Gå til innhold

Ha med ski på barnehagen?

Gjest prust

Anbefalte innlegg

Den barnehagen de to eldste gikk på var veldig åpne for at barna kunne ha med ski når det var snø. Da laget de løype på fotballbanen like ved og arrangerte skidag og ungene kunne ha frilek med ski.

Der jenta mi går nå, er det ikke lov å ha med ski. Jeg spurte en gang tidlig i vinter, men fikk nei, men ingen argumentasjon. Jeg synes det er helt tåpelig! Når vi for en gang skyld har snø liggende her i et par uker, burde jo ungene kunne bruke noe tid på ski også, hvis de vil!

Jeg tok det opp igjen i går, og spurte hvorfor de ikke fikk lov. årsakene var disse:

* Avdelingen er turgruppe, dvs at de er på tur 3 ganger i uka, og de dagene de er på tur, er det absolutt ikke aktuelt, fordi de har så mye oppakning at det blir for vanskelig å hjelpe ungene med ski

*Ungene er på vedlig forskjellig nivå når det gjelder ski, og det vil være urettferdig for de som ikke er så gode om noen får ha med ski

*De to dagene de er i barnehagen kunne de aller nådigst få lov å ha med ski, men ikek staver. Det med staver var pga faren for at de skulle stikke dem i ansiktet på andre.

Var ikke dette tynt????!!!!!

Hvordan er reglene andre steder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 41
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Lillemus

5

• Noraførr

4

• alwaysme

3

• morsan

2

Mest aktive i denne tråden

Uff så trasig. Jeg er glad vi har en fleksibel barnehage her.

Ungene får ha med akebrett og ski nå når det er snø. (hvilket i rettferdighetens navn ikke er så ofte)

De kan også ta med sykler, sparkesykler osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I barnehagene jeg har hatt unger har de stort sett oppfordret ungene til å ha med ski hvis de vil. De ville helst ikke ha staver, men på tur var det greit.

I den ene bhg vi hadde unger ville de helst ikke at de minste hadde med ski for de hadde ikke kapasitet til å hjelpe dem av og på med skiene (!) Dette var småbarnsavdelingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tzatziki1365380058

Det siste om at det ikke er lov å ha med staver, synes jeg er HELT i orden. En selvfølge, vil jeg si! Synes absolutt ikke at barna skal veive rundt med spisse staver på et relativt lite uteområde som en barnehage (i alle fall de fleste) har, og hvor ungene oppholder seg tett. Det at de ikke vil at noen skal ha ski på tur, mens andre ikke har det, har jeg også stor forståelse for. Ski-barna har stort sett større behov for hjelp enn de andre, og vil sinke alle sammen.

Derimot synes jeg det må være fritt frem for ski uten staver på enhver vanlig barnehagedag, og dessuten at de arrangerer skidager for barna. Sånn er det heldigvis i vår barnehage, og det funker fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er selvsagt fint om ungene kan gå på ski, men like selvsagt er det at barnehagen ikke skal ha noen plikt til å sørge for at ungene får gått på ski.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da mine gikk i bhg oppmuntret de oss til å ta med ski i barnehagen! De hadde vel med staver også, men mange unger går like bra uten dem. :o) De forlangte at skiene var godt merket med navn og de snekret skistativ på veggen i grovgarderoben. :o)

Synes det er nesten hårreisende at bhg ikke gidder at ungene har med seg ski - for jeg tror nok det er ekstraarbeidet det bunner i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjære vene - på min sønns avdeling tror jeg faktisk at alle barna har med ski og staver. De settes i en stor plastbalje, og skal selvsagt være merket. Jeg har bare sett staver med plasttupp, og disse er vel strengt talt ikke spesielt farlige. Barna går mye på ski, og blir oppfordret til det av personalet på avdelingen. De får også ha på ski når de går på tur hvis de vil det. Vi bor i en bydel nær marka, og her er det bare sånn at man går på ski.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det syns jeg var syltynn begrunnelse.

I barnehagen vår oppfordrer de barna til å ta med både ski og sykler. Dette er en barnehage som er mye ute - og ungene syns det er gøy å ha skilek, sykkelløype o.l.

Det er ikke få barn som har kastet støttehjulene i barnehagen vår - under flittig oppmuntlig fra personalet.

