Gå til innhold

hylende 6-åring

smekka

Anbefalte innlegg

Har ei jente på 6 som er, og har vært bestandig, ei skikkelig drama-queen. Hun overreagerer i situasjoner der hun ikke får det som hun vil og dette er ganske slitsomt.

Det kan være bagatellmessige situasjoner og større situasjoner. I dag skulle vi f.eks ut og ake, men ikke så lenge da lillesøster var syk. Storesøster ville ha med kakao og niste, jeg sa at vi heller kunne gå inn og lage kakao etter at vi hadde vært ute en stund pga at det var kaldt og vi ikke skulle være så lenge ute osv.

Da skriker hun som om noen hadde fortalt henne at hun aldri mer skulle få gå ut og leke overhodet. Det henger liksom ikke helt sammen; årsak og reaksjon. Det er alltid slik når hun ikke får det som hun vil. Og jeg mener at hun ikke er bortskjemt, hun får det ikke alltid som hun vil.

Noen idéer om hva grunnen til dette kan være og hva vi evnt kan gjøre med det? synes det er slitsomt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hm.... det kan sikkert være mange grunner, men umiddelbart lurer jeg på hvorfor hun er så følsom eller har så lite å gå på. Hvis det er det det er? Er det en sjalusi ift. søsteren som har blitt "sittende"? Eller er det mer generelt? Du skriver at hun ikke er bortskjemt - det er ikke nødvendigvis sikkert hun trenger mer grenser, men kanskje hun trenger mer tydelighet? Blir visst mer spørsmål enn svar, dette....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest vi er veldig strenge, men det hjelper lite på dramajenter

Vår 6 åring er også veldig sutrete og hylete og jeg vil si hun er absolutt ikke bortskjemt. Alene er hun nesten perfekt vil jeg si, men sammen med søsken så er hun drama til de grader.

Tror de må bare må gjennom det. De andre søsknene har ikke reagert slik, men ungene er jo forskjellige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ollymor

Nå er jeg en veldig bløt Bestemor da! Ikke at de får viljen sin i alt..langt derifra, men jeg vurderer jo bestandig situasjonen.

I dette tilfelle,hadde det tatt deg ett par min. ekstra og lage litt kakao i hvertfall ..og kosen i akebakken hadde blitt kjempekoselig som avsluttning.Vurderte om mitt Barnebarn burde begynne på teaterskolen..men alle unger er visst slik i den alderen til trøst for deg:0)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg en veldig bløt Bestemor da! Ikke at de får viljen sin i alt..langt derifra, men jeg vurderer jo bestandig situasjonen.

I dette tilfelle,hadde det tatt deg ett par min. ekstra og lage litt kakao i hvertfall ..og kosen i akebakken hadde blitt kjempekoselig som avsluttning.Vurderte om mitt Barnebarn burde begynne på teaterskolen..men alle unger er visst slik i den alderen til trøst for deg:0)

jo da men poenget er at det er "100" slike episoder hver dag og da er det ikke lenger snakk om at det tar et par minutter ekstra...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm.... det kan sikkert være mange grunner, men umiddelbart lurer jeg på hvorfor hun er så følsom eller har så lite å gå på. Hvis det er det det er? Er det en sjalusi ift. søsteren som har blitt "sittende"? Eller er det mer generelt? Du skriver at hun ikke er bortskjemt - det er ikke nødvendigvis sikkert hun trenger mer grenser, men kanskje hun trenger mer tydelighet? Blir visst mer spørsmål enn svar, dette....

takk for svar. kan være noe i det du sier/spør om.. skal tenke på det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes det er synd at ikke bestemødre faktisk skjønner hvor slitsom småbarnsperioden er...

Jeg håper du er en slik bestemor som har barnebarna jevnt, slik at barna kan få et glimt av hvordan livet med hjemmeværende mor med masse overskudd kunne vært. Jeg husker godt hvordan det var fra min barndom, og har ofte dårlig samvittighet for at jeg ikke har overskudd til å gi barna dette.

Ja, jeg er sliten for tiden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det håper jeg, med tanke på hvor grei 6-åring jeg hadde;-)

Da må i så fall jeg glede meg til puberteten er over her i huset. Det blir veldig lenge til siden vi er midt i førpubertet rundt 6 år nå. Så da får vi ta en periode i slengen, krysse fingre og hjelpe så godt vi kan ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres litt ut som gutten her synes jeg.

Tror han blir så skuffet når han har sett for seg hvordan det skal være og det ikke blir sånn.

Har blitt mye bedre i det siste, men det tok 9 mnd med beinhard jobbing og klare beskjeder før det snudde.

Kan innimellom få litt tendenser til sånne anfall ennå, men de er ikke i nærheten av å være så kraftfulle som de var og det er også lenge mellom hver gang nå.

