Gå til innhold

Kosmetisk kirurgi - 9åring

Gjest Våren nærmer seg

Anbefalte innlegg

Gjest Våren nærmer seg

Tenker den overskriften vil fenge, jeg... ;)

Vel, saken er ikke riktig så ille som overskriften tyder på, men jeg har et dilemma. Min datter har veldig mye, svarte hår på leggene (og for så vidt også armene). Hennes far og tanter har sterk hårvekst på kroppen, og hun har nok fått det derfra.

På sikt vil det nok bli aktuelt med laserfjerning av hårene på legger og armer, siden det jo er en kjennsgjerning at hårvekst, spesielt på leggene, ikke er særlig populært blant oss damer, og problemet hennes er såpass alvorlig, at permanent fjerning vil være den beste løsningen.

Derimot strider det mot ALT i meg, å gå til det skritt å la henne fjerne hårene allerede nå. Både barbering, voks og laser føles helt uaktuelt og nærmest umoralsk i mitt hode. Barn skal lære å bli glade i seg selv som de er, akseptere at man er forskjellige osv.

Men kan jeg kreve det av henne, når hun allerede har begynt å nekte å kle av seg om sommeren pga hårvekst, OG når ungene i klassen hennes har begynt å kommentere leggene og armene hennes? Det påvirker selvbildet hennes, det er jeg sikker på, men skal man "gi etter" for sånt? Bør hun ikke lære seg å være mer robust?

Og igjen - har jeg noe som helst rett til å kreve det av henne, når vi voksne damer får panikkanfall når vi ser et hårstrå på vidvanke?

Jeg frykter vel ikke at hun blir noe mobbeoffer pga hårveksten - hun bli i utgangspunktet veldig godt likt og har mange venner - men jeg vet jo ikke.

Hva synes dere om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Onsdag1365380628

Jeg ville enkelt og greit tatt frem barberhøvel og skum og barbert leggene, om dette virkelig var et problem for min 9 åring. Annen type hårfjerning ville ikke vært tema før hun ble eldre.

Å lære seg å bli glad i seg selv, tja, det kan man kanskje lære på andre måter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Våren nærmer seg

Kanskje du kan vurdere bleking av hårene et par års tid?

Jeg er faktisk mer skeptisk til bleking med kjemikalier enn til laserbehandling, som , dersom den er gjort riktig, er bivirkningsfritt. Og det er ikke noe spørsmål OM hun må fjerne hårene før eller siden, så dersom vi skal "iverksette tiltak", kan vi like gjerne gjøre det nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Våren nærmer seg

Jeg ville enkelt og greit tatt frem barberhøvel og skum og barbert leggene, om dette virkelig var et problem for min 9 åring. Annen type hårfjerning ville ikke vært tema før hun ble eldre.

Ville du det, altså? Hmmmm....

Det er narurligvis et alternativ, men hun er bare 9 år. Snufs....

Men sant nok, bli glad i seg selv, kan man kanskje lære på andre måter. Men hard verden, da....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pontiac

Dette kan jeg for lite om til at jeg vil anbefale noe spesifikt.

MEN, du sier at hun nok ikke vil bli noe mobbeoffer, det skal du ikke være så sikker på. Unger kan være fryktelig stygge og det er ikke noen grunn til at mørk og mye hårvekst på ei jente ikke kan blir mobbegrunn. Nå får en jo trygle og be om at det ikke blir det da.

OG du skriver at hun allerede driver og nekter å ta av seg klærne på sommeren. En niåring skal vel stakkars ikke føle ubehag av å kle av seg og kose seg i letter klær om sommeren.

På bakgrunn av dette så hadde jeg i samråd med leger, skjønnhetspleier mm funnet ut beste løsning på problemet til min datter.

Kanskje bleking som Glimtipper skriver kan være noe? Kanskje må det annet til. Men jeg hadde sjekket ut alle alternativer og så sammen med kyndige og min datter vurdert disse.

Jeg skjønner dilemmaet ditt, men vi er nå forskjellige og verden i dag er desverre ikke så enkel at vi automatisk føler oss komfortable med de "feil og mangler" vi har blitt tildelt.

Barn blir tatt under kniven for utstående ører, skjemmende fødselsflekker osv. i dag.

Jeg hadde heller satset på å fortelle min datter meget grundig at det å trylle bort problemer ikke er første og eneste valg, at vi faktisk er forskjellige laget alle og enhver, men hvis det er noe som er et tungt og oppslukende problem hos oss og vi har prøvd å leve med deg så godt vi kan så kan vi vurdere å få rettet opp idette.

Jeg hadde altså - generellt - sterkt vurdert å støtte min datter i å gjøre noe med dette problemet. Da er dette basert på mitt bilde i hode om sterkt og mørk hårvekst., jeg har jo ikke settt problemet til din datter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Onsdag1365380628

Ville du det, altså? Hmmmm....

Det er narurligvis et alternativ, men hun er bare 9 år. Snufs....

Men sant nok, bli glad i seg selv, kan man kanskje lære på andre måter. Men hard verden, da....

Ja, det hadde jeg gjort. Jeg ville sagt til min datter at dette var noe mellom oss og fjernet hårene på leggene. Så hadde problemet vært ute av verden. Hun hadde ikke tatt skade av det, og kunne selv vurdert andre metoder når hun ble eldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg er enig med Onsdag. Ikke lag noe stort oppstuss om det, men gi henne en høvel og en boks barbergel og vis henne hvordan hun gjør det om hun vil ta hårene på leggene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fengende og dramatisk overskrift, ja ;-)

Dette løser du enkelt med å gi henne en Ladyshave :-)

Jeg ble tidlig oppmerksom på hårvekst, og har alltid barbert bort hår på legger, under armer og bikinilinje. Hos meg starta dette i 12-års-alder, men jeg vet at flere venninner begynte tidligere.

