Gjest Kan man amme? Skrevet 19. februar 2009 Del Skrevet 19. februar 2009 Minsten våknet i natt med gjøende hoste og hvesende lyd når hun pustet inn, noe hun ble redd av og gråt en del... jeg tenkte kanskje det var krupp, men var litt i tvil og. Jeg holdt henne oppe, hadde på varm damp på badet og lot henne ligge høyt. Virket som hun pustet bedre. I dag har hun stort sett vært fin, men hoster litt gjøende ennå. Ellers kan jeg nevne at hun har spist lite i det siste, pupp vil hun ha, men lite grøt osv. Hva tror dere, bør jeg kontakte lege i morgen? Evnt i natt om hun blir verre igjen? og hvor ille bør det være før jeg kontakter lege? Tenkte så lenge hun pustet greit og var i fin form kunne jeg prøve råd som kald fuktig luft, evnt varm fuktig luft, høyt hodeleie, trøst og vann å drikke. Hun har ikke hatt feber og er kvikk og blid. Jeg må også spørre: Kan jeg amme når hun har sånt? Både krupp og halsbetennelse? Tenker litt i forhold til at man anbefaler vann som drikke pga slim i halsen da melk tjukner slimet... men funker morsmelk på samme måten? Jeg ammer fortsatt (10 mnd) og ønsker fortsette med det, hun får morgen, ettermiddag og kveld. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GA Skrevet 19. februar 2009 Del Skrevet 19. februar 2009 Morsmelk kan man gi uansett, det er ikke som kumelk at det gir mer slim. Man skal tilogmed gi morsmelk ved omgangssyke. Vi hadde flere episoder med falsk krupp hos sønnen min da han var liten, men ikke så alvorlig at vi ringte legevakta. Vi dro til fastlegen en gang og da fikk vi astmamedisin som vi skulle ha "i bakhånd" (tror det var bricanyl) Vi brukte den ved et par anledninger. -andre jeg kjenner har fått så hardt anfall av falsk krupp at de har havna på sykehus. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
avidi Skrevet 19. februar 2009 Del Skrevet 19. februar 2009 Sørg for å ha det kaldt på soverommet og hev hodeenden på senga slik at barnet ligger høyt med hodet, da hovner ikke strupelokket så veldig opp. Får barnet anfall til tross for dette pakk det godt inn og ta en kjøretur i kald bil. Jeg har selv hatt to kruppunger og disse rådene fungerte godt for oss. Det hendte likevel vi måtte en tur på legevakta for å få anfallsmedisin i forstøverapparat. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 19. februar 2009 Del Skrevet 19. februar 2009 Amming er bra uansett Ved falsk krupp hjelper det også ofte veldig fort å ta med ungen ut i kald luft. Jeg ville nok prøvd enten damp eller kald luft før jeg kontaktet lege. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lotte :o) Skrevet 19. februar 2009 Del Skrevet 19. februar 2009 Falsk krupp: Jeg satt ute på verandaen en januarnatt med guttungen på 5 mnd. Det var 15 minus, og han hadde på deg lue og var godt innpakka i voksiposen. Kruppet ga seg ikke, og etter en stund måtte vi på legevakten og der fikk han efedrin. Da ble han bra :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mirabell Skrevet 20. februar 2009 Del Skrevet 20. februar 2009 Jeg sier som de andre, amming er bra uansett. Minsten hos oss har hatt falsk krupp et par ganger. Første gang tok jeg ham med på legevakten, men da vi kom frem var han mye bedre (pga. kald uteluft). Legen gjorde ingenting annet enn å høre på hosten og si at det var falsk krupp. Han sa også at vi kunne ta ham ut i kald luft hvis det kom igjen neste natt. Det er bare hvis kald luft ikke bedrer pusten nok at de gir efedrin, tror jeg. Hvis pusten er OK, og det bare er hosten som er problemet, ville jeg ikke dratt til legen. Jeg har forstått det sånn at falsk krupp ikke egentlig er en sykdom, men at det kommer pga. av forkjølelse o.l hos små barn. De vokser det av seg etterhvert. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kaffepiken Skrevet 20. februar 2009 Del Skrevet 20. februar 2009 Vi har hatt mange falsk krupp-episoder med begge barna. Stort sett gikk det greit å ta dem ut i kald luft slik at pusten ble bedre. Vi fikk resept på efedrin som vi ga hvis det ble veldig tett. Det ene barnet ble så tett ved en anledning, at han ble grå i fjeset, blå på lepper og negler, og knapt fikk luft hverken opp eller ned. Da ringte vi 113 og kom rett på legevakta. Det var ganske skummelt! Men det hører nok til unntakene at unger blir så tette av falsk krupp. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kan man amme? Skrevet 20. februar 2009 Del Skrevet 20. februar 2009 Jeg sier som de andre, amming er bra uansett. Minsten hos oss har hatt falsk krupp et par ganger. Første gang tok jeg ham med på legevakten, men da vi kom frem var han mye bedre (pga. kald uteluft). Legen gjorde ingenting annet enn å høre på hosten og si at det var falsk krupp. Han sa også at vi kunne ta ham ut i kald luft hvis det kom igjen neste natt. Det er bare hvis kald luft ikke bedrer pusten nok at de gir efedrin, tror jeg. Hvis pusten er OK, og det bare er hosten som er problemet, ville jeg ikke dratt til legen. Jeg har forstått det sånn at falsk krupp ikke egentlig er en sykdom, men at det kommer pga. av forkjølelse o.l hos små barn. De vokser det av seg etterhvert. Ja, er det jeg tenker... Nå i natt var det kun hoste og ikke så mye tett pust, det skurret litt av og til når hun pustet, men ikke så ille som natten før. Nå skal vi til lege, greit å få en liten sjekk og kanskje resept på Efedrin eller noe så vi har i bakhånd i tilfelle flere slike episoder. