt som det kan se ut. Poden min er hjertebarn og da han var liten og ikke ferdig operert tålte han ikke å være ute like lenge som de andre når det var veldig kaldt ute. Så da spurte vi barnehagen om de kunne kle på ham og sende ham ut sist og ta ham inn først og det fungerte helt fint. Han var jo frisk egentlig og det var ingen grunn til å holde ham verken hjemme eller inne, han tålte bare ikke å være ute veldig lenge i veldig kaldt vær. ''Så da spurte vi barnehagen om de kunne kle på ham og sende ham ut sist og ta ham inn først og det fungerte helt fint. '' Det er ganske normalt for "normale" barn som bare ikke er helt i form også - så det burde alle barnehager kunne gjøre Det er verre med de som sier at de ikke skal være ute mer enn så og så lenge - og konkretiserer med minutter... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sofies mamma Skrevet 18. februar 2009 Del Skrevet 18. februar 2009 Du kan overhode ikke sidestille astma med forkjølelse! Nå snakker du om ting du tydeligvis ikke har noen anelse om! Jeg har veldig god greie på hva jeg snakker om ang astma. Har en med alvorlig astma og en med astma som utløses av forkjølelse. Og jeg hadde astma i 14-15 år selv. Det er ekstremt forskjell på dette selvom sistnevnte kan være mange ganger på et år, det krever litt mer av foreldre, men jeg synes ikke særbehandling i en barnehage er på sin plass. Men noen hjemmedager ekstra blir det på et år. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rith Skrevet 18. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 18. februar 2009 Jeg har veldig god greie på hva jeg snakker om ang astma. Har en med alvorlig astma og en med astma som utløses av forkjølelse. Og jeg hadde astma i 14-15 år selv. Det er ekstremt forskjell på dette selvom sistnevnte kan være mange ganger på et år, det krever litt mer av foreldre, men jeg synes ikke særbehandling i en barnehage er på sin plass. Men noen hjemmedager ekstra blir det på et år. Jeg skjønner ikke da at du kan sammenligne det med forkjølelse, men det er nå så. Vi er hvertfall uenige i forhold til det med om barn skal tas hensyn til i bhg, det blir jo en vurderingssak om man skal holde barnet hjemme eller ikke. Jeg syns bare ikke at litt forkjølelse og hoste skal gjøre at man må være hjemme, det er ikke sykdom i den forstand. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.