Lotte :o) Skrevet 19. februar 2009 Skrevet 19. februar 2009 Det lurer jeg på. Ungen er 8½ år (3.trinn), og ville at jeg skulle være med. Vi bor 200 meter unna tannlegen. Jeg husker da jeg gikk på barneskolen. Da gikk vi to og to unger, til tannlegen og tilbake, i skoletida. Det var 2 km å gå. Det var aldri snakk om at foreldrene var med. Dette gjorde vi fra 2.klasse. Hvis eleven vi skulle gå sammen med var syk, gikk vi alene, evt sammen med nestemann på lista. Jeg husker at dette var organsiert etter klasselistene. Neste gang kan han gå selv, fortalte han. Han er veldig trygg, og flink til å snakke for seg. 0 Siter
nick Skrevet 19. februar 2009 Skrevet 19. februar 2009 Har ikke anelse. Hvilken tannlege skal ungene gå til? nick jr har muligens bitt av en bit av den ene jekselen, kan jeg bare ta han med til nærmeste tannlege, eller er det noen spesielle som skal brukes? Han er 6 og i barnehagen enda. 0 Siter
Helmi Skrevet 19. februar 2009 Skrevet 19. februar 2009 Jeg antar at min 12-åring ønsker å ha meg med også i år. Det har en del å gjøre med at jeg må kjøre henne til tannlegen, men hun ville nok hatt meg med om tannlegen var på skolen også. Selvom hun har 0 hull Det har også å gjøre med at _jeg_ ønsker å være til stede og følge opp tannkontrollene. Selv var jeg alltid hos skoletannlegen alene og husker fortsatt hvor ensom jeg følte meg.,,, Så jeg har fulgt ungene mine til tannlegen så lenge de har ønsket det - tror at det har vært ut barneskolen. 0 Siter
Helmi Skrevet 19. februar 2009 Skrevet 19. februar 2009 Har ikke anelse. Hvilken tannlege skal ungene gå til? nick jr har muligens bitt av en bit av den ene jekselen, kan jeg bare ta han med til nærmeste tannlege, eller er det noen spesielle som skal brukes? Han er 6 og i barnehagen enda. Ta kontakt med den kommunale tannhelsetjenesten 0 Siter
Lotte :o) Skrevet 19. februar 2009 Forfatter Skrevet 19. februar 2009 Har ikke anelse. Hvilken tannlege skal ungene gå til? nick jr har muligens bitt av en bit av den ene jekselen, kan jeg bare ta han med til nærmeste tannlege, eller er det noen spesielle som skal brukes? Han er 6 og i barnehagen enda. Hver skolekrets sogner til en bestemt tannklinikk. Ring barnehage/skole om du er usikker. 0 Siter
Gjest prust Skrevet 19. februar 2009 Skrevet 19. februar 2009 Min eldste er ti - og jeg har nå ikke tenkt tanken ennå på at han skal gå alene til tannlegen.... Men nå ligger tannlegekontoret langt fra oss, så han må forsåvidt kjøres dit, så det blir litt annerledes. Jeg husker ikke hvor gammel jeg var før jeg gikk alene. Tror kanksje det var ungdomsskolen? 0 Siter
trollemor;o) Skrevet 19. februar 2009 Skrevet 19. februar 2009 Mamma var med meg til tannlegen helt til jeg var tolv. Altså like lenge som jeg gikk på barneskolen. HAr ingen planer om å sende min 11 åring til tannlegen alene neste gang nei. 0 Siter
Bookworm Skrevet 19. februar 2009 Skrevet 19. februar 2009 Datteren her hat gått alene til skoletannlegen siden 2. klasse. I 1. klasse fikk alle beskjed om når barnet skulle til tannlegen, og da ville hun ha følge. Men syntes ikke dette var noe problem, så hun går alene. Nå har hun aldri hatt hull, så det har bare vært sjekking og pussing hos tannlegen, og de får med seg brev hjem om hva som er gjort og evt. funnet. Hvis det hadde vært hull, hadde hun fått en ny time, og da hadde jeg hatt mulighet til å være med hvis det er ønskelig. 0 Siter