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kan man amme? Skrevet 21. februar 2009 Del Skrevet 21. februar 2009 Vi har hatt mange falsk krupp-episoder med begge barna. Stort sett gikk det greit å ta dem ut i kald luft slik at pusten ble bedre. Vi fikk resept på efedrin som vi ga hvis det ble veldig tett. Det ene barnet ble så tett ved en anledning, at han ble grå i fjeset, blå på lepper og negler, og knapt fikk luft hverken opp eller ned. Da ringte vi 113 og kom rett på legevakta. Det var ganske skummelt! Men det hører nok til unntakene at unger blir så tette av falsk krupp. Vesla var ikke helt i form i natt, våknet flere ganger og var så tett, men hun var ikke så tett som første natta da, var mest ubehagelig tror jeg og hun ble redd.... holdt henne oppe en del, prøvde kald luft, ga henne Efedrin, men syns ikke det hjalp så mye på pusten jeg? Men hun pustet egentlig fint bortsett fra at hun var litt tett og hostet da. Og ikke blå, så tok henne ikke med til legevakten... noe jeg hadde gjort om hun ble veldig tett. Så jeg måtte bare holde ut en god stund, hun gråt ikke når jeg holdt henne oppe og da hørtes hun lettere ut, men straks jeg la henne igjen tetnet hun og skrek masse... Heldigvis til slutt sovnet hun og pustet greit. Men hjelper ikke alltid Efedrin så bra? er det annen medisin som er bedre? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sjøstjerna Skrevet 21. februar 2009 Del Skrevet 21. februar 2009 Blås i maten om barnet ikke vil ha. Men amm så mye barnet vil. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sjøstjerna Skrevet 21. februar 2009 Del Skrevet 21. februar 2009 Vesla var ikke helt i form i natt, våknet flere ganger og var så tett, men hun var ikke så tett som første natta da, var mest ubehagelig tror jeg og hun ble redd.... holdt henne oppe en del, prøvde kald luft, ga henne Efedrin, men syns ikke det hjalp så mye på pusten jeg? Men hun pustet egentlig fint bortsett fra at hun var litt tett og hostet da. Og ikke blå, så tok henne ikke med til legevakten... noe jeg hadde gjort om hun ble veldig tett. Så jeg måtte bare holde ut en god stund, hun gråt ikke når jeg holdt henne oppe og da hørtes hun lettere ut, men straks jeg la henne igjen tetnet hun og skrek masse... Heldigvis til slutt sovnet hun og pustet greit. Men hjelper ikke alltid Efedrin så bra? er det annen medisin som er bedre? Da babyen på 4-5 mnd fikk falsk krupp- og ikke reagerte på medisin i "gass-form" (som de la foran munn/nese) så ble vi innlagt. Babyen ble lagt i et "telt" med damp eller liknende. Sov der hele natta. Dagen etterpå dro vi hjem Vår erfaring med den falske kruppen var at den var verst om kveld/natt og verst dag 1 og 2. Så var alt på bedringens vei. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Aimabel Skrevet 22. februar 2009 Del Skrevet 22. februar 2009 Jeg sier som de andre, amming er bra uansett. Minsten hos oss har hatt falsk krupp et par ganger. Første gang tok jeg ham med på legevakten, men da vi kom frem var han mye bedre (pga. kald uteluft). Legen gjorde ingenting annet enn å høre på hosten og si at det var falsk krupp. Han sa også at vi kunne ta ham ut i kald luft hvis det kom igjen neste natt. Det er bare hvis kald luft ikke bedrer pusten nok at de gir efedrin, tror jeg. Hvis pusten er OK, og det bare er hosten som er problemet, ville jeg ikke dratt til legen. Jeg har forstått det sånn at falsk krupp ikke egentlig er en sykdom, men at det kommer pga. av forkjølelse o.l hos små barn. De vokser det av seg etterhvert. Jeg fikk det litt sent, jeg var 12 år :-) Det er kjempeskummel følelse av å bli kvalt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kaffepiken Skrevet 26. februar 2009 Del Skrevet 26. februar 2009 Vesla var ikke helt i form i natt, våknet flere ganger og var så tett, men hun var ikke så tett som første natta da, var mest ubehagelig tror jeg og hun ble redd.... holdt henne oppe en del, prøvde kald luft, ga henne Efedrin, men syns ikke det hjalp så mye på pusten jeg? Men hun pustet egentlig fint bortsett fra at hun var litt tett og hostet da. Og ikke blå, så tok henne ikke med til legevakten... noe jeg hadde gjort om hun ble veldig tett. Så jeg måtte bare holde ut en god stund, hun gråt ikke når jeg holdt henne oppe og da hørtes hun lettere ut, men straks jeg la henne igjen tetnet hun og skrek masse... Heldigvis til slutt sovnet hun og pustet greit. Men hjelper ikke alltid Efedrin så bra? er det annen medisin som er bedre? Racemisk adrenalin (inhalasjon) er jo veldig effektivt, men da må man jo på legevakta. Det høres ikke ut som at det var nødvendig i deres tilfelle :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.