I vår barnehage er det også lov å klatre høyt i trær - noe jeg har skjønt er helt utelukket i andre barnehager. Med den begrunnelsen at de jo kan falle ned........

Uff, mye rart i de ulike barnehagene. Mange ganger føler jeg at reglene settes, for at personalet skal få mindre jobb/oppfølging selv....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har ungene med ski hver eneste dag og de får gå på ski så mye de vil. Det er akebakke i barnehagen og så mye snø at de kan bruke ski overalt. Skulle bare mangle! Hever særlig øyenbrynene over argumentasjonen om at "det er er urettferdig overfor de som ikke er så flinke...."! skal de som synes det er gøy å gå på ski få svi for det da? tror alt dette skyldes late ansatte og som muligens ikke er vant til å være mye ute på tur selv kanskje??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste jeg kan være enig i, er det med staver. Ellers synes jeg det er bare tull at barna ikke kan få ta med ski. Jeg tenker også at barnehagen må få lov til å si nei til å ha med ski når de skal på tur, men i den vanlige utetida blir det noe helt annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest det er som regel en fornuftig mening i alt for hver barnehage

Nei, det syns jeg var syltynn begrunnelse.

I barnehagen vår oppfordrer de barna til å ta med både ski og sykler. Dette er en barnehage som er mye ute - og ungene syns det er gøy å ha skilek, sykkelløype o.l.

Det er ikke få barn som har kastet støttehjulene i barnehagen vår - under flittig oppmuntlig fra personalet.

I vår barnehage er det også lov å klatre høyt i trær - noe jeg har skjønt er helt utelukket i andre barnehager. Med den begrunnelsen at de jo kan falle ned........

Uff, mye rart i de ulike barnehagene. Mange ganger føler jeg at reglene settes, for at personalet skal få mindre jobb/oppfølging selv....

Det er lov med ski i barnehagen vår. Men jeg må si at det med klatring i trær får gjøres på fritiden med foreldrene.

Det er ikke få tilfeller vi opplever i løpet av et år hvor barn faller ned og slår seg så hardt i hodet at foreldrene må tilkalles.

Så det er ikke latskap at noen barnehager har strenge regler på forskjellige ting. Det er helt avhengig av hva som har skjedd tidligere som barnehagen tar konsekvensen av på godt og vondt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette hørtes stivbent ut! Vår barnehage er ikke særlig fleksibel og er alt for lite ute, men ungene får da lov å bruke ski iallefall. Tilogmed staver - pinner som unger leker med er farligere tenker jeg.

Eldstemor gikk veldig mye på ski en vinter i barnehagen og ble selvstendig og flink - for hun måtte jo reise seg opp selv når hun datt :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Elextra

Hos oss må barna gjerne ha med ski, og jeg synes noe annet er sært. Hos oss brukes skiene for det meste innenfor gjerdet. Enkelte ganger er alle de største på skitur sammen, det er veldig populært (blant de som har ski, i hvertfall... vet om én som ikke har).

Jeg har følgende kommentarer til din barnehages begrunnelser:

''Avdelingen er turgruppe, dvs at de er på tur 3 ganger i uka, og de dagene de er på tur, er det absolutt ikke aktuelt, fordi de har så mye oppakning at det blir for vanskelig å hjelpe ungene med ski''

Jeg kan godt forstå at det er tungvint om enkelte av barna går på ski om de fleste er på (lang) tur på bena/med akebrett. En går gjerne i ganske ulikt tempo på bena og på ski.

''Ungene er på vedlig forskjellig nivå når det gjelder ski, og det vil være urettferdig for de som ikke er så gode om noen får ha med ski''

Skjønner overhodet ikke at det skal være urettferdig at ikke alle er like gode på ski. Jeg skjønner imidlertid at det kan føles urettferdig for de som ikke er så gode på ski om de ikke får lov å gå på ski, mens andre får.

''De to dagene de er i barnehagen kunne de aller nådigst få lov å ha med ski, men ikek staver. Det med staver var pga faren for at de skulle stikke dem i ansiktet på andre.''

