Gå til innhold

Kosmetisk kirurgi - 9åring

Gjest Våren nærmer seg

Anbefalte innlegg

Gjest Ulvinnen

En fryktelig seiglivet myte det der, men det ER en MYTE.

Men barbering må jo gjentas fryktelig ofte da - er niåringen innstilt på dét?

Det kommer vel an på definisjonen av "øket hårvekst". Det blir ikke flere hårstrå av at man bareberer seg. Godt mulig at de ikke vokser fortere heller. Men barbering fører til mørkere og striere hår - det er ingen myte. Det opplevde jeg selv. Det er også grunnen til at jeg holder igjen når datteren min vil barbere leggene. Hennes hår er helt lyse og myke, slik mine en gang var.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kommer vel an på definisjonen av "øket hårvekst". Det blir ikke flere hårstrå av at man bareberer seg. Godt mulig at de ikke vokser fortere heller. Men barbering fører til mørkere og striere hår - det er ingen myte. Det opplevde jeg selv. Det er også grunnen til at jeg holder igjen når datteren min vil barbere leggene. Hennes hår er helt lyse og myke, slik mine en gang var.

Her er to linker om dette (Kunne lagt ved mange fler, men valgte ut to nettsteder som vel av de fleste er både kjente og troverdige. )

http://www.helsenett.no/index.php?option=com_content&task=view&id=6211&Itemid=356

http://pub.tv2.no/nettavisen/side2/helse/article2028444.ece

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pontiac

Jeg er enig med deg!

Samme hva hundre linker sier så er det ennå flere hundre kvinner som sier at de har fått stivere og tykkere hårstrå etter år med barbering, så noe sannhet må det jo selvsakt være i dette.

Jeg kan også bekrefte at hårene mine er horribelt tykke og sorte blitt etter år med barbering.

Har flere venninder som sier det samme, samt at de vennindene som har brukt apilady en stund sier at hårveksten roer seg, hårene blir mykere og tynnere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med deg!

Samme hva hundre linker sier så er det ennå flere hundre kvinner som sier at de har fått stivere og tykkere hårstrå etter år med barbering, så noe sannhet må det jo selvsakt være i dette.

Jeg kan også bekrefte at hårene mine er horribelt tykke og sorte blitt etter år med barbering.

Har flere venninder som sier det samme, samt at de vennindene som har brukt apilady en stund sier at hårveksten roer seg, hårene blir mykere og tynnere.

Hvorfor håret virker mørkere og tykkere etter barbering er godt forklart i linkene. I tillegg får man gjerne mer hårvekst med årene, slik at det som tilskrives barbering, ville kommet uansett.

Hvordan skal håret, som er dødt, vite hva man gjør med det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest les linkene da

Jeg er enig med deg!

"Når håret vokser ut vil det imidlertid virke grovere og mørkere. Det er fordi hårtuppene ikke har fått tid til å ”spisse” seg. Det nye håret er heller ikke blitt utsatt for sol eller andre kjemikalier som kan føre til at håret lysner."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pontiac

"Når håret vokser ut vil det imidlertid virke grovere og mørkere. Det er fordi hårtuppene ikke har fått tid til å ”spisse” seg. Det nye håret er heller ikke blitt utsatt for sol eller andre kjemikalier som kan føre til at håret lysner."

Jammen det er da samme hva som gjør at hårene er stivere og sortere, om det er fordi hårstrået ikke har blitt spisst og håret ikke er bleket.

Vi snakker om ei svært ung jente her som kommer til å barbere seg i mange, mange år når hun begynner nå.

Hun vil ende opp med stive, kullsorte hår i særdeles ung alder og da er det vel egentlig litt uviktig hvorfor de er sånn, virker sånn eller har blitt sånn!

Men folk får da gjøre som de vil med sine barn. Jeg hadde som sakt gjort noe hvis det var min datter, men jeg hadde IKKE barbert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Ulvinnen

Jeg er enig med deg!

Godt at det er flere her som stoler på egne og andres erfaring :)

Når terrenget og kartet ikke stemmer, så holder jeg meg til terrenget.

Det er dessverre en kjensgjerning at mine lyse dunhår gikk tvert over i å bli mørke og strie. Det var ikke alderen som slo til der, nei.

Og som deg, så har jeg venninner med samme erfaring. Det er en grunn til at folk går over til voksing i stedet, til tross for smerten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pontiac

Godt at det er flere her som stoler på egne og andres erfaring :)

Når terrenget og kartet ikke stemmer, så holder jeg meg til terrenget.

Det er dessverre en kjensgjerning at mine lyse dunhår gikk tvert over i å bli mørke og strie. Det var ikke alderen som slo til der, nei.

Og som deg, så har jeg venninner med samme erfaring. Det er en grunn til at folk går over til voksing i stedet, til tross for smerten.

Enig. Det er bortkastet energi spør du meg å grave og grave etter bevis på at det ikke stemmer når nitti prosent av alle barberende kvinner omtrent sier at hårene er vanskelige å ha med å gjøre etterhvert. At leggene klør, at hårene er stive, at de er ennå svartere og mye verre enn de var før de begynte med barbering.

