Gå til innhold

Moderne skole skadelig

Gjest sonnya

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest moderne mamma

Jeg er i alle fall kjempefornøyd med vår moderne skole, så jeg kjøper ikke resultatene fra en enkelt undersøkelse. Men jeg tror det kommer veldig an på hvordan den moderne skolen er utformet, og på lærerne, naturligvis. Og jeg tror naturligvis at det er forskjell på unger - noen passer den moderne formen utmerket for, mens de ikke ville trives like godt etter gammel modell. Mine barn hører nok til den første gruppen.

Barna der mine unger går, trenger ikke å lete etter lærere og klasserom, siden hvert trinn har sitt egne, store område med kjøkken, grupperom, kjøkken osv. Da trenger ingen lure på hvor de skal gå, for all undervisning skjer på samme sted. Kjenner meg overhodet ikke igjen i beskrivelsen i artikkelen, i alle fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest moderne mamma

Denne undersøkelsen fyrer ihvertfall kraftig opp under mine fordommer mot baseskoler.

Problemet med baseskoler er ikke nødvendigvis konseptet, men at gamle skoler som ikke er egnet blir delvis bygget om og tatt i bruk som baseskoler. "Ekte", nye baseskoler er helt annerledes enn disse gamle.

For øvrig var det vel ikke baseskolene, men heller det at ungene ikke vet hvor de skal + nivåinndelte grupper som var problemet her. I en moderne baseskole, vet ungene hvor de skal.Og nivåinndelte grupper, brukte de da på den skolen barna våre gikk tidligere også - det var ikke baseskole.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barn trenger forutsigbarhet og trygghet. Når de blir flytta rundt fra sted til sted, så medfører det uro og usikkerhet. Det er ikke nødvendigvis slik at hovedproblemet ligger i baseskoler, men også i det at så mange elever idag har spesialundervisning. Dette har de selvsagt rett på, og må få!

Det er gjerne elever som trenger spesiell oppfølging som blir urolige av uforutsigbarheten. De mister kontrollen over skoledagen fordi de skal hit og dit, ha nye lærere osv.

Min drøm er at alle skoler bygges ut slik at det blir _nok_ plass til alle elevene, nok plass til grupperom etc. Hvert klasserom burde hatt minst to grupperom hver (dør fra klasserommet til de to grupperommene). Elevene visste at deres "base" var klasserommet og spesialelevene hadde kort vei til spesialrom.

En annen ting jeg virkelig håper kan bli en realitet i alle norske skoler, er minst en miljøarbeider på hver skole. Denne personen er ansatt på full tid og har som sin eneste oppgave å skape trivsel for alle elevene (på alle mulige nødvendige områder). Vi lærere har så altfor mange oppgaver at det er vanskelig å rekke over alt som må gjøres, og alle oppgaver som _burde_ gjøres. Jeg drømmer også om at alle lærere kunne hatt en "personlig sekretær" som kunne ordna alt papirarbeid etc. Tenk å få bruke all tid på undervisning og planlegging av undervisning :))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Våre barn skal begynne på en slik skole. Har hørt svært mye bra om den, men er likevel temmelig skeptisk, og det hjalp ikke å lese dette. :-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Problemet med baseskoler er ikke nødvendigvis konseptet, men at gamle skoler som ikke er egnet blir delvis bygget om og tatt i bruk som baseskoler. "Ekte", nye baseskoler er helt annerledes enn disse gamle.

For øvrig var det vel ikke baseskolene, men heller det at ungene ikke vet hvor de skal + nivåinndelte grupper som var problemet her. I en moderne baseskole, vet ungene hvor de skal.Og nivåinndelte grupper, brukte de da på den skolen barna våre gikk tidligere også - det var ikke baseskole.

Jeg er ikke overbevist. Sønnen min går på splitter ny baseskole. Ting er ganske kaotisk, og jeg er i det minste overbesvist om at jeg sjøl ikke vil jobbe i baseskolesystem. Men det er vel stort sett avskaffa innen jeg er ferdigutdanna. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne undersøkelsen fyrer ihvertfall kraftig opp under mine fordommer mot baseskoler.

Jeg kjenner meg ikke igjen. Mine går vel på det som kalles baseskole og de har store (nok) arealer, er alltid på arealet bortsett fra i gymmen og har alltid full kontroll på hvor de skal være til enhver tid.

Men Poden begynte i 5. sist høst og da fikk hans gruppe eget klasserom, 1-4 har åpne arealer, og han er veldig fornøyd med lukket rom. Men jeg har inntrykk av at det fungerer greit med åpne arealer også, for de fleste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dattera mi skal begynne på en splitter ny åpen skole ganske snart. Må si jeg er spent!

Skolen hun går på nå, er delvis åpen, og det har fungert greit, men de har stort sett hatt lukkede rom, og åpnet opp bare innimellom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barn trenger forutsigbarhet og trygghet. Når de blir flytta rundt fra sted til sted, så medfører det uro og usikkerhet. Det er ikke nødvendigvis slik at hovedproblemet ligger i baseskoler, men også i det at så mange elever idag har spesialundervisning. Dette har de selvsagt rett på, og må få!

Det er gjerne elever som trenger spesiell oppfølging som blir urolige av uforutsigbarheten. De mister kontrollen over skoledagen fordi de skal hit og dit, ha nye lærere osv.