Her er jeg helt enig med barnehagen. Barnehagebarn trenger ikke staver når de går på ski og stavene kan dessuten utgjøre en fare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Hos oss må barna gjerne ha med ski, og jeg synes noe annet er sært. Hos oss brukes skiene for det meste innenfor gjerdet. Enkelte ganger er alle de største på skitur sammen, det er veldig populært (blant de som har ski, i hvertfall... vet om én som ikke har).

''Avdelingen er turgruppe, dvs at de er på tur 3 ganger i uka, og de dagene de er på tur, er det absolutt ikke aktuelt, fordi de har så mye oppakning at det blir for vanskelig å hjelpe ungene med ski''

Jeg kan godt forstå at det er tungvint om enkelte av barna går på ski om de fleste er på (lang) tur på bena/med akebrett. En går gjerne i ganske ulikt tempo på bena og på ski.

''Ungene er på vedlig forskjellig nivå når det gjelder ski, og det vil være urettferdig for de som ikke er så gode om noen får ha med ski''

Skjønner overhodet ikke at det skal være urettferdig at ikke alle er like gode på ski. Jeg skjønner imidlertid at det kan føles urettferdig for de som ikke er så gode på ski om de ikke får lov å gå på ski, mens andre får.

''De to dagene de er i barnehagen kunne de aller nådigst få lov å ha med ski, men ikek staver. Det med staver var pga faren for at de skulle stikke dem i ansiktet på andre.''

Her er jeg helt enig med barnehagen. Barnehagebarn trenger ikke staver når de går på ski og stavene kan dessuten utgjøre en fare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tatjana

Jeg kan forstå den at de ikke skal ha med ski når de skal på tur. Men de andre begrunnelsene syns jeg er helt bak mål. I "vår" barnehage er det en selvfølge at ungene har med ski. Selvfølgelig er de på forskjellig nivå når det gjelder ferdighet, men det er jo det de lærer av! Min yngste ville absolutt ikke gå på ski i fjor, men så oppdaget h*n at alle de andre jevnaldrende hadde med ski på barnehagen. Da ville mitt barn også ha med, og h*n gjorde kjempeframskritt i løpet av senvinteren.

Her får de ogaå ha med staver, og de lærer at stavene skal brukes når de går på ski, og ikke til å veive rundt med, men så har de veldig stort uteområde også og god plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er lov med ski i barnehagen vår. Men jeg må si at det med klatring i trær får gjøres på fritiden med foreldrene.

Det er ikke få tilfeller vi opplever i løpet av et år hvor barn faller ned og slår seg så hardt i hodet at foreldrene må tilkalles.

Så det er ikke latskap at noen barnehager har strenge regler på forskjellige ting. Det er helt avhengig av hva som har skjedd tidligere som barnehagen tar konsekvensen av på godt og vondt.

Alt er jo skadelig i verste fall. Poden min fikk hjørnet av en melkekasse i hodet så blodet randt og det ble et realt kutt. Det kunne ikke falle meg inn å be dem fjerne alle kassene av den grunn. Ungene lekte mye med disse kassene og brukte dem til hus, bil, båt og alt mulig.

Klatring i trær er supert! Vi pakker inn ungene våre i bomull nå til dags, ikke rart det er mye skader og mange pyser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Jeg kan forstå den at de ikke skal ha med ski når de skal på tur. Men de andre begrunnelsene syns jeg er helt bak mål. I "vår" barnehage er det en selvfølge at ungene har med ski. Selvfølgelig er de på forskjellig nivå når det gjelder ferdighet, men det er jo det de lærer av! Min yngste ville absolutt ikke gå på ski i fjor, men så oppdaget h*n at alle de andre jevnaldrende hadde med ski på barnehagen. Da ville mitt barn også ha med, og h*n gjorde kjempeframskritt i løpet av senvinteren.

Her får de ogaå ha med staver, og de lærer at stavene skal brukes når de går på ski, og ikke til å veive rundt med, men så har de veldig stort uteområde også og god plass.

''Her får de ogaå ha med staver, og de lærer at stavene skal brukes når de går på ski, og ikke til å veive rundt med, men så har de veldig stort uteområde også og god plass.''

Barn lærer faktisk mye lettere og riktigere å gå på ski når de går uten staver de første årene. Når det i tillegg er en viss fare fot at enkelte barn kan synes stavene er kjekke som våpen synes jeg det er greit at stavene blir hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...