Gå til innhold

Ha med ski på barnehagen?

Gjest prust

Anbefalte innlegg

Hos oss må barna gjerne ha med ski, og jeg synes noe annet er sært. Hos oss brukes skiene for det meste innenfor gjerdet. Enkelte ganger er alle de største på skitur sammen, det er veldig populært (blant de som har ski, i hvertfall... vet om én som ikke har).

Jeg har følgende kommentarer til din barnehages begrunnelser:

''Avdelingen er turgruppe, dvs at de er på tur 3 ganger i uka, og de dagene de er på tur, er det absolutt ikke aktuelt, fordi de har så mye oppakning at det blir for vanskelig å hjelpe ungene med ski''

Jeg kan godt forstå at det er tungvint om enkelte av barna går på ski om de fleste er på (lang) tur på bena/med akebrett. En går gjerne i ganske ulikt tempo på bena og på ski.

''Ungene er på vedlig forskjellig nivå når det gjelder ski, og det vil være urettferdig for de som ikke er så gode om noen får ha med ski''

Skjønner overhodet ikke at det skal være urettferdig at ikke alle er like gode på ski. Jeg skjønner imidlertid at det kan føles urettferdig for de som ikke er så gode på ski om de ikke får lov å gå på ski, mens andre får.

''De to dagene de er i barnehagen kunne de aller nådigst få lov å ha med ski, men ikek staver. Det med staver var pga faren for at de skulle stikke dem i ansiktet på andre.''

Her er jeg helt enig med barnehagen. Barnehagebarn trenger ikke staver når de går på ski og stavene kan dessuten utgjøre en fare.

Enig med deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 41
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Lillemus

5

• Noraførr

4

• alwaysme

3

• morsan

2

Mest aktive i denne tråden

Gjest Tatjana

''Her får de ogaå ha med staver, og de lærer at stavene skal brukes når de går på ski, og ikke til å veive rundt med, men så har de veldig stort uteområde også og god plass.''

Barn lærer faktisk mye lettere og riktigere å gå på ski når de går uten staver de første årene. Når det i tillegg er en viss fare fot at enkelte barn kan synes stavene er kjekke som våpen synes jeg det er greit at stavene blir hjemme.

''Barn lærer faktisk mye lettere og riktigere å gå på ski når de går uten staver de første årene.''

Det var det alle sa da jeg var barn, ja. Jeg kan fremdeles huske hvor trasig det var å gå på ski uten staver, spesielt i motbakke og hvis skiene var litt bakglatte. Hvorfor lærer de å gå bedre uten staver? Hva blir bedre, og hvem sier det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Barn lærer faktisk mye lettere og riktigere å gå på ski når de går uten staver de første årene.''

Det var det alle sa da jeg var barn, ja. Jeg kan fremdeles huske hvor trasig det var å gå på ski uten staver, spesielt i motbakke og hvis skiene var litt bakglatte. Hvorfor lærer de å gå bedre uten staver? Hva blir bedre, og hvem sier det?

Hvem sier det? Ihvertfall skiinstruktørene fra Skiforeningen som avholdt skiskole da sønnen min gikk i barnehagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

''Hvorfor lærer de å gå bedre uten staver? Hva blir bedre, og hvem sier det?''

Hvorfor? De lærer bedre teknikk, blant annet bedre balanse og tyngdeoverføring når de ikke lener seg på armene. For de minste blir det også mye å holde styr på når de skal passe på både å gå riktig med armer og ben samtidig.

Hvem? På Skiforeningens kurs for barn bruker de ikke staver, av lignende (og antakelig bedre) begrunnelse enn den jeg gir her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tatjana

''Hvorfor lærer de å gå bedre uten staver? Hva blir bedre, og hvem sier det?''

Hvorfor? De lærer bedre teknikk, blant annet bedre balanse og tyngdeoverføring når de ikke lener seg på armene. For de minste blir det også mye å holde styr på når de skal passe på både å gå riktig med armer og ben samtidig.

Hvem? På Skiforeningens kurs for barn bruker de ikke staver, av lignende (og antakelig bedre) begrunnelse enn den jeg gir her.

Og når kan de begynne å gå med staver da? Må de ha gått så og så mange år på ski først, eller ha nådd en viss alder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt er jo skadelig i verste fall. Poden min fikk hjørnet av en melkekasse i hodet så blodet randt og det ble et realt kutt. Det kunne ikke falle meg inn å be dem fjerne alle kassene av den grunn. Ungene lekte mye med disse kassene og brukte dem til hus, bil, båt og alt mulig.