Jeg husker at fatter'n sa "vennligst ikke legg tilbake barberhøvler som du tyvlåner..." *s*

Dermed ble Ladyshave innkjøpt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo et vanskelig spørsmål. For NÅR er det allmenn akseptert at dette er OK? 9 år er jo uten tvil tidlig. Men er 12 år helt OK? Eller må man være 15?

Jeg har alltid hatt en del hårvekst. Så jeg begynte å vokse legger tidlig også. Husker ikke hvor gammel jeg var, men ettersom jeg alltid har betalt selv, så var jeg nok rundt 15 år.

Jeg synes ikke at du skal la en slik "bagatell" ødelegge for at jenta skal ville kle av seg. Da synes jeg heller at du skal la henne fjerne hårene allerede nå. Barbering og krem er jo generelt dårlige løsninger. De virker jo ikke spesielt lenge.

Men det skal vel litt til at ho orker å gjennomføre voksing?

Og laserfjerning av hårene gjør enda mer vondt...

Kanskje du kan ta opp dette med fastlegen? Det kan jo hende at det finnes støtte til slikt. (Kanskje ikke riktig enda, men om noen få år?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville hjulpet henne å barebere seg, tror jeg. Jeg ser for meg at slike komplekser fort kan utvikle seg til å handle om mer enn bare uønsket hårvekst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde latt henne fjerne den plagsomme hårveksten. Det er da andre måter å bli glad i seg selv på?? Jeg prøver å være glad i meg selv, men håret under armene og på leggene har jeg ikke noe kjærlighetsforhold til.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm - dette innlegget kunne jeg ha skrevet selv. 9åringen min har hår på leggene og under armene. Hos henne startet puberteten tidlig (har vært til utredning). Sukk - det er vondt å se - hadde unnt henne noen "barneår" til uten å måtte forholde seg til alt dette allerede.

Selv har jeg mye hårvekst. Husker hvordan jeg somlet i garderoben og snek meg inn i dusjen når de andre var ferdig...

Ikke lett - det er en vanskelig problemstilling mellom å skulle akseptere seg selv som en er - og det å tilpasse seg det kroppsfokuset som jeg tror har blitt enda sterkere enn da jeg var på den alderen.

9 - åringen bruker ladyshave når hun selv ønsker det så får vi heller ta stilling til andre metoder etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest tror jeg da..

I utgangspunktet er jeg veldig imot å gjøre noe med det...men hvis det er så ille som jeg tror det er, så er det virkelig spesielt når jeg har sett damer som er angrepet av så mye svarte hår.

Dermed tror jeg at jeg sier at hvis ditt barn lider under dette, ja så gjør man noe med det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner at dette er et dilemma. Noen barn er født med fødselsmerker midt i ansiktet og får disse fjernet. Andre har store, men ufarlige føflekker de får fjernet av kosmetiske grunner. Hvis datteren din føler at dette virker skjemmende, så ville jeg sett på muligheten for å få fjerna hårene.

Mine døtre ser at jeg fjerner hår på leggene, så de skjønner jo kjapt at mamma ikke liker å være hårete på beina ;) Jeg antar de tenker at jeg synes hårene er "stygge" og det har jeg ingen problemer med at de tror. Det hadde ellers vært uaktuelt for meg å f.eks. legge inn silikon for å få større pupper. De er innenfor "normalen" ;) Alt som er innenfor "normalen" tenker jeg må få være som det er, men når det blir slik at folk virkelig legger merke til det, så er det litt annerledes...

Hadde et av mine barn f.eks. hatt veldig utstående ører, så hadde jeg ikke nølt med operasjon. Det blir litt av det samme som du snakker om her...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde fjernet de, uten tvil! Hvorfor skal en jente på 9 år gå å ha sånne bekymringer - når hårene lar seg fjerne så lett!!

Min jente på 7 1/2 har veldig kraftig og mørke øyebryn, som gror sammen på midten. Hun vil ikke se ut som en mann som hun sier, så de fjerner vi enkelt og greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Barbering gjør jo bare saken verre.... Da hadde jeg heller kjørt på med voks tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Please ikke følg barberingsrådene! Det gjør bare hårveksten verre og striere.

Men; jeg er enig med resten i tanken - la henne fjerne det. Jeg ville gått for voks i salong, det er ikke SÅ vondt, det holder mye lenger - og starter dere nå vil det kanskje svekke hårveksten noe i utgangspunktet.

Jeg har vokset i ca ti år, og var antagelig som datteren din - men startet da jeg var litt over 20. Og nå kan jeg faktisk gå ut selv om jeg sparer - for det er ikke SÅ ille, det er bare litt ille.

Så jeg ville gått for voks, og håpet at det svekket hårveksten nok til å unngå laser på sikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pontiac

Vil tilføye det som noen andre sier her, ikke la henne barbere seg. Finn andre måter å fjerne det på, selv om det gjør noe vondere.

Barbering stimulerer hårene, de aller, aller fleste får tykkere og stivere hår av det, og det er ille å tenke på hvis hun skal begynne nå såpass ung.

Jeg har hørt at hårfjerning, f.eks.med ladyshave etc gjør at hårveksten blir mer sparsom og at hårene blir tynnere etterhvert.

Det er slike ting jeg tenkte på i mitt første innlegg at du skulle forhøre deg med kyndige om.

Dessuten kan barbering gjøre at leggene klør utrolig, samt at hårene jo kommer ut igjen med en gang.

Forhør deg derfor om hva som er best på en såpass ung pike. Ikke barber, er mitt råd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En fryktelig seiglivet myte det der, men det ER en MYTE.

Men barbering må jo gjentas fryktelig ofte da - er niåringen innstilt på dét?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...