Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har aldri vært før. Fikk plutselig avbestillingstime og skal i morgen og er litt redd, har litt legeskrekk..

Skal på første diabeteskontroll + sjekkes for grønn stær/trykkforandringer. Men aner ikke hvordan det gjøres. Noen som kan forklare hva som skjer?

Skrevet

De piller ut øynene, renser dem og mater stæren med fuglefrø før de putter øyet pent på plass igjen...

Da jeg var der var det utelukkende en hyggelig opplevelse. Målte ikke trykk, da. Men det minnet mye om å være hos en avansert optiker.

Skrevet

Det er ganske så udramatisk og helt smertefritt. Noe går ut på å sjekke synet med synstest og noe går ut på at legen ser inn i øynene dine ved hjelp av et apparat som du titter inn i (aner ikke hva det heter) og han sjekker også øyet med et "forstørrelsesglass" som sette opp på øyet. Dette er ikke ubehagelig siden øyet først er behandlet med noen bedøvende dråper.

Når jeg er til undersøkelse, blir det også tatt foto av bunnen av øynene, men det er mulig at dette har med "spesielle forhold" i øynene mine å gjøre. Heller ikke dette er på noen måte ubehagelig.

Øyelege-besøk er med andre ord ikke noe å være nervøs for, ganske så grei affære i grunnen :)

Skrevet

De piller ut øynene, renser dem og mater stæren med fuglefrø før de putter øyet pent på plass igjen...

Da jeg var der var det utelukkende en hyggelig opplevelse. Målte ikke trykk, da. Men det minnet mye om å være hos en avansert optiker.

Slemming... ;-)

Satser på at fuglene holder seg unna. Man må ikke sette fast hodet i noe?

Skrevet

Det er ganske så udramatisk og helt smertefritt. Noe går ut på å sjekke synet med synstest og noe går ut på at legen ser inn i øynene dine ved hjelp av et apparat som du titter inn i (aner ikke hva det heter) og han sjekker også øyet med et "forstørrelsesglass" som sette opp på øyet. Dette er ikke ubehagelig siden øyet først er behandlet med noen bedøvende dråper.

Når jeg er til undersøkelse, blir det også tatt foto av bunnen av øynene, men det er mulig at dette har med "spesielle forhold" i øynene mine å gjøre. Heller ikke dette er på noen måte ubehagelig.

Øyelege-besøk er med andre ord ikke noe å være nervøs for, ganske så grei affære i grunnen :)

Høres lovende ut. Man må ikke sette fast hodet i noe, må man?

Skrevet

Høres lovende ut. Man må ikke sette fast hodet i noe, må man?

Nei da, det eneste du gjør er å sette haken opp på et stativ når legen bruke dette apparatet sitt for å se inn i øynene.

Dette trenger du ikke å være redd for :)

Skrevet

Slemming... ;-)

Jeg ble ikke festa fast i noe, men var jo inne i en hjelmlignende sak der jeg skulle støtte hodet baki noe, mener jeg å huske. Det er vel et poeng at hodet er helt stabilt, men kan ikke huske at det opplevdes klaustrofobisk. Og sånt er jeg litt var på.

Skrevet

Nei da, det eneste du gjør er å sette haken opp på et stativ når legen bruke dette apparatet sitt for å se inn i øynene.

Dette trenger du ikke å være redd for :)

Puh.. Takk skal du ha!

Skrevet

Jeg ble ikke festa fast i noe, men var jo inne i en hjelmlignende sak der jeg skulle støtte hodet baki noe, mener jeg å huske. Det er vel et poeng at hodet er helt stabilt, men kan ikke huske at det opplevdes klaustrofobisk. Og sånt er jeg litt var på.

Ok. Skal klare dette! Takk skal du ha!

Skrevet

Ok. Skal klare dette! Takk skal du ha!

Husk å ta med solsikkefrø til stæren, da ;)

Det går så bra så!

Skrevet

Husk å ta med solsikkefrø til stæren, da ;)

Det går så bra så!

:-p Solsikkefrø får de jaggu spandere om de skal plukke ut øynene mine.

Skrevet

''Dette er ikke ubehagelig siden øyet først er behandlet med noen bedøvende dråper.''

For meg som er ømfintlig for sterkt lys er dette faktisk veldig ubehagelig. Ikke smertefullt i det hele tatt, men altså ubehagelig. Tårene renner som bare det. Og det dråpene gjør er jo å utvide pupillene, det er ikke bedøvelse.

Skrevet

Slemming... ;-)

Det er noe på apparatet øyelegen undersøker øynene med som du legger haka på, og så skal du lene panna mot et slags bånd. Ikke noe fastspenning i det hele tatt. Går så greit, så.

Skrevet

''Dette er ikke ubehagelig siden øyet først er behandlet med noen bedøvende dråper.''

For meg som er ømfintlig for sterkt lys er dette faktisk veldig ubehagelig. Ikke smertefullt i det hele tatt, men altså ubehagelig. Tårene renner som bare det. Og det dråpene gjør er jo å utvide pupillene, det er ikke bedøvelse.

Jeg mener at jeg får to remedier i øynene mine. Den ene for å utvide pupillene, den andre trodde jeg var bedøvelse...

Det kommer jo an på hvordan en definerer "ubehagelig" da. Det er jo ikke det mest bekvemme som finnes, å få et sterkt lys rettet inn i øyet. Eller å gå med utvidete pupiller i mange timer etterpå. Men jeg tenkte vel i denne sammenhengen på "ubehagelig" som det samme som "meget smertefullt". :)

Skrevet

Jeg har akkurat vært og sjekket meg for trykkforandringer/grønn stær. Det de gjør er å måle trykket på hornhinnen ved å blåse luft på øyet et visst antall ganger. Bittelitt ubehagelig men slett ikke noe vondt.

Skrevet

Jeg mener at jeg får to remedier i øynene mine. Den ene for å utvide pupillene, den andre trodde jeg var bedøvelse...

Det kommer jo an på hvordan en definerer "ubehagelig" da. Det er jo ikke det mest bekvemme som finnes, å få et sterkt lys rettet inn i øyet. Eller å gå med utvidete pupiller i mange timer etterpå. Men jeg tenkte vel i denne sammenhengen på "ubehagelig" som det samme som "meget smertefullt". :)

''Men jeg tenkte vel i denne sammenhengen på "ubehagelig" som det samme som "meget smertefullt". :)''

Ok, da er det pr definisjon ikke ubehagelig! :-)

Skrevet

Hvordan gikk det idag hos øyelegen?

Gikk for det meste bra. Var en av testene som ikke gikk, men den var visst ikke så viktig. Skulle ha et eller annet instrument på selve øyet i ti sekunder uten å blunke. Gikk ikke 1/2 sekund engang..

Men resten gikk bra, måtte ikke sitte fast så ingen panikk. Og ingen fugler! ;)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...