Klatring i trær er supert! Vi pakker inn ungene våre i bomull nå til dags, ikke rart det er mye skader og mange pyser.

Kunne ikke ha vært mer enig med deg, Lillemus :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Snuppa mi eide ikke balanse på ski før kjæresten min tok fra henne skistavene. Da gikk hun stødig som bare det. :o) Etter et par småturer uten staver fikk hun dem tilbake og da gikk det mye bedre.

Likeså en liten nevø, han foretrekker å gå uten staver faktisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Og når kan de begynne å gå med staver da? Må de ha gått så og så mange år på ski først, eller ha nådd en viss alder?

''Må de ha gått så og så mange år på ski først, eller ha nådd en viss alder?''

Vil si det har mer med kvalifikasjoner/hvor mye de har gått enn med alder. Men jeg er ingen spesialist her.

Eldstebarnet mitt er 7 1/2, har gått på ski siden han var ca. 3 og brukte ikke staver på Skiforeningens kurs nå i vinter. Begge barna mine (yngste er 5 1/2) bruker imidlertid staver når vi er på tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest det er som regel en fornuftig mening..

Alt er jo skadelig i verste fall. Poden min fikk hjørnet av en melkekasse i hodet så blodet randt og det ble et realt kutt. Det kunne ikke falle meg inn å be dem fjerne alle kassene av den grunn. Ungene lekte mye med disse kassene og brukte dem til hus, bil, båt og alt mulig.

Klatring i trær er supert! Vi pakker inn ungene våre i bomull nå til dags, ikke rart det er mye skader og mange pyser.

Som arbeidende foreldre så er det ikke så veldig morsomt å måtte gå fra jobben fordi deres barn har falt ned fra trær og trenger kanskje være hjemme en ekstra dag pga. hjernerystelse.

De fleste foreldre synes det er nok med vanlige sykedager....det blir som oftest mange nok av dem.

Derfor ønsker vi å redusere mulighetene til at barna skal slå seg knallhardt. Skrubbsår blir det nok av likevel.

Og jeg tror nok at om du hadde hatt et alvorlig tilfelle av fall, så hadde du kanskje vært enig med meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest det er som regel en fornuftig mening...,

Kunne ikke ha vært mer enig med deg, Lillemus :o)

Har du opplevd en skikkelig hardt fall i hodet på ditt barn? Som resulterer i oppkast og ¨våkenatt på sykehuset i tilfelle det er veldig alvorlig?

Hvis du hadde hatt en slik opplevelse så hadde du kanskje forstått hvorfor noen barnehager ikke ønsker å la barna klatre i trærne. Vi har nok av uhell i en barnehagehverdag så noe bør man få lov til å nekte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange svar! Jeg ser at de fleste barnehagene praktiserer at barna kan ha med ski hvis de vil, og gjerne oppmuntrer dem til det.

Jeg kommer til å prate med avdelingsleder igjen angående dette (hun har vært en del syk i det siste, så min kommunikasjon har gått gjennom assistentene) - og kommer til å prøve å overbevse dem om at ski de to dagene de er på barnehagen er en selvfølge for de som vil (gjerne uten staver, dersom det er et poeng) - at jeg synes barnehagen burde arrangerer skidag med løype og medaljer for ungene - og at de gjerne burde kunne bruke en av turdagene på ski innimellom (barenhagen er like ved en golfbane som brukes hyppig av folk i området her om vinteren på ski og kjelke og akebrett.

Takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du opplevd en skikkelig hardt fall i hodet på ditt barn? Som resulterer i oppkast og ¨våkenatt på sykehuset i tilfelle det er veldig alvorlig?

Hvis du hadde hatt en slik opplevelse så hadde du kanskje forstått hvorfor noen barnehager ikke ønsker å la barna klatre i trærne. Vi har nok av uhell i en barnehagehverdag så noe bør man få lov til å nekte.

''Har du opplevd en skikkelig hardt fall i hodet på ditt barn? Som resulterer i oppkast og ¨våkenatt på sykehuset i tilfelle det er veldig alvorlig?''