trollemor;o) Skrevet 19. februar 2009 Skrevet 19. februar 2009 Datteren her hat gått alene til skoletannlegen siden 2. klasse. I 1. klasse fikk alle beskjed om når barnet skulle til tannlegen, og da ville hun ha følge. Men syntes ikke dette var noe problem, så hun går alene. Nå har hun aldri hatt hull, så det har bare vært sjekking og pussing hos tannlegen, og de får med seg brev hjem om hva som er gjort og evt. funnet. Hvis det hadde vært hull, hadde hun fått en ny time, og da hadde jeg hatt mulighet til å være med hvis det er ønskelig. De får ikke ny time hvis de har bare ett hull. 0 Siter
....AV Skrevet 19. februar 2009 Skrevet 19. februar 2009 Vi hadde skoletannlege på skolen og jeg hadde vel aldri med noen foreldre dit. Mine egne unger er 9 og 11 og det er ikke aktuelt å la dem gå alene. Særlig den eldste er litt engstelig og jeg vil ikke risikere at han får tannlegeskrekk. 0 Siter
Speak Skrevet 19. februar 2009 Skrevet 19. februar 2009 Det blir nok ikke aktuelt her. Det tar sikkert 30-40 minutter å gå, så da blir jeg med. Evt. går det kanskje da ho kan sykle til skolen. 0 Siter
hidi, the scorpion Skrevet 19. februar 2009 Skrevet 19. februar 2009 Jeg synes de kan gå alene når de selv ønsker det:) Vi gikk alltid uten foreldre, men sammen med en en annen elev fra klassen, og det var ti meter til tannlegen... Selv har jeg fulgt mine så lenge de ønsket det. 0 Siter
Bookworm Skrevet 19. februar 2009 Skrevet 19. februar 2009 Jeg synes de kan gå alene når de selv ønsker det:) Vi gikk alltid uten foreldre, men sammen med en en annen elev fra klassen, og det var ti meter til tannlegen... Selv har jeg fulgt mine så lenge de ønsket det. ''Selv har jeg fulgt mine så lenge de ønsket det.'' Nettopp der ligger poenget, etter min mening. Hvis barna er utrygge på tannlegen, skal selvfølgelig foreldrene følge dem, men hvis de føler at de takler dette kjempefint og VIL gå alene, synes jeg de skal få gjøre det. 0 Siter
Gjest gomle Skrevet 20. februar 2009 Skrevet 20. februar 2009 Tannlegen ligger ved siden av "storkoskole" (fra 5. klasse), så jeg spurte min eldste som nå er 11 om jeg skulle være med, og han ville gjerne det, så da ble jeg med. Ellers hadde han nok sikkert klart det helt fint på egenhånd, så om et år eller to er jeg nok ikke med lenger. 0 Siter
laban Skrevet 20. februar 2009 Skrevet 20. februar 2009 De får ikke ny time hvis de har bare ett hull. Jo, hvis den første undersøkelsen gjøres av tannpleier. Det er vanlig mange steder. 0 Siter
Onsdag1365380628 Skrevet 20. februar 2009 Skrevet 20. februar 2009 Min yngste datter er 12 og fikk følge sist gang hun var hos tannlegen. Hun har fått ny skoletannlege og det er flere mil å kjøre. Når jeg likevel var der synes jeg det var greit å hilse på tannlegen og bli litt kjent. Jeg tror hun helt fint hadde taklet å dra alene. Som barn ble vi alltid sendt direkte fra skolen til tannlegen,og foreldrene var ikke med noen ganger. Jeg tror ikke vi var mer engstelig den gang. Jeg husker jeg både borret og trakk tenner. 0 Siter
Gjest høstløv Skrevet 20. februar 2009 Skrevet 20. februar 2009 Jeg har fulgt ungene mine til de gikk ut av 6. klasse. 0 Siter
Gjest Tannlege i familien Skrevet 20. februar 2009 Skrevet 20. februar 2009 Jeg var misunnelig på de andre barna som fikk fri fra skolen for å gå de 100 m til skoletannlegen. Siden faren min hadde egen praksis tok han meg med dit. Men jeg kunne ikke tenke meg å sende barna til tannlegen alene før i ungd.skolealder. Tenker litt sånn at dette er en ting jeg ønsker å følge ganske tett opp. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.