Han blir 7 til sommeren

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

Det håper jeg, med tanke på hvor grei 6-åring jeg hadde;-)

Skyter inn, vet du hva clearingnr er, det gjelder kontonr og svensk...;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje best å overse denne overdramatiseringen mest mulig? Bare gjenta rolig at her er det du som bestemmer. Ihvertfall ikke gi deg når du først har sagt a..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat slik er vår 6 år gamle jente også! Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg har bedt henne om å ikke lage noe styr. Det kan være den minste ting som gjør at hun blir sint eller lei seg. Hun har vært trassig og svært bestemt fra hun var født. Heldigvis har hun blitt litt bedre, vi er i hvertfall kvitt de mest ulogiske, uforståelige anfallene :-).

Hun er så søt og grei som regel, men plutselig er alt galt, spesielt hvis hun er litt trøtt og sliten blir det fort drama.

Hun har en storebror som er drøyt to år eldre, så hun kan ikke unnskylde seg med at hun er sjalu heller :-). Vi ser at det er flere av jentene i klassen hennes som er slik, så vi får bare håpe at det går over etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste som funker er å overse henne når hun hyler og skriker for slike ting. I noen sammenhenger (når du blir gal av å høre på skrikinga), så setter du henne f.eks. bestemt i trappa og sier at hun kan sitte der til hun er ferdig å skrike - pga at du blir så sliten i ørene av å høre på. Forhold deg helt rolig og likegyldig til unødvendig skriking.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste som funker er å overse henne når hun hyler og skriker for slike ting. I noen sammenhenger (når du blir gal av å høre på skrikinga), så setter du henne f.eks. bestemt i trappa og sier at hun kan sitte der til hun er ferdig å skrike - pga at du blir så sliten i ørene av å høre på. Forhold deg helt rolig og likegyldig til unødvendig skriking.

Det er vel det jeg som oftest ikke klarer.. blir helt sprø av det. Men skal prøve hardere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MayLynn

Jeg har ei akkurat lik - sikkert verre. Hun er også 6 år. Hun skjeller oss for eksempel ut hvis det er noe hun ikke får til - å lære å gå på ski, sykle feks går hardt ut over oss foreldre og krever minst en voksen på "fulltid". De andre barna som er mindre går opp bakken og renner ned selv men med vår 6 åring så må en av oss være rett ved siden av henne hele tiden. Vi har jo lyst til at hun skal lære å gå på ski - for å senere kunne gå tur hele familien. Og hun er flink nok - men det er dette humøret hennes som er helt forferdelig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel det jeg som oftest ikke klarer.. blir helt sprø av det. Men skal prøve hardere :)

Skjønner godt du blir sprø ;)

Når du kjenner du mister beherskelsen, så gå ut av rommet og tell til 10. Jeg jobber hardt med å klare dette jeg også ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ollymor

Jeg synes det er synd at ikke bestemødre faktisk skjønner hvor slitsom småbarnsperioden er...

Jeg håper du er en slik bestemor som har barnebarna jevnt, slik at barna kan få et glimt av hvordan livet med hjemmeværende mor med masse overskudd kunne vært. Jeg husker godt hvordan det var fra min barndom, og har ofte dårlig samvittighet for at jeg ikke har overskudd til å gi barna dette.

Ja, jeg er sliten for tiden...

Åh? tror du ikke jeg vet det?Jeg har faktisk gjennomgått det samme som dere! Ok..Jeg var jo BARE hjemmeværende, det blir ikke verdsatt denne gangen, av de som jobbet. Jeg var sammen med ungene fra morran til kveld, trassige..hylende og snille unger om hverandre.Barnehage fantes ikke der jeg bodde og det var ikke så vanlig ,at Far hjalp til heller..så mye falt på oss heldige hjemmeværende.Så flyttet vi og jeg fikk jobb..da var eldste mann 15 år og minste 3 år! Jeg hadde faktisk mer overskudd til mine, etter endt Arbeidsdag.Ungene fikk masse venner og døren vår var åpen for alle.

Det ble Fotballklubb for Gutta ,med kjøring (naboens unger også) 2 ganger i uken og jenta med turn og balett..så tro meg , vi hang i stroppen vi også!

MEN, vi hadde ett enkelt Hjem..vi måtte ikke ha alt.Ikke måtte vi reise 2 ganger i året til Utlandet og ikke i Fjellet f hver påske for å gå på Slalom.Og ikke måtte vi har alt..alle andre hadde.Klærskapene til mine Barn og Barnebarn er stappfulle av alt, som de ikke for brukt engang og lekene til ungene så mye,at de knapt vet, hva de egentlig skal leke med.Og Far skal på trening 2 ganger i uken og mor skal følge sine Hobbyer.Nei! jeg liker ikke den utviklingen.( det gjelder mine først og fremst)

De er sååå sliten ,når de kommer hjem og ungene så umulig oftest. Jeg skjønner ingenting! De er verdens snilleste unger, sammen med oss ..og da har vi de flere dager i slengen.

Mon tro, enkelte mødre og fedre ikke har tålmodighet nok? Alt

skal gå etter foreldrenes pipe..samme hva! ungene må få lov å bestemme litt de også! Nei, Nei nå må jeg gi meg,var ikke meningen å tømme meg sånn ..beklager, men sånn er jeg..antakeligvis en gammeldags bestemor! men jeg elsker mine

Barnebarn..de er bare så gode unger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...