Ja, jeg har opplevd litt av hvert av uhell i bhg. Bl.a fall fra tre, som gjorde at vi måtte få henne "lappet sammen" på legevakta. Det kunne ikke ha falt meg inn å bebreide personellet i bhg. for dette. "Sånnt skjer!", tenker jeg.

Vi har også opplevd kutt i forbindelse med aking. Lett hjernerystelse i forbindelse med fall på isen. Kutt i fingeren i forbindelse med bruk av kniv på tur. Også dette vil jeg tilskrive kontoen "Hendige uhell" - som like gjerne kunne ha skjedd når barna være hjemme med oss foreldre.

Mitt poeng er at det ikke er verre å falle ned fra trær sammen med foreldrene sine enn i bhg. Barn skal få være barn - og utforske verden rundt dem. Og så får vi med på kjøpet at det blir noen knall og fall :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest det er som regel..

''Har du opplevd en skikkelig hardt fall i hodet på ditt barn? Som resulterer i oppkast og ¨våkenatt på sykehuset i tilfelle det er veldig alvorlig?''

Ja, jeg har opplevd litt av hvert av uhell i bhg. Bl.a fall fra tre, som gjorde at vi måtte få henne "lappet sammen" på legevakta. Det kunne ikke ha falt meg inn å bebreide personellet i bhg. for dette. "Sånnt skjer!", tenker jeg.

Vi har også opplevd kutt i forbindelse med aking. Lett hjernerystelse i forbindelse med fall på isen. Kutt i fingeren i forbindelse med bruk av kniv på tur. Også dette vil jeg tilskrive kontoen "Hendige uhell" - som like gjerne kunne ha skjedd når barna være hjemme med oss foreldre.

Mitt poeng er at det ikke er verre å falle ned fra trær sammen med foreldrene sine enn i bhg. Barn skal få være barn - og utforske verden rundt dem. Og så får vi med på kjøpet at det blir noen knall og fall :o)

Ok, du synes at knall og fall ikke gjør noe. Men vi har mange! foreldre som synes det motsatte. Da har vi valgt å ta ut noe som ofte ender galt og godta noe annet. Og det er slik de fleste barnehager jobber og jeg synes ikke at en barnehage skal bli hengt ut av den grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest det er som regel..

Takk for mange svar! Jeg ser at de fleste barnehagene praktiserer at barna kan ha med ski hvis de vil, og gjerne oppmuntrer dem til det.

Jeg kommer til å prate med avdelingsleder igjen angående dette (hun har vært en del syk i det siste, så min kommunikasjon har gått gjennom assistentene) - og kommer til å prøve å overbevse dem om at ski de to dagene de er på barnehagen er en selvfølge for de som vil (gjerne uten staver, dersom det er et poeng) - at jeg synes barnehagen burde arrangerer skidag med løype og medaljer for ungene - og at de gjerne burde kunne bruke en av turdagene på ski innimellom (barenhagen er like ved en golfbane som brukes hyppig av folk i området her om vinteren på ski og kjelke og akebrett.

Takk for svar!

Et lite notat til..jeg synes du skal forhøre deg med hva de andre foreldrene ønsker for sine barn. Det er mange forskjellige foreldremeninger i en barnehage. Og hvis flesteparten er enige med deg , så kan dere gå samlet til personalet og fortelle dette. Men om du og noen andre er i fåtall, så bør dere ikke gjøre noe med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, du synes at knall og fall ikke gjør noe. Men vi har mange! foreldre som synes det motsatte. Da har vi valgt å ta ut noe som ofte ender galt og godta noe annet. Og det er slik de fleste barnehager jobber og jeg synes ikke at en barnehage skal bli hengt ut av den grunn.

Jeg tror jeg skjønner tankegangen din, men mener den er rimelig tynn likevel. Klart det kan gå galt, om det er i bhg/skolen eller hjemme.

Jeg har fulgt ungene gjennom alt fra åpen hjerte/lungeoperasjon til å sy etpar sting i hodet etter et fall fra et lekestativ på skolen.

Unger leker, de utvikler seg ved å få utfolde seg. Ungene skal ikke stå rett opp/ned pga at alt er farlig.

De verste uhellene vi har hatt, er et fall fra en trapp i en barnebursdag, sprette over en sofakant og slå hull over øyet, snuble i trappa slik at overtenna kom ut under nedleppa. Alle disse tingene skjedde på privaten. Likevel har vi både sofa og trapp enda.