Min drøm er at alle skoler bygges ut slik at det blir _nok_ plass til alle elevene, nok plass til grupperom etc. Hvert klasserom burde hatt minst to grupperom hver (dør fra klasserommet til de to grupperommene). Elevene visste at deres "base" var klasserommet og spesialelevene hadde kort vei til spesialrom.

En annen ting jeg virkelig håper kan bli en realitet i alle norske skoler, er minst en miljøarbeider på hver skole. Denne personen er ansatt på full tid og har som sin eneste oppgave å skape trivsel for alle elevene (på alle mulige nødvendige områder). Vi lærere har så altfor mange oppgaver at det er vanskelig å rekke over alt som må gjøres, og alle oppgaver som _burde_ gjøres. Jeg drømmer også om at alle lærere kunne hatt en "personlig sekretær" som kunne ordna alt papirarbeid etc. Tenk å få bruke all tid på undervisning og planlegging av undervisning :))

Den erfarne skoleforskeren var selv overrasket over funnene. Han hevder også at mange betaler en HØY pris for dette og at funnene er alarmerende.

Jeg håper virkelig at dette blir gjort noe med så snart som mulig. Det er ikke riktig at barn skal lide og ende opp med diagnoeser og medisiner de kunne sluppet om de gikk på en umoderne skole.

Jeg er sint over at våre barn er forsøkskaniner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i alle fall kjempefornøyd med vår moderne skole, så jeg kjøper ikke resultatene fra en enkelt undersøkelse. Men jeg tror det kommer veldig an på hvordan den moderne skolen er utformet, og på lærerne, naturligvis. Og jeg tror naturligvis at det er forskjell på unger - noen passer den moderne formen utmerket for, mens de ikke ville trives like godt etter gammel modell. Mine barn hører nok til den første gruppen.

Barna der mine unger går, trenger ikke å lete etter lærere og klasserom, siden hvert trinn har sitt egne, store område med kjøkken, grupperom, kjøkken osv. Da trenger ingen lure på hvor de skal gå, for all undervisning skjer på samme sted. Kjenner meg overhodet ikke igjen i beskrivelsen i artikkelen, i alle fall.

Jeg synes denne undersøkelsen kan taes seriøst. For det første var det en erfaren skoleforsker som har utført undersøkelsen, for det andre var han selv overrasket over resultatene, for det treddje var 75 skoler med noe som er ganske mange.

Jeg vet om flere foreldre som har klaget på at barna deres som var littegrann urolige i barnehagen ble mye mye verre etter de begynte på en slik baseskole. Kjnner også foreldre som seriøst vurderer å bytte til en annen skole p.ga den andre skolen har gammeldags undervisning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den erfarne skoleforskeren var selv overrasket over funnene. Han hevder også at mange betaler en HØY pris for dette og at funnene er alarmerende.

Jeg håper virkelig at dette blir gjort noe med så snart som mulig. Det er ikke riktig at barn skal lide og ende opp med diagnoeser og medisiner de kunne sluppet om de gikk på en umoderne skole.

Jeg er sint over at våre barn er forsøkskaniner.

Selv jobber jeg i den "tradisjonelle" skolen, så jeg har ingen erfaring med baseskoler. Uansett er det viktig at man ser mer på dette for å finne ut hvordan man kan gjøre hverdagen til elevene mer forutsigbar og trygg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror ikke det er så enkelt at åpen skole er dårlig mens tradisjonell skole er bra. Jeg tror det avhenger mye av skoleledelsen og hvilket innhold de velger at en eventuell åpen skole skal ha. Det at skolen defineres som åpen betyr jo ikke fri flyt av grenser og annet men at det skal være rom for en annen pedagogikk enn tidligere. Dette passer selvfølgelig ikke for alle, som alt annet, men jeg synes det er et sprekt forsøk. Den tradisjonelle skole har jo også som kjent mange negative sider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest moderne mamma

Jeg synes denne undersøkelsen kan taes seriøst. For det første var det en erfaren skoleforsker som har utført undersøkelsen, for det andre var han selv overrasket over resultatene, for det treddje var 75 skoler med noe som er ganske mange.

Jeg vet om flere foreldre som har klaget på at barna deres som var littegrann urolige i barnehagen ble mye mye verre etter de begynte på en slik baseskole. Kjnner også foreldre som seriøst vurderer å bytte til en annen skole p.ga den andre skolen har gammeldags undervisning.

Jeg har aldri sagt at undersøkelsen ikke kan tas seriøst. Jeg sier at det er EN undersøkelse, og bare en.

Kan forresten godt være at noen barn blir mer urolige av å være i baseskole, men er det å være rolig det eneste saliggjørende? Mine barn opplever å støte på en mye større sosial arena i baseskolen enn de gjorde på forrige skole, og hva læring angår, så synes jeg de tar kvantesprang i forhold til tidligere.

Det finnes sikkert gode og dårlige baseskoler, som det finnes gode og dårlige klasseroms-skoler. Og som sagt - dette er EN undersøkelse, som fokuserer på noen spesielle ting. Hadde fokuset vært på noe annet, kan det hende man hadde konkludert med at baseskoler er fantastiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...