Om det stemmer aldri så lite så er det de fleste kvinner sier såpass "alvorlig" at det bør tas hensyn til i denne settingen siden det fakstisk gjelder en jentunge såpass ung.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreslår at du spør Hudlegen her på dol hva han mener om saken (hvis du gidder å betale for fagsvar da).

Forøvrig så er vel dette noe du og datteren din må diskutere nøye. Virker ikke som om det finnes noen enkle og effektive metoder ut i fra hva som er skrevet her i dag. Hvis jenta synes det er verdt smerten å få leggene vokset, så ville jeg vel vært villig til å betale for at hun fikk det gjort av hudpleier.

Har en niese som fra 11-årsalderen ble sterkt plaget av kviser. Også for hennes del er dette arvelig betinget, da både far og farmor hadde massive problemer i mange år med både ansikt og hele ryggen dekket med kviser. Hun er derfor blitt behandlet medikamentelt i tre år nå - tiltross for sin unge alder - da mye kviser kan være vanskelig å takle for en ung jente i dagens samfunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hårfager førtiåring

Føler med datteren din . Jeg har selv vært plaget med hårvekst fra jeg var 10 år, fryktelig. Og for 30 år siden var det ikke snakk om hårfjerning. Gikk aldri i kjole eller shorts f:eks:(

Da dattere min fikk samme problemene i samme alder, så ringte jeg hudpleier. Klart at jenta måtte slippe slike komplekser. Der ble det faktisk anbefalt barbering. Men nå som hun er tenåring bruker hun høvel og skum eller voks srips. Fungerer fint.Heldigvis er hennes problemer mye mindre enn mine.

Masse lykke til!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jammen det er da samme hva som gjør at hårene er stivere og sortere, om det er fordi hårstrået ikke har blitt spisst og håret ikke er bleket.

Vi snakker om ei svært ung jente her som kommer til å barbere seg i mange, mange år når hun begynner nå.

Hun vil ende opp med stive, kullsorte hår i særdeles ung alder og da er det vel egentlig litt uviktig hvorfor de er sånn, virker sånn eller har blitt sånn!

Men folk får da gjøre som de vil med sine barn. Jeg hadde som sakt gjort noe hvis det var min datter, men jeg hadde IKKE barbert.

''Jammen det er da samme hva som gjør at hårene er stivere og sortere, om det er fordi hårstrået ikke har blitt spisst og håret ikke er bleket.''

Enig!

Jeg har forresten god erfaring med voksing/epilering, nettopp fordi de nye hårene som kommer ut er mykere og tynnere enn det som vokser ut etter en barbering.

Men jeg merker jo at hvis jeg ikke følger opp ofte nok (om vinteren), så blir ikke forskjellen så stor. Så jeg skjønner jo at det gode etter-resultatet ved voksing ikke er en varig endring av hårveksten, men den midlertidige endringen holder i massevis for meg! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner at dette er et dilemma. Noen barn er født med fødselsmerker midt i ansiktet og får disse fjernet. Andre har store, men ufarlige føflekker de får fjernet av kosmetiske grunner. Hvis datteren din føler at dette virker skjemmende, så ville jeg sett på muligheten for å få fjerna hårene.

Mine døtre ser at jeg fjerner hår på leggene, så de skjønner jo kjapt at mamma ikke liker å være hårete på beina ;) Jeg antar de tenker at jeg synes hårene er "stygge" og det har jeg ingen problemer med at de tror. Det hadde ellers vært uaktuelt for meg å f.eks. legge inn silikon for å få større pupper. De er innenfor "normalen" ;) Alt som er innenfor "normalen" tenker jeg må få være som det er, men når det blir slik at folk virkelig legger merke til det, så er det litt annerledes...

Hadde et av mine barn f.eks. hatt veldig utstående ører, så hadde jeg ikke nølt med operasjon. Det blir litt av det samme som du snakker om her...

Godt svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Jeg er enig med deg!

''Samme hva hundre linker sier så er det ennå flere hundre kvinner som sier at de har fått stivere og tykkere hårstrå etter år med barbering, så noe sannhet må det jo selvsakt være i dette.''

De aller fleste jenter og kvinner opplever at hårene blir mørkere og stivere med årene. At dette gjerne faller sammen med at man begynner å barbere seg, bidrar selvfølgelig til at man tror det er barberingen hårene blir mørkere og stivere av.

Når det er sagt blir hårene selvfølgelig mørkere og stivere idét de vokser ut, men over tid vil de bli tilnærmet som før (altså bortsett fra den naturlige endringen nevnt i avsnittet over).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Elextra

Hvorfor håret virker mørkere og tykkere etter barbering er godt forklart i linkene. I tillegg får man gjerne mer hårvekst med årene, slik at det som tilskrives barbering, ville kommet uansett.

Hvordan skal håret, som er dødt, vite hva man gjør med det?

''Hvordan skal håret, som er dødt, vite hva man gjør med det?''

:o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...