Så ting skjer uansett hva og hvor, og er ikke ungene vant med å røre seg, eller slå seg, så går det som regel verst og er mer ramaskrik. Ungene trenger å trene motorikken sin!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som arbeidende foreldre så er det ikke så veldig morsomt å måtte gå fra jobben fordi deres barn har falt ned fra trær og trenger kanskje være hjemme en ekstra dag pga. hjernerystelse.

De fleste foreldre synes det er nok med vanlige sykedager....det blir som oftest mange nok av dem.

Derfor ønsker vi å redusere mulighetene til at barna skal slå seg knallhardt. Skrubbsår blir det nok av likevel.

Og jeg tror nok at om du hadde hatt et alvorlig tilfelle av fall, så hadde du kanskje vært enig med meg?

Nei, jeg er ikke enig med deg. Unger lærer ikke kroppsbeherskelse av å sitte stille og se på trærne, ikke gå på ski og ikke sykle.

La dem utfolde seg fra de er bittesmå og bli kjent med hvordan kroppen fungerer! Skulle en av mine brekke en arm eller en fot fordi de klatret for høyt opp, javel, det er ikke verdens undergang for meg. Og da lærte vel barnet samtidig at, ojsann - så høyt var det ikke lurt å klatre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg skjønner tankegangen din, men mener den er rimelig tynn likevel. Klart det kan gå galt, om det er i bhg/skolen eller hjemme.

Jeg har fulgt ungene gjennom alt fra åpen hjerte/lungeoperasjon til å sy etpar sting i hodet etter et fall fra et lekestativ på skolen.

Unger leker, de utvikler seg ved å få utfolde seg. Ungene skal ikke stå rett opp/ned pga at alt er farlig.

De verste uhellene vi har hatt, er et fall fra en trapp i en barnebursdag, sprette over en sofakant og slå hull over øyet, snuble i trappa slik at overtenna kom ut under nedleppa. Alle disse tingene skjedde på privaten. Likevel har vi både sofa og trapp enda.

Så ting skjer uansett hva og hvor, og er ikke ungene vant med å røre seg, eller slå seg, så går det som regel verst og er mer ramaskrik. Ungene trenger å trene motorikken sin!

''Så ting skjer uansett hva og hvor, og er ikke ungene vant med å røre seg, eller slå seg, så går det som regel verst og er mer ramaskrik. Ungene trenger å trene motorikken sin!''

Nemlig!!! De verste "ulykkene" vi har hatt er vel også da poden gikk på huet ned fra tripptrappen og kløyvde leppa og slike ting. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du gjør deg selv en bjørnetjeneste ved å sette jobben så høyt at du ikke kan la ungen din leke som en unge skal.

At en får fravær fra jobben grunnet sykdom/og evt skader i ny og ne, er en del av det å ha småbarn, desverre.

Jeg skjønner jo at du er glad i ungen, og syns det er grusomt med syke/skadde barn, men kanskje du ikke skal la all angsten din gå ut over ungen. Noen ganger kan vi foreldre være ganske ulogiske i tankegangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Så ting skjer uansett hva og hvor, og er ikke ungene vant med å røre seg, eller slå seg, så går det som regel verst og er mer ramaskrik. Ungene trenger å trene motorikken sin!''

Nemlig!!! De verste "ulykkene" vi har hatt er vel også da poden gikk på huet ned fra tripptrappen og kløyvde leppa og slike ting. :o)

Ja, og dette skjer jo uansett. Du, som meg, er vel bevisst på at man ikke skal overbeskytte ungene. Vi sloss jo ikke for at de skulle overleve som små, slik at de kunne behandles som glass etterpå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Ok, du synes at knall og fall ikke gjør noe. Men vi har mange! foreldre som synes det motsatte.''

For å si det igjen; Hendige uhell skjer (og skal skje) både hjemme og i barnehagen. Det hører med til barnas oppvekst.

Jeg tenker på barna av de foreldre som ikke har samme holdning som meg - De får verken klatre i trær hjemme eller i barnehagen, om barnehagen har de reglene som du forsvarer. Og det syns jeg er veldig synd!!

Barna anno 2000-tallet er mye mer beskyttet enn det barna anno 70- og 80-tallet var. Årsaken er ikke at barna har forandret seg så mye, men at de voksne har blitt mer overbeskyttende ...... er min overbevisning.

La barn være barn! Klatring, hopping og andre erfaringer er viktige å ta med seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...