Gå til innhold

Sorte, dansende prikker på øynene ved sterkt lys

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette har jeg hatt i noen år. Jeg ser ikke dårlig og synet har heller ikke blitt verre de siste årene.

Det er spesielt det høyre øyet som er plaget og prikkene kommer som regel når jeg blir eksponert for sterkt lys. Etter en liten stund går det over.

Hva er dette? Bør det sjekkes?

Fortsetter under...

Skrevet

Tror dette er helt naturlig. Jeg har i allefall alltid hatt det slik:-)

Gjest @krøll
Skrevet

har det på samme måten. Min optiker har oppdaget at jeg har krystaller bak øyet, altså begynnende grå stær. Dette forårsaker også slike prikker eller bobler som svever rundt i synsfeltet.

Min optiker har frarådet meg å ta laserbehandling for nærsyntheten da jeg føreller siden må inn til grå stær operasjon.

Skrevet

Det er nok dette det er snakk om, togli:

http://www.lommelegen.no/php/art.php?id=332642

Og altså ingenting å bry seg om :-)

Morsomt uttrykk - mouches volantes :-)

Jeg har også dette, og har alltid hatt det - men mine er gjennomsiktige og ikke sorte.

Jeg var forresten hos optiker på mandag, og nevnte dette med migreneaura for ham. Han fant noe litteratur om det, og der stod det at det ofte kom i følgende situasjoner:

*mye kaffe/te

*alkohol

*lite søvn

*for lenge mellom måltidene

*stress

*kombinasjon av ost og alkohol

Dette var egentlig en ganske god beskrivelse av mitt liv for tiden....

Og han sa at det ikke var farlig, men at det kan være lurt å endre på noe av disse faktorene før en eventuelt skulle tenke på noe medikament (som kunen gis, men som var siste utvei hvis det var veldig plagsomt).

Skrevet

Morsomt uttrykk - mouches volantes :-)

Jeg har også dette, og har alltid hatt det - men mine er gjennomsiktige og ikke sorte.

Jeg var forresten hos optiker på mandag, og nevnte dette med migreneaura for ham. Han fant noe litteratur om det, og der stod det at det ofte kom i følgende situasjoner:

*mye kaffe/te

*alkohol

*lite søvn

*for lenge mellom måltidene

*stress

*kombinasjon av ost og alkohol

Dette var egentlig en ganske god beskrivelse av mitt liv for tiden....

Og han sa at det ikke var farlig, men at det kan være lurt å endre på noe av disse faktorene før en eventuelt skulle tenke på noe medikament (som kunen gis, men som var siste utvei hvis det var veldig plagsomt).

He...he...artig ord, ja :-) Jeg har også slike gjennomsiktige bobler, hvis jeg ser mot lys bakgrunn. De kan nesten se ut som små celler, runde med en mørkere prikk i midten. Jeg synes jeg legger mer merke til dem hvis jeg er trøtt, eller har glant for lenge på pc-skjermen. I lange periode legger jeg ikke merke til dem i det hele tatt. Det er jo også noe som heter

http://www.eye-floaters.com/floaters-entopticphenomenon.php

Og dette er jo en normalfenomen som alle har, men som bare noen legger merke til.

Det er velkjente triggere for migreneaura øyelegen din nevnte der, ja :-) Men jeg får det som regel av stress, eller av å kikke opp på en lys himmel f.eks. Husker jeg satt i bilen en gang, og kikket opp på himmelen. Pang så kom det...og det samme skjedde en gang senere. Og også en gang jeg var på jobben, og så ut av vinduet og opp på himmelen. Har du det fortsatt like ofte?

Annonse

Skrevet

Tror dette er helt naturlig. Jeg har i allefall alltid hatt det slik:-)

Puh..Godt å høre ;-)

Jeg er nok ekstra redd for øynene mine siden jeg er døv ;)

Skrevet

har det på samme måten. Min optiker har oppdaget at jeg har krystaller bak øyet, altså begynnende grå stær. Dette forårsaker også slike prikker eller bobler som svever rundt i synsfeltet.

Min optiker har frarådet meg å ta laserbehandling for nærsyntheten da jeg føreller siden må inn til grå stær operasjon.

Er det svarte, litt ujevne prikker du ser? Bobler ser jeg ikke...

Gjest @krøll
Skrevet

Er det svarte, litt ujevne prikker du ser? Bobler ser jeg ikke...

For det meste små prikker, men i sterkt sollys kan de virke større nesten som små kuler eller bobler. Men det kan jo være at de bare virker større fordi det andre lyset er så sterkt.

Plager meg ikke mye i det daglige, er mest at jeg plutselig blir oppmerksom på det. Og når jeg blir opptatt med noe annet legger jeg ikke merke til det lenger. selv om det jo er der hele tiden.

Hos meg har dette vært forholdsvis stabilt de siste tre årene. Han så litt mer denne gangen enn ved siste synsprøve, men ikke så mye at han anbefalte henvisning til øyenlege, eller følge opp oftere enn hvert andre år.

Dette er heller ikke til hinder for meg i det daglige. Vil si at nærsyntheten er ett større problem.

Skrevet

For det meste små prikker, men i sterkt sollys kan de virke større nesten som små kuler eller bobler. Men det kan jo være at de bare virker større fordi det andre lyset er så sterkt.

Plager meg ikke mye i det daglige, er mest at jeg plutselig blir oppmerksom på det. Og når jeg blir opptatt med noe annet legger jeg ikke merke til det lenger. selv om det jo er der hele tiden.

Hos meg har dette vært forholdsvis stabilt de siste tre årene. Han så litt mer denne gangen enn ved siste synsprøve, men ikke så mye at han anbefalte henvisning til øyenlege, eller følge opp oftere enn hvert andre år.

Dette er heller ikke til hinder for meg i det daglige. Vil si at nærsyntheten er ett større problem.

Ok, jeg har det kun med det samme jeg kommer ut i sterkt lys, så går det over. Dessuten ser jeg ikke dårlig. Satser på det ikke har noe med grå stær å gjør iallefall..Er døv, så øynene er ekstra viktige for meg ;)

Skrevet

''Min optiker har frarådet meg å ta laserbehandling for nærsyntheten da jeg føreller siden må inn til grå stær operasjon.''

Jeg reagerer veldig på at en optiker anbefaler noe som helst i forhold til slik behandling av øynene. Burde du ikke diskutert dette med en øyelege?

Gjest @krøll
Skrevet

''Min optiker har frarådet meg å ta laserbehandling for nærsyntheten da jeg føreller siden må inn til grå stær operasjon.''

Jeg reagerer veldig på at en optiker anbefaler noe som helst i forhold til slik behandling av øynene. Burde du ikke diskutert dette med en øyelege?

Jeg har den aller største tiltro til min optiker. Han er en MEGET dyktig mann. Han oppdaget en øyesykdom hos min mor som øyelegen IKKE oppdaget. Han skrev ett brev til øyelegen hvor han tilogmed oppga mulig diagnose, og etter en heftig telefonrunde fra min side tok øyelegen min mor inn til en x-tra konsultasjon. Som en tjeneste overfor meg, som ikke stolte på at alt var bra. Og så var det ikke bra likevel, gitt.

Så optikeren har min fulle tillit. Og som han sa, det er jo kanskje ingen vits i å betale 30 000 for nærsyntheten, hvis jeg likevel må inn å operere for grå stær, for da tar de nærsyntheten samtidig.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...